Jägare kommer upp på privatgård och tar ut sitt vapen, vad gäller?

Bukefalos 30 år!

35 § jaktlagen
Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

35 § jaktlagen
Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.
Och ett lovligt ärende är ju att tex passera till sin egen jaktmark över någon annans mark om det inte finns andra vägar. Även att transportera sig på en privat väg dit allmänheten har tillträde är ok.

Det innebär alltså att man behöver ha en licens för varje vapen?

De jägare jag känner till har liksom ett helt gäng med vapen. Då känns det som att siffran att det är 500 000 vapenlicenser i sverige är mer realistiskt faktiskt.
Svensk vapenlagstiftning är så dum att man kan behöva ha två exakt likadana vapen med en licens för sportskytte för det ena och en jägarexamen+ vapenlicens för jakt för det andra om man tex vill tävla i skeet eller trap och även jaga med hagel med en gevärsmodell man gillar. Det går alltså inte att ansöka om licens för både sport och jakt med samma vapen.

Svensk vapenlagstiftning är så dum att man kan behöva ha två exakt likadana vapen med en licens för sportskytte för det ena och en jägarexamen+ vapenlicens för jakt för det andra om man tex vill tävla i skeet eller trap och även jaga med hagel med en gevärsmodell man gillar. Det går alltså inte att ansöka om licens för både sport och jakt med samma vapen.
Så är det väl inte riktigt, vapen på jaktlicens får ju användas för tävlingsskytte, det är väl begränsningar kring magasin och sånt för jaktvapen som ibland kan ställa till det vid sportskytte?

Och ett lovligt ärende är ju att tex passera till sin egen jaktmark över någon annans mark om det inte finns andra vägar. Även att transportera sig på en privat väg dit allmänheten har tillträde är ok.
Och ska då vara kortaste vägen och inte den bekvämaste. Även inte gena över någons mark för att spara tid eller mer bekväm väg.

Så är det väl inte riktigt, vapen på jaktlicens får ju användas för tävlingsskytte, det är väl begränsningar kring magasin och sånt för jaktvapen som ibland kan ställa till det vid sportskytte?
Jaktstigar och andra jaktgrenar ja men du får inte tävla i skyttesportförbundets grenar med ett vapen där du har licens för jakt. Däremot så får man tävla i andra tävlingsgrenar inom skytte om man har en licens för en tävlingsgren. Det var åtminstone det som sades när jag gick skyttekurs för ett par år sen. Men det kan så klart varit andra tekniska begränsningar på vapnet de menade.

Senast ändrad:
Jaktstigar och andra jaktgrenar ja men du får inte tävla i sportskyttegrenar med ett vapen där du har licens för jakt. Däremot så får man tävla i andra tävlingsgrenar inom skytte om man har en licens för en tävlingsgren. Det var åtminstone det som sades när jag gick skyttekurs för ett par år sen.
Jag har alltid trott att jaktvapen får användas vid sportskytte, men inte omvänt, vapen på tävlingslicens får inte användas vid jakt, men aldrig tävlat själv civilt, bara med militärvapen (k-pist) så jag kan ha fel?

Jag har alltid trott att jaktvapen får användas vid sportskytte, men inte omvänt, vapen på tävlingslicens får inte användas vid jakt, men aldrig tävlat själv civilt, bara med militärvapen (k-pist) så jag kan ha fel?
Så kan det vara, jag skjuter inte gevärsgrenar så har dålig koll på var begränsningen ligger där. Om det är i licensen eller tex för litet magasin. Jag gick på vad personen som höll i kursen sa och det kan så klart vara förenklat.

Men oavsett så tycker jag det är konstigt att om man har både jägarexamen och sportskyttekompetens inte kan ansöka om jakt och sportlicens på samma vapen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka