Bukefalos 28 år!

Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag håller med dig ang. rottisen.. Supertrist på en i övrigt underbar ras! Min tik mäter idag 57 cm och väger 35 kilo. Hon är absolut ingen soffpotatis - tvärtom, ett riktigt energiknippe som nästan saknar av-knapp (kanske inte positivt så, men jag har det hellre så än tvärtom..). Till på köpet så är hon friröntgad, likaså nästan hela hennes kull. MEN jag har haft en enorm tur med min hund. Hon är one of a kind, och ingen i hennes kull klår henne i energinivå. Jag har svårt att se att jag ska hitta en lika bra Rottis som nästa hund..
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

kl

Det är väl inte så många kennlar som satsar uteslutande på bruks när det gäller rottisaveln? Har träffat ett par stycken, små seniga, allerta saker, minns dock inte kennelnamnet.

Vad gäller bruksavlade aussies så är de underbara, i mina ögon, arbetsnakomaner som är med på det mesta.
Vill du se bra tollare så titta på Krokasmedens hundar.
Sen har du ju min ras, berger des pyrénées à face rase, läs alla för o nackdelar här: http://www.gossarna.com/
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Nej, utan de flesta är av åsikten att en Rottis ska ha hela paketet, och jag håller ned! Utseende och arbetsegenskaper... Jag vet en riktigt trevlig arbetsnarkoman till tik som ska paras snart. Tyvärr är hon rätt ful för att vara Rottis, men jäklar hon kan jobba.

Ang Rottis, TS, det är ingen lättsam ras... Min tik är 1,5 år och ger mig många gråa hår dagligen och jag har gråtit, varit uppgiven, pratat om omplacering fler gånger än jag kan minnas. Med det du vill med ditt hundägande skulle jag avråda från Rottisen. Det är en fantastisk ras och får du tag i rätt individ kan det gå hyr bra som helst! Däremot kan du få en sån svår hund som jag fick, och då är inte hundägandet lättsamt längre. Notera att jag inte ångrar mitt hundval, jag skulle bara inte ge mig in på samma resa igen.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag vallar inte med min aussie och hon är jättenöjd med att träna (ganska mycket) lydnad, agility och spår. :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Hur kommer sig det då att de flesta man stöter på är fläskweilers?
Det reggas ca 1 500 om året o det finns ca 200 ekipage som är aktiva inom bruks (tävling).
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Det är jättetråkigt det här med rottweiler, det är inte en ras som passar mig varken mentalt eller utseendemässigt men jag förstår verkligen varför folk gillar den. Det är många häruppe som är rottisfolk och har en rottis(bruksstammad) de köpt för att satsa med. Många har dock gett upp och köpt en hund av annan ras för att faktiskt kunna komma ut och träna och tävla eftersom rottisen går hemma och är halt...
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag svarar er alla ang rottisen.

Det är så tråkigt att höra att man förstör en annars så bra ras genom oigenomtänkt avel. För mig är det en brukshund med power och lite jävlar anamma, inte en korv som ska springa runt i en utställningsring... Och då är det tråkigt att majoriteten gör just det, alt ligger på sofflocket hemma. Ska jag vara ärlig förstod jag att det inte är helt lätt att hitta bra rottweilers, men trodde kanske inte att det var riktigt så illa ställt...

Och tack Ravishing för dina åsikter, inte bara kring rasen i sig utan om själva hundägandet! Jag är medveten om att det inte är en helt enkel ras och den besitter en del styrka.. Om man nu jämför med retriever som jag också vart inne på, så är det ju inte riktigt samma sak ;) Därav mina tvivel kring rasen i kombination med min kapacitet, men har samtidigt aldrig kunnat sluta drömma om att en dag ha en rotta som familjemedlem att ha som träningskompis.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

kl

Det är väl inte så många kennlar som satsar uteslutande på bruks när det gäller rottisaveln? Har träffat ett par stycken, små seniga, allerta saker, minns dock inte kennelnamnet.

Vad gäller bruksavlade aussies så är de underbara, i mina ögon, arbetsnakomaner som är med på det mesta.
Vill du se bra tollare så titta på Krokasmedens hundar.
Sen har du ju min ras, berger des pyrénées à face rase, läs alla för o nackdelar här: http://www.gossarna.com/

Kollade in lite på (din?) hemsida och läste om bergern. Verkar precis som andra vallhundsraser väldigt trevlig och alert. Det som får mig att rygga lite är stycket där de tar upp dess misstänksamhet och tendens till rädslor. Skulle det räcka med god miljöträning för att få bukt med de problemen, eller sitter det djupare rotat än så? Vad är din erfarenhet?

Och tack för tipset om Krokasmeden! De svarar precis på många av mina "misstankar" kring rasen och verkar ha ett bra mål att komma bort från dem. Gillar det jag ser! :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag vallar inte med min aussie och hon är jättenöjd med att träna (ganska mycket) lydnad, agility och spår. :)

Aussien växer verkligen i mina ögon. Som sagt, verkar som att jag snöat in på vallandet, men uppenbarligen har de inte det starka behovet, jämfört med bc, och kan istället vara en ras som efter lite eftertanke skulle kunna passa mig riktigt bra.
Fråga kring aussien och dess temperament. Hur är det med reservation och liknande? Är de i regel en ras som gillar människor (men kanske inte retriever-älskar alla) eller är den mer skeptisk?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag vallar inte heller med min aussie (har dock testat en period, och visst finns vallanlagen där) pga tidsbrist och inga egna får, vi kör (mycket) lydnad, bruks och agiltiy och hon är jättenöjd med det. Däremot ska man vara väldigt medveten om att det i många linjer finns MYCKET vall, så man kan konservera och fokusera de egenskaperna åt rätt håll om de skulle visa sig.

Man ska inte sticka under stol med att det finns viss reservation i rasen (står t.o.m medskrivet i rasstandarden att det kan förekomma), men det är allt från "älskar de de känner med ignorerar främlingar" till ren folkskygghet och rädsla.

Sen har man även de som älskar allt och alla, urskiljningslöst. Min tik är sån... :p
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Visst kan aussien vara något! Nästa hund för mig blir en aussie ;)

Annars slår jag ett slag för vit herdehund, som någon annan redan nämnt. Är väl dock väldigt partisk i den frågan eftersom jag har två själv och känner väldigt många :)
Låter som en ras som kan passa bra, men som med de flesta, det gäller att vara noga vid val av uppfödare. Finns en del skit även där.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Men det verkar ändå som att man genom rätt linjer kan hitta en hund utan det stora vallningsbehovet.

Det är ju just det med folkskygghet som gör mig orolig när det kommer till vissa raser. Visst kan det förekomma inom de flesta raser, men vissa har större tendens till den än andra... Jag måste inte ha en hund som älskar alla, men jag vill ändå ha en hund som tycker om att ha folk omkring sig, då jag själv vill kunna ha med hunden överallt (samt att jag förmodligen kommer arbeta mycket där hund får vara bland människor om dagarna). Men vilken variant verkar vanligast att stöta på? Den som ignorerar främlingar, eller den som är folkskygg? (för antar att den som älskar alla inte är vanligast ;))

Hur är det med Kelpien, i förhållande till Aussien? Har hört mycket gott om den sistnämnda, men inte så mycket mer om kelpien. Vad jag läser verkar den något mildare till sättet, men utan att för den sakens skull tappa arbetsviljan. Någon med erfarenheter? :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag tycket det låter som Kelpien verkligen skulle vara något för dig. Jag har iof bara haft min i ett halvår men är än så länge är jag otroligt nöjd. Enkel i vardagen (ensamhetsträning, bra av och på knapp, följsam osv.) och med MASSOR av motor i träningen.

Vad jag förstått har de lite bättre mentalitet jämfört med många andra vallhundsraser men självklart varierar det en del inom rasen. De får inte vara reserverade och en del som min egen kanske älskar människor lite väl mycket men det går att hantera bara man lyckas träna människorna i sin närhet :crazy:.

Idag gick tog vi en promenad vid en skjutbana där se sköt både pistol och gevär och han var helt obrydd efter de första skotten (då vred han huvudet mot ljudet 2 ggr) :cool:

Vad jag förstått klarar de sig bra utan vallning om de får annan stimulans precis som Aussie men många uppfödare gör vallanlagstest för att de vill bevara de egenskaperna.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Vit herdehund har jag faktiskt inte kollat på så mycket tidigare... Då vi haft schäfer i familjen tidigare har jag såklart ett gott öga för den rasen, men då det finns så mycket skit inom schäfer-aveln har det blivit ett nej. Och jag har då kanske dragit den vita herdehunden över samma kant..
Dela gärna med dig mer av din erfarenhet kring rasen! Du är ju trots allt inne på din andra ;) Hur är hälsan rent generellt? Temerament?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag tycket det låter som Kelpien verkligen skulle vara något för dig. Jag har iof bara haft min i ett halvår men är än så länge är jag otroligt nöjd. Enkel i vardagen (ensamhetsträning, bra av och på knapp, följsam osv.) och med MASSOR av motor i träningen.

Vad jag förstått har de lite bättre mentalitet jämfört med många andra vallhundsraser men självklart varierar det en del inom rasen. De får inte vara reserverade och en del som min egen kanske älskar människor lite väl mycket men det går att hantera bara man lyckas träna människorna i sin närhet :crazy:.

Idag gick tog vi en promenad vid en skjutbana där se sköt både pistol och gevär och han var helt obrydd efter de första skotten (då vred han huvudet mot ljudet 2 ggr) :cool:

Vad jag förstått klarar de sig bra utan vallning om de får annan stimulans precis som Aussie men många uppfödare gör vallanlagstest för att de vill bevara de egenskaperna.

Ja, jag har personligen aldrig fått möjlighet att umgås med en Kelpie, men vad jag kan läsa mig till är det en kombination av fogligt lynne, med en väldans arbetsglädje, precis som du verkar säga. Och det där med bra på och av knapp och enkel i vardagen är ju också ett stort plus, i kombination med coolheten (om det nu ens är ett ord). Självklart är det i slutändan på individnivå, men jag tror ni förstår vad jag menar :)

Känns som att jag får ta och börja leta efter lite vallhunds-folk här i min närhet, så jag kan få titta närmare på kelpien och aussien och bilda mig en egen uppfattning. Känns lite som en ny värld har öppnat sig, då jag snöat in mig lite på samma raser tidigare :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Ja, jag kan hålla med dig om att äga en Rottis kan ge en gråa hår. Min är en liten arbetsmyra, men jag får lägga ner massor med tid på fostran och styrning. Hon är generellt lättstyrd, men hon är fruktansvärt explosiv och vi har haft en period där hon reagerat väldigt snabbt på sina instinkter. Det har blivit enormt mycket bättre numera, men jag har fått lägga en hel del tid och arbete på det.

Till Vallhund: Min är inte avlad med tanke på bruksarbete, utan för att "mamman är en trevlig hund, så kan man ta en eller ett par kullar på den".. Jag har pratat med en del uppfödare, och det ÄR svårt att hitta kombinationer som ger hela paketet med både utseende, arbetsvilja och fysisk och mental hälsa..

Till TS: Jag hade sett mig om efter en KH collie, aussie eller kelpie. Men alla raser kräver en hel del forskning på linjer, för att hitta en bra hund.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Det jag menar är att de som inte avlar på både arbete och utseende är ute och cyklar. Jag tycker inte att en Rottis ska se ut som en jaktlabbe. Och jadu, vad vill du att jag ska svara? Att de flesta köper Rottor som familjehundar? Det är sant, och för rasen i fördärvet.

TS: klart du ska ha Rottis, men det är fasen inte lätt. Nästa hund jag köper kommer inte att vara Rottis tyvärr, det är svårt att hitta en bra! Personligen lägger jag hellre mer tid på att träna bruks/lydnad och inte jobba mig blå i varsagslydnaden. Det finns lättare raser helt enkelt, men när det funkar och man känner att man nått ett genombrott... Det är wow!! Klart det är för alla, men lite extra häftigt när man kämpat så för det!
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag passar på att tipsa om ytterligare en ras, som har vissa likheter med en del av de raser du tittat på eller fått tips om här hittills, nämligen beauceron. Kan kanske vara intressant att kolla upp åtminstone. :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Ja, jag har personligen aldrig fått möjlighet att umgås med en Kelpie, men vad jag kan läsa mig till är det en kombination av fogligt lynne, med en väldans arbetsglädje, precis som du verkar säga. Och det där med bra på och av knapp och enkel i vardagen är ju också ett stort plus, i kombination med coolheten (om det nu ens är ett ord). Självklart är det i slutändan på individnivå, men jag tror ni förstår vad jag menar :)

Känns som att jag får ta och börja leta efter lite vallhunds-folk här i min närhet, så jag kan få titta närmare på kelpien och aussien och bilda mig en egen uppfattning. Känns lite som en ny värld har öppnat sig, då jag snöat in mig lite på samma raser tidigare :)

Fogligt lynne kan kanske vara lite missledande, en Kelpie ska vara hård i arbetet med vek mot föraren. De är mycket tuffa hundar men som samtidigt är (oftast iaf) väldigt föriga. Det kanske var det du menade, jag tycker det är svårt att beskriva en kelpie i ord, de måste nog upplevas ;)

Träffa hundar och förare till de raser som du är mest intresserad av och bestäm dig sen för en ras och leta efter en bra uppfödare och kombination.

Händer det att du bor i närheten av Västerås så får du gärna träffa ett stycke 8 månaders kelpiehane med ägare :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Men det verkar ändå som att man genom rätt linjer kan hitta en hund utan det stora vallningsbehovet.

Jajjemen, det är fortfarande rätt få med extrema vallningsbehov, så genom att kolla upp linjerna så kan man absolut slippa de allra mest specialicerade vallaussiesarna om det inte är det man är ute efter :)

Det är ju just det med folkskygghet som gör mig orolig när det kommer till vissa raser. Visst kan det förekomma inom de flesta raser, men vissa har större tendens till den än andra... Jag måste inte ha en hund som älskar alla, men jag vill ändå ha en hund som tycker om att ha folk omkring sig, då jag själv vill kunna ha med hunden överallt (samt att jag förmodligen kommer arbeta mycket där hund får vara bland människor om dagarna). Men vilken variant verkar vanligast att stöta på? Den som ignorerar främlingar, eller den som är folkskygg? (för antar att den som älskar alla inte är vanligast ;)).

De vanligaste är de som glatt registrerar "jaha, en ny människa, är du nått att ha" ;), och sen ignorerar om det inte bjuds på träning eller lek :D! De folkskygga är väldigt, väldigt få (har aldrig stött på en själv, men har hört om ett par), däremot så finns det rätt många (som oftast är produkter av för lite/för dålig social-miljö- och passivitetsträning) som har lite väl hög stressnivå.

Men med det sagt, så är de allra flesta aussies jag träffat väldigt trevliga i lynne och sinne. Kan ju ha att göra med att jag umgås mest med folk som ger sina aussies vad de kräver så de är väldigt tillfreds, plus är från bra kennlar/linjer

Sen ska jag ju säga att jag fullkomligt ÄLSKAR aussierasen :love: (så det inte bara låter som att jag drar upp det negativa :D!). Dess mångsidighet, smidighet, lagoma storlek, intelligens, arbetsvilja och arbetsmoral.... Jag är en sucker för riktigt välavlade bruksaussies som går att använda i alla arbeten! Det är ju därför jag i framtiden kommer våga ge mig in i aussieaveln, för att jag älskar rasen och vill arbeta för att fortsätta utveckla den som mångsidig brukshund :bump:!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 395
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 302
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 291
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 971
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Beta slagen mark

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp