Bukefalos 28 år!

Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Johanna_B

Trådstartare
Jag har aldrig varit särskilt synlig här på buke, men har varit desto mer aktiv i bakgrunden och följt med i några år nu och läst. Men nu är det dags att kliva fram ur skuggorna och se om man inte kan få lite hjälp av alla kloka här inne ;)

Då min lilla dam börjar trappa ner här hemma, är jag nu i hundköpartagen igen, men har svårt att komma fram till vilken ras som skulle passa bäst för just mig. Värt att tillägga är att jag inte planerat att skaffa någon hund innan sommaren 2014, så det brinner inte i knutarna direkt!

Vad är det då jag söker och kan erbjuda?

Jag letar efter en hund av större modell(dvs inga bjässar, men typ labbe/bc el liknande storlek). Jag vill egentligen inte ha någon för tung ras, utan den skall ge uttryck för energi och smidighet. Hunden ska fungera som aktiv familjehund med betoning på aktiv och vara frisk och avlad för hälsa och funktion, inte för utställningsringen. Jag har för avsikt att hålla igång hunden både fysiskt och mentalt och vara aktiv i de grenar som ev skulle passa oss i framtiden, men jag är inte nödvändigtvis ute efter en arbetsnarkoman. Jag har själv stort intresse för just lydnadsgrenarna och har även börjat intressera mig allt mer för sök/spår, och skulle gärna syssla mer med detta i framtiden.

Det behöver inte vara en ras som älskar allt och alla, men hellre åt det glada/framåt/sociala hållet än reserverad. Den ska vara arbetsvillig, med "will to please", som kan hänga med på det mesta. Det ska vara en ras med stabil mentalitet (vilket såklart ofta är individanpassat i stor mån, men oddsen kan ju vara bättre eller sämre).

Pälsvård spelar inte så stor roll. Är inte särskilt förtjust i strävhåriga modeller, men utöver det är jag ganska öppen för förslag. Ju mer lättarbetad päls, desto bättre, men det är inget som avgör vilken ras det blir, om den i övriga delar är perfekt för just mig.

Jag har själv ett fåtal raser i åtanke, som i sig är ganska olika och jag hittar för och nackdelar i alla dessa och tänkte nog vänta lite och se vad för förslag som dyker upp innan jag säger för mycket.

Jag har säkert missat massvis med viktig information som behövs för att kunna ge goda råd och ser fram emot frågor, så jag kan förtydliga det jag letar efter.

Jag hoppas någon kan ge mig lite goda tips, så jag vet vilken ände jag ska börja i!! :)

Tusen tack på förhand!
/Förvirrad
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Hur mycket erfarenhet av hundträning har du? Hur intresserad är du av bruksgrenarna (träna mot - även om du kanske inte tävlar i det - elitklass eller bara som aktivering) ? Vad är din gamla hund för sort, vad har ni för erfarenheter tillsammans?

Det är alltid jättesvårt att rekommendera något när man bara läst ett par rader om personen, men om du är riktigt intresserad av hundträning och villig att lägga många timmar i veckan på det, så hade jag av det du skrivit faktiskt kunna rekommendera en aussie (som jag brukar avråda folk ifrån :D, fast det är när det i tråden mer verkar som de vill ha en sällskapshund, men av det du skriver så låter det som att du vill mer än så? ) eller kelpie kanske.

Vill du ha en hund som kanske har lite mindre krav på att få arbeta i men som man ändå kan testa lite av varje och komma rätt långt med, så kanske en stor/kungspudel, någon lapphundsras eller en korthårscollie?

(och oavsett rasval, givetvis en individ från friska linjer och bra kennlar)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Tänkte faktiskt också på kh collie eller min egen ras, lapsk vallhund. Retriever av nåt slag kanske?

Vad har du för ras nu?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Tänkte faktiskt också på kh collie eller min egen ras, lapsk vallhund. Retriever av nåt slag kanske?

Vad har du för ras nu?

Håller med(med undantag för att det är kh collie som är min ras, dock gillar jag de lapska väldigt mycket också). Vad gäller korthårscollie, men även lapsk vallhund enligt de av mina klubbkompisar som har sådan, gäller att man är noggrann vid val av valp för att få en hund med så bra förutsättningar för träning/tävling som möjligt.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Tack för bra svar! Och förstår att det är jättesvårt att ge råd :)

Jag skulle säga att jag har god erfarenhet av hundträning - men är långt ifrån proffs på det jag gör! Men jag har ambitionen och bruksgrenarna är det jag skulle vilja satsa på. Hur långt beror på vad för hund jag i slutändan skaffar, men har i så fall som mål att gå mot träning upp mot elitklass (tävla eller ej)och inte bara som vardagsaktivering.

Min nuvarande hund är en blandras - am.cocker/pudel, vilken har varit väldigt trevlig som sällskapshund som hänger med på allt och var perfekt för mig tidigare, men nu känner jag att jag vill ta detta till en ny nivå. Tillsammans med henne har jag framförallt satsat på lydnadsbiten, kört agility - men där har hon varit ganska nöjd.

Har faktiskt tänkt både en och två gånger på både aussien och kelpien och är väldigt förtjust i båda raserna och modellen på hund passar bra in på vad jag letar efter. Men tvivlar också när det kommer till vallning - blir de nöjda om de inte får valla och istället får annan aktivering? För personligen tror jag inte att vallning kommer tillhöra mina top 3. Och är rädd att jag kanske inte kan erbjuda dem det de kräver?

Kungs/storpudel har också kommit på tal pga deras mångsidighet, men jag har inte träffat särskilt många trevliga exemplar tyvärr. De jag träffat har antingen varit reserverade eller med vissa rädslor och det är inte vad jag söker.

Lapphundarna har jag jättedålig koll på, vilken av dessa skulle du rekommendera?

Jag har kollat lite åt goldenhållet (då avlade mot jaktlinjer) alternativt annan retriever. Jag gillar deras vilja att vara till lags och glädje i arbetet, men kan också sakna farten och den där extra gnistan. Men då har jag också framförallt träffat "Svenssons sällskapshund" som inte gör mycket mer än att gå promenader. Vad jag sett från detta forumet finns det goldens som besitter betydligt mer krut :) Är jag helt ute och cyklar när jag funderar på denna hund med mina krav?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Självklart bör man vara noga med valp och uppfödare oavsett ras för att få så bra förutsättningar som möjligt både mentalt, hälsomässigt och arbetsmässigt.

Bra smak du har då ;)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

kl mig själv :)

Sikta och Dentaku - jag ser att ni är inne på samma spår vad gäller kh collie och lapsk vallhund. Väldigt intressant! Får ta och kolla upp dessa raser mer än vad jag tidigare gjort.
Har blivit lite avskrämd från kh collien - förmodligen pga den långhåriga varianten...Men den kan vara värd en andra chans! Men förstår att det inte är helt lätt att få tag på bra linjer?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Kanske en briard? Fast de kanske är för stora?

De problemen som finns är HD om man bara tänker på kroppen. Sedan så kan ju hunden ändå få en annan sjukdom, men HD är det som är största problemet, läste nu att magomvridning var ett problem på SKKs hemsida, är dock inget jag har hört om själv.

Men med huvudet finns nog de värre problemen, det finns en ganska utbredd aggression mot hundar av samma kön. Men det är svårt, vissa hundar ur en kul älskar allt och alla hundar under tiden någon inte ens klarar av synen av en annan hund av samma kön. Men är nog också en uppfostringsfråga, tycker mest att det verkar som de som är skarpa är de som inte tål andra.
Dessutom finns det de individerna som är skarpa, vilket inte alltid är önskvärt. Men detta kan en duktig uppfödare se tidigt och borde kunna rekommendera vilken valp som blir mest lämpad för dina ändamål.
Annars är det inte så utbredd skotträdsla, ingen av mina var rädda för något "konstigt", däremot är min mammas rädd för mycket men det är nog mer pga. omständigheter(långt gången borrelia innan upptäckt) än avel (ingen av kullsyskonen har några större rädslor)

Jag förutsätter att du köper SKK reggat, du kan då kolla på vad föräldrarna har gjort och hur deras MH gick för att få ett hum om hur avkomman kan tänkas bli. Köp INTE utav en uppfödare som avlar på en hund med avbrutet MH-test.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Med en jaktgolden, eller dito labbe, tror jag inte att du kommer sakna fart.

Av lapphundarna är det just lvh som har högst kapacitet enligt mig. Siktar du mot elitklass gör du det däremot kanske onödigt svårt för dig med en sån även om det såklart går. Det samma gäller kanske kh collie.

Aussie är inget dåligt alt låter det som
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Annars så kanske en vit herdehund? Det kollade jag själv på med ungefär samma krav som du, men även här gäller det att få tag på en bra uppfödare!
Däremot så kan jag inte säga bu eller bä om mentaliteten, eftersom jag inte har ägt någon.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Har nu kollat lite snabbt på både kh collien och den lapska vallhunden och måste säga att mitt beslut inte blir lättare!

Den lapska vallhunden ska jag definitivt kolla närmare på, var en positiv överraskning. Vet inte vad jag förväntade mig se (hade som sagt mycket dålig koll på dem tidigare)...
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Man får vänta på guldkornen, måste jag säga. Det avlas på en del skit. Det gör det iofs i andra raser också, men eftersom det finns problem i rasen och den är ganska liten numerärt är det lite frustrerande eftersom en bra kortis är en oerhört trevlig och rolig hund! Det gäller iofs långhåren också, det är samma där, stor skillnad mellan linjerna.

Jag väntar valp nu och har gjort en del släktforskning(naturligtvis). I tre led bakåt är det bara en hund som jag verkligen inte förstått varför den gått i avel(tre led bakåt) och ytterligare en hund lika långt bak i stamtavlan som inte har några resultat att tala om. Övriga hundar är mentalt utvärderade med goda resultat och många av dem är meriterade på annat sätt - bruks(spår och sök), lydnad eller agility, en del med championat. Tittar man på deras syskon hittar man ytterligare goda mentala resultat och fler bruks- och lydnadschampionat(t o m en SCHH2, något jag inte ens visste fanns hos collie).

MEN - det här är en kull jag väntat på länge och många kortiskullar som föds skulle jag inte vilja ha valp från om jag så fick betalt. Dessutom finns ju inga garantier för att jag får en bra hund trots alla efterforskningar(men så är det ju jämt).

Nu kanske jag låter jättenegativ, det är jag inte, jag älskar verkligen den här rasen! Man ska bara vara medveten om att man måste sålla en del för att inte riskera att bli besviken.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

*KL*
Angående aussie och kelpie när det gäller vallning så avlas ingen av raserna direkt på den inriktningen även om det finns uppfödare som försöker bevara vallande linjer. Det ÄR ju vallhundar men inte i samma utsträckning som bc och working kelpie.
Med andra ord så kan en kelpie eller aussie mycket väl aktiveras med bruks och "annat".

När det gäller labbe och golden tror jag att jag vet hur du menar eftersom jag själv tänker att de är lite... slätstrukna. Detta trots att jag känner och tränar med en hel del jaktretrievrar.
MEN de saknar definitivt inte fart och arbetsvilja, det är snarare så att jag tycker att de är lite för mjuka. (Då skall man ha i åtanke att jag har terrier så jag är van vid hundar med lite mer "attityd" ;).)
Tycker absolut inte att du skall stryka dem från listan förrän du har träffat några jaktisar. Skaffar man en sådan så tycker jag dock att det är ett måste att träna jakt/apportering med den! Tycker man att det inte är lockande att slänga döda pippisar omkring sig eller ha kaninlik i frysen så kan man köra på dummys :).
En bra golden/labbe kan du gå långt med, ett plus är att de ofta är relativt okoplicerade i vardagen. Jämför man med många bruksraser så är det lite räkmackeåkande att ha en retriever, i alla fall om man ser till raser med samma arbetskapacitet.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Nej, det är därför jag inte riktigt släpper retrieverraserna riktigt än :)

Och som jag tidigare skrev är jag verkligen positivt överraskad vad gäller lvh, men svårt att hitta bra linjer där med?
Men är ändå glad att du fortfarande tror att aussie kan vara ett alternativ då jag sedan länge varit förtjust i rasen, men trott att det kanske är för mycket hund för mig. Men kanske inte...:)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Ja, jag förstår vad du menar. Man måste verkligen ha gjort sin hemläxa och vara beredd på att vända på "den där" kullen för att förhoppningsvis få det man söker.
För det man läser om vad för egenskaper en collie ska ha enligt rasstandard osv, sant dess användningsområden, så är den ju på pappret en otroligt bra hund!

Men som du också säger, så gäller det ju alla raser egentligen. Det finns många raser där man avlat på dåliga exemplar, och det gäller att vara lite av en detektiv i uppfödardjungeln :) Men sen finns det såklart raser som är mer eller mindre lätta att hitta bra exemplar.. Ja, det är inte helt lätt detta : P
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Har antagligen snöat in mig lite på begreppet "vallhundsras". Helt klart värt att tänka på, är definitivt inne på aussie/kelpie spåret och ska kolla på det mer och om det finns några man rent av skulle kunna träffa här i närheten :)

Slätstrukna är nog ordet jag letat efter. Som sagt, jag tvivlar inte på att de har fart och driv om man bara tar efter de rätta linjerna. Och det är ändå en rätt okomplicerad hund, som man kan ha massa kul med! Men det är den där extra gnistan/skärpan jag är rädd att jag skulle sakna... Men de får ändå ligga kvar på listan tillsammans med aussien, kelpien och lvh :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Tollare är nog dessvärre den av retrieverraserna som tilltalar mig minst. Också av den orsaken att jag inte träffat så många trevliga och friska individer. Självklart finns undantag! Men tror, precis som med kh collie att det inte är helt lätt att hitta "den rätte" ;)
Men jag tackar ändå för inputen!
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

*kl*
Jag tackar så mycket för de förslag jag redan fått här i tråden! Kommer verkligen ta till mig ett flertal av dem och kolla upp extra noga. Känns som att nya vägar har öppnats :)
Och jag är självklart öppen för fler förslag om någon har andra förslag och erfarenheter att dela med sig av.

En annan ras som mitt hjärta alltid har klappat lite extra för är rottweilern. Den stora nackdelen där är att det är en ganska tung ras, men annars älskar jag deras sätt att vara. Men som sagt, det jag kanske skulle gå miste om där är kvickheten. Har någon något input kring rottisen? Skulle den vara helt uppåt väggarna fel?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Rottisen överlag idag har tyvärr avlats bort från brukshållet, att hitta en bra rottis är nog tyvärr nästan ännu svårare än att hitta en bra kh collie.
Det är i stort sett bara vänstervarvande soffpotatisar, och dom få kullar som jag sett när jag letat runt har ofta en väldigt tråkig ED-status. Det är för mig helt ofattbart att dom avlar på ED-2 överhuvudtaget speciellt på en tung "bruksras". Så det är i min mening en underbart mysig hund, men som väldigt sällan är något rolig att jobba med :(
Jag har själv varit inne på det här med en rottisvalp som påläggskalv till den jag har hemma, men jag lyckas inte hitta någon kull alls med tillräckligt meriter i stamtavlan för jag ska tycka det är intressant. Sen var jag så lyckligt när jag hittade en kull som var tillräckligt nära in på min gräns för att jag skulle kunna tänka mig att tänja på den, fram tills att jag upptäckte att hanen dom skulle använda hade ED-2 och tiken ED-1, så var jag tillbaka på ruta 1 igen...

/Camilla
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 146
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 863
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp