Jakthund i hundhård hela dagarna, vettigt?

Bukefalos 30 år!

Nu måste jag gå in och rätta ett fel. Kan ej låta det passera.
Sally misshandlas inte för att hon någon dag då och då (efter ett års ålder som det blir) lämnas i hundgården och får tre tillsynsbesök vardera dag där rastaren går en runda sjön varje gång - en halvtimme styck så ca 1,5 h promenad per dag dessa dagarna. Enligt lag ska de ha tillsyn två ggr dag och rastas utanför hagen varje dag, men detta tycker jag är för lite (definitivt). Kompisen med beaglen som jag berättade om hade det så flera dagar i veckan pga jobb på annan ort, fast han körde bara med två tillsyner kort på morgonen och en längre på em. Länsstyrelsen ska ha ställt frågor om det, men inte anmärkt på någonting. Jag har själv sätt beslutet. Sedan i mitt fall skulle det ju bara bli 2 agar varannan vecka, 4 dagar i månaden.
Varför kan inte hunden vara hemma hos hundpassaren?

• Gilla
Reactions: Sel
Sally misshandlas inte för att hon någon dag då och då (efter ett års ålder som det blir) lämnas i hundgården och får tre tillsynsbesök vardera dag där rastaren går en runda sjön varje gång - en halvtimme styck så ca 1,5 h promenad per dag dessa dagarna. Enligt lag ska de ha tillsyn två ggr dag och rastas utanför hagen varje dag, men detta tycker jag är för lite (definitivt). Kompisen med beaglen som jag berättade om hade det så flera dagar i veckan pga jobb på annan ort, fast han körde bara med två tillsyner kort på morgonen och en längre på em. Länsstyrelsen ska ha ställt frågor om det, men inte anmärkt på någonting. Jag har själv sätt beslutet. Sedan i mitt fall skulle det ju bara bli 2 agar varannan vecka, 4 dagar i månaden.

För att ändå svara på ditt andra: Valpen ser upp till mig för den anpassar sig, om min hund kom till dig skulle Du bli dens flockledare på ett par veckor och om din kom till mig skulle Jag bli det på ett par veckor. De tänker ju inte "han är så elak och lämnar mig så mycket, han är inte min flockledare". Däremot kan hunden bli mer egen, absolut, och det kan man diskutera. Men den ser upp till mig lika mycket. Jag känner igen din profil och du har varit konstruktiv kändes det som i chatten även om man tyckt olika, men det där ed misshandel för att den bor i hundgård med tillsyner när man ej är hemma är fel. Grannarna till min bror i Värmland driver kennel med gråhundar och de kör ju tillsyn så ALLA dagar, fast då med flera hundar i varje box.

Det handlar inte om hunden ser upp till en eller inte, utan om hundens grundläggande behov. Snarare skulle jag säga att en hund som sitter ensam så mycket kan upplevas mer att den "ser upp till en" när den väl får social interaktion. Finns vissa som gör så med sporthundar i andra länder där hundarna sitter i bur utöver träning och rastning. För att hundarna blir mer intensiva av det lilla dom får. Hundarna dör inte nej, men det är ju inte så schysst.

Spetsar är ganska mycket mer självständiga än en labbe, plus att de hade sällskap av andra hundar? Det gör faktiskt stor skillnad.

Skaffa en till labbe i sommar? Så har din hund hundsällskap iaf.

Det handlar inte om hunden ser upp till en eller inte, utan om hundens grundläggande behov. Snarare skulle jag säga att en hund som sitter ensam så mycket kan upplevas mer att den "ser upp till en" när den väl får social interaktion. Finns vissa som gör så med sporthundar i andra länder där hundarna sitter i bur utöver träning och rastning. För att hundarna blir mer intensiva av det lilla dom får. Hundarna dör inte nej, men det är ju inte så schysst.

Spetsar är ganska mycket mer självständiga än en labbe, plus att de hade sällskap av andra hundar? Det gör faktiskt stor skillnad.

Skaffa en till labbe i sommar? Så har din hund hundsällskap iaf.
Tack! Nej, att ha dem i burar där är långt över vad som är ok. De måste ha flera timmar social tid i snitt, eller jag kan tycka det är ok med någon timme om dagen så som spetsarna om det är sådan ras och de är flera i varje box.

Skriver igen, trots jag ej ska, för att fråga: Tror du labben blir mer social med en annan labbe, eller kan det fungera lika bra med en Wachtel, eller är de för yviga? Beagle kanske skulle fungera...

Tack! Nej, att ha dem i burar där är långt över vad som är ok. De måste ha flera timmar social tid i snitt, eller jag kan tycka det är ok med någon timme om dagen så som spetsarna om det är sådan ras och de är flera i varje box.

Skriver igen, trots jag ej ska, för att fråga: Tror du labben blir mer social med en annan labbe, eller kan det fungera lika bra med en Wachtel, eller är de för yviga? Beagle kanske skulle fungera...

Har lite dålig koll på wachtel och könsbunden aggression men tänker att labbe kanske är enklare att hålla med samma kön under så långa perioder utan uppsikt. Om dom dessutom passade bättre till det du vill göra? Samma storlek underlättar ju också vid lek etc.

Jag tänkte inte ens skriva här på Hund längre men så såg jag att TS skaffat labbe och alltså jag bara... :rage:

En 6 månaders labbe ska i mina ögon verkligen inte vara foglig och stillsam, då skulle jag förutsätta att hundstackaren är knäckt eller sjuk på nåt vis. Min egen var mer i luften än på marken i den åldern och då var han ändå en av de lugnare valparna i sin kull. Men han är typen som visar långfingret om han anser sig orättvist behandlad så han hade aldrig funkat hos nån med alfakomplex och förväntningar att hunden ska se upp till nån flockledare. Jaktlabbar är tyvärr för följsamma för sitt eget bästa ibland, istället för att bli kaos av hård hantering så blir dom unfallande istället. Det är absolut inget att sträva efter, särskilt inte om man vill ha en hund som kan ta för sig och jobba självständigt en bit ifrån föraren under jakt.

Labrador är dessutom en mycket sällskaplig ras så varför man skaffar en sån hund när man tänker ha den i hundgård 18 timmar per dygn större delen av tiden övergår mitt förstånd. Bara för att en hund finner sig i det så betyder inte det att den mår bra och mår den inte bra så kommer det att slå igenom i hur den arbetar. Vill du ha en fungerande jakthund så skjuter du dig själv i foten genom att hålla hund på det sätt du gör.

Fixa en hundkompis asap, helst en annan labbe då dom oftast går smidigt att ha i flock utan att det blir groll. Går inte det, låt hunden vara hos hundvakt hela dagarna istället för att få tillsyn då och då. Eller omplacera till nån där det finns mer tid att ägna åt den och den får vara med familjen så mycket som möjligt. Ifall hunden ens finns på riktigt, vilket jag tvivlar på.

Senast ändrad:

För att ändå svara på ditt andra: Valpen ser upp till mig för den anpassar sig, om min hund kom till dig skulle Du bli dens flockledare på ett par veckor och om din kom till mig skulle Jag bli det på ett par veckor. De tänker ju inte "han är så elak och lämnar mig så mycket, han är inte min flockledare". Däremot kan hunden bli mer egen, absolut, och det kan man diskutera. Men den ser upp till mig lika mycket. Jag känner igen din profil och du har varit konstruktiv kändes det som i chatten även om man tyckt olika, men det där ed misshandel för att den bor i hundgård med tillsyner när man ej är hemma är fel. Grannarna till min bror i Värmland driver kennel med gråhundar och de kör ju tillsyn så ALLA dagar, fast då med flera hundar i varje box.
Du förstår att du pratar om 22 timmars total ensamhet per dygn? Regelbundet. Flera gånger per månad. Det är din plan för det här extremt sociala djuret du valt att skaffa och som du inte kan förklara situationen för - allt hon vet är att hon är ensam.

Alltså jag har full förståelse för att livet förändras ibland när man har djur. Saker händer, man byter jobb och boende och till och med familjesituation akut ibland. Jag har någon gång fått ett meddelande från någon kund som inte kunnat ta sig hem som undrat om jag kan gå ut med hund eller mata katt (enkelt eftersom jag har nyckel), men det här var din plan redan Innan du ens skaffat hunden och det är helt enkelt inte okej hundhållning. Lagligt - kanske, på gränsen. Lämpligt? Absolut inte.
Det finns ingen ursäkt för dig att inte lösa vettig hundpassning under den tid du vet att du ska vara borta - du låter flera gånger bli att svara på varför i hela friden hunden inte kan bo hos hundvakten den tiden?
Att jämföra med hundar som hålls i flock funkar inte. Jag gissar också att den är påstådda släktingens påstådda granne som har uppfödning BOR på gården där de har hundarna och de därmed har tillsyn mer än två timmar per dag.

Jag vill jättegärna ha hund. Min gamla shiba dog för snart tre månader sedan, men eftersom jag inte lyckats organisera mitt liv runt just ensamhetstiden får det dröja med valp för mig, tyvärr. Hund är inte en rättighet.

Mina retrievers förväntas kunna jobba självständigt efter skammad and - ibland jobbar de upp till 30 minuter själva eftersom den kan fly. Alla har gott självförtroende, är lydiga och sover i min säng eller i närheten.

Din hund behöver utveckla självförtroende och du behöver lära dig och stötta hunden inför kommande jakter, samt skapa goda relationer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?