Bukefalos 28 år!

Jag har köpt en elcykel!

Luff

Trådstartare
Och nu funderar jag. Hur långt kommer jag på en laddning? Det står 25 km. Vad innebär det? Hastighet eller hur långt jag kommer på en laddning? Jag inser att jag kan googla men Buke är bättre. Har ni elcyklar?
 
Beror på hur bra batteri det är samt hur mycket effekt du vill använda.
Low, medium eller high. Hastighet beror på hur mycket du trampar. Den rullar inte av sig själv.
Min kommer jag 13 mil med på lägsta eldriften.
 
Och nu funderar jag. Hur långt kommer jag på en laddning? Det står 25 km. Vad innebär det? Hastighet eller hur långt jag kommer på en laddning? Jag inser att jag kan googla men Buke är bättre. Har ni elcyklar?

Det beror nog på vad du menar. Står det verkligen 25 km och inte 25 km/h? Alla elcyklar har en maxhastighet på 25 km/h. Eller ja självklart går det att cykla snabbare än så precis som på en vanlig cykel, men elmotorn hjälper bara till upp till 25 km/h.

Räckvidden (hur långt du kommer på en laddning) borde vara längre än 25 km. Men räckvidden beror också på fler faktorer än batteriets kapacitet. Hur mycket elhjälp du använder (både i styrka och hur stor del av cykeltiden som motorn arbetar), däcktryck, underlag, temperatur m.m.
 
Jag kommer oftast ca 50-60 km på en laddning, om det inte är kallt ute.
Då cyklar jag alltid på maxhjälp dvs mesta möjliga hjälp från batteriet. Älskar min elcykel! Är noga med att ladda minst 1-2 ggr per månad även om jag inte cyklar.
Batteriet dog efter två år vilket är väldigt vanligt, lämnade in det på lagning och passade på att öka kapaciteten till max så nu jäklar är det tryck i batteriet och längre hållbarhet.
 
Och nu funderar jag. Hur långt kommer jag på en laddning? Det står 25 km. Vad innebär det? Hastighet eller hur långt jag kommer på en laddning? Jag inser att jag kan googla men Buke är bättre. Har ni elcyklar?
Jag kommer långt på båda mina om det är platt. Säkert 7-8 mil. Nu cyklar jag ofta där det är mycket backar (därför jag skaffade elcykel 🙄) och kör då på Max hjälp då går gränsen nog vid ca 5 mil. Har jag barnet bak så går det lite mer eftersom jag ofta använder Max då. 25 km är nog som fler sagt Max hastigheten i hur motorn hjälper till. När jag cyklar platt går det klart fortare med min hybrid utan batteri än med elcykel då det blir rätt tungt efter att man kommit upp i 25 km/h
 
Är nog ganska olika. Mina föräldrar cyklar i princip alltid tillsammans och har likadana cyklar men pappa behöver ladda nästan dubbelt så ofta. Mamma kan inte låta bli att trampa för fullt hela tiden medan pappa hellre tar det lugnt.
 
Jag kommer oftast ca 50-60 km på en laddning, om det inte är kallt ute.
Då cyklar jag alltid på maxhjälp dvs mesta möjliga hjälp från batteriet. Älskar min elcykel! Är noga med att ladda minst 1-2 ggr per månad även om jag inte cyklar.
Batteriet dog efter två år vilket är väldigt vanligt, lämnade in det på lagning och passade på att öka kapaciteten till max så nu jäklar är det tryck i batteriet och längre hållbarhet.
Att det skulle vara väldigt vanligt att batteriet dör efter 2 år låter märkligt, jag tror inte jag har hört det från någon som har elcykel. Visst kan det bli lite kapacitetförsämring men det beror nog också på hur det används, vilket märke etc.
Jag är snarast förvånad hur bra batteriet håller över åren!

Men till TS instämmer jag med tidigare svar att 25 km måste avse maxhastigheten 25 km/h. 25 km räckvidd skulle vara väldigt lite även om man använder högsta elassistansläge.
 
Min funkar nog i 30 km om jag minns rätt. Laddar varannan vecka som max om jag använder den mer aktivt. Men så beror ju allt på väder (stilla, blåsigt), uppförsbackar, hur mycket hjälp man använder. Vad jag har märkt med min är att när batteriet börjar sina så gör den det snabbt.
 
Min elcykel är snart 6 år gammal (och har ganska många mil i sig plus att jag slarvat med att underhållsladda när jag varit föräldraledig och inte cyklat lika regelbundet). Jag kommer 3-4 mil på högsta assistans, när den var ny var det nog närmare 9 mil.
 
Min funkar nog i 30 km om jag minns rätt. Laddar varannan vecka som max om jag använder den mer aktivt. Men så beror ju allt på väder (stilla, blåsigt), uppförsbackar, hur mycket hjälp man använder. Vad jag har märkt med min är att när batteriet börjar sina så gör den det snabbt.

I så fall så har du ingen elcykel utan en moped och behöver körkort och trafikförsäkring.
 
Att det skulle vara väldigt vanligt att batteriet dör efter 2 år låter märkligt, jag tror inte jag har hört det från någon som har elcykel. Visst kan det bli lite kapacitetförsämring men det beror nog också på hur det används, vilket märke etc.
Jag är snarast förvånad hur bra batteriet håller över åren!

Men till TS instämmer jag med tidigare svar att 25 km måste avse maxhastigheten 25 km/h. 25 km räckvidd skulle vara väldigt lite även om man använder högsta elassistansläge.
När jag googlade när mitt gick sönder så kom den informationen upp från flera olika sidor. Battericellerna tappar i kapacitet ganska snabbt. Men beror på hur ofta det används och laddas.
Nu sedan rekonditioneringen har jag 3 års garanti på batteriet, det får man inte när man köper ett nytt.
 
Ujujuj vad mycket läsa det var i instruktionsboken. Jag har nu klurat ut att 25 km är den hastighet som elen slutar att assistera. Annars blir det väl mopedregler antar jag.
 
Ujujuj vad mycket läsa det var i instruktionsboken. Jag har nu klurat ut att 25 km är den hastighet som elen slutar att assistera. Annars blir det väl mopedregler antar jag.

Det viktiga att hålla ordning på är hur batteriet ska skötas. Räckvidd och liknande varierar väldigt mycket beroende på hur man cyklar, hur kuperat det är, vad man väger, osv. Likaså hur fort den går i praktiken, det finns ju även en begränsning i hur mycket effekt den får bidra med (tror jag), så går det uppför går det långsammare.

Jag köpte billigaste batteriet till min när jag skaffade den (en Batavus, 4 år nu), och det kan skilja uppemot dubbla distansen beroende på hur backigt det är och hur jag cyklar.
 
Ja det är mångs variabler. Jag ska ju mest ta nöjesturer på grusvägar i trakten så jag kommer ju inte att gå under på någon öde väg i öknen om det fallerar. Men det känns spännande. Jag har haft så dåliga cyklar de sista åren så det har inte blivit något cyklat. Men så fick vi erbjudande på jobbet och jag unnade mig. Batteriet är på laddning och jag ska bara hitta insexnycklarna så det går att styra bättre.
 

Bifogade filer

  • 16843176835676618886621130937772.jpg
    16843176835676618886621130937772.jpg
    471,4 KB · Visningar: 31
Ja det är mångs variabler. Jag ska ju mest ta nöjesturer på grusvägar i trakten så jag kommer ju inte att gå under på någon öde väg i öknen om det fallerar. Men det känns spännande. Jag har haft så dåliga cyklar de sista åren så det har inte blivit något cyklat. Men så fick vi erbjudande på jobbet och jag unnade mig. Batteriet är på laddning och jag ska bara hitta insexnycklarna så det går att styra bättre.
Det mamma aldrig fick reda på var att när man får batteriet ska man ladda 24 timmar, cykla och ladda igen.
 

Liknande trådar

Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
672
Senast: Trott
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 130
Småbarn Vi kommer att få 2,5km till dagis, men jag hoppas på att det stora delar av året kommer gå att cykla 😃 det får bli bil när det är snö...
Svar
10
· Visningar
776
Senast: cherie
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp