Bukefalos 28 år!

Jag har skrivit ett kontrakt....

Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Jag tycker det var ett bra kontrakt, det mesta verkar vara med. Det enda jag är lite fundersam över är denna mening:
"Detta avtal har upprättats i tre (2) exemplar varav parterna tagit var sitt."
Jag antar att det ska stå två, för vem ska annars ha det 3:e kontraktet?
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Jag vet inte om detta påverkar själva avtalet. Men jag skulle iaf se till att det inte förekom särskrivning, stavfel och liknande.

"Hyresavtal för stall plats!"
"Idag den 28/6 2008 är månads hyran på XXXX skr."

Något som jag också tycker är bra att ha med för sin egen skull som hyresvärd är att du som stallägare ska kunna ta ut veterinär om hästens tillstånds bedöms som akut och du inte kan nå hästägaren. Lite utdrag ur ett gammalt avtal jag haft som inackorderad tidigare, formuleringen kan ju dock putsas på:

"Uppstallningsvärden äger rätt att tillkalla veterinär eller djurambulans om hästens behov bedöms som akut och omedelbar kontakt med Hästägaren/Fodervärden inte är möjlig. Hästägaren/Fodervärden ansvarar för samtliga kostnader."

Det händer att olyckor inträffar och som stallägare ska man inte behöva oroa sig för kostnader i ett sådant läge.

Hästägaren/Fodervärden intygar att hästen är fullt frisk, vid var tid hålls vaccinerad mot hästinfluensa och stelkramp och kommer att följa de avmaskningsrutiner som uppställs av Uppstallningsvärden.

Vid misstanke om smittsam sjukdom eller på uppmaning av Uppstallningsvärden skall veterinär omedelbart tillkallas av Hästägaren/Fordervärden.

Hästägaren/Fodervärden skall vid avtalets upphörande genast flytta häst, utrustning och andra tillhörigheter. För det fall att hästen eller utrustningen inte avhämtas vid avtalets upphörande äger Uppstallningsvärden rätt att sälja egendomen i enlighet med lagen (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har avhämtats.

Sen är jag som inackorderad mycket mån om följande punkt:
Ändringar av avtalet får endast ske med förvarning från Uppstallningsvärden, på samma premisser som uppsägning. Hästägaren/Fodervärden ska ha möjlighet att säga upp avtalet och få två månaders uppsägningstid från närmaste månadsskifte, från det att Uppstallningsvärden meddelat om kommande förändring, innan förändringen träder i kraft. Undantag kan göras om Uppstallningsvärden tvingas införa ändringar inom två månaders förvarning. I dessa fall har Hästägaren/Fodervärden rätt att säga upp avtalet utan avtalad uppsägningstid.

Sista delen i denna punkt är kanske inte alltid viktig. Men i detta fall var det nödvändigt för hyresvärdens del. Det beror ju på förutsättningarna.

När det gäller uppsägning. Skriv hur uppsägning ska utföras från BÅDAS håll. Det verkar som att många glömmer att avtala om premisserna kring hyresvärdens uppsägning av hyresgästen. Jag anser att det är precis lika viktigt. Uppsägningstiden kan ju variera också.

Några småsaker iaf. Nu är det dags för lunch! :cool:
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Jag tycker det var ett bra kontrakt, det mesta verkar vara med. Det enda jag är lite fundersam över är denna mening:
"Detta avtal har upprättats i tre (2) exemplar varav parterna tagit var sitt."
Jag antar att det ska stå två, för vem ska annars ha det 3:e kontraktet?

Jag glömde ändra det, jag har använt kontraktet själv när tre parter varit involverade.
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

jag har me en fråga gällande avtal...
det är så att jag har blivit debiterad full beteshyra för juni och juli , men , ägaren har inte följt avtalet.det står tex att denne ska ombesörja allt vad hage osv heter , vilket inte e gjort.jag har lagat staket o fixat o donat.
dessutom kommer jag bara att vara hemma i stallet några dagar i juli,men fick även där betala fullt.fast vi kommit överens om annat , muntligt avtal gäller?
e en annan som inte ehemma på hela sommaren o hon betalar ingen sommarhyra. orättvist?
vad har man rätt o begära?
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Vad som är orättvist är ovesentligt. man har rätt att ge människor olika förutsättningar utan anledning. Muntliga avtal gäller i Sverige, men hur kan du bevisa vad ni avtalat?

Om det står tydligt i avtalet vad som gäller och detta brutits av stallägaren så innebär väl det att avtalet är ogiltit? Du kan ju försöka be om ersättning och får du inte det kan du flytta utan att ta hänsyn till avtalad uppsägningstid. Mer än så kan du nog inte göra. Vad du kräver i ersättning är ju också en bra fråga. Står det inte i avtalet hur mycket av beteshyran som denna tjänst utgör så kan ju stallägaren säga att det är 2kr/mån som hon lagt till på hyran för tjänsten.

Vill du på allvar gå till botten till detta så ring en jurist. Frågan är vad du vill få ut av detta? Vill du ha möjlighet att fkytta omgående - det går troligen. Vill du ha ersättning - fundera på vad du har för underlag och hur viktigt detta är, är det värt en konflikt?
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

LRF har haft bra kontrakt förut, kolla deras hemsida. Vet inte om det finns kvar men jag använder det iaf. :laugh:
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

jag har skriftligt kontrakt där allt sår. men inget om vad beteshyran är , bara den andra, men iaf , jag har sagt upp platsen o vill slippa betala för den tid jag inte är där , har hästen nåra dagar i juli , o vill slippa rest månadshyra , dels för att ja flyttar , dels för att ja tycker det kan utgå som kompensation för det som inte har skötts.

gillar inte att min häst är i andra hagar o blir skadad bara för att staket ej lagas o el ej funkar....
 
Sv: Jag har skrivit ett kontrakt....

Jag förstår dig. Om avtalet inte följt från stallägarens sida så ser jag det som ogiltit och därav ska du kunna slippa uppsägningstid. Inte vara som kompensation utan för att antingen så följer ni avtalet eller så gör ni det inte. Vill h*n inte föllfölja det som är hans/hennes ansvar i avtalet så ska inte du heller behöva följa det som i avtalet är ditt ansvar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 970
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 036
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 355
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 985
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp