"jaga" hästar.

Sv: "jaga" hästar.

Är ingen expert.. Men vad jag fått veta/lära så kan man jaga hästarna i hagen till syfte att hästen ska be om att få komma tillbaka.. Alltså att hästen ska bli bortdriven från människa.. Hästar vill ju tillhöra en flock och vill inte bli bortjagad..
Efter en stund så stannar hästen och vänder sej mot människan sänker huvudet o tuggar.. Visar hur underlägsen den är..
Då slappnar man av o bjuder hästen att komma.. Eller börjar gå så kommer hästen att följa efter..

Detta har jag testat med mina hästar.. Och det har fungerat för mej..

Då jag gjort det är när en häst är svårfångad i sin hage.. Kommer den inte till mej så driver jag den tills dem ber om att få komma till mej..


Ska jag bli halshuggen nu?

Jag har också gjort så på svårfångade hästar mer än en gång...
Det kan vara nästintill nödvändigt...
 
Sv: "jaga" hästar.

mina hästar är inte "fria" sålänge jag ber dem om ngt, det är inte bara på ryggen som de ska lyssna utan i alla miljöer och situationer.. detta strävar iallafall jag efter. och sen så har jag stora hagar så jag riskerar inte att hästen inte har ngn stans att ta vägen så att den på ngt sätt angriper mej, och även om jag hade haft en liten yta så hade de inte gjort det för de.
det är ju inte precis så att man slår hästarna med spö för att få dem att springa.. de springer ju frivilligt och jag kallar alltid in hästarna efter buset för beröm osv.

precis. jag busar inte med hästarna, jag sätter bara igång dom om man säger så. sen så busar dom med varann. och jag kallar också alltid in dom för beröm osv :)
men jag tror jag kan ha använt fel ord haha, eftersom så många reagerade på ordet jaga, visste inte hur jag skulle beskriva det annars men det var också därför jag satte jaga inom "".
jag kallar det att jaga hästarna.
 
Sv: "jaga" hästar.

Jagar är kanske inte rätta ordet, men jag busade ofta med mina unghästar och hästar då det enbart var mina hästar i hagen.
Däremot gör jag det aldrig då andras hästar är med, dels för jag inte känner dem tillräckligt väl och OM en häst skulle skada sig vill inte jag vara delaktig i det.
Vi (jag och hästarna) hade vissa nyckel ord och gester så de visste direkt vad som gällde och de tyckte det var skitkul rentutsagt. Men jag är alltid noga med att återknyta till hästen efter ett sk. "bus", att jag kan gå fram och klappa om den och hästar kan också lära sig att "nu räcker det", nu myser vi lite. Dessa hästar har aldrig varit svårfångade i hagen, tvärt om, typ trätt in huvudet i grimman själva. Jag tror att det handlar om kommunikation och har man problem att få tag i hästen beror det på något utanför hagen.

Jag har även bokstavligt jagat häst också, men det var då jag tog över en gammal valack som inte tillät sig fångas i hagen. Men då är det något helt annat än bus, då är det uttröttning, vidröra och klappa, sen lämna hästen ifred. Tillslut upptäckte han att jag inte hade i syfte att fånga in honom, sätta på honom en trång sadel och ut och "flårida", vilket han var van vid.
 
Sv: "jaga" hästar.

Glömde säga att jag tror att det är jättebra att umgås med hästarna i hagen också, men inte med en massa krav, utan vara där med dem, softa, busa, kolla in deras relationer till varandra m.m. För mig har det varit en ovärderlig kontakt i relationen till mina hästar!

Winterjoy: Håller med dig! Visst fattar hästar när det är bus på G, dock
är det ju inte alltid de är sugna.
 
Sv: "jaga" hästar.

mina hästar är inte "fria" sålänge jag ber dem om ngt, det är inte bara på ryggen som de ska lyssna utan i alla miljöer och situationer.. detta strävar iallafall jag efter.
det är ju inte precis så att man slår hästarna med spö för att få dem att springa.. de springer ju frivilligt och jag kallar alltid in hästarna efter buset för beröm osv.

Mina hästar är fria i hagen, ända tills jag ropar på dem. Att hästarna följer/lyssnar på mig i alla lägen vet jag, då de följt mig som hundar i skogen, helt lösa. :)
Har inte påstått att man slår hästarna, och mina hästar har alltid sprungit frivilligt, utan min påverkan. (de busar alldeles utmärkt med varann)
Trots gott om plats kan faktiskt olyckor hända, och jag vill inte riskera något, men det är ju upp till var och en.
 
Sv: "jaga" hästar.

de kan mina pållar också göra, följa med lösa i skogen alltså:D .. eller iallafall den ena, den andra har jag inte provat med än, men han följer med lös när jag rider:angel: ;) ...då blir det mycket bus:D
 
Sv: "jaga" hästar.

jo så gör jag också om jag möter någon svårhämtad häst. Men då tycker jag inte det handlar om att jaga, då går jag efter hästen tills den ber att få komma till mig, bara så den är i rörelse hela tiden tills den väljer att hellre följa med.

Vi har haft en liten ponnytravare på lösdrift i vära hagar.. Oerhört svår fångad.. Den hästen valde jag att inte Driva.. Han är osäker och jag tror inte att driva just den individen skulle vara lösningen.. Han går vi efter o lockar på..
Men skulle han vara min ponny skulle jag gjort lika som jag gör.. Gå o gå o locka.. Men smekmånaden skulle ta slut då han med säkerhet visste att jag är ofarlig. Hade jag ägt honom skulle jag börja driva honom så småningom..
Man får se individerna o behandla dem därefter. Jag vet inte anledningen till att han är så osäker på människor.. Så då kan jag ju knappast gå ut o börja driva honom o tro att han förstår..

Med Bääs som gått i en flock på 4-5 hästar utan att blitt hanterad av människor alls då jag hämtade henne vågade jag göra det efter nån vecka..
 
Sv: "jaga" hästar.

KL

"Jagar" ofta runt hästarna i hagen, i syfte att de ska busa av sig om de har vilat länge från träning och jag inte har lust att åka av... Använder egentligen bara vanliga kommandon och kräver skritt, trav eller galopp, men oftast börjar de bralla en hel del också. De vet precis vad jag vill uppnå och brukar tycka att det är lattjo. Sedan lägger jag ner spöet och då kommer de genast och vill bli kliade.
 
Sv: "jaga" hästar.

NEJ! Jag tycker att hästarna ska lämnas ifred i hagen. Vill jag busa med dem löst får det bli under ordnade omständigheter i paddock, dels efterssom hagarna är kuperade, och dels efterssom mina hästar busar runt själva när de har lust... Vill de busa runt så gör de det utav egen vilja ändå.

I mitt förra stall där jag stod uppstallad blev jag fly förbannad när jag en dag kom ut och såg min lätt stressade och genomsvettiga häst jagas runt i hagen med långpisk över frusen ojämn mark och klippor tillsammans med de andra hästarna. "ja men vi gör jämnt så" var vad jag fick till svar. Det dröjde inte länge förrän jag flyttade därifrån...
 
Sv: "jaga" hästar.

I mitt förra stall där jag stod uppstallad blev jag fly förbannad när jag en dag kom ut och såg min lätt stressade och genomsvettiga häst jagas runt i hagen med långpisk över frusen ojämn mark och klippor tillsammans med de andra hästarna. "ja men vi gör jämnt så" var vad jag fick till svar. Det dröjde inte länge förrän jag flyttade därifrån...

Man behöver ju inte fösa runt andras hästar. Men jag tycker nog iofs att din attityd skvallrar lite om hur förmänskligade hästar har blivit. De flesta lider av att röra på sig för lite, inte tvärtom.
 
Sv: "jaga" hästar.

NEJ! Jag tycker att hästarna ska lämnas ifred i hagen. Vill jag busa med dem löst får det bli under ordnade omständigheter i paddock, dels efterssom hagarna är kuperade, och dels efterssom mina hästar busar runt själva när de har lust... Vill de busa runt så gör de det utav egen vilja ändå.

I mitt förra stall där jag stod uppstallad blev jag fly förbannad när jag en dag kom ut och såg min lätt stressade och genomsvettiga häst jagas runt i hagen med långpisk över frusen ojämn mark och klippor tillsammans med de andra hästarna. "ja men vi gör jämnt så" var vad jag fick till svar. Det dröjde inte länge förrän jag flyttade därifrån...

Tycker absolut inte att man ska busa runt hästarna om inte ALLA hästägare är OK med det!! Jag skulle också bli milt sagt vansinnig om jag kom på någon med att fösa runt mina utan mitt medgivande.
 
Sv: "jaga" hästar.

Så gör jag också, dvs busar och hoppar omkring med dom.
Det är i allmänhet hästarna som tar initiativet och börjar småskutta, blåsa och veva med huvudet. Vad som därefter händer, beror på mitt gensvar. Vill jag busa, så gör vi det. Problemet är bara att dom blir så uppskruvade och springer hela hagen kors och tvärs, och där står man mitt i som en semafor och tjoar. :) Annat hinner jag inte med.

Det ska vara kul me hästar! :rofl:

LIA

Håller med!

Jag skulle aldrig få för mig att JAGA mina hästar (vare sig i hagen eller någon annanstans) men att BUSA med dem är något helt annat, i alla fall i mina ögon. Och man får ju vara lyhörd på deras tecken, det är t.ex. de som bestämmer när vi ska sluta busa runt. I övrigt tror jag att hästarna också tycker att det är skitkul, rent ut sagt! :D
 
Sv: "jaga" hästar.

Haha, precis, Join up låter bättre .. :smirk:

Men varför i hagen ? Brukar man inte vilja ha hästarna trygga och lugna, precis som i boxen.. ? I hagen ska dom väl vara lediga ?
Vf inte ta dom till ridbanan/ Rundpaddock och busa ?
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag använder samma "teknik" om hästen går iväg eller busar när jag ska hämta henne, och det funkar väldigt bra. ;)
 
Sv: "jaga" hästar.

Men varför i hagen ? Brukar man inte vilja ha hästarna trygga och lugna, precis som i boxen.. ? I hagen ska dom väl vara lediga ?
Vf inte ta dom till ridbanan/ Rundpaddock och busa ?

Varför ska de vara lediga i hagen? Jag har ingen paddock och rider i hagen om jag behöver en inhängnad. De ska väl kunna jobba varsomhelst? :crazy:
 
Sv: "jaga" hästar.

varför jaga hästarna om du vill kunna fånga dem sen? Vill de springa så gör de väl det självmant...det är min åsikt iaf. Mina hästar ska känna sig trygga i sin hage och inte vara/bli rädda för mig...
 
Sv: "jaga" hästar.

varför jaga hästarna om du vill kunna fånga dem sen? Vill de springa så gör de väl det självmant...det är min åsikt iaf. Mina hästar ska känna sig trygga i sin hage och inte vara/bli rädda för mig...

De blir väl inte rädda för dig för att du manar på dem i ridhuset heller? Eller under löshoppning? Så smarta är de faktiskt!
 
Sv: "jaga" hästar.

Min åsikt- En mkt knäpp ide ATT JAGA RUNT HÄSTEN I HAGEN :eek: Orkar man inte rida kan man ex longera den i 20 min.
 
Sv: "jaga" hästar.

Min åsikt- En mkt knäpp ide ATT JAGA RUNT HÄSTEN I HAGEN :eek: Orkar man inte rida kan man ex longera den i 20 min.

Jag tror jaga är fel ord! Fösa är vad jag brukar göra, och stora unghästar kan ha svårt att longeras på ojämnt underlag i balans. Jag gör det innan jag sitter upp, just för att hästarna ska få busa av sig den värsta överskottsenergin. Att fösa varandra gör hästarna för övrigt hela tiden, så jag tror inte att de uppfattar det som särskilt konstigt. Då är nog ridning märkligare i deras ögon.
 
Sv: "jaga" hästar.

Min åsikt- En mkt knäpp ide ATT JAGA RUNT HÄSTEN I HAGEN :eek: Orkar man inte rida kan man ex longera den i 20 min.

Jag måste ju säga att busandet i hagen är bra mycket mer allsidigt för kroppen än longering... Dessutom tycker de att det är kul;)
Och om man läser ordentligt så ser man att (de flesta) av oss som brallar med dem i hagen avlsutar det hela med en gosestund- hästarna är inte ett dugg rädda eller svårfångade utan vet mycket väl vad det handlar om.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 270
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp