"Jag gillar inte barn"

Ja alltså jag har inget emot ATT människor känner som dom gör. Det är grejen att ens säga det som jag inte förstår/förstått. Tråden har gett mig svar på vissa saker, som sagt väldigt intressant eftersom jag aldrig har tänkt så.

Jag har heller aldrig varit i en situation där jag bara räckt över min bebis till någon. Tvärtom har jag aldrig velat att någon ska hålla hen pga hönsmamma.

Helt främmande människor räcker fram barnen till mig på jobbet. " Här, kan du hålla snälla"
Jag har inte ett omhändertagande arbete, men det blir ofta ett läge där man behöver hjälp med barnet. Det går iaf över fort, till skillnad när någon släkting tycker att man ska hålla och gulla.

Det känns som att många läser in lite för mycket i ordet "äcklig". Det är ju ett ord med viss variation. Om du har värdelöst bordsskick och sitter och smaskar och sörplar när du äter tycker jag att du är fruktansvärt äcklig då jag har mycket svårt för sådant, men jag tycker inte att du är äcklig som person och jag hatar dig inte.

Ärligt talat är barn ganska äckliga (i sina handlingar) de kladdar, spyr, snorar, slickar på grejer, dregglar, stoppar allt i munnen, har inget bordsskick osv. Att tycka att det här är väldigt jobbigt att se/höra är ganska långt ifrån att "hata barn".

Känns som att just "äcklig" är ett otroligt milt ord som används i lite alla möjliga sammanhang för att beskriva ogillande men just i den här situationen väljer vissa att ta extremt illa upp. Tror det handlar mindre om att folk hatar barn och mer om att vissa är otroligt lättkränkta.

Det känns som att många läser in lite för mycket i ordet "äcklig". Det är ju ett ord med viss variation. Om du har värdelöst bordsskick och sitter och smaskar och sörplar när du äter tycker jag att du är fruktansvärt äcklig då jag har mycket svårt för sådant, men jag tycker inte att du är äcklig som person och jag hatar dig inte.

Ärligt talat är barn ganska äckliga (i sina handlingar) de kladdar, spyr, snorar, slickar på grejer, dregglar, stoppar allt i munnen, har inget bordsskick osv. Att tycka att det här är väldigt jobbigt att se/höra är ganska långt ifrån att "hata barn".

Känns som att just "äcklig" är ett otroligt milt ord som används i lite alla möjliga sammanhang för att beskriva ogillande men just i den här situationen väljer vissa att ta extremt illa upp. Tror det handlar mindre om att folk hatar barn och mer om att vissa är otroligt lättkränkta.
Jag tycker att äcklig är ett jättestarkt ord, om det inte tydligt framgår av sammanhanget att det inte avses så. Till exempel att säga att någon mat är äcklig, ser jag som ett mycket starkt och mycket ohyfsat påpekande. Det är väl också typiskt något man lär barn att inte säga om mat. (Medan de så klart får säga att de inte tycker om.)

Vad är det som får dig att tro att de som uttryckt sig klumpigt här hatar barn?
Vad är det som får dig att tro att någon känner ett behov att uttrycka det?

För att de i en metatråd om hur man uttrycker sig angående barn också är tvugna att just vräka ur sig sitt äckel över barn i den tråden - jag tror alltså att det finns ett stort behov av att göra det och funderar på mekanismerna runt det.

Jag tycker att äcklig är ett jättestarkt ord, om det inte tydligt framgår av sammanhanget att det inte avses så. Till exempel att säga att någon mat är äcklig, ser jag som ett mycket starkt och mycket ohyfsat påpekande. Det är väl också typiskt något man lär barn att inte säga om mat. (Medan de så klart får säga att de inte tycker om.)

Kanske generationsfråga?
Jag tycker inte det är ett starkt ord i grunden. Sen beror det på hur det sägs, i vilket sammanhang och om det förstärks med andra ord.

Kanske generationsfråga?
Jag tycker inte det är ett starkt ord i grunden. Sen beror det på hur det sägs, i vilket sammanhang och om det förstärks med andra ord.

Vilken generation tänker du på då?

Mina föräldrar lärde mig att man inte använder äckligt om mat (än mindre om människor), jag lär mina barn detsamma.

Beteenden kan vara äckliga, men att prata om en grupp människor (barn) som äckliga är bara oerhört ohyfsat (enligt min uppfostran i alla fall).

Vilken generation tänker du på då?

Mina föräldrar lärde mig att man inte använder äckligt om mat (än mindre om människor), jag lär mina barn detsamma.

Beteenden kan vara äckliga, men att prata om en grupp människor (barn) som äckliga är bara oerhört ohyfsat (enligt min uppfostran i alla fall).

Att jag tillhör en generation yngre än @Petruska
Jag svarade på att jag inte tycker ordet i sig är särskilt starkt, precis som @Exile skrev så används det rätt ofts om lite allt möjligt.

Håller med om att det inte ska användas om människor i sig. Sen kan jag tycka beteenden är äckliga.
Tyckte jag själv var rätt äcklig när jag drack energidryck förut och spillde över halva mig.

Använder äckligt om mat, typ frukt i mat. Äckligt men inte på nivån att jag hellre dör än äter och hatar det av hela mitt hjärta. Bara äckligt.
Vi lägger olika värderingar i ord. I tal blir det sällan missförstånd jämfört med skrift.

Eller så kan det ju vara så att man uppfattar barn som skrikiga och snoriga. :idea: Tycker att det är märkligt att barn ska vara så heliga för att man själv har varit barn.
Fast det brukar växa bort. Den uppfattningen om barn, alltså. Med stigande ålder och visdom brukar det ofta tolkas om till att barn skriker ibland, och snorar ibland. Och det är helt naturligt.

Och vi har ju förklarat varför.

Jag ser det snarare som konstigt att man ens ser det som respektlöst.

Och så vitt jag har sett så har ingen sagt att de hatar barn. Så den enda som "vräker ur sig hat" är nog du.

Jag har inte vräkt ur mig det minsta hat.
Vissa förklaringar om varför har jag förstått - andra har inte förklarat så att jag förstår utan bara fortsatt berätta hur äckliga barn är i metadiskussionen.

Jag tycker nog att det uttrycks respektlöst många gånger. Men vi har väl olika definition på vad som är ok

Fast om många skulle dra sig för att säga att maten på en middag är äcklig, så är det okej att säga att människor - barn - är äckliga? Man är lättkränkt om man reagerar på det?

Nu var det, som smileyn visade, inte helt gravallvarlig menat.

Däremot så är det nog ändå rätt personligt för mig tror jag. Jag är kanske en sån som går upp väldigt mycket i att vara mamma™ i kombination med en omgivning som gärna berättar för mig att dom ogillar barn eller tycker att barn är äckliga. Har i sådana lägen (speciellt när ungen är med) svårt att inte ta det personligt. Liksom, varför berättar du det om inte för att hinta om att mitt barn är äckligt. Om det låter begripligt?
Du har en otroligt oförskämd omgivning, måste jag säga.

Att jag tillhör en generation yngre än @Petruska
Jag svarade på att jag inte tycker ordet i sig är särskilt starkt, precis som @Exile skrev så används det rätt ofts om lite allt möjligt.

Håller med om att det inte ska användas om människor i sig. Sen kan jag tycka beteenden är äckliga.
Tyckte jag själv var rätt äcklig när jag drack energidryck förut och spillde över halva mig.

Använder äckligt om mat, typ frukt i mat. Äckligt men inte på nivån att jag hellre dör än äter och hatar det av hela mitt hjärta. Bara äckligt.
Vi lägger olika värderingar i ord. I tal blir det sällan missförstånd jämfört med skrift.
Ja jag kan mkt väl tänka mig att du har rätt här. Jag använder ordet äckligt om mat och en hel del annat. Kanske där man istället i vissa fall skulle kunna använda ordet obehagligt. Det skulle åtminstone för mig fungera även på barn. Kanske är det ordet mer ok för vissa? Men för mig så är orden väldigt nära varandra.

Jag kan inte heller med den där kvalmiga doften riktigt (men det visar jag ju inte såklart). Upplever dock att den är ganska starkt kopplad till bebistiden. Har ingen aning om vad det är som luktar?
Det är jättelustigt, undrans om det är fel på min näsa. Men när folk håller fram bebisar och säger att lukta det luktar fantastiskt bebis har jag aldrig reagerat på någonting direkt. Eller det kanske luktar annorlunda men inget som jag skulle reagerat på direkt. Folk luktar olika. Inte heller min egen tyckte jag luktade ultraspeciellt, helt ok men inte "Mama tidning speciellt". En liten kulting som man skulle lukta på en gång luktade iofs såklart kulting, men inte så att jag tyckte det var att lukta extra på, även om den var ganska söt och trynig.

Ja jag kan mkt väl tänka mig att du har rätt här. Jag använder ordet äckligt om mat och en hel del annat. Kanske där man istället i vissa fall skulle kunna använda ordet obehagligt. Det skulle åtminstone för mig fungera även på barn. Kanske är det ordet mer ok för vissa? Men för mig så är orden väldigt nära varandra.
Som jag ser på världen, så handlar de där typerna av äckel eller obehag om dig, inte om viss mat och inte om barn. Det vore alltså klädsamt om du formulerade dig så att obehaget handlar om just dig. Tex " jag tycker inte om den maten" eller "jag kan inte hantera barn". Eller nåt sånt.

Fast det brukar växa bort. Den uppfattningen om barn, alltså. Med stigande ålder och visdom brukar det ofta tolkas om till att barn skriker ibland, och snorar ibland. Och det är helt naturligt.
Att förfasa sig över sådant framstår för mig ungefär som när småbarn inte kan äta för att det ligger en JÄTTEÄCKLIG tomatskiva på deras tallrikskant. Det där att verkligen inte förmå hantera vissa saker.

Att förfasa sig över sådant framstår för mig ungefär som när småbarn inte kan äta för att det ligger en JÄTTEÄCKLIG tomatskiva på deras tallrikskant. Det där att verkligen inte förmå hantera vissa saker.
Jag förstår inte heller behovet hos vuxna människor att uttrycka sånt. Men visst, det kanske är i protest mot barnnormen som du säger. Men jag skulle heller då förfasa mig över överentusiastiska tjatiga föräldrar som trycker på om att skaffa barn, i stället för att sätta barnen i skottgluggen.

Fast när mitt barn kommer hem från skolan och säger att X är äcklig för han äter så äckligt och inte kan använda bestick och kladdar runt munnen så säger jag åt honom att hålla tyst om det och titta bort. Även om jag verkligen förstår honom.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 020
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 858
Senast: Niyama
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett... 2 3
Svar
55
· Visningar
11 752
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 734
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur