Jag är så trött

sthu

Trådstartare
Jag är så trött, så trött hela tiden. Det är svårt att få upp på morgonen, och jag har alltid varit morgonpigg. På kvällen somnar jag vid sju-åttatiden och sover mellan tio och tolv timmar. Vaknar trött.
Första koppen kaffe sparkar igång mig lite, men inte tillräckligt.
Jag har aldrig haft såna här problem innan.

Kan det vara bristen på ljus?
Kan det vara allergimedicinen?
Eller något helt annat?

Tips på hur man håller sig pigg, eller åtminstone vaken, dessa mörka vinterdagar!
 
Gå till vårdcentralen och be dem ta prover. Du kan ha brist på något. Det kan bero på högt blodsocker. Jag är mycket piggare sen jag började med antiinflammatorisk kost tex
 

Bifogade filer

  • E1D1258C-535F-4E12-98EF-81837CBF37A3.png
    E1D1258C-535F-4E12-98EF-81837CBF37A3.png
    39,2 KB · Visningar: 104
Gå till vårdcentralen och be dem ta prover. Du kan ha brist på något. Det kan bero på högt blodsocker. Jag är mycket piggare sen jag började med antiinflammatorisk kost tex
Vad ska jag be dem ta prover på? "Jag är trött" känns väldigt diffust liksom..
 
Jag är så trött, så trött hela tiden. Det är svårt att få upp på morgonen, och jag har alltid varit morgonpigg. På kvällen somnar jag vid sju-åttatiden och sover mellan tio och tolv timmar. Vaknar trött.
Första koppen kaffe sparkar igång mig lite, men inte tillräckligt.
Jag har aldrig haft såna här problem innan.

Kan det vara bristen på ljus?
Kan det vara allergimedicinen?
Eller något helt annat?

Tips på hur man håller sig pigg, eller åtminstone vaken, dessa mörka vinterdagar!
Trivs du på jobbet? Det verkar nästan alltid som att du har det väldigt långtråkigt och långsamt där. Sådant kan säkerligen påverka måendet rejält!

Vissa allergimediciner blir man ju väldigt trött av, ja. Har du börjat med en ny sort på sistone?
 
Trivs du på jobbet? Det verkar nästan alltid som att du har det väldigt långtråkigt och långsamt där. Sådant kan säkerligen påverka måendet rejält!

Vissa allergimediciner blir man ju väldigt trött av, ja. Har du börjat med en ny sort på sistone?
Jag gillar mitt jobb. Ja, det går lite sakta för min smak men jag trivs.

Ingen ny allergimedicin, ingen ny dos heller. Hade ett uppehåll i ca två veckor pga glömde förnya receptet, annars har jag knaprat samma tabletter rätt länge.
 
Gravid?

Tillägg: det är såklart ingen fråga du måste svara på här. Men man kan bli sjukt trött första tiden som gravid.
 
sköldkörtel och kolla nivåer på vitaminer.
Tveksamt till att de "går med" på det baserat bara på att jag är trött. Fick kämpa som en gnu för att få sköldkörtel taget sist jag ville ta blodprov (jag går upp väldigt mycket i vikt och ville ha en utredning). Jag orkar inte.
 
Tveksamt till att de "går med" på det baserat bara på att jag är trött. Fick kämpa som en gnu för att få sköldkörtel taget sist jag ville ta blodprov (jag går upp väldigt mycket i vikt och ville ha en utredning). Jag orkar inte.
Tråkigt, här tar de prover direkt på det och vitaminer om man säger man är trött.
 
Tråkigt, här tar de prover direkt på det och vitaminer om man säger man är trött.
Jag har visserligen bytt vårdcentral sen sist jag försökte få till en provtagning, men jag är ändå mycket tveksam till att de skulle bry sig om att ta några prover.. Har man lite andra diagnoser också så blir de ännu mer restriktiva..
 
Jag jobbar på vårdcentral och här tar man absolut blodstatus och TSH på de som söker för trötthet. Det är ju liksom den första tanken, lågt Hb, D-vitaminbrist eller sköldkörtelknas. Du ska absolut söka för onormal trötthet.
 
Jag jobbar på vårdcentral och här tar man absolut blodstatus och TSH på de som söker för trötthet. Det är ju liksom den första tanken, lågt Hb, D-vitaminbrist eller sköldkörtelknas. Du ska absolut söka för onormal trötthet.
Kan ju testa ringa imorgon. Har inga höga förhoppningar..
 
Det finns så många anledningar till trötthet. Eftersom jag själv drabbats av ett helt gäng olika brister som ger trötthetssymptom så är brister det första jag tänker på, och en bra början att kolla upp.
Zink, järndepåer, dvitaminbrist t.ex är vanliga.
Ett tips är att läsa på lite om proverna som tas och titta på sitt egna resultat, vissa kan man vara mer känslig för den lägre skalan även om vården anser det vara inom referens. Jag känner av lågt ferritin och dvitamin långt innan vården anser det ska påverka.

Det går att ta prover själv om vc inte beviljar, werlabs t.ex.
Man betalar dock själv
 
Det finns så många anledningar till trötthet. Eftersom jag själv drabbats av ett helt gäng olika brister som ger trötthetssymptom så är brister det första jag tänker på, och en bra början att kolla upp.
Zink, järndepåer, dvitaminbrist t.ex är vanliga.
Ett tips är att läsa på lite om proverna som tas och titta på sitt egna resultat, vissa kan man vara mer känslig för den lägre skalan även om vården anser det vara inom referens. Jag känner av lågt ferritin och dvitamin långt innan vården anser det ska påverka.

Det går att ta prover själv om vc inte beviljar, werlabs t.ex.
Man betalar dock själv
Werlabs har ingen provtagning här. Har kollat på det innan och tycker det är för dyrt :o

Om man är inom referens, men lågt (eller högt om det är tillämpligt), går vården med på behandling eller måste man ändå meckla ihop något själv?
 
Werlabs har ingen provtagning här. Har kollat på det innan och tycker det är för dyrt :o

Om man är inom referens, men lågt (eller högt om det är tillämpligt), går vården med på behandling eller måste man ändå meckla ihop något själv?
Allting är ju relativt :)
För mig är det mycket värt att få en chans att bli piggare och orka med livet bättre. Det är dyrt att bli sjukskriven.

Det beror på vad du får för läkare.
Jag har träffat en som inte brydde sig alls om låga zinkvärden och kallade mig inbillningssjuk. Nästa gång träffade jag min andra läkare som sa att hon aldrig sett så låga värden och skrev recept direkt.
Har även haft mycket låga ferritinvärden som höggravid, läkaren tyckte jag skulle äta upp nivåerna och skickade mig till dietist, medan nästa läkare bokade järninfusion på stört.
Nu har jag en läkare som följt mig länge och förstått att jag blir påverkad av låga ferritin och som jag får hjälp att åtgärda innan de hamnar så lågt som utanför referens.
Så läkare resonerar verkligen olika.

Nu tar jag prover några gånger per år och håller koll på vad de ligger på, börjar något minska så tar jag mer tillskott.
 
Allting är ju relativt :)
För mig är det mycket värt att få en chans att bli piggare och orka med livet bättre. Det är dyrt att bli sjukskriven.

Det beror på vad du får för läkare.
Jag har träffat en som inte brydde sig alls om låga zinkvärden och kallade mig inbillningssjuk. Nästa gång träffade jag min andra läkare som sa att hon aldrig sett så låga värden och skrev recept direkt.
Har även haft mycket låga ferritinvärden som höggravid, läkaren tyckte jag skulle äta upp nivåerna och skickade mig till dietist, medan nästa läkare bokade järninfusion på stört.
Nu har jag en läkare som följt mig länge och förstått att jag blir påverkad av låga ferritin och som jag får hjälp att åtgärda innan de hamnar så lågt som utanför referens.
Så läkare resonerar verkligen olika.

Nu tar jag prover några gånger per år och håller koll på vad de ligger på, börjar något minska så tar jag mer tillskott.
Så det är lite roulette helt enkelt. Vette fan om jag orkar det. Det känns lite som att jag lika gärna kan börja mixtra på egen hand ändå, typ dvitamin och kanske järntillskott.

Sjukskrivning är inte ens i närheten av aktuellt.
 
Jag är så trött, så trött hela tiden. Det är svårt att få upp på morgonen, och jag har alltid varit morgonpigg. På kvällen somnar jag vid sju-åttatiden och sover mellan tio och tolv timmar. Vaknar trött.
Första koppen kaffe sparkar igång mig lite, men inte tillräckligt.
Jag har aldrig haft såna här problem innan.

Kan det vara bristen på ljus?
Kan det vara allergimedicinen?
Eller något helt annat?

Tips på hur man håller sig pigg, eller åtminstone vaken, dessa mörka vinterdagar!
Dricker du mycket vatten?
Jag var konstant helt slut när jag hade högt blodsocker I över ett år innan diabetesen upptäcktes
 
Dricker du mycket vatten?
Jag var konstant helt slut när jag hade högt blodsocker I över ett år innan diabetesen upptäcktes
Hur mycket är mycket?
Dricker vatten till mat, två vattenflaskor om dagen på jobbet på vardagar, en flaska till helgen.
 
Så det är lite roulette helt enkelt. Vette fan om jag orkar det. Det känns lite som att jag lika gärna kan börja mixtra på egen hand ändå, typ dvitamin och kanske järntillskott.

Sjukskrivning är inte ens i närheten av aktuellt.
Jag skulle inte rekommendera att börja mixtra på eget bevåg om du inte har koll på dina värden.
Gå till läkaren, säg att du är onomalt trött och att du börjat fundera över om du har brist av något slag. Får du inget gehör, ta nästa beslut då.
Men steg ett läkare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 915
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 197
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ För ett par tre veckor sedan började jag få problem med sömnen. Somnade som vanligt på kvällen, samma tid som senaste åren och relativt...
Svar
9
· Visningar
891
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp