"jaga" hästar.

W

Winterjoy

vad tycker ni om att "jaga" hästar i hagen? alltså orkar inte förklara hur man gör & vad det går ut på. men ni som har erfarenhet av det kan svara!:D
Där min häst var installad förut gjorde vi det rätt ofta, och dom älskade det. man visade bara vad man ville och dom bralla runt helt av sig själva.

testade häromdagen igen (var drygt ett år sen sist), och så fort dom fatta vad jag ville, toka dom runt i hagen som bara den. (med spetsade öron).

så vad tycker ni om att jaga hästarna?
själv tycker jag det är bra, dels för att det är kul för både mig & hästarna, och för att dom för röra sig och träna upp instinkterna :)
Det enda negativa enligt mig, är att det kan vara rätt farligt, då hästarna bockar och slänger med benen rätt mkt så man kan ju lätt få sig en hov i skallen om man inte passar mig. (och så finns det ju risk för att dom skadar sig själva)

men nu var det inte mina åsikter jag ville ha, så vad tkr du?:)
 
Sv: "jaga" hästar.

Vad?!
Vad är det man vill uppnå genom att jaga runt hästarna i deras hage??:eek:
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag gillar tyvärr inte den idén. Hästar är flyktdjur och människor är rovdjur, och att jaga dom visar ju bara ännu mera att dom inte ska lita på oss.
 
Sv: "jaga" hästar.

jag jagar aldrig hästarna, däremot kan jag busa med dom, hoppa runt och bralla och då är dom igång.

Så hästarna jagar aldrig varandra när dom busar!? Eller när dom bestämmer rangordning?
 
Sv: "jaga" hästar.

Är ingen expert.. Men vad jag fått veta/lära så kan man jaga hästarna i hagen till syfte att hästen ska be om att få komma tillbaka.. Alltså att hästen ska bli bortdriven från människa.. Hästar vill ju tillhöra en flock och vill inte bli bortjagad..
Efter en stund så stannar hästen och vänder sej mot människan sänker huvudet o tuggar.. Visar hur underlägsen den är..
Då slappnar man av o bjuder hästen att komma.. Eller börjar gå så kommer hästen att följa efter..

Detta har jag testat med mina hästar.. Och det har fungerat för mej..

Då jag gjort det är när en häst är svårfångad i sin hage.. Kommer den inte till mej så driver jag den tills dem ber om att få komma till mej..


Ska jag bli halshuggen nu?
 
Senast ändrad:
Sv: "jaga" hästar.

säger som panik, vad vill man uppnå med det ? S:
 
Sv: "jaga" hästar.

jag brukar göra det och det tycker de är jätteroligt:D ..
har aldrig haft problem som vissa andra här skriver att hästen slutar lita på en och blir svårfångad. däremot så kan de lyssna ännu mer.. man springer ju inte precis runt och slår dem;)
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag upplever det så, att en del hästar måste "sättas igång" för att börja busa, o det uppn¨år man ju genom att "jaga" dem. Sen har de skitkul! På min häst ser jag verkligen hur hon håller kol på mig o väntar till sjag busar till det så hon får bralla iväg. Kul!! Ser inget fel i det, om man bara kan avläsa när de vill o inte..
 
Sv: "jaga" hästar.

Skulle aldrig falla mig in.

Min häst skulle aldrig mer vilja gå in från hagen. :angel:

Hade jag haft en annan häst vet jag faktiskt inte hur jag skulle ställa mig i den här frågan, men på ett sätt tycker jag det är fel iom att JAG vill att hästarna ska komma till MIG när jag går in i hagen, och inte tvärtom.
 
Sv: "jaga" hästar.

vad tycker ni om att "jaga" hästar i hagen? alltså orkar inte förklara hur man gör & vad det går ut på. men ni som har erfarenhet av det kan svara!:D
Där min häst var installad förut gjorde vi det rätt ofta, och dom älskade det. man visade bara vad man ville och dom bralla runt helt av sig själva.

testade häromdagen igen (var drygt ett år sen sist), och så fort dom fatta vad jag ville, toka dom runt i hagen som bara den. (med spetsade öron).

så vad tycker ni om att jaga hästarna?
själv tycker jag det är bra, dels för att det är kul för både mig & hästarna, och för att dom för röra sig och träna upp instinkterna :)
Det enda negativa enligt mig, är att det kan vara rätt farligt, då hästarna bockar och slänger med benen rätt mkt så man kan ju lätt få sig en hov i skallen om man inte passar mig. (och så finns det ju risk för att dom skadar sig själva)

men nu var det inte mina åsikter jag ville ha, så vad tkr du?:)
Är nog tveksam till om det är en bra ide. Hästar förstår ju inte att vi inte kan leka tillbaka på samma villkor så risken är nog att man kan hamna i en konstig situation. Föredrar nog att titta på när de leker med varandra vilket de gör så det räcker tycker jag. När det är folk i hagen har mina fått lära sig att bete sig sansat så att ingen ska komma i "kläm".
 
Sv: "jaga" hästar.

nä ser inget fel i det, men tycker inte det ska göras istället för träning.. 20 min bus är ingen träning.. bara bus, vilket hästar också behöver såklart.
 
Sv: "jaga" hästar.

fast man busar ju inte ihop med hästarna så att man springer med utan man "jagar" igång dem så de busar med varandra;) ..
 
Sv: "jaga" hästar.

säger som panik, vad vill man uppnå med det ? S:

Som jag skrev.. Underlägsenhet.. Det är taget från hur hästar gör i flocken.. Är någon i låg rang uppnosig så drivs den hästen bort.. Eftersom hästar vil tillhöra en flock och inte vill bli bortdriven så vill den komma tillbaka.

Då min häst inte kommer så börjar jag driva henne.. Hon kommer direkt.. Så det får en motsatt effekt.. Jag börjar driva, hon kommer..

Jag jagar inte för att "leka".. Jag driver i syfte med att få min häst att komma direkt då jag går in i hagen.. Att följa mej som sin ledare..

Jag kan inte gå in för djupt i det här.. Då jag abslolut inte är "expert" och jag är inte den bästa att förklara.. Men det här har funkat för mej.. Jag har aldrig problem med min häst..
 
Sv: "jaga" hästar.

ja så gör mina hästar ochså:D .. de ser riktigt gulliga ut när de stannar upp och kollar på en och undrar vad de ska göra nästa.. och sedan när man smackar så flyger de iväg:angel: :D
 
Sv: "jaga" hästar.

lady_mike; jag föstår. Men då skulle jag inte använda ordet "jaga" om du driver hästen i syfte att göra en "join up" i hagen.. så var det inte jaga som jag trodde du menade.. (=hej vilt jaga runt hästarna) .. i ditt syfte förstår jag helt.
 
Sv: "jaga" hästar.

fast man busar ju inte ihop med hästarna så att man springer med utan man "jagar" igång dem så de busar med varandra;) ..
Jag förstår vad du menar men för min del så känns det fel eftersom jag som jag sade lagt stor vikt vid att de beter sig lugnt i hagen när vi är med. Däremot leker de rejält på egen hand. Det skulle nog bli litet kluvet för dem om jag helt plötsligt började jaga igång dem och risken är att de så småningom själva kan tycka det är ok att jaga igång fast vi är där. Eftersom jag haft ridlekis med ponnierna så är det av stor vikt att de tar det lugnt för att ett gäng ungar ska kunna hämta dem i hagen. Då jag också har unghästar som lätt tar det ett snäpp för långt om de får hållas och inte har så bra kontroll så fortsätter vi nog att skilja på lek och allvar här. Allt har sin tid och plats.
 
Sv: "jaga" hästar.

lady_mike; jag föstår. Men då skulle jag inte använda ordet "jaga" om du driver hästen i syfte att göra en "join up" i hagen.. så var det inte jaga som jag trodde du menade.. (=hej vilt jaga runt hästarna) .. i ditt syfte förstår jag helt.

Jag är usel på att använda rätt ord.. Det här med att förklara är inte min grejj.. Jag räknar med att ALLA förstår hur jag tänker:angel: ..

Och jag visste inte att det va join up det hette:angel:

Och jaga för kul tror jag inte på.. Med vissa hästar går det säkert att leka på det sättet.. Men jag gör inte det med mina.. Som barn brukade jag göra det..
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp