Jag klarar inte dethär

Jag vet inte hur jag ska stå ut. Jag kan inte sluta gråta och jag har fått max som jag får av ångest medicinen. Och jag får inte vara själv men sam tidigt så är jag så jävla ensam.
Och det är över fullt kaos i hjärnan på sammagånf som det är helt tomt. Och det är som att jag vill få ut allt men INGET kommer ut.
Jag längtar efter mamma och pappa och min valp jätte mycket men dom ska komma imorgon och jag vill ändå inte det för jag vet inte hur jag ska klara det. Och jag vill vara med M men jag vill också inte för han vill nog få lite lugnt nångång.
Jag kan inte tänka och jag kan inte stå ut. Det hjälper inte att ta en timme en minut en sekund itaget för INGET kommer ändras för att tiden går. Och jag kan inte andas men ändå så kan jag inte INTE andas heller utan den jävla svikar kroppen andas ändå fast det gör för ont. Och den lever fast det gör för ont så jag kan inte ens lita på minegen fucking jävla skit kropp.
Jag tror ingen kan fatta paniken att exakt allt i hela kroppen skriker att jag måste få bort det. Jag måste skära mig eller bränna eller göra NÅNTING. Jag måste ha kontakt med nån äckel gubbe som kanske kan göra illa mig. Jag måste köra en tand borste i halsen och försöka spy. Jag måste bort bort bort. Jag måste NÅNTING men jag KAN INTE.
 

Vägrar man så händer inget särskilt, förutom att inskrivningen fortsätter tills alla moment är klara.
Så alltså att ni skiter i om den har döds ångest för att vara naken för nån o känd som likagärna kan vara nån makt galen äckel gubbe utan man MÅSTE det o avsett annars är det såkallade in skrivnings samtalet tills man dör då eller?
Och om man inte klarar att be rätta om sig själv och vad som är bra att veta då får man skylla sigsjälv eller?
 
Är man ensam med manlig personal även dom som kanske har varit med om äckel saker?

Det finns inget generellt förbud mot att vara ensam med manlig personal, men är det en ungdom som har problem med det så försöker vi såklart lösa det på annat sätt. Åtminstone männen som jag jobbar med är väldigt noga med att jobba med trygghet och vi är överlag försiktiga med att jobba ensamma. Vid inskrivningar och andra känsliga tillfällen brukar vi se till att minst en kvinnlig personal är med.
 
Det beror lite på hur situationen är. När man skrivs in så har man ett inskrivningssamtal. Då får man reda på regler och rutiner, får berätta lite om sig själv och vad som är bra för personalen att veta. I samband med det får man lämna urinprov och byta kläder. En personal behöver se att inte provet är manipulerat, och se att man inte gömt något farligt på kroppen. Vägrar man så händer inget särskilt, förutom att inskrivningen fortsätter tills alla moment är klara.

Om vi i något läge misstänker att en ungdom har ett farligt föremål på sig så kan vi göra en skyddsvisitation. Det är när man känner utanpå kläderna och då behöver man alltså inte klä av sig. Om misstanken kvarstår och man inte lämnar ifrån sig föremålet kan man behöva byta om på samma sätt som vid inskrivningen.
Och är det bara för personalen att säga att dom miss tänker det så får dom känna genom vemsomhelst? Så exempel vis äckel gubbar kan säga det för att då kan dom taffsa på en?
 
Det finns inget generellt förbud mot att vara ensam med manlig personal, men är det en ungdom som har problem med det så försöker vi såklart lösa det på annat sätt. Åtminstone männen som jag jobbar med är väldigt noga med att jobba med trygghet och vi är överlag försiktiga med att jobba ensamma. Vid inskrivningar och andra känsliga tillfällen brukar vi se till att minst en kvinnlig personal är med.
Hur kan det isåfall hända över grepp och sånt om det är så? VILL dom tjejerna bli ut nyttjade då så då är det okej eller?
 
Hur kan det hända flera gånger om året som det verkar att tjejer som bor på sis blir ut satta för äckel saker av män som jobbar på sis?
HUR ska NÅN kunna känna sig trygg där med allt man läser om sis?

Jag fattar inte heller hur det kan hända och det finns INGA ursäkter för det. Övergrepp är övergrepp och är alltid för jävligt. Jag hoppas att avdelningar som fungerar så dåligt stängs ner och jag tycker det är bra med de granskningar som görs. Det finns ändå ganska många som känner sig trygga på SiS, men de får inga tidningsartiklar.
 
Jag fattar inte heller hur det kan hända och det finns INGA ursäkter för det. Övergrepp är övergrepp och är alltid för jävligt. Jag hoppas att avdelningar som fungerar så dåligt stängs ner och jag tycker det är bra med de granskningar som görs. Det finns ändå ganska många som känner sig trygga på SiS, men de får inga tidningsartiklar.
Fast dom stängs ju inte som det verkar utan domflesta är väl kvar o avsett? Och jag tycker att ganska många inte är så bra utan ALLA borde väl få känns sig trygga? Och hurmånga av dom ganska många är tillexempel liknande som för mig och hur många är tillexempel dom som redan är tuffa och hårda och kanske är där som ett straff för dom har gjort brott?
 
Jag har inte läst exakt allt för då skulle jag spy och få panik ångest men tillexempel så är dethär nån forskare som inte verkar tycka att det är så himla bra och tryggt med sis
https://rsmh.se/om-sis-hem-en-marklig-reaktion-fran-samhallet/

Dethär är från länken: Senast i mars 2022 kom Statskontoret fram till att ansvaret för vården mellan Statens institutionsstyrelse och regionerna är otydligt och att personalens kompetens behöver möta behoven bättre. Man konstaterade att en större andel av flickorna än av pojkarna har psykiska problem, och att en större andel av flickorna har särskilda vård- och resursbehov. Inskrivna flickor är mindre nöjda med vården på Sis-hemmen och skattar sin upplevelse av trygghet, säkerhet och integritet lägre än vad pojkarna gör.
 
Har man INGA rättig heter om man är på sis?
Gäller inte vanliga lagar på sis tillexempel om miss handel och v*ld t*kt och sånt för det låter ju inte så iallafall.

Självklart har man rättigheter. Vid inskrivningen gör vi en trygghetsplan där man får ange om något speciellt kan trigga en, om man vet något som fungerar lugnande. Varje ungdom har en behandlingsplan som är individuell och man har rätt till det stöd som krävs för att man ska klara av den. Hos oss är man skolpliktig, så då har man rätt till skolgång och stöd där. Man har rätt till utevistelse och vi har också ett system där man till exempel kan åka på utflykter, fritidsaktiviteter, restaurangbesök och så vidare om man varit skötsam. Man har rätt att ringa vissa myndighetskontakter, som sin socialsekreterare, advokat, IVO eller polisen om man känner behov av det. Lagar fungerar på samma sätt på SiS som utanför, men jag tror många som bor på SiS är vana vid att inte bli trodda och därför inte gör polisanmälningar, tyvärr.
 
Självklart har man rättigheter. Vid inskrivningen gör vi en trygghetsplan där man får ange om något speciellt kan trigga en, om man vet något som fungerar lugnande. Varje ungdom har en behandlingsplan som är individuell och man har rätt till det stöd som krävs för att man ska klara av den. Hos oss är man skolpliktig, så då har man rätt till skolgång och stöd där. Man har rätt till utevistelse och vi har också ett system där man till exempel kan åka på utflykter, fritidsaktiviteter, restaurangbesök och så vidare om man varit skötsam. Man har rätt att ringa vissa myndighetskontakter, som sin socialsekreterare, advokat, IVO eller polisen om man känner behov av det. Lagar fungerar på samma sätt på SiS som utanför, men jag tror många som bor på SiS är vana vid att inte bli trodda och därför inte gör polisanmälningar, tyvärr.
Jag vill bara förklara en sak att jag är jätte tack sam att du svarar men det låter fort farande som SKIT. Som det att man kan åka på ut flykter och sånt OM MAN VARIT SKÖT SAM alltså lydig? Och att man har rätt att ringa till vissa om man känner be hov av det men hur lätt är det då att typ be om att få ringa till polisen för man be höver polis anmäla personalen tillexempel? Jag skulle iallafall INTE våga det. Och tror att MÅNGA inte skulle det. Plus som flera har skrivit om att soc inte har trott på dom hur det är där iallafall så då är det ju inte så stor mening.
Och om många som bor på sis är vana att inte bli trodda så dom polis anmäler inte därför då händer det alltså ännu mera dåligt motför det som man VET?
 
Man samarbetar. Visar man att man är samarbetsvillig gällande utredning, stöd och vård så finns ingen anledning till att vara placerad på SiS.
Alltså att man lyder och inte säger ifrån om nåt är dåligt och att man stänger in hur man känner och inte släpper ut nåt? Och man visar sig naken om nån vill det låter dom tafsa på en om dom vill det och bara håller käften om allt?
 
Jag är somsagt tack sam att jag har fått svar om sis och hur det är och så! Men jag har INTE mindre oro om det utan det låter ändå SKIT. Och jag är LIV RÄDD att jag inte kan vara kvar här om jag skulle hamna på sis så. Alltså påriktigt så är jag LIV RÄDD för det och jag kan inte ens tänka mig nånting värre motför som jag har läst om sis. Utan som att bo där och ha det livet som endel skriver att dom känner sig o trygga av personalen och att det händer så ofta att personal miss handlar dom och gör över grepp och massa sånt. Och man får inte ens ha sin telefon så man kan inte spara be vis själv eller nånting och inte be om hjälp till nån mansjälv litar på. Jag verkligen KAN INTE tänka NÅT värre motför det.
 
Jag vill bara förklara en sak att jag är jätte tack sam att du svarar men det låter fort farande som SKIT. Som det att man kan åka på ut flykter och sånt OM MAN VARIT SKÖT SAM alltså lydig? Och att man har rätt att ringa till vissa om man känner be hov av det men hur lätt är det då att typ be om att få ringa till polisen för man be höver polis anmäla personalen tillexempel? Jag skulle iallafall INTE våga det. Och tror att MÅNGA inte skulle det. Plus som flera har skrivit om att soc inte har trott på dom hur det är där iallafall så då är det ju inte så stor mening.
Och om många som bor på sis är vana att inte bli trodda så dom polis anmäler inte därför då händer det alltså ännu mera dåligt motför det som man VET?

Jag förstår att det låter som skit, jag tycker själv att det är skit att min arbetsplats ska behöva finnas.

Skötsam handlar i det här fallet om att man inte har varit våldsam på tre veckor. Vi använder teckenekonomi, som i princip är ett poängsystem där dagen är indelad i block och om man är där man ska (t ex i skolan) och inte bryter mot reglerna (t ex går in på en annan ungdoms rum) så får man poäng. Poängen kan sedan ge utflykter. Det här är dock specifikt hos oss, alla SiS har det inte så.

Ja, det händer antagligen mer än det som vi vet, som med all brottslighet. Känner man att man inte vågar be personalen om hjälp så finns andra vägar att gå, t ex prata med föreståndaren, en lärare, sin socialsekreterare eller sina föräldrar.
 
Jag förstår att det låter som skit, jag tycker själv att det är skit att min arbetsplats ska behöva finnas.

Skötsam handlar i det här fallet om att man inte har varit våldsam på tre veckor. Vi använder teckenekonomi, som i princip är ett poängsystem där dagen är indelad i block och om man är där man ska (t ex i skolan) och inte bryter mot reglerna (t ex går in på en annan ungdoms rum) så får man poäng. Poängen kan sedan ge utflykter. Det här är dock specifikt hos oss, alla SiS har det inte så.

Ja, det händer antagligen mer än det som vi vet, som med all brottslighet. Känner man att man inte vågar be personalen om hjälp så finns andra vägar att gå, t ex prata med föreståndaren, en lärare, sin socialsekreterare eller sina föräldrar.
Hur ska man kunna prata med sina föräldrar om man inte får ringa till dom när man vill eller inte har sin telefon så man inte kan skriva till dom?
Och vi har också lite som det med poäng system fast det är o lika vad man har på. Tillexempel nån kanske har mera på skolan eller på mat eller o lika saker. Men det är bara för hur mycket pengar man får den veckan men ALLA har rätt att följa med på ut flykter och såna saker för det är en del att ha en menings full fri tid och att må bättre. Så man inte bara ska sitta in stängd och lyda som det verkar på sis.
 
Imorgon så ska jag ha psykologen sista gången innan hon har semester. Och det är väl bra att hon har semester sen så blir det som paus men det är också inte bra för om det blir jobbigt som det säkert kommer bli så blir det som inte av slutat kanske.
Och jag har så JÄVLA mycket ångest nu så vet inte hur jag ska kunna sova alls. Eller jag vågar inte ens försöka för jag verkligen vill inte drömma om nåt av allt jobbigt som är i huvudet helatiden 😭 Och jag längtar jätte jätte mycket efter pappa och att bara nånting skulle vara som förut men det är ju inte det. Och jag fattar att dethär låter skit pattetiskt men det är SKIT jobbigt att inte nån av dom bästa av personalen jobbar inatt så kan inte ens prata med nån om allt 😭
 
Jag tycker det är för minskande att säga att dom AN SER SIG BLI illa be handlade. För som många har skrivit att personal har tillexempel dragit dom i håret och tryckt ner dom på golvet och sånt så tycker inte jag iallafall att det är att dom bara TYCKER att dom blir illa be handlade. Utan det borde ALLA tycka.
Och om själva in låsningen och allt som man tvingas till med det gör så många mår dåligt är inte det JÄVLIGT stört att göra så mot nån som redan mår dåligt då? Det låter ju INTE som hjälp iallafall.
Och som jag har läst om iallafall så verkar personalen skita i om nån blir mobbad eller miss handlad av andra och att dom måste lära sig vara tuffa för att klara sig där så det låter inte precis som att dom styr såmycket då. Eller tycker dom att mobbing och miss handel är okej då?
Och detdär sista att fel personer dras till det och det är lätt att ut öva makt över unga i en väldigt ut satt sitation så EXAKT DET borde vara andledningen att ändra på hur det funkar då. Och inte bara fort sätta att ut sätta unga för det som att man bara skiter i dom då efter som fel personer dras till det och det är LÄTT att ut öva makt över dom unga ÄNDÅ så tvingar dom många att genom gå exakt det. Det låter HELT fucked up tycker jag.

Jag förstår vad du menar med inlåsningen, men jag är ledsen. Jag kan inte tycka det är bättre att en ung människa dör i en överdos, blir misshandlad till döds av sin pojkvän, våldtas gång på gång, lyckas bränna ner sitt HVB eller genomföra sitt självmord. Nu är det inte vi som fattar beslut om placeringen på SiS, men beslutet tas alltid för att det bedöms vara för ungdomens bästa. Och jag har aldrig varit med om att det är den första insatsen man provar, utan det brukar vara något socialtjänsten till slut tvingas ta till när inget annat fungerar.

Nej, jag tror ingen tycker att mobbning och misshandel är okej eller något man ska behöva tåla. Vi har hög personaltäthet och jobbar aktivt med att gruppen ska fungera.

Trygg, stabil och välutbildad personal är grunden för att det ska fungera. Det ligger ett stort ansvar hos cheferna att se till att det är lämplig personal som jobbar på SiS. Sen kan man även jobba med rutiner för att både ungdomar och personal ska vara trygga, till exempel genom att begränsa ensamarbete.
 
Ja och på sis så mår dom ännu sämre av hur det är där då är det kanske ingen bra nöd lösning? Eller? Utan en nöd läsning borde väl göra nånting bättre eller iallafall MINST inte sämre?

Det är en nödlösning som räddar vissa. Och som jag skrev tidigare så tar man till den för att man tänker att alternativet är ännu sämre. Sen tycker jag att det finns förbättringspotential, det borde finnas fler boenden att välja mellan.
 
Jag förstår vad du menar med inlåsningen, men jag är ledsen. Jag kan inte tycka det är bättre att en ung människa dör i en överdos, blir misshandlad till döds av sin pojkvän, våldtas gång på gång, lyckas bränna ner sitt HVB eller genomföra sitt självmord. Nu är det inte vi som fattar beslut om placeringen på SiS, men beslutet tas alltid för att det bedöms vara för ungdomens bästa. Och jag har aldrig varit med om att det är den första insatsen man provar, utan det brukar vara något socialtjänsten till slut tvingas ta till när inget annat fungerar.

Nej, jag tror ingen tycker att mobbning och misshandel är okej eller något man ska behöva tåla. Vi har hög personaltäthet och jobbar aktivt med att gruppen ska fungera.

Trygg, stabil och välutbildad personal är grunden för att det ska fungera. Det ligger ett stort ansvar hos cheferna att se till att det är lämplig personal som jobbar på SiS. Sen kan man även jobba med rutiner för att både ungdomar och personal ska vara trygga, till exempel genom att begränsa ensamarbete.
Är det bättre att bli v*ld t*gen av nån som har exakt ALL makt över en och kan be stämma ALLT som på sis då? För sånt händer ju. Så även ifall det iallafall borde vara målet att det ska vara bra personal så är det ju inte det alltid.
 
Imorgon så ska jag ha psykologen sista gången innan hon har semester. Och det är väl bra att hon har semester sen så blir det som paus men det är också inte bra för om det blir jobbigt som det säkert kommer bli så blir det som inte av slutat kanske.
Och jag har så JÄVLA mycket ångest nu så vet inte hur jag ska kunna sova alls. Eller jag vågar inte ens försöka för jag verkligen vill inte drömma om nåt av allt jobbigt som är i huvudet helatiden 😭 Och jag längtar jätte jätte mycket efter pappa och att bara nånting skulle vara som förut men det är ju inte det. Och jag fattar att dethär låter skit pattetiskt men det är SKIT jobbigt att inte nån av dom bästa av personalen jobbar inatt så kan inte ens prata med nån om allt 😭

Vill du att jag slutar skriva? Tänker om det triggar din ångest. :heart
 
Det är en nödlösning som räddar vissa. Och som jag skrev tidigare så tar man till den för att man tänker att alternativet är ännu sämre. Sen tycker jag att det finns förbättringspotential, det borde finnas fler boenden att välja mellan.
Ja men jag tycker det är värde löst som nöd lösning om det kanske hjälper för vissa fast för vissa så blir det bara ännu mera trauman och att dom ännu mindre kan lita på vuxna eller känna sig trygga eller nånting.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 500
Senast: Jerseyite
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske låter konstigt efter som att iprincip alla vet att jag har försökt att ta själv mord flera gånger. Men jag är SKIT RÄDD...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 436
Senast: cirkus
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 604
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp