Bukefalos 28 år!

Jag kan inte förklara

Det känns som det händer sååå mycket och ingenting på samma gång. Och såfort nånting verkar gå bra så blir nåt annar jätte dåligt. Och ja jag vet att alla säger att det kommer bli bättre och så men det kan man ju inte veta. För det KAN ju bli att det aldrig blir bättre också det VET man ju inte. Och att allt känns så onödigt om jag ska göra saker bara för att göra nånting liksom. Som typ jag måste äta exakt allt alla måltider och mellis. För att jag ska få göra mer saker och sånt. Och jag måste göra aktiviteter så jag inte bara ligger och gör ingenting. Och allt alla säger är att när kroppen mår bättre så kommer det kännas bättre. Och när jag mår bättre så kommer jag kunna tänka normalt. Och massa sånt. Men samtidigt så är det att jag ska komma på saker jag vill göra och förklara hur jag tänker och sånt som inte GÅR. För om jag tillexempel inte tänker nånting så kan jag inte förklara det. Eller om jag bara känner mig jätte irriterad och arg men vet inte varför så vill jag inte försöka få ner det i text när jag inte ens kan tänka för mig själv. Och allting ska jag göra bara för att jag måste liksom för det gör inget bra för MIG.
Och mina föräldrar tycker att jag ska ha permison och komma på nåt som jag vill göra då men saken är att jag vill inte göra NÅNTING. Och vet inte om jag får ha permison eller om jag vill ens. För personalen vet typ inte hur jag tänker och sånt för säger inte det till dom så då sa dom iallafall igår att dom inte vet om dom vågar ge mig permison. Men det spelar ändå ingen roll för jag vet inte om jag vill ha det ändå. Men mamma och pappa vill ju.
Men ja har inte så mycket att skriva egentligen nu men ville bara få ur mig om dethär. Men annars så är ingenting nån skillnad från igår känns det som och dethär med att jag berättade lite om äckel gubben är också bara onödigt för nu är det typ att alla vet om det men dom vet inte detaljer. Så ingen gör nåt liksom. Jag vill typ att nånting ska HÄNDA men vill ändå inte. Som att anorexi monstret ska ta över allt igen eller att nån ska bli jätte arg på mig eller bara NÅNTING så nånting känns och inte bara är tomt och att jag inte kan tänka. Men händer INGENTING.
 

Okej tack för du berättar! Fattar att det kanske är svårt att förklara men känns det konstigt på nåt sätt? Eller känns det helt somvanligt fast att man somnar bara?
Jag bara somnar som vanligt. Det tar ungefär 40-45 min för mig men vet att det kan vara olika. Under den tiden måste jag ligga still, annars funkar det inte, då går jag inte ner i varv. Jag kan läsa eller lyssna på något eller titta på film, det går bra. Jag tycker det är skönt att veta att jag har dem, jag vet att jag alltid kan somna om jag vill.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här: Färgläggning för vuxna finns massor med gratis bilder att ladda ner och skriva ut förresten om du vill ha mer att pyssla med. Du kan kanske skriva ut på avdelningen eller så kan du be dina föräldrar fixa till dig.
Faber Castel verkar ha fina mönster att färglägga, jag måste faktiskt prova själv! 😊
Tack för tipset! Sidan gick inte att öppna nu för mig men ska försöka igen senare eller kanske ifall jag har nån mer permison i helgen så kan jag skriva ut hemma. Jag har gjort två bilder idag iallafall som jag tänkte visa. Och båda dom så har jag typ gjort fel med flit och testat liksom. Och den första med tusch blev sååå dålig och tänkte fel flera gånger så blev ännu mer fel än jag tänkte göra. Men den andra var ändå ganska typ skönt att göra när jag hade bestämt hur den skulle bli och att det inte skulle vara logiskt liksom! Så ganska nöjd med den iallafall fast ni kanske tycker den är jätte ful. Kan bara lägga en bild i ett inlägg så den andra kommer sen ifall nån vill se.
Men jag kom på också en sak som kanske är iallafall en del av det att jag vill att det ska bli rätt när jag typ ritar eller färglägger eller sånt. Men iallafall så var det en lärare när jag gick i sjuan som sa inför alla att man hade gjort fel och vad som var fel. Typ om det inte var som hon tyckte som att man ritade åt olika håll eller om man skulle göra att det gick från ljust till mörkt så kanske det blev en tydlig kant nånstans så typ skämde hon ut en framför alla om det. Så jag blev ganska typ trött på henne en gång och sa att hon säkert skulle säga till nån jätte känd konstnär att den gjorde fel om den gjorde på nåt sätt som inte var exakt som HON tyckte. Sen efter det var hon ännu mer så och klagade ALLTID på allt jag ritade och målade och så. Började bara tänka på det nu när jag gjorde domhär fel med flit.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210820_172542503.jpg
    IMG_20210820_172542503.jpg
    278,3 KB · Visningar: 49
Jag bara somnar som vanligt. Det tar ungefär 40-45 min för mig men vet att det kan vara olika. Under den tiden måste jag ligga still, annars funkar det inte, då går jag inte ner i varv. Jag kan läsa eller lyssna på något eller titta på film, det går bra. Jag tycker det är skönt att veta att jag har dem, jag vet att jag alltid kan somna om jag vill.
Okej tack för ditt svar! :heart
 
Tack för att du berättar också :heart Fattar hur du menar att du tänker men det skulle inte hjälpa för mig. För är inte rädd för om jag skulle dö av nån medicin liksom. Både för tror inte det skulle hända men OM det skulle så skulle inte jag bry mig ändå. Men är rädd för att typ bli konstig eller känna mig ännu mindre som mig själv och såna saker. Så typ att den ändrar hur jag tänker och känner liksom.
Vet du vad medicinen hette eller vilken sort det var?

Om du tex får melatonin så är det kroppens eget sömnhormon. Så då blir du bara trött på ett sätt som känns naturligt. Du blir inte påverkad på ngt annat vis.

Du kanske kan kolla om det är ett alternativ?
Det är inte beroendeframkallande eller farligt.
 
Vet du vad medicinen hette eller vilken sort det var?

Om du tex får melatonin så är det kroppens eget sömnhormon. Så då blir du bara trött på ett sätt som känns naturligt. Du blir inte påverkad på ngt annat vis.

Du kanske kan kolla om det är ett alternativ?
Det är inte beroendeframkallande eller farligt.
Jag kommer inte ihåg men tror att det kanske är den. Eller läkaren förklarade nåt iallafall att det är nåt ämne man har i kroppen redan men att det är typ starkare i medicinen eller nåt sånt. Men jag tycker ändå det verkar läskigt.
 
Tack för tipset! Sidan gick inte att öppna nu för mig men ska försöka igen senare eller kanske ifall jag har nån mer permison i helgen så kan jag skriva ut hemma. Jag har gjort två bilder idag iallafall som jag tänkte visa. Och båda dom så har jag typ gjort fel med flit och testat liksom. Och den första med tusch blev sååå dålig och tänkte fel flera gånger så blev ännu mer fel än jag tänkte göra. Men den andra var ändå ganska typ skönt att göra när jag hade bestämt hur den skulle bli och att det inte skulle vara logiskt liksom! Så ganska nöjd med den iallafall fast ni kanske tycker den är jätte ful. Kan bara lägga en bild i ett inlägg så den andra kommer sen ifall nån vill se.
Men jag kom på också en sak som kanske är iallafall en del av det att jag vill att det ska bli rätt när jag typ ritar eller färglägger eller sånt. Men iallafall så var det en lärare när jag gick i sjuan som sa inför alla att man hade gjort fel och vad som var fel. Typ om det inte var som hon tyckte som att man ritade åt olika håll eller om man skulle göra att det gick från ljust till mörkt så kanske det blev en tydlig kant nånstans så typ skämde hon ut en framför alla om det. Så jag blev ganska typ trött på henne en gång och sa att hon säkert skulle säga till nån jätte känd konstnär att den gjorde fel om den gjorde på nåt sätt som inte var exakt som HON tyckte. Sen efter det var hon ännu mer så och klagade ALLTID på allt jag ritade och målade och så. Började bara tänka på det nu när jag gjorde domhär fel med flit.
Googla "coloring pages for adults" Faber-Castell ifall länken gick sönder.
Faber-Castell verkade ha en massa snygga bilder att färglägga, olika teman och så

Verkligen en opedagogisk lärare, så får man inte göra! Folk som gör så har fler egna problem än de elever de undervisar.
Jag har gått 4 år i konstskola och det var ingen lärare där som skulle ha kommit på tanken att göra så! Det ökar inte direkt viljan att försöka om läraren trycker ner en om man misslyckas. 😵

Allt kan inte bli jättefint alla gånger och konst ska inte vara puttinuttigt perfekt heller! Konst ska visa vad man känner och inte vara som någon viktigpetter vill styra den.
Hemma kunde du prova action painting om du vill! Då tar man ett jättestort papper (gärna på rulle). Sen öser man på med färg, som man stänker på pappret på ett ganska vilt sätt. Man drar inte några genomtänkta penseldrag, utan det är känslan som kommer fram. Och bilden föreställer inte så mycket heller.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Action_painting
 
Okej så dom som du vet som har fått såna har ändå varit som vanligt fast kanske tröttare bara? Men ingen som har varit typ som den är full eller nåt sånt?
Precis, bara tröttare fortare så var ju såklart viktigt att se till att de var klara att lägga sig för att inte bli för trötta innan de skulle lägga sig. Oftast somnar man inte såå fort men skillnaden med de äldre är att de är mer känsliga för läkemedel och lättare att ramla för dålig balans relaterat till ålder. Alltså inget "fullvinglande", jag kan inte dra mig det till minnes alls och jag har jobbat med många äldre :).
 
Jag tänkte fråga ifall nån har tips om några olika saker. Första så undrar jag ifall nån har tips på låtar? Som är lite samma känsla som dom jag länkade förr. Liksom att man kan känna igen sig i dom och så. Spelar ingen roll ifall det är på svenska eller engelska.
Och nästa grej så tänkte jag ifall nån har nåt tips som jag kan skriva om här? För det är också en sak som hjälper lite för ångest och så. Så tänkte ifall nån skulle vilja veta mer om nåt eller bara kanske ändå har nåt tips!
Sen sista saken för nu så skulle jag bara vilja ha tips för hur ni skulle tänka. Men det är en annan tjej som rider O ibland nu och hon ska på hoppträning med han imorgon. Och jag vet inte om jag ska fråga ifall vi kan åka och kolla när jag har permison eller ifall det kanske är mest dumt. För har inte träffat nån av ponnysarna på jätte jätte länge och vet inte om jag vill heller. Alltså jag vet inte om det skulle vara jobbigt eller kul eller ja hur det skulle kännas. Men iallafall den tjejen som ska träna har sagt att hon jätte gärna skulle starta O i nån tävling om jag vill så skulle vilja se hur hon rider han och så. Fast vet inte ifall det skulle bli jobbigt.
Så ifall nån har nåt tips på nån av frågorna så får ni jätte gärna skriva för det hjälper sååå mycket mer än jag kan förklara!
 
Jag tänkte fråga ifall nån har tips om några olika saker. Första så undrar jag ifall nån har tips på låtar? Som är lite samma känsla som dom jag länkade förr. Liksom att man kan känna igen sig i dom och så. Spelar ingen roll ifall det är på svenska eller engelska.
Och nästa grej så tänkte jag ifall nån har nåt tips som jag kan skriva om här? För det är också en sak som hjälper lite för ångest och så. Så tänkte ifall nån skulle vilja veta mer om nåt eller bara kanske ändå har nåt tips!
Sen sista saken för nu så skulle jag bara vilja ha tips för hur ni skulle tänka. Men det är en annan tjej som rider O ibland nu och hon ska på hoppträning med han imorgon. Och jag vet inte om jag ska fråga ifall vi kan åka och kolla när jag har permison eller ifall det kanske är mest dumt. För har inte träffat nån av ponnysarna på jätte jätte länge och vet inte om jag vill heller. Alltså jag vet inte om det skulle vara jobbigt eller kul eller ja hur det skulle kännas. Men iallafall den tjejen som ska träna har sagt att hon jätte gärna skulle starta O i nån tävling om jag vill så skulle vilja se hur hon rider han och så. Fast vet inte ifall det skulle bli jobbigt.
Så ifall nån har nåt tips på nån av frågorna så får ni jätte gärna skriva för det hjälper sååå mycket mer än jag kan förklara!
Åh vad härligt ändå att läsa att du ändå börjar fundera på att hälsa på dina ponnyer igen 🥰. Känner du dig nyfiken på hoppträningen så åk? Ni kan väl alltid lämna om det inte skulle kännas bra? :).
 
Sen sista saken för nu så skulle jag bara vilja ha tips för hur ni skulle tänka. Men det är en annan tjej som rider O ibland nu och hon ska på hoppträning med han imorgon. Och jag vet inte om jag ska fråga ifall vi kan åka och kolla när jag har permison eller ifall det kanske är mest dumt. För har inte träffat nån av ponnysarna på jätte jätte länge och vet inte om jag vill heller. Alltså jag vet inte om det skulle vara jobbigt eller kul eller ja hur det skulle kännas. Men iallafall den tjejen som ska träna har sagt att hon jätte gärna skulle starta O i nån tävling om jag vill så skulle vilja se hur hon rider han och så. Fast vet inte ifall det skulle bli jobbigt.
Så ifall nån har nåt tips på nån av frågorna så får ni jätte gärna skriva för det hjälper sååå mycket mer än jag kan förklara!
Det kan säkert kännas både jobbigt och kul att åka och kolla på hoppträningen, men jag tror nog att det kan vara bra för dig. Du får både träffa din ponny, pussa mule och se så att han har det bra och prata med den tjejen. Samtidigt som det kan kännas ledsamt att du är sjuk nu och inte kan rida honom själv och allt som du skulle vilja. Men så är det för de som bryter benet också - och det är ju skönt att se att ens ponny är väl omhändertagen och så under tiden tills en själv mår bättre. Tror att O skulle bli glad att träffa dig också. :heart
 
Jag har haft mycket ångest när jag var yngre, jävla skitångesten har förstört mycket! (Förlåt fult språk men jag hatar verkligen ångest).
Det som hjälpte mig när jag var i din ålder var att tvinga mig själv att läsa böcker och på så sätt fly det jobbiga just då.

Senare har jag lärt mig andas i fyrkant: man följer något fyrkantigt med blicken, t.ex ett fönster och andas in när man tittar längs med ena sidan. Håller andan längs med nästa sida. Andas ut längs följande sida och in sista sidan.

En annan teknik är att tänka på fem saker man ser runtomkring sig. Fyra saker man kan känna (t.ex golvet är hårt, sängen är mjuk, täcket luftigt), tre ljud man hör osv. Två dofter och så avslutar man med en smak.

Tanken med dessa metoder är att distrahera sig så man glömmer bort ångesten för ett tag.

Ångesten har blivit mycket bättre med tiden för mig, jag har lärt mig hantera den och är inte så bekymrad för saker och ting längre.

Låtar återkommer jag till! 🎶🎵

Ändrade inlägget: rättade ena ångestgrejen och preciserade en annan sak.
 
Senast ändrad:
Eventuelt fråga om någon kan filma när hon rider och skicka till dig, i fall du är rädd det blir jobbigt att vara där?

Skriver mer sedan ang det andra, är precis hemkommen från stallet. :)
 
Åh vad härligt ändå att läsa att du ändå börjar fundera på att hälsa på dina ponnyer igen 🥰. Känner du dig nyfiken på hoppträningen så åk? Ni kan väl alltid lämna om det inte skulle kännas bra? :).
Ja det kan vi. Och jag skulle vilja på ett sätt för vill se hur det går och så. Men vet inte ifall det blir jobbigt. För jag har ju inte träffat nån annan än mamma och pappa och moster och kusinerna förutom personalen. Så skulle bli så många påengång liksom och dom kanske frågar massa saker. Så jag vet inte det är liksom både vill och inte.
 
Det kan säkert kännas både jobbigt och kul att åka och kolla på hoppträningen, men jag tror nog att det kan vara bra för dig. Du får både träffa din ponny, pussa mule och se så att han har det bra och prata med den tjejen. Samtidigt som det kan kännas ledsamt att du är sjuk nu och inte kan rida honom själv och allt som du skulle vilja. Men så är det för de som bryter benet också - och det är ju skönt att se att ens ponny är väl omhändertagen och så under tiden tills en själv mår bättre. Tror att O skulle bli glad att träffa dig också. :heart
Jag vill fortfarande sluta rida men vill ändå se hur det går och så. Och jag har typ kontroll behov med ponnysarna så jag vill se hur hon är med han och så. Alltså vet ju att hon är duktig men ändå. Har aldrig sett henne rida O förutom några korta filmer. Men sen också en kanske dålig sak är att det känns som jag är taskig mot C om jag träffar O men inte henne. Alltså C är min andra ponny ifall nån inte vet det.
 


Den här brukar jag lyssna på när jag klantat till det för mig själv, lyssna på texten:


Och så en låt för att peppa dig om att skiten kommer att ta slut och att det BLIR bättre:

 
Jag har haft mycket ångest när jag var yngre, jävla skitångesten har förstört mycket! (Förlåt fult språk men jag hatar verkligen ångest).
Det som hjälpte mig när jag var i din ålder var att tvinga mig själv att läsa böcker och på så sätt fly det jobbiga just då.

Senare har jag lärt mig andas i fyrkant: man följer något fyrkantigt med blicken, t.ex ett fönster och andas in när man tittar längs med ena sidan. Håller andan längs med nästa sida. Andas ut längs följande sida och in sista sidan.

En annan teknik är att tänka på fem saker man ser runtomkring sig. Fyra saker man kan känna (t.ex golvet är hårt, sängen är mjuk, täcket luftigt), tre ljud man hör osv. Två dofter och så avslutar man med en smak.

Tanken med dessa metoder är att distrahera sig så man glömmer bort ångesten för ett tag.

Ångesten har blivit mycket bättre med tiden för mig, jag har lärt mig hantera den och är inte så bekymrad för saker och ting längre.

Låtar återkommer jag till! 🎶🎵

Ändrade inlägget: rättade ena ångestgrejen och preciserade en annan sak.
Tack för tipsen om ångesten. Vissa saker som läsa går bara inte men ska skriva upp detdär med att tänka på fem saker mna ser och den. För kommer inte komma ihåg den annars när jag har jätte stark ångest men vill iallafall testa.
 
Eventuelt fråga om någon kan filma när hon rider och skicka till dig, i fall du är rädd det blir jobbigt att vara där?

Skriver mer sedan ang det andra, är precis hemkommen från stallet. :)
Ja det kan jag ju också. Jag har redan sett lite filmer när hon rider men skulle vilja se liksom hur hon är med han och så. Men ja jag vet inte.
 
Jag vill fortfarande sluta rida men vill ändå se hur det går och så. Och jag har typ kontroll behov med ponnysarna så jag vill se hur hon är med han och så. Alltså vet ju att hon är duktig men ändå. Har aldrig sett henne rida O förutom några korta filmer. Men sen också en kanske dålig sak är att det känns som jag är taskig mot C om jag träffar O men inte henne. Alltså C är min andra ponny ifall nån inte vet det.
Du kan ju alltid träffa C en annan dag, så kanske du kan känna att det jämnar ut sig. Klart du vill se att hon är bra med honom, det hade jag också velat om det var min ponny. Det är ju naturligt. :D
 
Tack för tipsen om ångesten. Vissa saker som läsa går bara inte men ska skriva upp detdär med att tänka på fem saker mna ser och den. För kommer inte komma ihåg den annars när jag har jätte stark ångest men vill iallafall testa.
Jo skriv upp det du tycker låter bra!

Det som funkat bäst för mig är att genast avbryta om jag märker att jag börjar känna mig lite ängslig. Absolut inte låta mig själv tänka ens lite "tänk om" — då är det förkylt och kroppens alarm drar igång helt och hållet!

Börjar jag känna mig lite ängslig, dvs ångesten kryper på så måste jag sätta igång med nån taktik för att bryta den. Då får den inte fäste och jag blir inte lika stressad.

Och så har jag lärt mig att det tar ungefär 2 dagar om jag blir riktigt upprörd av någon anledning. Jag behöver den tiden för att varva ner helt enkelt. Sedan kan jag gå vidare och känslorna lugnar ner sig igen. Nu när jag vet detta blir jag inte lika stressad heller.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 716
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 624
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 698
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp