Jag krossas

Jag vet knappt vad jag ska ta mig till för ångesten sliter mig i stycken. Allting bara snurrrar och snurrar och snurrar så fort att det finns inte en chans att hinna med. Jag vet inte hur jag har klarat denna veckan och jag har ingen aning om hur jag ska klara mig igenom helgen utan att bryta ihop fullkomligt för jag är så in i märgen slutkörd och jag kan inte vila för jag är för stressad men jag kan inte göra något för jag är för trött och huvudet funkar inte. Antingen snurrar allt i överljudsfart eller så är det kolsvart och jag är okapabel att tänka alls. Det kolsvarta är värst för jag kan inte göra något alls för jag kan inte koncentrera mig eller tänka på ens det allra lättaste. Bara ligga och stirra.

Djuren blir fortfarande sjuka hela tiden. Jag gör mitt bästa men mitt bästa aldrig tillräckligt. Just nu käkar både Pärla och Poppy kortison. Pärla är mycket bättre tack och lov men Poppys klåda är lika illa fortfarande och jag vet inte vad jag ska göra. Eller jo, ringa veterinären såklart, men sedan då? Hur ska jag få reda på vad hon inte tål när eliminationsdiet inte funkar?

I tisdags blev Epica kastrerad och det kan gå åt vilket håll som helst. Med tanke på hur mycket jag älskar henne så lär det gå åt helvete. Hon äter bara lite lite på egen hand och vägrar att dricka så det är tvångsmatning som gäller och jag får panik varje gång för ångesten är så stark att jag knappt klarar att mata henne och för varje gång jag inte klarar att tvinga i henne all stödmatning så minskar hoppet om att hon ska överleva vilket ger ännu mer ångest så allt blir en negativ spiral som föder mer och mer ångest. Jag vet inte vad jag gör om Epica också dör 😭

Jag har mer ångest än vad jag har haft på flera år. Den sliter mig fullständigt i stycken. I måndags skar jag mig vilket gör att det jävla monstret sitter och skriker om att jag måste göra det igen för det blev inte ordentligt gjort. Men om jag ska göra det ”rätt” så kommer det att ta mer än en månad att läka. Tjockistankarna har också fritt spel. Efter att jag tog covidsprutan blev jag jättedålig och hade noll matlust i flera veckor. Vikten rasade av så såklart fortsatte jag ju att svälta mig men nu börjar jag tappa behärskningen och jag har redan gått upp 1kg igen och jag har fullkomlig panik för det också.

Jag är fullkomligt okapabel att hålla ordning hemma och nu när Epica måste tas omhand så har kaoset fått extra fritt spelrum plus allt kaos som omhändertagandet av Epica skapar så jag har typ fått sparka upp en stig för att ta mig fram. Vilket såklart skapar ÄNNU MER panik och ångest. Att pengarna typ runnit mellan fingrarna gör paniken ännu ännu ännu värre!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till och jag vet inte varför jag skriver. Jag borde göra något vettigt för att lösa allt istället för att sitta här som ett odugligt jävla mähä
918ECA5F-AB39-4E3B-A197-31CEDBA599C9.jpeg
 

Det är så trist att du inte får terapi. Jag tror knappast det är så att du inte är "lämplig", utan snarare att sjukvården har så otroligt knappa ressurser så de har inte en chans i helv** att hjälpa alla som behöver det. :(

Har du testat att läsa på om ångesthandtering och liknande själv? Numera finns det ju även olika appar där man kan få råd och ibland även chatta med psykolog, jag har inte koll på alla men tror vissa är gratis medan andra kostar en liten slant. Det blir givetvis inte lika bra som terapi, men kanske kan hjälpa litegrann ändå...?
De har sagt att jag inte är lämplig 😞 Och så blev min samtalstid inställd IGEN så kan inte ens ta upp det med den nya samtalskontakten

Ja, men jag klarar inte det själv och de apparna jag har sett tar sig inte an så svåra problem som jag har. Har kollat privat också men hittar ingen i närheten 😞
 
Ångesten sliter mig i stycken 😭 Det är så mycket jag vill göra men det enda jag klarar är att ligga under täcket med telefonen för att försöka koppla bort så mycket ångest som möjligt. Hundarna har sjukt mycket överskottsenergi idag men jag klarar inte ens att leka med dem 😭
 
Det låter så hjärtskärande jobbigt för dig.
Men hundarna klarar sig säkert bra ändå trots överskottsenergin.
Jag kom är nyss hemkommen från jobbet och är vaken och relativt pigg ett tag till.
Kan jag göra något för att hjälpa dig?
 
Det låter så hjärtskärande jobbigt för dig.
Men hundarna klarar sig säkert bra ändå trots överskottsenergin.
Jag kom är nyss hemkommen från jobbet och är vaken och relativt pigg ett tag till.
Kan jag göra något för att hjälpa dig?
Det är pissjobbigt rent ut sagt. Ångesten förstör verkligen hela livet för mig 😭
Ja, de klarar ju sig, men jag får så vansinnigt dåligt samvete för de förtjänar bättre än vad jag kan ge dem. De ger mig allt och jag ger dem nästan noll 😭

Tack för erbjudandet! Det värmde att läsa när jag gick in på buke idag 💖💖 Tyvärr vet jag inte riktigt vad någon kan göra för i slutändan är det ändå jag som på något sätt måste lyckas ta tag i mitt kaos till liv, men jag vet inte hur 😞
 
Dagen började med djävulsk ångest som höll i sig till långt in på eftermiddagen och jag är sjukt trött, men jag har fått klart ett set av hundarnas täcken (de blev skitfula men kommer förhoppningsvis funka iallafall) och jag har sorterat lite bilder på datorn. Jag har en massa jag behöver göra inför imorgon men jag orkar inte. Nacken har gett upp igen också så har jätteont
 
Men wow att du fick klart ett set täcken trots ångesten.
Vad ska du göra i morgon?
Jag ska jobba. Ska försöka gå upp tidigt så att jag hinner titta på julkalendern med minstingen före jobbet.
 
Men wow att du fick klart ett set täcken trots ångesten.
Vad ska du göra i morgon?
Jag ska jobba. Ska försöka gå upp tidigt så att jag hinner titta på julkalendern med minstingen före jobbet.
Det är jag glad för faktiskt, men besviken över hur fula de blev och att jag inte har tillräckligt med tyg kvar för att fixa det. Nu vet jag iallafall hur jag inte ska göra, men känner jag mig själv rätt så har jag glömt det till nästa gång :grin:

Jag och pojkvännen ska till min syster på jullunch och sedan lär det väl bli matkoma medans alla barnen öppnar julklappar. Jag försöker bestämma om hundarna ska följa med eller inte. Tror att de har det bättre hemma men jag får så dåligt samvete när jag lämnar dem ensamma. Fast om de följer med så kommer jag att ha alla barn efter mig och hundarna konstant och det gillar varken jag eller hundarna. Kanske att jag tar med mig bara Ping för hon kommer att bli så glad att få ensamtid med mig (hon var ju ensamhund i många år innan de andra ramlade in) plus att hon älskar bollar så då är det bara att ge barnen varsin boll och så kan alla roa varandra.

Trist att jobba på julafton när du har barn, men jag hoppas att ni fick en mysig morgon iallafall ☺️
 
God jul till dig, @Lyan! Hoppast du får en fin och fridfull helg. :)

Själv har jag endast hunnit med knappt hälften av vad jag skulle/borde göra innan jul, men nu skiter jag i resten och låter det vara som det är. Lägenheten är vare sig julstädat eller julpyntat, men nu är jag i stallet och myser med hästarna.
 
God jul till dig, @Lyan! Hoppast du får en fin och fridfull helg. :)

Själv har jag endast hunnit med knappt hälften av vad jag skulle/borde göra innan jul, men nu skiter jag i resten och låter det vara som det är. Lägenheten är vare sig julstädat eller julpyntat, men nu är jag i stallet och myser med hästarna.
God jul och detsamma till dig 🥰

Jag ser alltid till att ha så lite som möjligt att göra med jul och andra högtider just för att jag inte orkar och aldrig får något färdigt och de få åren jag har pyntat så har pyntet hängt uppe till sommaren istället så därför slutade jag med det :rofl:
I år tog jag mig iväg till min syster en stund så har ätit lite julmat iallafall
 
Jag och hundarna ligger under täcket och försöker värma oss. Jag borde verkligen höja värmen här hemma för jag tror att jag hade mått lite bättre om jag sluppit frysa så mycket men elen är redan svindyr trots att jag har det så kallt 😓
 
Jag har fått börja tvångsmata Epica igen 😞 Hon äter själv men alldeles för lite så hon tappar några gram varje dag och är nu nere på 845g igen vilket är jättelågt även för att vara Epica så jag vågar inte låta henne gå utan åtgärd längre och hon vägrar att äta cc nu så det blir tvångsmatning några gånger om dagen plus försöka få henne att äta mer kraftfoder. Tänderna känns fortfarande fina iallafall tack och lov! Hö ser jag henne äta men jag tror att det är rätt låga värden i mitt hö i år tyvärr.
Sur men söt ändå 😍
C0FD0530-4987-4135-9749-86275DE06081.jpeg
 
Jag har fått börja tvångsmata Epica igen 😞 Hon äter själv men alldeles för lite så hon tappar några gram varje dag och är nu nere på 845g igen vilket är jättelågt även för att vara Epica så jag vågar inte låta henne gå utan åtgärd längre och hon vägrar att äta cc nu så det blir tvångsmatning några gånger om dagen plus försöka få henne att äta mer kraftfoder. Tänderna känns fortfarande fina iallafall tack och lov! Hö ser jag henne äta men jag tror att det är rätt låga värden i mitt hö i år tyvärr.
Sur men söt ändå 😍
Visa bifogad fil 82548
Sånt där är jättejobbigt, men inte helt ovanligt efter en antibiotikakur. Det blir någon sorts obalans i bakteriefloran i tarmarna som gör att de inte lyckas ta upp näringen i maten lika bra.

När det gäller stödmatningsmat så tycker jag bättre om Recovery Plus än critical care, just för att Recovery innehåller de där goda bakterierna. Ett annat sätt kan vara att ge henne pro fibre rabbit, som också har det innehållet.

Jag hoppas hon börjar öka snart.
 
Jag har fått börja tvångsmata Epica igen 😞 Hon äter själv men alldeles för lite så hon tappar några gram varje dag och är nu nere på 845g igen vilket är jättelågt även för att vara Epica så jag vågar inte låta henne gå utan åtgärd längre och hon vägrar att äta cc nu så det blir tvångsmatning några gånger om dagen plus försöka få henne att äta mer kraftfoder. Tänderna känns fortfarande fina iallafall tack och lov! Hö ser jag henne äta men jag tror att det är rätt låga värden i mitt hö i år tyvärr.
Sur men söt ändå 😍
Visa bifogad fil 82548
Är de så tokiga i brysselkål som ryktet säger?
 
Sånt där är jättejobbigt, men inte helt ovanligt efter en antibiotikakur. Det blir någon sorts obalans i bakteriefloran i tarmarna som gör att de inte lyckas ta upp näringen i maten lika bra.

När det gäller stödmatningsmat så tycker jag bättre om Recovery Plus än critical care, just för att Recovery innehåller de där goda bakterierna. Ett annat sätt kan vara att ge henne pro fibre rabbit, som också har det innehållet.

Jag hoppas hon börjar öka snart.
Pro fibre får de men jag vet inte hur mycket av det som Epica äter. Funderar på att samla lite pluppar från Nosti och Ailyn och krossa pro fibre och blanda i hennes cc så jag vet att hon faktiskt får det i sig.

Idag innan matning så vägde hon 866g så det går verkligen upp och ned med vikten (och mina nerver) men så påverkar det ju om hon tex är kissnödig eller precis har kissat.
Är de så tokiga i brysselkål som ryktet säger?
De jag har nu har nog aldrig fått det för mina tidigare marsvin har inte varit så förtjusta i det men det finns säkert många marsvin som tycker att det är jättegott
 
Nosti och Ailyn är iallafall glada över att Epica får cc för det betyder att de får det som blir över och cc är supersmaskens tycker de :d
 
Nosti och Ailyn är iallafall glada över att Epica får cc för det betyder att de får det som blir över och cc är supersmaskens tycker de :d
Det där är så typiskt. Friska marsvin älskar verkligen stödmatningsmat.

En plutt från ett garanterat friskt marsvin som aldrig fått antibiotika kan definitivt göra underverk för en kass bakterieflora. Jag brukar mosa en i vatten bara, och ge med spruta. Det är inte jättegott precis.
 
Det där är så typiskt. Friska marsvin älskar verkligen stödmatningsmat.

En plutt från ett garanterat friskt marsvin som aldrig fått antibiotika kan definitivt göra underverk för en kass bakterieflora. Jag brukar mosa en i vatten bara, och ge med spruta. Det är inte jättegott precis.
Japp. Jag brukar utnyttja det på utställningar så de får alltid cc och proviva till frukost innan inchecken och det är så populärt! Plus att jag vet att de har fått ordentligt med mat i magen om de är uppe från transporten mycket och kanske inte hinner äta så mycket hö som de brukar göra hemma.

Har Ailyn i en egen bur nu för att försöka få tag i några pluppar men det går segt bara därför 😑
 
Jag har sådan beslutsångest! Jag har hittat ett par dundersöta leggings som jag vill ha men frakten går på 100kr om jag inte köper för 600kr. Så jag vet inte om jag ska köpa extra saker att sälja (de har tex grejer med marsvin) så jag kommer upp i fraktfritt eller om jag ska strunta i det extra besväret och betala frakten eller om jag ska strunta i allting helt och hållet. Men jag tror verkligen att jag kommer att använda leggingsen mycket
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 886
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 803
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 245
Senast: Blyger
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 307
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp