Jag står inte ut längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag står inte ut längre.

Jag hade mer tänkt mig en skylt med "varning: feminist". :smirk:

I övrigt har jag ingen aning om vad jag ska göra med henne. Flytta henne till ett stall utan män är väl steg ett, sedan får vi se.


Grålly: Se tidigare svar i ämnet...
 
Senast ändrad:
Sv: Jag står inte ut längre.

Jag HAR läst det du skrivit..

Violator skrev:
hur ska hon kunna klara sig när ingen annan än jag får komma nära henne?
Violator skrev:
Nej, jag tänker inte skicka bort henne till någon annan. Aldrig. Litar inte på att "proffs" kan ta hand om min häst,
Violator skrev:
Som sagt litar jag INTE på andra människor
Violator skrev:
jag litar inte på folk, särskilt inte när det gäller djur, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra
Violator skrev:
efter vad jag sett kan jag aldrig vara säker på att just den människan jag skickar henne till tar hand om henne på rätt sätt.
Violator skrev:
Har som sagt svårt att lita på folk överlag

Hur ska man tolka detta hade du tänkt :confused:
Jag baserar ju mina åsikter på det Du skrivit och inget annat och jag vidhåller vid att det bästa du kan göra för dig själv och din häst är att ta hjälp av de som är mer kunniga på området än vad du själv är!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Var i ovanstående citat såg du mig säga att jag anser att jag är den enda som kan ta hand om min häst?
Då upprepar vi helt enkelt det en gång till, så att inte bara vissa förstår.
Jag är mycket väl medveten om att jag inte är någon jävla expert på hästar. Har jag aldrig påstått och kommer aldrig heller göra. Inte heller är jag av åsikten att jag är den enda på den här planeten som kan ta hand om hästen - DOCK är jag som redan påpekat den enda i mitt nuvarande sällskap som tillåts komma nära henne, vilket jag också redan tagit upp.

Att jag inte tänker skicka henne till en tränare är för att jag sett vad rekommenderade "proffs" kan göra med hästarna. Jag menar inte på att A L L A  tränare är på det sättet, men hur ska jag kunna veta att tränaren xxx med tiotusen goda referenser inte är just en av de dåliga? Just det, det kan jag inte veta.

Är det fortfarande oklart?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag står inte ut längre.

Inte fö ratt vara taskig elle så, men du har inte funderat på att ta bort henne då?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Mot män. Läs inlägget högst upp på sidan.

Män är väl människor?

Du låter som om nu är allt brta. Jag förstår inte riktigt varför detta löser något? Hon är bara agressiv mot hälften av mänskligheten? Och? Det är ju fortfarande lika illa tycker jag. Hur ska du lösa det?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hejsan! Vad skont for dig att du verkar ha hittat en orsak till problemen, da har du ju nagot att borja arbeta fran. Tyvarr kommer din hast fortfarande behova ha viss kontakt med man, i alla fall om du fortfarande vill att hon ska komma ut och tavla. Sa att flytta henne till ett stall med bara kvinnor ar ju en bra tillfallig losning, men forr eller senare far du val forsoka att ta tag i problemet med man... Kanske introducera dem lite forsiktigt en och en i en miljo dar hon kan kanna sig trygg? For de ar ju faktiskt himla skrammande...;)

Bara en sak att tillagga, du kommer aldrig att veta SAKERT om en tranare du skickar ivag hasten till kommer att gora skada eller nytta, men vid vissa tillfallen maste man tyvarr ta en risk. Det ar ju battre an att avliva hasten, eller hur? Men nu verkar det ju som sagt losa sig anda, sa lycka till!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

~knapplån~

Förmodligen har din häst en koppling mellan män och något obehagligt, ge inte upp. Det kan ta tid att vänja den att acceptera karlar, kanske inte gilla dem, men acceptera.

Har du någon "harmlös" killkompis? En som kanske inte är så manlig? Det brukar fungera :) Använd isf honom som invänjning...Ta det steg för steg, utnför boxen...bara stå och prata med honom. Ta en promenad, han, du och hästen etc etc....


Har du själv sett när hon gått till attack på dem som fordrar? Eller hur mkt är hörsägen?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Har du kollat att hon inte reagerar så, pga smärta? oftast är hästar inte elaka av naturen, utan bara missförstådda. Det finns många duktiga hästmänniskor man kan fråga om hjälp, men först hade ag kollat upp om hon har ont någonstans. Är hon sån här mot alla utom dig? Eller bara vissa?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Nu har det hänt igen. Min lilla märr har flugit på en människa. Den här gången slagit rätt ut i huvudhöjd. Dagen innan högg hon en annan i axeln. Stallägarna har tvångsuppsagt min boxplats. Det finns ingen annan som vill ta emot henne, vem vill hysa en folkilsken häst?

Jag förstår inte varför hon gör såhär. Hon är inte elak egentligen. Hon har aldrig blivit illa behandlad eller slagen. Det handlar inte om något fel i skallen på henne, som vissa vill få det till. Mig lägger hon inte ett öra bakåt åt, skulle aldrig få för sig att hota eller grimasera. Men så fort någon annan går i stallgången, går in i boxen för att fodra eller släpper ut, så blir hon en helt annan häst. Öronen platt bakåt, ögonvitorna framme, spark-spark med samtliga ben och ett skrik som ekar över hela stallplanen.

Så här står jag med en häst som ingen vill ha i sitt stall. Jag har ingen möjlighet att ha henne i närheten av mig, alltså M Å S T E *någon annan släppa ut, släppa in, fodra etc. Men hur fan ska det gå till när hon försöker slå ihjäl alla?
Vad fan ska jag ta mig till?

Just nu känner jag bara att jag vill göra mig av med hästen och lägga ner allt. Det här kommer inte fungera. Veterinären och hovslagaren får inte gå i närheten av henne. Ingen får röra henne. Och jag vill inte ens tänka på hur det blir när hon börjar starta på travet. Hon kommer sparka alla kuskar ur sulkyn på stört, hur många slaggjordar som än används, jag är tvärsäker på det.


Jag älskar den där hästen, och hon älskar mig. Hoppas jag iallafall. Men hur ska hon kunna klara sig när ingen annan än jag får komma nära henne?
Jävla skit.
Se verkligheten i vitögat! Slakta hästen INNAN hon skadar eller dödar en människa!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Låt en veterinär gå igenom hela hästen, hon kanske har ont någonstans. Är hästen Ok prova att släppa henne på bete över sommaren, låt henne gå och skrota, koppla av och smälta saker & ting.

Är inte hästen förbättrad till hösten skulle jag nog ta bort hästen, hon kan inte må bra själv av att vara som hon är.

Hoppas det löser sig. Mvh Linda
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Jag har inte orkat läsa några inlägg, men tänkte bara uppdatera med att hästen numer inte tål att se en människa tack vare den gulliga lilla veterinären i Rättvik som idag misshandlade henne med otaliga sparkar och slag, särskilt mot huvudet och magen. Det efter att han hotat henne med en piska till den milda grad att hon bara stod och skakade. Så nu står hon tryckt mot väggen längst inne i boxen och darrar. Vill varken äta eller dricka. Det är ju en klar förbättring och verkligen nåt jag önskat, särskilt eftersom vi faktiskt kommit på att hon inte tål just män och börjat fundera på hur man ska kunna bearbeta det.

Så om veterinären ifråga läser det här, vill jag gärna passa på att tacka dig så mycket för att jag fått en häst som närmast kan liknas vid den skadade versionen av Pilgrim (?) i Mannen som kunde tala med hästar. TACK TACK TACK TACK TACK så mycket, du har verkligen hjälpt oss genom problemet och fått oss båda att lita på andra människor. Puss!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

mig veterligt så täcker inte försäkringen "lynnesfel" längre. och då behöver ju heller inte hästen vara utdömd för att "gå till slakt".

(va det inte på 80-talet dom "tog bort" lynnesfel som utslagningsorsak :confused: )
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Synd att du bor så långt bort, vi hade gladeligen gett er en boxplats! Pappan min är en hejare på hästar! Han har aldrig ridit eller så själv, men kan få vilken häst som helt att göra vad som helst!

Kan berätta om ett av många exempel... Hans hobby när vi är på tävling är att gå runt och kolla på hästar som inte vill bli lastade (och då menar jag VILL INTE). Efter en stund när alla typ har gett upp (utom hästen) frågar pappa om de vill ha hjälp, alla svarar JAA! Pappa tar hästen, tittar den i ögonen och pratar med den (han vägrar avslöja vad han säger) och sen går de en liten runda. Tillbaka vid transporten går hästen rakt upp. En familj som han hjälpte för något år sedan hade alltid ett helvete med att lasta, de fick hålla på i timmar. Sedan pappa lastade den har den gått rakt upp varje gång!

Vi har haft flera hästar som enligt tidigare ägare precis som din är livrädda för män, ingen av dem har varit annat än bästisar med pappa!

Ja, ja, i alla fall... Hoppas att det löser sig!

/Charm
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Nej, jag tänker inte skicka bort henne till någon annan. Aldrig. Jag vill inte riskera att ha ett nerbrutet och oigenkännligt monster när hon kommer tillbaka. Litar inte på att "proffs" kan ta hand om min häst, tyvärr.

men där har du de kanske ifrån, du vill ju inte att nån annan ska röra henne...det har hon kanske märkt och lever upp till de...ta hjälp av nån kunnig som kan detta, och sitt inte o bara gör de värre...
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Veterinären försökte kanske rädda sitt eget liv? :smirk:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

I stället för att fundera över hästens möte med veterinären så tycker jag att du ska ta dej en rejäl funderare över vad du gör den dag hästen har skadat eller i värsta fall sparkat ihjäl någon ! I o f s är det ett tufft beslut att avliva en häst, men ibland är det nödvändigt. Världen är full av hästar så varför riskera liv och hälsa på dej själv och din omgivning med en häst som är farlig ? Hur skulle det kännas tror du, att veta att du orsakat någon annans olycka eller död bara för ett egoistiskt beslut att inte ta bort hästen?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

charmex skrev:
Pappa tar hästen, tittar den i ögonen och pratar med den (han vägrar avslöja vad han säger) och sen går de en liten runda. Tillbaka vid transporten går hästen rakt upp.
/Charm

" Kliver du inte på transporten nu, så äter vi upp dej på söndag middag" ! :D
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Jag har inte orkat läsa några inlägg, men tänkte bara uppdatera med att hästen numer inte tål att se en människa tack vare den gulliga lilla veterinären i Rättvik som idag misshandlade henne med otaliga sparkar och slag, särskilt mot huvudet och magen. Det efter att han hotat henne med en piska till den milda grad att hon bara stod och skakade. Så nu står hon tryckt mot väggen längst inne i boxen och darrar. Vill varken äta eller dricka. Det är ju en klar förbättring och verkligen nåt jag önskat, särskilt eftersom vi faktiskt kommit på att hon inte tål just män och börjat fundera på hur man ska kunna bearbeta det.

Så om veterinären ifråga läser det här, vill jag gärna passa på att tacka dig så mycket för att jag fått en häst som närmast kan liknas vid den skadade versionen av Pilgrim (?) i Mannen som kunde tala med hästar. TACK TACK TACK TACK TACK så mycket, du har verkligen hjälpt oss genom problemet och fått oss båda att lita på andra människor. Puss!
Ja, ibland så gör det ont att vara dum!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Veterinären försökte kanske rädda sitt eget liv?
Om veterinären ansåg att hästens flyktinstinkt var livsfarlig för honom och att den skulle botas med hjälp av lite misshandel, så får det stå för honom.

AssoSarastro skrev:
Varför lät du vetten göra så?
För att jag är alldeles för konflikträdd IRL för att säga emot folk. Skulle antagligen inte ens reagera utåt sett om någon barrerade sin häst eller dylikt i ridhuset.

Bill skrev:
Hur skulle det kännas tror du, att veta att du orsakat någon annans olycka eller död bara för ett egoistiskt beslut att inte ta bort hästen?
Tja, min relation till människor jämfört med djur är väl inte den bästa, så jag ska nog inte säga något om det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 049
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 013
Senast: Celestan
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
5 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp