Jag är så elak

L

Lindaslycka

...Igår duschade och schamponerade jag min häst ... Jag stängde ala dörrar så det inte skulle blåsa.. och sen satte jag på lagom varmt vatten ocm min häst tyckte det va jätte skönt jag fick till och med spola längst upp på halsen.
Sen schampnerade jag och min syster henne med hexocil... ...Satte sen på lagom varmt vatten igen och spolade ...men efter nån minut så började hon trippa runt och bete sej riktigt dåligt så jag blev riktigt sur....vad jag inte visste just då var4 att varm vattnet hade tagit slut... jag märkte ju såklart det.. ganska fort men ..jag var ju fortfarande tvungen att spola bort schampot .. det får ju inte sitta på för länge.

För att hon skulle stå någelunda still var jag tvungen att va ganska elek mot henne inte slå men hårda ord..och hon vart verkligen riktigt ledsen på mig. och la till ome öronen bakåt när jag skulle klappa om henne efteråt. men min lillasyster tyckte hon om får hon hade stått och gett henne 1 kg havre undertiden..

Usch jag känner mig verkligen hemsk .. det är ju såhär man gör när man ska plåga folk i filmer ju .. och så gjorde jag moy min häst... i säker nästan 10 min ...det är ju jätteviktigt att man sköljer bort allt.. efteråt fick hon massor med täcken på sej..

HuA JAG MÅR SKIT DÅLIGT ÖVER DET HÄR..
Vi får se idag vad hon säger hon kanske inte ens hälsar.. :cry: :cry: :cry:
 
Hästen glömmer förhoppningsvis.
Låt oss hoppas att du inte gör detsamma och gör om en sådan groda... :D

Immer
 
:D
Jag gjorde samma sak med varmvattnet, men med vattenkokae går det ganska bra........
En liter varmt vatten blir en hink ljumet vatten, så det tog en liten stund fast hästen tyckte det va ok.
 
jo jAG HOPPAS VERKLIGEN ATT JAG INTE GÖR OM DET... vi har har ingen vattenkokare i stallet eftersom vi har spolspilta med vatten som kan bli riktigt skållhet... Men vad gör man när varmvattnet tar slut ;) :crazy: Hon hälsade inte på mej igår men hon va inte jätte sur heller... hon hade däremot rullat sej som hämd :devil:

hon vart nog ganska glad ändå för jag bjöd på klementin och apelsin... :smirk:
 
Det går över. Jämför med männsikor - ibland blir man lite sur på nån, men för det mesta går det över.

En häst som äter clementiner och apelsiner? Är de inte väldigt sura så här års? :)
 
hehe nä de e goda o hon älskar de...hon dreglar och smaskar som en galning och vill ha mer mer mer...

Jag skulle aldrig förlåta nån som hade duschat mej i kallvatten
 
hon hälsade inte på mig hon var sur??? hallå det är HÄSTAR vi pratar om inte människor
 
Hästar mår bäst av att få behålla sitt hudfett,som håller huden smidig,och även gör hårremen vattenavstötande.
Borstning och ryktning räcker gott om man vill vara snäll mot hästen och hålla den ren.
 
Ja och hästar har väll oxå känslor..............

Vad tror du det kommer sej att en del hästar som blitt slagna mycket av en person inte gillar den personen...
tex min häst var sjuk och skulle få sprutor i halsen
jag ville inte göra det så jag bad en annan tjej som gjorde det några dagar ...sen fick jag byta tjej för den första fick inte komma i närheten av min häst..

Och de hästarna som inte gillar män för att de vart elaka mot hästen nån gång då...??

Det är faktiskt HäSTAR vi pratar om...
 
Jo det är klart ...jag schamponerar henne som mest 2 gånger om året så det är nog ingen fara ... men hon har hållt på och kliat sej i svansen ett tag ... och hon har fått lite såna där hudbitar som lossnar nån slags svamp ...det var därför jag tvättade med hexocil....nu är det mycket bättre
 
nej hästar har inte sådana känslor som VI människor har.. hästar kan inte känna hämd dom känner inge lycka dom känner lättnad ochtillgivenhet och behag som belöning(lycka i våra ögon.

Din häst hälsade inte på dig sa du det är inge människor vi pratar om som är sura i 6 år efter en sak å vägrar att hälsa och fryser ut en....

Sånt håller inte djur på med överlevnad är regel nr 1 är det ett djur sjukt stöter man bort den men det är inte för den hästen sparkade en annan 2 dagar innan utan det är för att den hästen är sjuk och kan dra till sig rovdjur!!!

Hästar kommer inte fram för att hälsa(tjeeenare matte hej hej) utan dom kopplar DIG med mat du kommer för att ta in dom till maten så dom överlever.

Hästen som blev kallt spoladhatar inte sin matte dom kan inte känna hat!!
 
nej hästar har inte sådana känslor som VI människor har.. hästar kan inte känna hämd dom känner inge lycka dom känner lättnad ochtillgivenhet och behag som belöning(lycka i våra ögon.

Din häst hälsade inte på dig sa du det är inge människor vi pratar om som är sura i 6 år efter en sak å vägrar att hälsa och fryser ut en....

Sånt håller inte djur på med överlevnad är regel nr 1 är det ett djur sjukt stöter man bort den men det är inte för den hästen sparkade en annan 2 dagar innan utan det är för att den hästen är sjuk och kan dra till sig rovdjur!!!

Hästar kommer inte fram för att hälsa(tjeeenare matte hej hej) utan dom kopplar DIG med mat du kommer för att ta in dom till maten så dom överlever.

Hästen som blev kallt spoladhatar inte sin matte dom kan inte känna hat!!
 
Bara en fråga: Hur vet du vad hästar känner? Har du frågat dem? :confused: Jag hajar att man kan mäta stress osv vetenskapligt, men inte fasen är det möjligt att veta om någon reaktion hos hästen skall rubriceras som lycka, kärlek, eller bara välbehag? Även hos oss människor är ju allt bara kemi egentligen. Jag köper dessutom inte alls det där att det bara skulle vara en fråga om mat. Jag är helt övertygad om, precis som med människor, att hästar tycker om personer som ger dem behagliga upplevelser och ogiller personer som gör dem illa. Inte så konstigt och inte mindre primitivt än oss andra. Jag tycker inte heller att man ska förmänskliga hästar, men däremot att man ska vara ödmjuk inför dem. De är mystiska, fantastiska djur och vi ska inte inbilla oss att vi vet vad de tänker eller känner. Vi ska bara försöka förstå dem så gott vi kan och vara glada för att de låter oss vara med dem. :love:
 
Usch jag tycker det är synd att du tror så...

Så du menar att du kan göra illa din häst ena dagen och så kommer den fram till dej dagen efter som om ingenting hade hänt???

Du skriver att de kommer till dej pga av mat...hmmm
hur kan det då komma sej att en häst som går på sommarbete och har hur mycket gräs som helst i hagen kommer när man ropar ....???inte kan det vara för matens skull då iallafall ju.... jag har uppfattat det som att min häst trivs med att vara med mig och tycker det är kul att hitta på saker oavsett om hon får mat eller inte...des så är det inte jag som ger henne mat... så det där är enligt mej inte sant..

Man kan ju des se stor skillnad på olika hästägare och deras hästar... De hästägare som bara kommer till stallet ger dem mat rider och åker hem ..får inte alls lika stor uppskattning av hästarna som en hästägare som umgås mer med sin häst, lägger ner mer tid med hästen ...den sistnämda hästägaren behöver inte alls ge den mat för att hästen ska trivas .
Självklart tycker ju en häst mer om en person som kliar och myser med hästen en en person som är elak mot hästen..
 
Jag håller med både hellas och Lindaslycka. Allt grundar sig i grundläggande behov, såsom mat, sömn och överlevnad, men när de är tillfredsställda kommer andra behov fram, som att bli omtyckt, ompysslad och uppskattad. (Kolla upp Maslovs behovspyramid för mer info, jätteintressant!) Det handlar om det beröm vi ger till hästar - och andra, både djur och människor för den delen - så att hästen känner sig uppskattad. Vem tycker inte om att göra bra ifrån sig? Stress är en obehaglig upplevelse och hästen uppfattar det som en bestraffning. Visst finns det en skillnad mellan hästar och människan och den är rätt väsentlig. Människan har högre intelligens än hästen, bland annat för att vi kan tänka rationellt. Hästar får mat, godis och uppskattaning av oss och blir betingade (jmf. Pavlovs hundar) och gnäggar tillgivet mot oss. Men hade de inte haft ett behov av att uppskattas hade vi inte sett kompispar i hagen. Då hade det ju gått lika bra med vilken häst som helst...

Sen om det skiner igenom att jag läser till lärare och är jätteintresserad av pedagogik och psykologi gör inte så mycket. :)

/Mikaela
 
jag tycker oxå att de där e intressant ..tack för tipsen oxå
 
Jag matar aldrig min häst. Det gör hon som jobbar i mitt stall. Och jag kan ju tala om att jag och en annan tjej släppte min häst lös i ridhuset. Vi ställde oss lika långt ifrån hästen jag till höger och hon till vänster (kan ju tillägga att det är hon som fodrar). Hon hade en hink med kraft som hon skramlade med och jag hade ingenting. Så ropade vi på hästen. Gissa vem han gick till? Mig... Och min häst älskar mat! Tydligen älskar han matte mer.. Har provat detta i olika sorters övningar många gånger. Och han går alltid till matte.. Så glöm din mat-/överlevnads-teori. Hästar har fler behov än så.
 
Vill bara nämna att enligt djurrättsonventionen är djur (mao hästar också) kännande varelser. Det betyder att de inte alls bara går efter sina behov utan faktist känner. Detta är klarlagt av vetenskapsmän.
Vad gäller att hästar bara stöter bort sjuka individer kan jag bara säga: barn är elaka, de vet inte bättre. Precis som barn kan även hästar utsätta en annan häst för mobbing, det är ett faktum, de vet inte bättre de heller...

Mvh
 
Jenny_Quichen >> Det låter intressant. Vet du var jag kan hitta mer om dessa vetenskapsrapporter? Vill gärna läsa dem.

tuaphua >> Hästar är fascinerande varelser, visst är de? :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag tror jag dör-Bibbis Kan dö! Jag måste skriva av mig! Åkte till mamma och pappa idag, och jag tackar GUD att jag lämnade Gobbi (min...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 304
Senast: Kalinsi
·
Övr. Hund Hej! satt och tittade på ett tv program på en kanal som hette one (tror jag) om ngt som dom kallade det för kennel..Jag grät stundvis...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Casper
·
U
Övr. Hund Med tanke på att jag skrev i "är din hund farlig tråden" så skriver jag den här tråden. Jag tog nämligen bort min spaniel i förra...
Svar
9
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp