"jaga" hästar.

Sv: "jaga" hästar.

Om du menar jaga som i att rusa efter hästarna och jaga runt dem så nej, det skulle jag aldrig göra. Däremot springer jag gärna ikapp eller står på stället, hoppar och klappar i händerna. Brukar vara mycket uppskattat.
 
Sv: "jaga" hästar.

vad tycker ni om att "jaga" hästar i hagen? alltså orkar inte förklara hur man gör & vad det går ut på. men ni som har erfarenhet av det kan svara!:D
Där min häst var installad förut gjorde vi det rätt ofta, och dom älskade det. man visade bara vad man ville och dom bralla runt helt av sig själva.

testade häromdagen igen (var drygt ett år sen sist), och så fort dom fatta vad jag ville, toka dom runt i hagen som bara den. (med spetsade öron).

så vad tycker ni om att jaga hästarna?
själv tycker jag det är bra, dels för att det är kul för både mig & hästarna, och för att dom för röra sig och träna upp instinkterna :)
Det enda negativa enligt mig, är att det kan vara rätt farligt, då hästarna bockar och slänger med benen rätt mkt så man kan ju lätt få sig en hov i skallen om man inte passar mig. (och så finns det ju risk för att dom skadar sig själva)

men nu var det inte mina åsikter jag ville ha, så vad tkr du?:)

Absolut. Speciellt när jag haft unghästar som inte rids än så kan jag ta mig ut och sätta fart på gänget. Fast att säga att jag jagar, är fel uttryck. Det kallar jag inte det när jag longerar hästen med lina. Då säger jag inte att jag jagar runt hästen på volten inte.

Att sätta fart på hästarna i hagen är ju som att löslongera fast alla på en gång. Och lika väl som hästarna vet när det är dags att sakta ner och komma fram till mig när jag longerar med lina så vet de det i hagen vid "löslongering" med. Det är en förutsättning. Att bara jaga så att hästarna drar till andra änden av hagen och sedan inte se till att hästarna kommer fram och klia på dem en stund, det tror inte jag på. Då blir det lätt att man istället får hästar som drar ifrån en när de behagar.

Löslongering i hagen är verkligen bra, de första gångerna bör man göra det såpass länge att de ber om att få sakta ner och komma till en. När jag gör så här så är det heller aldrig farligt, det gäller att träna hästarna till det och i början får man ta så litet kroppspråk som krävs för en lugn trav och aldrig är man själv i närheten av hästarna när de springer. Det gäller att veta vad man gör och förstå hästars kroppspråk.

När hästarna är tränade så går de faktiskt runt i en lagom cirkel runt mig och vi håller oss där underlaget i hagen är som bäst.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "jaga" hästar.

Vill man riskera att bli träffad i huvudet eller bli översprungen av ett gäng hästar så, men jag har aldrig ens tänkt tanken. Enligt mig en onödig grej, hästarna busar med varann ändå, och när jag kommer ut i hagen kommer de travande med spetsade öron för att hälsa. Skulle kännas helt fel att schasa iväg dem då.
 
Sv: "jaga" hästar.

har aldrig varit med om att hästen ens haft tendens till att springa över eller att sparka mot en. men alla är ju olika
 
Sv: "jaga" hästar.

Skulle aldrig falla mig in att jaga hästarna i hagen. Vill de springa, så gör de det.

I hagen är hästen fri.

Immer
 
Sv: "jaga" hästar.

har aldrig varit med om att hästen ens haft tendens till att springa över eller att sparka mot en. men alla är ju olika

Uppspelta hästar kanske inte alla gånger är 100% uppmärksamma, även om de normalt sett aldrig skulle skada någon. Varför riskera något?? Och som Immer säger, i hagen är hästen fri.
 
Sv: "jaga" hästar.

Så gör jag också, dvs busar och hoppar omkring med dom.
Det är i allmänhet hästarna som tar initiativet och börjar småskutta, blåsa och veva med huvudet. Vad som därefter händer, beror på mitt gensvar. Vill jag busa, så gör vi det. Problemet är bara att dom blir så uppskruvade och springer hela hagen kors och tvärs, och där står man mitt i som en semafor och tjoar. :) Annat hinner jag inte med.

Det ska vara kul me hästar! :rofl:

LIA
 
Sv: "jaga" hästar.

KL

Har gjort det med en häst... fast tog över honom till en tom hage (han gick med två andra hästar som jag inte litade helt på, en ettårig quarter hingst söm höll på att lära sig hur man beter sig med människor och ett tjurigt sto som redan anfallit i hagen ett par gånger när man fredligt gick där och mockade..:angel: (hon behövde mest aktiveras, jag träffade bara hästarna några månader per år, i början va hon alltid tjurig men efter några veckors ridning var det en glad o positiv häst i allt).
Men den andra hästen där tog jag ut i en annan hage och lekte med, ibland bara gick och ''betade'', ibland sprang man runt som galningar och hade urkul:P
Det hände att han bockade och sparkade lite i luften, eller kom lite väl snabbt så det blev lite läskigt, men han höll sig alltid på säkert avstånd när han gjorde sånt, och sa jag stopp så lugade han ner sig och gick fram mot mig helt lugnt :P
Eftersom det bara var en häst så är det ju lättare att hålla koll på honom och komma undan om det skulle bli farligt, men några problem hade jag inte. Vi hade en fin relation.
(kan ju tillägga att det var en helt underbar 2-3 års hingst.. :angel: )
 
Sv: "jaga" hästar.

Jag "jagar" min pålla när hon inte vill komma in. På så sätt tar jag över rangen och när hon stannat(vilket hon nuförtiden gör efter fem meter ungefär:love: ) så visar jag med mitt kroppsspråk att jag inte är farlig och inte vill att hon ska flytta sig för mig mer och går sedan fram till henne:bow:

Så enligt mig är det super att "jaga" hästarna när man vill ta över rangen, men annars är jag tveksam...

Hoppas ni fattar vad jag menar;) :D
 
Sv: "jaga" hästar.

Vi har en leksak som tydlig markör för "play-time". Det är en gammal fodersäck i papper som vi knutit fast i balsnören som en jättestor kattleksak.

Det räcker att vi går till grinden med denna i handen så blir de alldeles glada och börjar leka. Vi skuttar runt litet i hagen (7 hektar, så det är inte direkt så att de måste vara hos oss, de kan gå sin väg...) och avslutar alltid med att de kommer fram och nosar på påsen, låter oss klappa dem med den osv. samt lite godis och beröm. Vi har mycket tydliga signaler för när leken börjar och när det är färdigt att komma o gosa. De tycker helt klart att detta är kanonskoj, och vi gör det kanske 3 ggr i månaden.
 
Sv: "jaga" hästar.

Okej, jag bad om erfarnas åsikter. Ni som vet vad det går ut på.
men det är många här som tydligen aldrig hört talas om det här, och måste förklara en sak för er: jag skulle aldrig ersätta detta mot ridning, jag skulle aldrig piska mina hästar, skrika efter dom så dom flyr i panik
som någon sa: hästarna busar med varann, jag är inte precis mitt i allt och ser till att jag blir översprungen och sparkad osv. det är fruktansvärt roligt, och hästarna tycker det med.

Sen sa någon: hästar förstår inte att du busar med dom. (ej ordagrant)
det är mycket vi tror vi vet, men som vi inte har en blekaste jävla aning om. Kan du busa med en hund? en katt? ja då är det väl inte omöjligt att busa med en häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "jaga" hästar.

oj läste fel på ett inlägg, glöm det sista jag skrev :P
 
Sv: "jaga" hästar.

mina hästar är inte "fria" sålänge jag ber dem om ngt, det är inte bara på ryggen som de ska lyssna utan i alla miljöer och situationer.. detta strävar iallafall jag efter. och sen så har jag stora hagar så jag riskerar inte att hästen inte har ngn stans att ta vägen så att den på ngt sätt angriper mej, och även om jag hade haft en liten yta så hade de inte gjort det för de.
det är ju inte precis så att man slår hästarna med spö för att få dem att springa.. de springer ju frivilligt och jag kallar alltid in hästarna efter buset för beröm osv.
 
Sv: "jaga" hästar.

men nu var det inte mina åsikter jag ville ha, så vad tkr du?:)

Jag jagar inte runt hästar för att det är "kul". Däremot när jag varit i hästköpartagen och tittat på unghästar så brukar man (uppfödaren/ägaren) i regel försöka smacka runt dem i hagen för att visa deras rörelser i flera gångarter.
 
Sv: "jaga" hästar.

Är ingen expert.. Men vad jag fått veta/lära så kan man jaga hästarna i hagen till syfte att hästen ska be om att få komma tillbaka.. Alltså att hästen ska bli bortdriven från människa.. Hästar vill ju tillhöra en flock och vill inte bli bortjagad..
Efter en stund så stannar hästen och vänder sej mot människan sänker huvudet o tuggar.. Visar hur underlägsen den är..
Då slappnar man av o bjuder hästen att komma.. Eller börjar gå så kommer hästen att följa efter..

Detta har jag testat med mina hästar.. Och det har fungerat för mej..

Då jag gjort det är när en häst är svårfångad i sin hage.. Kommer den inte till mej så driver jag den tills dem ber om att få komma till mej..


Ska jag bli halshuggen nu?

jo så gör jag också om jag möter någon svårhämtad häst. Men då tycker jag inte det handlar om att jaga, då går jag efter hästen tills den ber att få komma till mig, bara så den är i rörelse hela tiden tills den väljer att hellre följa med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 971
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
901
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 276
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp