Nu måste jag gå in och rätta ett fel. Kan ej låta det passera.
Sally misshandlas inte för att hon någon dag då och då (efter ett års ålder som det blir) lämnas i hundgården och får tre tillsynsbesök vardera dag där rastaren går en runda sjön varje gång - en halvtimme styck så ca 1,5 h promenad per dag dessa dagarna. Enligt lag ska de ha tillsyn två ggr dag och rastas utanför hagen varje dag, men detta tycker jag är för lite (definitivt). Kompisen med beaglen som jag berättade om hade det så flera dagar i veckan pga jobb på annan ort, fast han körde bara med två tillsyner kort på morgonen och en längre på em. Länsstyrelsen ska ha ställt frågor om det, men inte anmärkt på någonting. Jag har själv sätt beslutet. Sedan i mitt fall skulle det ju bara bli 2 agar varannan vecka, 4 dagar i månaden.
För att ändå svara på ditt andra: Valpen ser upp till mig för den anpassar sig, om min hund kom till dig skulle Du bli dens flockledare på ett par veckor och om din kom till mig skulle Jag bli det på ett par veckor. De tänker ju inte "han är så elak och lämnar mig så mycket, han är inte min flockledare". Däremot kan hunden bli mer egen, absolut, och det kan man diskutera. Men den ser upp till mig lika mycket. Jag känner igen din profil och du har varit konstruktiv kändes det som i chatten även om man tyckt olika, men det där ed misshandel för att den bor i hundgård med tillsyner när man ej är hemma är fel. Grannarna till min bror i Värmland driver kennel med gråhundar och de kör ju tillsyn så ALLA dagar, fast då med flera hundar i varje box.