Jag kan inte kolla på hästannonserna

A

amanboriel

jag blir ju så sugen!

Törs man köpa en häst som säljs för under 10.000:- och aldrig (enligt annonsen) har varit skadad, är snäll att sko, lasta m.m, kan grunderna inom ridning och körning?

Är de verkligen så här billiga utan någon annan anledning att de är varmblod?
 
det beror på vad det är för ras också tex en "tänkt" travare skulle man kunna få för det priset, men om det skulle vara ett hbl skulle jag vara mkt försiktig...
 
Okej, men jag tänker mest på varmblod här.

Så priset på varmblod ligger normalt under 10.000:- eller?
Oj, vilken koll jag har som har hållt på med varmblod i hela mitt liv... :crazy:
 
Jo, många vbl ligger runt 10000:-.

Det låga priset bygger på att det finns ganska många till salu och att det krävs en del jobb för att muskla om hästen till "ridtravare".
 
Såg en annons i tidningen för en tid sedan att de ville sälja ett varmblod för 3000. Enligt uppgift hade den varit mycket riden (detta kan ju innebära nästan vad som helst :smirk:)
 
Rent krasst så kan du få varmblod för mindre än 10.000 kr också. Många hästägare vill absolut bli av med sina hästar och säljer billigt.
 
Varmblod ligger i allmänhet på 5-10 000 helt oavsett utbildningsnivå, hanterbarhet etc. För stort utbud till för liten efterfrågan helt enkelt
 
De enda varmblod du kan köpa för de priserna är varmblodiga travare. :D Övriga varmblodiga raser är betydligt dyrare.

Immer
 
Ja, ja.. Haha, men det var ju varmblodiga travare jag menade.. :D
 
Det är lugnt att köpa en travare under 10000kr..
En kompis till mig fick en helt frisk travare för slaktvärdet.. Den ville inte springa bara... :)
 
Man kan faktiskt köpa väldigt bra hästar (bra som i bra hobbyhästar) för runt 10 000 kr. Jag har köpt sveriges vanligaste raser över 148 cm för runt 10 000 kr (inte bara travare alltså).

Men då får man lägga ner lite tid och tålamod - fast det tycker jag att man får göra även om man köper en häst för 120 000 kr...
 
Min pålle kostade 5000:- (halvblod på ca 1.50). Då var han 5 år.

Nu har jag kontakt med uppfödaren och har sett fölkort... Folk tyckte att han skulle ta bort honom för han hade ett väldigt snett framben, han är rak nu om man jämför (även fast han inte är det... :smirk: ) Ingen trodde att han skulle komma nån vart, inte ens min tränare men han har visat dem allihop!!! Visst rider vi inte höga klasser (dressyr) men Han har blivit jättefin och han har aldrig haft något som helst problem med sina framben (eller bakben). Frisk och kry är han!!! :love:

M.
 
klart man vågar!
speciellt om det är ett vbl, det är ett stort utbud av dem, och få köpare i förhållande till antal hästar. skulle det vara ex hbl eller fbl skulle jag vara lite mer tveksam..
men vill du ha en trevlig skogsmulle som du även kanske vill träna lite med så rekommenderar jag skarpt ett vbl, trevliga lätthanterliga hästar (för det mesta).
Tänk dock på att ALLTID göra en grundlig veterinärbesiktning innan du köper hästen, oavsett om det nu blir en under eller över tiotusingen!
Lycka till"
 
Jag sålde ett gammalt halvblod på 12 år gått 130 hoppning för 11 000kr var dock lite svår att lasta men lät man honom titta så gick det på mindre än 10 min. Var stor 178 så det var ingen lätt hästa att rida ihop ( 165 i täcke var lite korta :crazy:). Men han var frisk och kry när han såldes. Och han fuknar bra nu som läromästare i något lägre klasser. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 805
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 318
Senast: WBanna
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 241
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 127
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp