Jag har tre trådar redan och två där nere för att hålla vildsvinen ute. Jag har ganska stora marker, det skulle kosta rätt mycket att sätta upp ytterligare trådar. Elen är stark men det tycks ju inte avskräcka ändå.
Jag har också bott på ett ställe med ett jaktlag som saknade vett och sans, men deras hundar kunde inte komma in i mina hagar, eftersom vi har så kallade "rovdjursavvisande stängsel" (RAS) runt alla hagar, eftersom vi har får och lamm förutom hästarna. Vi bor i ett område med många vargrevir och lodjur, förutom vildsvin, hjortar och älgar och annat sedvanligt vilt.
De här jägarna parkerade på vår mark för komma till den arrenderade jaktmarken innan för, så att de blockerade tillgången till stall, fårhus, vårt lager av ensilagebalar, våra bilar och traktor.
De slängde slaktrester i diken precis intill våra fårhagar, de hotade att skjuta våra katter, "eftersom katter kan ta harungar", och hotade vår vallhund. Dessutom plussade de på genom att placera ut pass, riktat så att skottfånget var in i våra hagar med djur i, och mot gaveln på vårt bostadshus (ca 200 meter mellan hus och pass).
Listan på idiotier kan göras längre, och det tog ett par år innan just det värsta jaktlaget sparkades av markägaren.
Så stå på dig mot de klantiga jägarna...
Men så dyrt är det inte att säkra upp stängslet, såvitt man inte behöver byta elaggregat.
Nedersta tråden behöver sitta ca 30 cm över marken för att hålla vildsvin ute. Då kommer den också att hålla jakthundar ute, utom möjligtvis hund av storlek "tax". Det är standarden för RAS-stängsel.
Spänningen på tråden behöver ligga på minst 4000 volt, överallt längs stängslet, och stötarna bör ligga på minst 4-7 joule, gärna mer. Elaggregat i den klassen kostar 2000-2500 kronor ungefär.
Uppfyller verkligen ditt stängsel detta?
Tråd, alltså metall tråd av modellen HT-tråd med diameter 2,0, som leder el bra och som går på ett bra sätt när t.ex. hästar försöker fly igenom tråden kostar ca 1000 kr för 1000 meter.
Antagande att du har stolpar med ett medelavstånd på 5 meter, så behövs också ca 200 st isolatorer av typen ringisolator, kostnad ca 500 kr.
Och så behövs några stumpar isolatorrör vid grindar och andra avslut, och ett par enkla spännfjädrar, vilket antagligen kostar 500 kr till.
Totalt ca 2000 kr för 1000 meter stängsel, vilket ofta räcker till flera hektar, hur mycket beror på formen på hagen.
Jag har idag 23 hektar (både naturbetesmark, enklare betesvallar, samt åkermark) stängslade med RAS-stängsel, som summerar sig till ca 9000 meter stängsel.
Hur många hektar rör det sig om där lösa hundar är ett problem? Finns det vissa hagar som är mer utsatta än andra, där det skulle vara lämpligt att förstärka stängslet nedre delar till högre standard?