Jag står inte ut längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
För att jag är alldeles för konflikträdd IRL för att säga emot folk. Skulle antagligen inte ens reagera utåt sett om någon barrerade sin häst eller dylikt i ridhuset.

:eek: Är oxå konflikträdd men om det hände som du beskrev här, hade inte ens jag bangat.


Tja, min relation till människor jämfört med djur är väl inte den bästa, så jag ska nog inte säga något om det...

Ja, du, där kan man undra.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Som sagt klarar jag knappt av att prata med främmande människor på riktigt.

Hur hade du tänkt dig att sköta ett tävlande med hästen, då man kommer i kontakt med en hop av främmande människor?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hur skulle jag kunna avbryta innan hästen fick ett slag? Jag kan tyvärr inte se in i framtiden, inte ens när det gäller fem sekunder framåt.
Syftar du på händelsen med piskan är det ungefär samma sak som gäller där; jag hade inte en aning om att människan tänkte spöa upp henne. Hade jag vågat hade jag knytnävat ner människan på stört, men det gör jag som sagt inte. Inget att göra åt, och likaväl inget jag ska behöva förbereda mig på eftersom en kompetent och utbildad veterinär väl är en av de sista människorna som ska misshandla en häst.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Förhoppningsvis tjuvkopplar jag inte en bil, stjäl ett hästsläp och drar iväg på tävling helt på egen hand. Inte vet jag om det är vad andra människor gör. :smirk:
Sedan är det tusen gånger enklare när någon annan tar första kontakten i ett vanligt ärende än att ställa sig framför en högst respekterad veterinär och smälla till/skrika sönder lungorna åt honom.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Syftar du på händelsen med piskan är det ungefär samma sak som gäller där; jag hade inte en aning om att människan tänkte spöa upp henne.
Varför skulle han hålla i en pisk om den inte skulle användas vid behov?

Hade jag vågat hade jag knytnävat ner människan på stört, men det gör jag som sagt inte.
Det hade räckt med att du sagt till honom att sluta. Varför tog du ens ut en manlig vet. om nu hästen hatar män?

Inget att göra åt, och likaväl inget jag ska behöva förbereda mig på eftersom en kompetent och utbildad veterinär väl är en av de sista människorna som ska misshandla en häst.
Och det är din skyldighet som djurägare att skydda hästen mot lidande
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Att avbryta var väl det enda vettiga, och gör man inte det så är man inte lämpad att ta hand om ett djur.

Jag funderar på om det helt enkelt är så att hästen känenr av att du är rädd för männsikor, och att det är därför hon beteer sig så.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Jag har försökt att läsa igenom hela tråden så förhoppnings vis så upprepar jag inte något du redan har svarat på. Jag tycker inte att du ska varken slakta eller lämna bort din märr. Jag tror att hon behöver få vara häst utan att se några människor ett tag, bete... Min häst var folkilsk och i synnerhet mot män när jag fick honom, han hade varit tävlings häst och bytt stall o ägare för många ggr! Han hade aldrig fått gå med bara polare och vara häst. Antar att din märr är tränad och stallad på travstall så hon kanske oxå skulle må bra av att vara häst ett tag. Inget ont om travet men hästar flyttas och byter tränare ofta.
Försök att ta till dig alla positiva förslag istället för att det blir en försvara mig tråd. Det är din hästs bästa du ville få hjälp med eller hur? Du måste dock kunna säga ifrån om nån behandlar ditt djur så illa, det förstår du väl voilator?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hennes förra ägare/uppfödare var själva väldigt insatta i och använde sig av NH. Därav min tvärsäkerhet på att de inte krökt ett hårstrå på henne.
Detta har jag erfarat själv. Den mest jävliga hästen jag träffat på, utan logik alls kunde man tycka, var "nh-tränad" från början (ägaren hade honom redan som föl).

Nu är jag inget stort fan av detta med nh, men jag tror utan tvivel på att vet man inte vad man sysslar med och börjar så tidigt så får hästen med stor sannolikhet problem i framtiden med sitt beteende. Om det stämmer så är detta inte längre bara ett normalt hästproblem utan ett beteendefel som kan göra att hästen är svår att förutsäga - den agerar inte som andra hästar.
Men det är spekulationer från min sida. En tanke dock om du nu har problem med din häst.
Frågan är vad som är nh och inte. Många vill ju koppla ihop mig med nh också för att jag inte vill använda våld och försöker använda hästens tankesätt istället för människans, men som sagt är nh inte ett ord som jag känner mig alls bekväm med. Jag har nästan bara sätt saker som jag inte alls vill stå för, kallas för nh.

Det är väldigt synd att du fått såna problem med detta. För det finns säkert människor som kan hjälpa dig. Är hon såhär mot alla människor förutom dig?

Om du bott närmre så hade du kanske kunnat få en plats hos oss, men jag har kört till falun, det är en bit att åka från uppsala/sthlm. ;)
Vill du klaga av dig eller dela ideer får du gärna pm:a mig iaf. Hoppas att du hittar en stallplats med kunniga människor. Det vore ju synd att göra sig av med en häst pga något sånt här.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hennes förra ägare/uppfödare var själva väldigt insatta i och använde sig av NH. Därav min tvärsäkerhet på att de inte krökt ett hårstrå på henne.
Nyligen så såg jag en nh-tränare spöa skiten ur en häst.. så det är garanterat inten garanti! :mad:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Det vore fint om du uttryckte dig tydligare.
Jag tänker i vart fall försöka vara tydlig emot dig!:smirk:

Det är bra att du söker hjälp åt din häst.
Det är bra att du inte slog och skrek åt vetrinären.

Du har svårt för att lita på andra människor och det är kanske för att du har svårt att förstå dig på andra människor.

Du har svårt med kontakt med människor så ta hjälp av någon du litar på som kan vara ditt stöd i det som händer och dom kontakter du måste ta för att hjälpa din häst.
Gör dig av med hästen:
  • Du kan försöka att lämna tillbaka hästen till förra ägaren. Ring och fråga!
  • Du kan ge hästen till någon "häst"kunnig person.
  • Du kan lämna hästen på slakt för avlivning.

Träna dig själv, med hjälp av någon du litar på, så att du kan klara av olika sociala situationer. Vet du någon som kan hjälpa dig?

Människor kan vara ok att umgås med!
Du behöver några människor som du kan lita på!
:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag står inte ut längre.

Att skrika och sparka på vet är väl inte det enda sättet att kommunicera med honom. :smirk:

Vad var det som fick honom att bli så arg då? Vad gjorde hästen?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Sedan hade situationen säkert blivit mycket bättre om jag sparkat tillbaka på gubbfan och skrikit. Undrar om hästen hade blivit lugnare av att jag också freakat ur?
Vad gjorde hästen för att trigga veterinären till regelrätt misshandel?
Var du närvarande?
Varför lät du hästen träffa en manlig veterinär när du VET att den redan gjort försök att ha livet av ett par män?
Och varför i hela hel*ete lät du bli att agera? Du har en häst som inte ens kan lita på att denns ägare skyddar den mot faror.
Inse, du har bränt dina chanser hos den hästen vid det här laget.

/kristel, S T U M:eek:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Alltså, det finns INGEN som helst ursäkt att man utsätter sin häst för det din häst fick utstå. Visst är det så att man kan 'hålla tyst' mer än man borde av respekt/blygsel/osv, men det där var LÅNGT över gränsen när man kan bortförklara reaktionen med sådant.

Du vet att hästen har dåliga erfarenheter mot män, och du låter den bli utsatt för det?

Sen, jag undrar hur sanningshalten eg är? Hästen anfaller främmande män säger du, men här har veterinären spöat upp den för att den försökte fly? Nånstans finns ett väldigt stort fel i den där ekvationen? Så du får nog förklara mer id etalj vad som hände för det ska bli logiskt?

Men det är ditt ansvar som djurägare att se till att en häst inte tvingas hamna i en sådan situation som den du beskriver. Visst att man ibland inte ryter i riktigt så ridigt som man brde, men det finns liksom en gräns och när den passeras MÅSTE man säga till! Annars får man ha uppstoppade djur eller något sånt..
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Okej, inte bara din häst behöver hjälp utan DU med.
Skaffa den på en gång, eller lämna bort hästen.
Ser du inte att du skadar henne, även om du inte vill?

Docka-93 skrev en bra idé om att du bör skaffa dig en människa att lita på som kan ta hand om både dig och din häst och det du måste göra för att få den att må bra.

Du får förlåta mig för att det låter som om jag omyndigförklarar dig, men du fixar faktiskt inte det här utan hjälp.
Gör något!
Nu.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Hur skulle jag kunna avbryta innan hästen fick ett slag? Jag kan tyvärr inte se in i framtiden, inte ens när det gäller fem sekunder framåt.
Syftar du på händelsen med piskan är det ungefär samma sak som gäller där; jag hade inte en aning om att människan tänkte spöa upp henne. Hade jag vågat hade jag knytnävat ner människan på stört, men det gör jag som sagt inte. Inget att göra åt, och likaväl inget jag ska behöva förbereda mig på eftersom en kompetent och utbildad veterinär väl är en av de sista människorna som ska misshandla en häst.

Så du menar att hästen stod och såg rädd ut i gången och veterinären for ut på den med spö och spöade upp den????:eek:
Är du säker på att du inte har "glömt" att berätta några små detaljer som typ att hon hotade att tex bita/sparka veterinären och han agerade??? Jag har aldrig mött en veterinär som gått lös med spö på nån häst men skulle jag göra det så skulle jag ju helt klart göra klart för den att så behandlar man inte min häst!:mad: Och jag är oftast både tyst och försynt mot främmande folk men nånstans måste man ju sätta sina egna gränser för vad man ska acceptera med, så att du är för feg för att säja ifrån är ingen bra ursäkt.. Du säjer ju emot alla här utan några problem så då måste du ju kunna göra det irl med, eller hur? Skärpning!:mad:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hej Violator,
Jag har läst igenom de flesta inlägg (puh) och vill bara ge några tröstkramar... Man får inte glömma bort att i slutändan skall det vara ett nöje att ha häst -man skall längta att gå till stallet. Om man inte längre har möjlighet att lösa situationen, försök tänka hur du vill ha det egentligen, vill du se fram emot en lugn ridtur, en häst som lugnt står och låter sig skos o behandlas och där du slipper massa tråkiga kommentare och blickar? Jag hade en undebar ridtur igår i solnedgången och är jätteglad för min häst som i flesta fallen funkar kanon (även om jag tränar hagsläpp just nu - hon drar)...
Det är lätt att man fastnar i en ond cirkel och det du behöver tror jag är en lösning och inte en massa kommentarer hit och dit för du vet nog innerst inne redan vad som krävs och vad du egentligen vill/behöver göra...men självklart skall man prova allt innan man ger upp.
Lycka till med hästen och ditt beslut, glöm inte
"man skall ha roligt med sin häst"
Kram :bump: Lillemim
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Vad skulle du göra om hon verkligen tar ihjäl någon? Bygga ett eget stall, sko, undersöka henne om hon blir sjuk etc etc, själv?! Om hon blir halt och måste in på kliniken, vad gör du då? Tänker du då strunta i det eller? Hur får du hovarna verkade?

Hur får du det att fundera över huvudtaget? Fattar verkligen inte hur du lyckas...

Tycker du borde fundera mer över hur det blir om ngt skulle hända. Om hon varken låter hivslagare/veterinar röra henne... Asså... Seriöst, det fungerar inte!

Det här med att du inte vill avliva skulle jag kunna jämföra med om jag tex skulle ha en gammal häst med krämpor, som jag älskar mer än allt, skulle jag då ta bort honom och stoppa allt lidande, eller skulle jag ha kvar honom för min egen skull?
Jag skulle helt klart ta bort honom.

Som andra har skrivit, så har du egentligen bara 2 alternativ, ta bort hästen, eller skaffa proffshjälp.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Jag har inte orkat läsa några inlägg, men tänkte bara uppdatera med att hästen numer inte tål att se en människa tack vare den gulliga lilla veterinären i Rättvik som idag misshandlade henne med otaliga sparkar och slag, särskilt mot huvudet och magen. Det efter att han hotat henne med en piska till den milda grad att hon bara stod och skakade. Så nu står hon tryckt mot väggen längst inne i boxen och darrar. Vill varken äta eller dricka. Det är ju en klar förbättring och verkligen nåt jag önskat, särskilt eftersom vi faktiskt kommit på att hon inte tål just män och börjat fundera på hur man ska kunna bearbeta det.

Så om veterinären ifråga läser det här, vill jag gärna passa på att tacka dig så mycket för att jag fått en häst som närmast kan liknas vid den skadade versionen av Pilgrim (?) i Mannen som kunde tala med hästar. TACK TACK TACK TACK TACK så mycket, du har verkligen hjälpt oss genom problemet och fått oss båda att lita på andra människor. Puss!

Får jag bara fråga VARFÖR du tog dit en manlig veterinär när du nu vet att hon inte tycker om män? Skulle nästan vilja påstå att det är DITT EGET FEL. :mad:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

såg att du bodde i falun? det finns ju en tjej här i borlänge som håller på med träning! nh och western och sånt,finns även plats att hyra in sin häst där! emelyne norell heter hon,se om du kan hitta på henne på google,hon ska ha en hemsida!

hon syslar med allt från lastträning till inridning,vidarutbildning,och har ävemnn lektioner med ägare och häst! det jag har hört om henne är bara plus plus och plus! kanske värt en chans??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 013
Senast: Celestan
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
5 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp