Bukefalos 28 år!

Jag spyr ur röven

Saeta

Trådstartare
Alltså seriöst, ursäkta valet av namn på tråden men det är exakt så det känns/är. Jag har sen lite mer än en vecka tillbaka haft såna problem med magen. Det enda positiva i den här tråden (än så länge *peppar peppar*) är att jag inte spyr. Men det kommer i andra änden istället.
Jag kan vara bra ena dagen och sen går det 2-3 dagar då det är vattenkonsistens. Nu har jag varit så sen igår och innan det var det normalt. Det känns som det fräter i tarmen och nej det är vidrigt.

Någon som har en aning?
Finns det något jag kan äta för att lugna magen/tarmen?
Jag försöker undvika kryddig och stark mat.

Och eh.. Ursäkta ämnet igen...
 
Sv: Jag spyr ur röven

Varsågod att läsa lite

Undvik mjölkprodukter, drick ordentligt, få i dig salt. Gärna vätskeersättning. Blåbär (puré, soppa) är väl också en vanlig rekommendation, och nåt mer som jag inte kommer på nu :crazy: Återkommer om hjärnan vaknar.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Testa Proviva eller annan produkt med nyttiga bakterier kanske? Annars tycker jag att havregrynsgröt är oslagbart för att lugna en orolig mage.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Eftersom jag vis av erferenhet från dina andra trådar om oregelbundna måltider, oregelbunden sömn, konstant oro och ångest över (ursäkta uttrycket) skitsaker, skulle jag börja i den enden om jag var du. Hur äter du, hur sover du? Är det bra nyttig mat och regelbunden sömn eller lever du på skräpmat och sover dåligt? Har du börjat äta något nytt senaste två-tre veckorna som du inte brukat äta innan? Ny medicin, ny mat, ny dryck?
 
Sv: Jag spyr ur röven

Eftersom jag vis av erferenhet från dina andra trådar om oregelbundna måltider, oregelbunden sömn, konstant oro och ångest över (ursäkta uttrycket) skitsaker, skulle jag börja i den enden om jag var du. Hur äter du, hur sover du? Är det bra nyttig mat och regelbunden sömn eller lever du på skräpmat och sover dåligt? Har du börjat äta något nytt senaste två-tre veckorna som du inte brukat äta innan? Ny medicin, ny mat, ny dryck?

Jag vet att det är skitsaker i vissa ögon och jämför man med andra saker som krig osv är det såklart att det är en skitsak. Men ja.. skitsamma. Jag äter MYCKET bättre. Självklart blir det lite sämre då och då och sen jag trillade av förra veckan har jag inte haft någon direkt aptit. Jag har slutat med p-piller. Kan det ha något att göra med detta? Jag sover mycket, och när jag väl sover så sover jag bra. Fortfarande väldigt oregelbundna tider men ja, jag sover.
Tror inte jag äter något som jag inte ätit förr. Jag brukar inte reagera på mat eller ens mediciner.

Sparrisen123: Det står att man ska söka vård om man haft diarré längre än 6 dagar. Menas det på raken då eller kan man ha någon upphållsdag?

bettysmatte: Proviva brukar jag dricka, nu var det längesen och jag hade glömt. Ska dock iväg och handla nu så jag kan köpa Proviva. Tack :) havregrynsgröt får jag inte ner, det är vidrigt :P och det gäller all form av gröt.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Jag vet inte, men jag tycker nog att om det har varit risigt i över en vecka så är det nog läge att kontakta vårdcentralen iallafall, oavsett om man har haft någon enstaka uppehållsdag. Iallafall om man inte har en aning om varför magen strejkar.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Jaa.. Alltså det känns bara som att jag ränner på vårdcentralen (eller mina vårdkontakter) var och varannan dag för minsta lilla nojja. Och speciellt nu när det gäller magen. :p
 
Sv: Jag spyr ur röven

Men om du har såna problem i över en vecka så tror jag inte de tycker att du springer där för "minsta lilla". Om man inte har gjort några direkta förändringar i kost eller så, och har rinndiarre i över en vecka, så är ju det ett tecken på att något inte är som det borde. Sen vad det är, det bör de hjälpa dig att komma på.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Jo alltså jag håller med dig. Jag skickade faktiskt ett meddelande till min vårdcentral. Alltså, orkar dom inte med mig lär dom inte svara. Jag har iofs inte haft det konstant i en vecka utan till och från. Sen jag trillade av hästen. Men det kanske inte har att göra med det.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Om det är någon försenad släng av vinterkräksjukan (som härjat länge i år!) så behöver allt bara få komma ut även om det känns både vidrigt och jobbigt. Annars kan jag rekommendera Dimor på Apoteket för 25-30 kr dessa är riktigt bra och stoppar katastrofiska magar.
Drick Resorb för man förlorar mycket salt och blir matt i kroppen. Hoppas du kryar på dig snarast!
 
Sv: Jag spyr ur röven

Tack :) jag vägrar att den är VKS :p , och jag tror inte det är det heller då det liksom kommit och gått lite hur som helst i en vecka. Så det känns liksom rätt konstigt om det nu skulle vara det. Och å andra sidan behöver man ju inte spy vid magsjukor heller.. Men jag tror inte att det är det.

Jag har hur som kontaktat min VC och får se om dom svarar imorgon.
En vän tror att det kan vara gluten som spökar så jag ska utesluta allt som har med gluten att göra.

Kan tillägga att jag känt mig lite smått febrig sen igår. Inget märkvärdigt eller så. Har haft ont i huvudet (nära på migrän) ett par dagar och varit allmänt seg. Men så blir jag ju då och då utan att det är något. Men tack :)
 
Sv: Jag spyr ur röven

Tar du någon stark smärtstillande för höften? Vissa smärtstillande kan vara riktigt elaka mot magen.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Åkte du av hästen för ca en vecka sedan, har haft vulkan ur röven, känt dig febrig och haft så pass ont i huvudet att det närmar sig migrän?

Säger inte det sig självt att man kollar upp sig om man känner sig annorlunda efter av avramling? Vad som helst kan ha hänt i kroppen även vid en 'snäll avsittning'..
 
Sv: Jag spyr ur röven

Nej, jag tackade nej till alla typer av smärtstillande när jag var på sjukhuset. Det enda jag tar är alvedon :p. Så inga såna. Det enda i medicinväg är att jag inte tog mina levaxin två dagar förra veckan pga illamående och sen att jag slutat med p-piller för en vecka sen :p annars är det inget alls.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Åkte du av hästen för ca en vecka sedan, har haft vulkan ur röven, känt dig febrig och haft så pass ont i huvudet att det närmar sig migrän?

Säger inte det sig självt att man kollar upp sig om man känner sig annorlunda efter av avramling? Vad som helst kan ha hänt i kroppen även vid en 'snäll avsittning'..

Hahah :p jo absolut. Förra tisdagen, men jag var in till akuten och var på sjukhuset två dagar och undersökte mig grundligt och det har inte varit några problem. Jag var frisk och inga skador förutom mitt finger.. Migrän/kraftig huvudvärk har jag till och från så det tror jag inte har med avramlingen att göra.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Jag hade något liknande för ett par år sedan. Jag uteslöt alla mjölkprodukter och produkter med gluten under några veckor och blev bättre. Därefter började jag att testa att äta olika sorters fil med havregryn på och det gick bra. Några veckor senare provade jag att äta en sorts grovbröd och det gick bra. Däremot kan jag inte äta andra sorters bröd. Förmodligen är det något slags överkänslighet mot gluten jag har fått.

Det skadar inte att prova. Det finns specialpasta för de som inte kan äta gluten och det finns även specialbröd. Även för de som inte kan äta/dricka mjölkprodukter finns andra alternativ. Så får man prova sig fram om man kan äta ost.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Gör ett risavkok och drick det så bör det lugna ner sig. Så här gör du: Ta 1 dl ris, vilken sort som helst. Häll i riset i 15 dl kokande vatten. Sänk plattan så att det bara nästan kokar. Häll i 1 msk salt och 1 msk socker. Lägg på locket och låt småkoka i minst 10 minuter. Häll av vattnet, släng riset och kyl vattnet. Du kan blanda vattnet med nyponsoppa pulver om du vill. Drick sedan avkoket teskedsvis under ett dygn. Låt bli annan mat. Efter ett dygn äter du sakta ett rostat bröd med lite smör och ett glas proviva. Upprepa några gånger under dagen. Går detta bra så ät lite välkokt ris på kvällen. Ev. med lite smör på. Drick gärna riktigt vichyvatten. Det är väldigt snällt mot magen och innehåller salter som kroppen behöver. Tänk på att tugga ordentligt så att inte magen behöver jobba mer än nödvändigt. Om diarren kommer tillbaka så börja om med risavkoket.
Sedan måste du försöka komma fram till vad det är du reagerar på. Kanske måste du leva på bara ris i några dagar så att magen får lugn och ro. När min IBS har varit som värst så har jag levt på ris och linser i veckor för jag har inte kunnat behålla någon annan mat.
Lycka till!
 
Sv: Jag spyr ur röven

När hjag hade liknande problem för flera år sedan sa sjukvården till mig att koka morötter så att de blev överkokta/jättemjuka, och äta dem. Det funkade kalas för mig. Magen stabiliserade sig snabbt då.
 
Sv: Jag spyr ur röven

Been there... Ett tag levde jag på Dimor.

Sen försökte jag ta tag i problemet, livssituation, sovtider och matvanor.

Jag har haft ett par återfall och numera använder jag Loperamid vid de tillfällen som är. Och jag vet inte. Men jag inbillar mig att de verkar fortare.
 
Sv: Jag spyr ur röven

När hjag hade liknande problem för flera år sedan sa sjukvården till mig att koka morötter så att de blev överkokta/jättemjuka, och äta dem. Det funkade kalas för mig. Magen stabiliserade sig snabbt då.

Man kan även välja färdiga barnmatsburkar med morotspuré. Det får min katt fö :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 064
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 017
Senast: lady_vip
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 521
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 596
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp