Jaktlabrador, eller ej?

Jo, men jag känner även folk med jaktlabbar varts hundar lever familjeliv när dem inte jagar, och inte tränas flera ggr/vecka året runt.
Dock alla jag känner som har jakthundar börjar ju träna hunden inför jakten, det går ju inte att gå från familjehund till jakt hund över en natt, dem behöver ju byggas upp och tränas upp inför uppgiften, men dem tränar inte året runt, utan hunden får en paus när det inte är jakt :)

Visa brukshundar känns nästan mer krävande en jakthundar då dem blivit så hårt avlade att dem måste träna hårt nästan varje dag. Vilket är bra om man har ett jobb där man använder hunden nästan varje dag, men för normala människor med normala jobb och familj blir det ganska lätt lite löjligt mycket träning som hunden behöver.

Det är klart att hundarna behöver en paus. Den brukar de få i februari och ev i mars, sedan drar ju t ex labbarnas provsäsong igång i april och därmed börjar träningarna igen.

Jag har två jaktlabradorer och två wachtelhundar, och det är ganska stor skillnad på vad för arbete de kräver när det inte är jaktsäsong. Mina wachtelhundar är i regel nöjda med fysträning och lite spår, medan labben (en är bara 6 månader ännu) även behöver få använda hjärnan för att vara nöjd.
Det är inte så att de blir hispiga vid avställning eller jobbiga att ha inne, men de är aldrig nöjda på samma sätt under viloperioder som de är under träning och jakt. Wachtelhundarna brukar vara hemska i februari-mars, när de är på topp fysiskt. Då kräver de ordentlig fysisk stimulans, vilket är en balansgång eftersom man samtidigt vill trappa ner dem så att kropparna får vila innan det är dags att sätta igång inför hösten igen.
De flesta av mina vänner med spetsar brukar cykla dem under somrarna. Vi bor i söder och de flesta åker norrut för septemberjakten samt börjar släppa på gris/grävling/älg i augusti, vilket innebär att de brukar börja cykla dem i maj ungefär. Vet flera som t ex har som mål att de ska ha cyklat 50 mil med hundarna innan första släppet.
 
Då pratar du alltså enbart om jaktlabradorer? Inte jakthundar i allmänhet som du skrev? Och inte att de enbart ligger på soffan eller står i hundgården utan faktiskt är med ute? Att röra sig fritt på en gård en hel dag kräver en hel del av hunden. Men du menar alltså att dina bekanta inte ens går med hunden två dagar i veckan? Eller kan det vara så att du inte har så stor koll på hur hundens liv och träning ser ut?

Jag har en drivande jakthund, nej jag kan inte ha honom lös utan att ha uppsikt på honom. Han är dock mer lös än många andra i samma ras. Vi jagar fram till sista januari, februari och mars är nertrappning, man kan inte bara sluta jaga och tro att man har en nöjd hund. De månaderna är nog värst på hela året, hund i toppkondition och svårt att låta den få utlopp. April-juli, vardagsliv med motion, mycket hjärngympa och koll på att kroppen är i ordning. Mycket simning! Har man en unghund i min ras är det konditionsträning som gäller nu. Augusti, öka konditionsträningen och se till att man har en hund i toppkondition när jakten börjar 1 oktober. Har man en unghund måste man ligga en månad före eftersom jaktproven börjar 1 september.
Jag cyklar tre dagar i veckan med min, tränar apportering, simmar, lydnad, spår och de flesta jag känner med jakthund är på samma ställe. Men tveksamt om någon som inte är insatt ser allt vi gör.

Jag pratar om jaktlabradorer mest, men det samma gäller jämthund, gråhund och tysk jaktterrier, det är dem raserna jag är bekanta med när det kommer till jakt.
Jag kan inte tala för alla jakthundsraser då jag saknar erfarenhet av alla jaktraser, och det finns säker någon jakthunds ras som är extremt krävande och inte alla mår bra av ett vanligt vardags/familjeliv när det inte är jakt.

Ingen hund ligger i en soffa 24/7 eller står i en rastgård 24/7, det är inte fysiskt möjligt för hunden, det trodde jag alla förstod? det jag menade var att dem inte tränas aktivt hela året, utan att när det inte är jakt funkar många som familjehundar utan att kräva massor med fysisk/mental aktivering flera ggr/vecka. Utan dem är nöjd med den vardagsmotion som normalt ges.

Jag skrev träna fysisk aktivering minst 2 ggr/vecka året runt.
Om du klassas att rasta din hund som träning så förstår jag om du tycker du tränar din hund massor. För mig är det skillnad på rastning och träning. Men alla tänker vi olika :)

Har jag sagt att man ska sluta jaga hux flux och gå från jakthund till familjehund på en natt? nej det sa jag inte, jag menade att många jakthundar lever som familjehundar under perioden då det inte är jakt, och inte behöver extremt mycket träning varje vecka året runt.
Detta är ingen tråd hur man sätter igång och bygger upp hunden inför jakt, och hur man trappar ner efter jakt, detta var en tråd ang en person som ville köpa jakthund, och hur mycket dem faktiskt kräver.
Vill prata hur man bygger upp och sätter igång en jakthund och trappar ner när jakten är slut kan du ju skapa en egen tråd om det :)

Många 6 månaders hundar är extremt krävande.
 
Jag pratar om jaktlabradorer mest, men det samma gäller jämthund, gråhund och tysk jaktterrier, det är dem raserna jag är bekanta med när det kommer till jakt.
Jag kan inte tala för alla jakthundsraser då jag saknar erfarenhet av alla jaktraser, och det finns säker någon jakthunds ras som är extremt krävande och inte alla mår bra av ett vanligt vardags/familjeliv när det inte är jakt.

Ingen hund ligger i en soffa 24/7 eller står i en rastgård 24/7, det är inte fysiskt möjligt för hunden, det trodde jag alla förstod? det jag menade var att dem inte tränas aktivt hela året, utan att när det inte är jakt funkar många som familjehundar utan att kräva massor med fysisk/mental aktivering flera ggr/vecka. Utan dem är nöjd med den vardagsmotion som normalt ges.

Jag skrev träna fysisk aktivering minst 2 ggr/vecka året runt.
Om du klassas att rasta din hund som träning så förstår jag om du tycker du tränar din hund massor. För mig är det skillnad på rastning och träning. Men alla tänker vi olika :)

Har jag sagt att man ska sluta jaga hux flux och gå från jakthund till familjehund på en natt? nej det sa jag inte, jag menade att många jakthundar lever som familjehundar under perioden då det inte är jakt, och inte behöver extremt mycket träning varje vecka året runt.
Detta är ingen tråd hur man sätter igång och bygger upp hunden inför jakt, och hur man trappar ner efter jakt, detta var en tråd ang en person som ville köpa jakthund, och hur mycket dem faktiskt kräver.
Vill prata hur man bygger upp och sätter igång en jakthund och trappar ner när jakten är slut kan du ju skapa en egen tråd om det :)

Många 6 månaders hundar är extremt krävande.
Vem pratar om 6 månaders hundar? Du börjar med att skriva att mängder av jakthundar är nöjda med att ligga i soffan eller stå i hundgård och efter att jag ifrågasätter det så visar det sen att du istället menar att hunden är igång hela tiden och ligger i soffan på kvällen med familjen efter promenader. Och det är det vi påpekar hela tiden, man kan inte skaffa en jakthund för att jaga några gånger om året utan man måste planera för hund hela året om, varje dag. Startinlägget konstatera att hon tvekade på att hennes man ens skulle gå vardagspromenader. Därför anser jag med flera att en jakthund vore olämplig. Jag förkläde hur ett år ser ut med jakthund eftersom du inte verkade veta det. Jag har inget behov av att skapa en tråd, jag har inga frågor eller problem.
 
Vem pratar om 6 månaders hundar? Du börjar med att skriva att mängder av jakthundar är nöjda med att ligga i soffan eller stå i hundgård och efter att jag ifrågasätter det så visar det sen att du istället menar att hunden är igång hela tiden och ligger i soffan på kvällen med familjen efter promenader. Och det är det vi påpekar hela tiden, man kan inte skaffa en jakthund för att jaga några gånger om året utan man måste planera för hund hela året om, varje dag. Startinlägget konstatera att hon tvekade på att hennes man ens skulle gå vardagspromenader. Därför anser jag med flera att en jakthund vore olämplig. Jag förkläde hur ett år ser ut med jakthund eftersom du inte verkade veta det. Jag har inget behov av att skapa en tråd, jag har inga frågor eller problem.

Du pratade om din unghund (6 månader) krävde mycket aktivering för att må bra.
Ja jag skrev "mängder", inte alla, jag kan inte heller säga att alla individer inom samma ras funkar på samma sätt.
Det jag kan säga är min erfarenhet av dem raser jag träffat och vad jag lärt mig om raserna genom ägarna (som känner till rasen och inte bara ser till sina egna individer). Vet även jakt taxar som verkar leva som familjehundar emellan jakt, men eftersom jag bara träffat dem snabbt och inte har då mycket kontakt med dem så kan jag bara säga vad ägaren säger.

Jag skrev även att jag tycket TS kille skulle kontakta en uppfödare för att prata med dem hur mycket hunden faktiskt kräver. Då tjejen i inlägget inte verkar ha mycket erfarenhet av jakthundar, så då är det bättre att prata med uppfödaren som har kunskap direkt, och säga tydligt till killen att det är hans ansvar att träna och stimulera den resten av hundens liv.
 
Du pratade om din unghund (6 månader) krävde mycket aktivering för att må bra.
Ja jag skrev "mängder", inte alla, jag kan inte heller säga att alla individer inom samma ras funkar på samma sätt.
Det jag kan säga är min erfarenhet av dem raser jag träffat och vad jag lärt mig om raserna genom ägarna (som känner till rasen och inte bara ser till sina egna individer). Vet även jakt taxar som verkar leva som familjehundar emellan jakt, men eftersom jag bara träffat dem snabbt och inte har då mycket kontakt med dem så kan jag bara säga vad ägaren säger.

Jag skrev även att jag tycket TS kille skulle kontakta en uppfödare för att prata med dem hur mycket hunden faktiskt kräver. Då tjejen i inlägget inte verkar ha mycket erfarenhet av jakthundar, så då är det bättre att prata med uppfödaren som har kunskap direkt, och säga tydligt till killen att det är hans ansvar att träna och stimulera den resten av hundens liv.
🙄 Nej jag har ingen unghund, det jag skrev var att om man ska starta på unghundsprov så behöver man börja en månad tidigare. Unghundsproven är för hundar mellan 12 och 21 månader. Min gjorde sitt förra året, i år har vi återhämtat oss efter en kraftig skada i januari och är nu tillbaka i jaktkondition igen.
Jag utgår inte enbart från min hund, jag har många olika jakthundar i bekantskapkretsen och jag är aktiv rasföreningen och träffar och diskuterar med många olika hundägare.
 
Ja, för de flesta kvinnor vill vara mamma till sin partner. Inte.

TS försöker styra vilken hund dem ska skaffa då hon inte vill ta ansvar för en jaktlabbe, och istället för att säga nej för att man förväntar sig att killen kommer dumpa hunden på en, då kan man göra det tydligt att han inte kommer kunna dumpa hunden på tjejen. Utan väljer han att skaffa valp är det hans ansvar att få den rumsren, att torka kiss och bajs, att rasta tidig morgon och sen kväll oavsett väder, mm.
 
TS försöker styra vilken hund dem ska skaffa då hon inte vill ta ansvar för en jaktlabbe, och istället för att säga nej för att man förväntar sig att killen kommer dumpa hunden på en, då kan man göra det tydligt att han inte kommer kunna dumpa hunden på tjejen. Utan väljer han att skaffa valp är det hans ansvar att få den rumsren, att torka kiss och bajs, att rasta tidig morgon och sen kväll oavsett väder, mm.

Eller så tar en den vuxna diskussionen att hunden automatiskt kommer bli bägges ansvar med tid, även om en kommer ha huvudansvaret (och jag misstänker att det kan bli någon annan än vad som kanske borde vara fallet). Och därför bör en vara enig i val av ras eftersom det kommer drabba hushållet oavsett.

Om någon hade talat till mig på det sätt du föreslår hade jag ärligt talat skickat ut honom med resväska.

Jag har heller inte utläst i TS att det är tvist om vem som ska torka vad när, utan snarare vad som är realistiskt i val av ras.
 
TS försöker styra vilken hund dem ska skaffa då hon inte vill ta ansvar för en jaktlabbe, och istället för att säga nej för att man förväntar sig att killen kommer dumpa hunden på en, då kan man göra det tydligt att han inte kommer kunna dumpa hunden på tjejen. Utan väljer han att skaffa valp är det hans ansvar att få den rumsren, att torka kiss och bajs, att rasta tidig morgon och sen kväll oavsett väder, mm.

Och hur rättvist är det mot hunden? Så som TS beskriver mannen ifråga, och jag förutsätter att hon känner honom bäst, så misstänker jag att nyhetens behag skulle gå över ganska fort och vips så blir det hon som får förbarma sig över hundstackaren en stor del av tiden. Även om hunden på pappret bara tillhör en av personerna så är det självklart att båda påverkas när de bor tillsammans. Det handlar inte om att bestämma över partnern utan om att vara klarsynt om vilken typ av hem man kan erbjuda till en hund av aktiv ras.

Jag kan förstå tjusningen med jaktlabbar, de är häftiga hundar, men är man inte redan väldigt intresserad av att vara aktiv med sin hund så bör man inte skaffa en. Om mannen bara jagar ett par gånger per år på sin höjd så är det totalt huvudlöst att skaffa en jakthundsvalp. Möjligen en omplacering, om det går att finna en som visat sig vara nöjd med det lilla, och det lär vara som att hitta en nål i en höstack.

Jag tror inte att mannen magiskt kommer förvandlas till någon som lever för att få komma ut och jaga bara för att han får en hund av rätt virke. Så varför ens resonera som så att det bara är att köra på ändå? Det framstår mest som något barnsligt trots mot TS för att hon är lite mer verklighetsförankrad än sin partner...
 
Och hur rättvist är det mot hunden? Så som TS beskriver mannen ifråga, och jag förutsätter att hon känner honom bäst, så misstänker jag att nyhetens behag skulle gå över ganska fort och vips så blir det hon som får förbarma sig över hundstackaren en stor del av tiden. Även om hunden på pappret bara tillhör en av personerna så är det självklart att båda påverkas när de bor tillsammans. Det handlar inte om att bestämma över partnern utan om att vara klarsynt om vilken typ av hem man kan erbjuda till en hund av aktiv ras.

Jag kan förstå tjusningen med jaktlabbar, de är häftiga hundar, men är man inte redan väldigt intresserad av att vara aktiv med sin hund så bör man inte skaffa en. Om mannen bara jagar ett par gånger per år på sin höjd så är det totalt huvudlöst att skaffa en jakthundsvalp. Möjligen en omplacering, om det går att finna en som visat sig vara nöjd med det lilla, och det lär vara som att hitta en nål i en höstack.

Jag tror inte att mannen magiskt kommer förvandlas till någon som lever för att få komma ut och jaga bara för att han får en hund av rätt virke. Så varför ens resonera som så att det bara är att köra på ändå? Det framstår mest som något barnsligt trots mot TS för att hon är lite mer verklighetsförankrad än sin partner...
Hela den här diskussionen påminner om en vän till mig vars man skaffade en vorsteh till jakt, min vän har hela tiden varit den som fått aktivera hunden med motion och spårkurser,mannen har varit på en kennelträff med jakt i övrigt har han inte gjort mer än gått promenader med hunden.
Jag tror intresset bör var riktigt starkt om man ska ha en hund med sånna behov som att jaga,valla och träna bruks.
Sällskapshundar duger bra mycket längre än många tror :)
 
Fast jag vet inte. Jag går aldrig ut på flera timmars promenad eller gör något som ersätter min hundträning när jag inte har hunden hemma 😅 så det beror nog lite på hur man är.
Med det sagt så måste man ju vara realistiskt om vad man kommer göra med sin hund
Jag håller med där! Att gå 1,5 timme i skogen i regn med hund är faktiskt rätt mysigt! Att göra det utan hund...njaäe! :D Att gå upp klockan 5 och gå till hunddagiset 3+1 km bort är faktiskt ett väldigt mysigt sätt att vakna på, men utan hund... skulle inte tro att jag utsätter mig för något sådant! :angel:
 
Och hur rättvist är det mot hunden? Så som TS beskriver mannen ifråga, och jag förutsätter att hon känner honom bäst, så misstänker jag att nyhetens behag skulle gå över ganska fort och vips så blir det hon som får förbarma sig över hundstackaren en stor del av tiden. Även om hunden på pappret bara tillhör en av personerna så är det självklart att båda påverkas när de bor tillsammans. Det handlar inte om att bestämma över partnern utan om att vara klarsynt om vilken typ av hem man kan erbjuda till en hund av aktiv ras.

Jag kan förstå tjusningen med jaktlabbar, de är häftiga hundar, men är man inte redan väldigt intresserad av att vara aktiv med sin hund så bör man inte skaffa en. Om mannen bara jagar ett par gånger per år på sin höjd så är det totalt huvudlöst att skaffa en jakthundsvalp. Möjligen en omplacering, om det går att finna en som visat sig vara nöjd med det lilla, och det lär vara som att hitta en nål i en höstack.

Jag tror inte att mannen magiskt kommer förvandlas till någon som lever för att få komma ut och jaga bara för att han får en hund av rätt virke. Så varför ens resonera som så att det bara är att köra på ändå? Det framstår mest som något barnsligt trots mot TS för att hon är lite mer verklighetsförankrad än sin partner...

Men precis.

Det är bättre att växla upp "nästa hund ska bli en riktigt aktiv rackare, jag kanske ska byta ras" än att konstatera att olycklig hund ätit sig igenom gipsväggen och tuggat i sig soffan.
 
Senast ändrad:
Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som.

Han vill gärna ha en jaktlabrador. Jag vill verkligen INTE ha en, av den anledningen att jag har en stark misstanke om att hunden kommer bli ett understimulerat litet monster här hos oss, eller så får jag göra en massa med hunden jag inte vill egentligen för hundens skull.

Mannen jagar, eller snarare vill jaga men får inte tummen ur speciellt ofta, så det sker typ en gång per år eller så. Fågel jagas typ.. aldrig. Duva en gång per år när spannmålet har tröskats.
Han säger han kommer jaga mycket mer om han har en bra hund. Pyttsan, säger jag, jag är ganska så säker på att det inte kommer bli så, så länge han inte ändrar hela sin personlighet typ. Känns ledasamt men han har tidigare bevisat i liknande sammanhang att förändring på vissa plan inte kommer ske.

Mental träning så som apportering, sök, spår eller lydnad, kommer ske 1-2 gånger i veckan enligt honom när jag frågade hur tankarna gick angående en framtida hund. Jag känner att max 1 gång i veckan och då inte särskilt länge, 20-30 minuter, är mer rimligt att anta, innan tålamodet tryter hos husse eller mobilen åker upp ur fickan och hunden, typ, glöms bort.

Fysiskt motion kan ordnas dagligen utan problem, även att hunden är med oss massor ute på gården, men mina ringa kunskaper och erfarenheter säger mig att det absolut inte är nog nånstans för en hund likt en jaktlabb. Den behöver mental stimulans, apportering främst. Am i right?
Finns det exemplar av rasen som kan gå lös på gården utan en tumme i ögat så att säga?

Han har en släkting som har en jaktlabrador, som enligt utsago är jättelugn och kan ligga och sova 8 timmar per dag, och inte gör speciellt mycket alls utan den hunden är bara sådär lugn utan förklaring.. (not so much, förstår ju jag, men det framgår inte i historien här.. Eller så är den hunden ett måndagsex av jaktlabb).
Han har någon sorts uppfattning om att ”alla” han känner till som har liknande hundar (främst för olika typer av fågeljakt) inte gör alls mycket med dem utan de är bara sådär bra och duktiga alldeles av sig själva och sover mest, för de har lärt sig det genom passivitetsträning. Typ. Jag tror inte så är fallet utan ber honom ta reda på mer fakta hur mycket träning och vilket upplägg som ligger bakom en väl fungerade jaktlabb till exempel.

Jag säger om labb så får det vara en icke jaktavlad sådan. Den går att apportera med men kräver inte lika mycket. Fast jag är tveksam där med.

Existerar det ens någon ras som går att apportera hyfsat med, dvs ganska lättlärd och som gärna bär saker i munnen typ en dummy eller död pippi, och där man kan göra något vettigt av bärandet, men nöjer sig till vardags med mental träning och fys jag beskrivit ovan. Fysisk motion, cykling, skogsrundor, springa på fält, vara med ute hela dagarna. Jag tror ingen av jakthundsraserna passar in på detta tyvärr? Kanske har missat någon. Jag har gärna hund. Helst sälskapshund som gillar gårdslivet. Helst sån som komplett struntar i allt vad vilt heter. Men det går inte ihop med mannens drömmar.. Småhundar, pffft, då kan man lika gärna ha katt vilket vi redan har.

Jag har endast haft sällskapshundar (sedan tidigt 90-tal) så jag kan inte anse att jag vet jättemycket om olika varianter av arbetande raser, mer än jag läst och de olika hundar jag träffat genom åren på diverse kurser och liknande.

Han har de facto redan misslyckats med en annan hund av stötande fågelhundstyp. Det var i grunden en bra hund men den blev ett vrak typ av just brist på mental stimulans, hunden hette ”Nej” till slut och var vidrig att leva med, stackarn kunde knappt leva med sig själv. Vi/han kan mycket väl ha hund, men ingen arbetsnarkoman!!
Jag skulle vilja skriva upp vad vi har att erbjuda, på riktigt och inte bara i drömmen, prata med uppfödare av jaktlabrador och även hundinstruktör eller liknande som kan delge sin realistiska uppfattning om rasen. Puh. Han tycker förstås jag är dum som inte tror att han kan ändra sig. Jo, men inte så till den milda grad att soffpotatisen blir elitidrottare på en dag. Han vill inte, kan inte, vägrar inse att vi inte orkar med en hund av hårt arbetande ras.

Vad jag ville med denna tråd är mest att skriva av mig men är också ute efter mer konkret fakta och erfarenheter om exakt hur mycket arbete det ligger bakom en trevlig jaktlabrador som går att leva inomhus med. Givetvis kommer jag inte gå med på detta och han köper ingen hund utan att jag är med på det, då vi trots allt bor i samma hus och hunden kommer angå mig också i högsta grad. Jag vägrar utsätta en hund för att bli ett mentalt vrak pga brist på sysselsättning, och jag vägrar också leva med en sådan hund som kommer skicka oss rakt in i väggen typ.

Ja, det blev en massa negativt om min man och hund här, jag föredrar att inte dra in något angående relation här i tråden utan den får hållas strikt kring ämnet hund, tack :P

Hit me; varför ska vi INTE ha jaktlabrador? Eller, vad jag anser otrl

Undrar om finns det någon jaktkamrat som skulle kunna tänka låna ut sin hund till din man? Eller att mannen är med i några veckors tid med träning, rastning, jakt osv Så mannen får känna efter vad som krävs?

Det bara en fundering? För om mannen måste ut och rasta, träna allt ink konditions träningen Så kanske mannen inser att det är krävande.
 
Undrar om finns det någon jaktkamrat som skulle kunna tänka låna ut sin hund till din man? Eller att mannen är med i några veckors tid med träning, rastning, jakt osv Så mannen får känna efter vad som krävs?

Väldigt bra förslag. Får han en chans att se hur mycket jobb som ligger bakom de där nöjda och trevliga hundarna han ser i bekantskapskretsen så kanske han kommer på andra tankar. Eller så blir han faktiskt biten på riktigt, oavsett vilket så lär det ha någon slags inverkan på de där drömmarna om en jaktlabbe.
 
Nu verkar du ha bra erfarenhet av liknande situation sen innan, så tror du känner din sambo bra nog för att veta hur det skulle kunna bli. Vill ändå ta upp en aspekt som går emot det många säger här inne 😅

När jag skulle köpa min första hund så var mitt ex skeptisk till vilka raser jag tog upp. Han menade att han inte ville ha en understimulerad hund som åt upp vårt hem och att han inte litade helt på att jag skulle orka allt vad som krävdes med vissa raser. Det var extremt frustrerande att han inte litade på mig, det sårade vårt förhållande otroligt mycket. Så argumentet ”om du inte går och gör det och det idag kommer du inte göra det då heller” håller inte helt för mig.

Hade jag inte haft hund idag hade jag förmodligen umgåtts mer med mina icke hundvänner, hade kanske unnat mig att se en film eller serie hemma i soffan (hinner i princip aldrig titta på något någonsin just nu), eller göra något annan latsyssla. För då hade jag haft tid för det. Nu har jag inte det för jag tränar min tollare istället och jag tränar dessutom oftare än vad jag hade sagt till exet att jag skulle göra. Han har tom beklagat att han inte litade på mig på den fronten. Så tycker att bara på den grunden (dvs vad man gör pre hundköp) inte är ett argument som håller helt för sig självt. Däremot att ts tex känner sin sambo så väl att hon sett exempel på hans hundhållning förut är ju en helt annan sak. ☺️
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 589
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp