Bukefalos 28 år!

Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Träffa hundar och förare till de raser som du är mest intresserad av och bestäm dig sen för en ras och leta efter en bra uppfödare och kombination.

Om det är flera raser som är fortsatt intressanta så kan ju TS också göra så att det som får avgöra rasvalet är i vilken av raserna det finns den mest intressanta kombinationen när det är dags att skaffa valp. :laugh:
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om LVH fortfarande är intressant så PM:a så kan jag dela med mig lite mer ang uppfödare och liknande :) Vet att Disen här på forumet också har lapsk.

En Aussie är det nog lättare att träna med samtidigt som en LVH inte är lika krävande. Men det går att tväla högt upp i klasserna med en de lapska, men det kräver nog generellt en duktigare förare, medan en lapsk i vardagen kanske är mer lättsam än en Aussie... Lite snurriga spekulationer som jag eg inte har belägg för.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om det är flera raser som är fortsatt intressanta så kan ju TS också göra så att det som får avgöra rasvalet är i vilken av raserna det finns den mest intressanta kombinationen när det är dags att skaffa valp. :laugh:

Ja helt klart men än så länge spretar det nog ganska mycket mellan de raser som TS tyckt varit intressanta. Beroende på hur många raser så blir det väldigt mycket jobb med det också. Men tittar man på några raser där det är svårare att hitta bra uppfödare och kombinationer så är det helt klart en bra idé :laugh: Att hitta en bra Kelpie bör inte vara jättesvårt, de andra raserna har jag inte någon vidare koll på.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Vit herdehund har jag faktiskt inte kollat på så mycket tidigare... Då vi haft schäfer i familjen tidigare har jag såklart ett gott öga för den rasen, men då det finns så mycket skit inom schäfer-aveln har det blivit ett nej. Och jag har då kanske dragit den vita herdehunden över samma kant..
Dela gärna med dig mer av din erfarenhet kring rasen! Du är ju trots allt inne på din andra ;) Hur är hälsan rent generellt? Temerament?

VH och schäfer kanske har samma bakgrund men idag skiljer det ganska mycket åt.
Hälsan är betydligt bättre även om det förekommer HD/ED. Kollar du tex på mina två så är alla valpar i båda kullarna friröntgade (10 och 7 i kullarna).
Temperamentmässigt så är det en aktiv ras utan att bli "för mycket". Min yngsta tävlar jag aktivt med i lydnad och debuterar snart i brukset.
Personligen tycker jag att rasen har ALLT jag vill ha i en hund. Och det är väl ungefär det du beskrev att du söker.
Men det gäller att kolla upp hd/ed och den mentala biten då det finns en del skräp.. Är du intresserad så kan jag tipsa om några uppfödare som jag vet avlar på friska och mentalt stabila hundar.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Fogligt lynne kan kanske vara lite missledande, en Kelpie ska vara hård i arbetet med vek mot föraren. De är mycket tuffa hundar men som samtidigt är (oftast iaf) väldigt föriga. Det kanske var det du menade, jag tycker det är svårt att beskriva en kelpie i ord, de måste nog upplevas ;)

Träffa hundar och förare till de raser som du är mest intresserad av och bestäm dig sen för en ras och leta efter en bra uppfödare och kombination.

Händer det att du bor i närheten av Västerås så får du gärna träffa ett stycke 8 månaders kelpiehane med ägare :)

Det var nog en dålig formulering från min sida ;) Du beskrev det jag egentligen menade, men med bättre ord!
Åh, det hade vart jättetrevligt! Dessvärre bor jag ca 4 timmar bort, men har jag vägarna förbi vet jag vart det finns hund och ägare att kontakta och jag tackar för erbjudandet :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag passar på att tipsa om ytterligare en ras, som har vissa likheter med en del av de raser du tittat på eller fått tips om här hittills, nämligen beauceron. Kan kanske vara intressant att kolla upp åtminstone. :)

Ännu en ny ras för mig (även om jag hört talat om den). Har nu läst på lite och liksom många andra som dykt upp hittills låter den jätteintressant! Jag förstår att du har några stycken (?). Vad har du för erfarenheter av rasen? Några insidertips som kan vara svåra att läsa sig till i rasstandarder/rasbeskrivningar? ;)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Det jag menar är att de som inte avlar på både arbete och utseende är ute och cyklar. Jag tycker inte att en Rottis ska se ut som en jaktlabbe. Och jadu, vad vill du att jag ska svara? Att de flesta köper Rottor som familjehundar? Det är sant, och för rasen i fördärvet.

TS: klart du ska ha Rottis, men det är fasen inte lätt. Nästa hund jag köper kommer inte att vara Rottis tyvärr, det är svårt att hitta en bra! Personligen lägger jag hellre mer tid på att träna bruks/lydnad och inte jobba mig blå i varsagslydnaden. Det finns lättare raser helt enkelt, men när det funkar och man känner att man nått ett genombrott... Det är wow!! Klart det är för alla, men lite extra häftigt när man kämpat så för det!

Det är svårt att släppa en ras som länge vart drömmen, men samtidigt får man någonstans inse vad som passar en bäst och vad man ev får räkna med att få om man skaffar sig en svårare ras. Det finns ju mycket annat bra där ute - men det är klart, skulle jag råka komma över den där rottisen med det lilla extra, ja då vet jag inte om jag skulle kunna hålla mig. Men jag lägger det nog på vänt tills vidare :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Sen ska jag ju säga att jag fullkomligt ÄLSKAR aussierasen :love: (så det inte bara låter som att jag drar upp det negativa :D!). Dess mångsidighet, smidighet, lagoma storlek, intelligens, arbetsvilja och arbetsmoral.... Jag är en sucker för riktigt välavlade bruksaussies som går att använda i alla arbeten! Det är ju därför jag i framtiden kommer våga ge mig in i aussieaveln, för att jag älskar rasen och vill arbeta för att fortsätta utveckla den som mångsidig brukshund :bump:!

Tack för svaret! Då var skeptisen mot nya människor inte så farlig som jag var rädd för. Man måste ju inte älska alla lika mycket som matte ;) Det är när rädslor dyker upp som en vanlighet bland hundar som jag börjar backa...
Och det är så mycket med rasen i övrigt som verkar passa in på det jag letar efter i en framtida hund.
Jag skickar PM (om jag får det att funka) ang lite linjer osv.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Ja helt klart men än så länge spretar det nog ganska mycket mellan de raser som TS tyckt varit intressanta. Beroende på hur många raser så blir det väldigt mycket jobb med det också. Men tittar man på några raser där det är svårare att hitta bra uppfödare och kombinationer så är det helt klart en bra idé :laugh: Att hitta en bra Kelpie bör inte vara jättesvårt, de andra raserna har jag inte någon vidare koll på.

Svarar även Dentaku.

Ja, än spretar det ganska mycket i mina val (och sedan jag postade denna tråd har beslutet inte blivit lättare ska jag säga! Tror listan utökats med en 4-5 raser som inte varit med tidigare ;)). Jag tror att en kombination av det ni säger är det som kommer avgöra mina val. Jag måste dels försöka träffa fler hundar av de intressanta raserna och bilda mig en uppfattning irl. Förhoppningsvis minskar det ner listan till 2-3 raser. Därefter är det bara att börja grotta ner sig i uppfödar/linje djungeln och där finns förhoppningsvis "min" perfekta kull någonstans och väntar på att bli född :) Inser att detta kommer bli ett smärre heltidsarbete...:crazy:
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

PM'a mig gärna om uppfödare osv, så kan man börja någon stans iallafall :) Det jag läst låter väldigt intressant, och som du skriver - en aktiv hund, men som kanske inte kräver 2 timmar på klubben om dagen ;)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Mm... jag har fyra stycken i dagsläget. :)

Det är ungefär som med aussien; numera är de flesta beauceroner sociala och trevliga men det dyker upp hundar som är allt från ointresserade till att de är riktigt rädda för folk, det senare är dock väldigt ovanligt nu tror jag. Rasen har ju funnits i Sverige i drygt 15 år nu och har utvecklats rätt mycket jämfört med hur den var de första åren.

Jag följde rasen i 10 år innan jag köpte en beauceron och var rätt säker på vad jag skulle få. Det har stämt rätt bra, förutom att några av dem varit mycket mer sociala än jag väntade mig. ;)

Av de fyra jag har idag är två sociala och öppna med folk, en är inte så förtjust i folk men har aldrig varit jobbig med det och en (vår omplacering) är lite svårare, men han är å andra sidan lite speciell i rätt många avseenden och det är svårt att veta vad som är arv och vad som är miljö... vi har även hans kullbror (som vi haft sedan han var valp) och det är stor skillnad på hur de två bröderna hanterar livet - den som vi köpte som valp är öppen, social och självsäker, har ett mycket fint hundspråk och är en allmänt genomtrevlig hund, medan hans bror är supermysig med oss och med folk han känner men har svårt med möten med nya människor och även främmande hundar. Hans hundspråk är inte lysande och han är inte speciellt säker på sig själv.

Så länge man är noggrann med att kolla upp föräldrar etc så kan man idag ganska lätt hitta en beauceron som kommer att bli stabil och trevlig, sen skadar det ju absolut inte att vara noggrann med social- och miljöträningen ändå.

I övrigt kan du nog läsa dig till det mesta om rasen på nätet, det mesta som skrivs är nog rätt korrekt, i alla fall om man ser till folk som har erfarenhet av rasen. Av någon anledning har beauceronen ett rykte om sig att vara "skarp" - jag vet inte var det kommit ifrån och det är verkligen inte med sanningen överensstämmande och det har faktiskt mattats av lite - när jag började med rasen fick man ofta frågan, numera verkar folk faktiskt ha sett lite beauceroner och vet lite mer om hur de är.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Men kolla på omplaceringar då? Då vet man lite vad man får! Men man ska ju vara medveten om att Rottis och Aussie i te går att nämna i samma mening ;), de har ju totalt olika mentaliteter.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Hehe, nej det där med att rottis och aussie inte är riktigt samma sak är jag helt med på. Hade jag inte vart såhär spretig i mitt beslut och mina tankar kring vad jag letar efter hade jag antagligen inte behövt vända mig hit :)

Det är fasen inte lätt att bestämma vilken ras man vill ha, och alla förslag/all input som kommit in här gör det minsann inte lättare! ;)

Men omplacering skulle kanske inte vara helt fel, för som du säger så är de lite äldre och man ser mer vad man får. Nackdelen är ju att man inte får möjlighet att börja "bonda" redan i valpstadiet och allt vad det innebär.. Jag kan trots allt inte helt och hållet släppa rottan och har personligen träffat på fler trevliga än dåliga exemplar, men samtidigt inser man nu hur mycket jobb ägarna antagligen har lagt på att hitta den rätte...Som sagt, inte helt lätt! Ska kolla lite på de alternativt dykt upp och sedan förhoppningsvis kunna skala ner det till ett par olika raser i slutändan :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag har varit inne en del bl.a. på Beauceronerklubbens hemsida och vad jag kan utläsa där är att det verkar vara en familjetrogen hund med en vilja att vara till lags och glädje till arbete. Hur ser du den som familjehund? Det du skrev om att beauceronen har som rykte att vara skarp, var faktiskt en av de saker jag funderade på när jag läste om rasen. Men det verkar mer höra till det förgångna/dåligt rykte vad jag förstår?

Jag läste även att mognaden kommer sent, senare än andra raser. Hur har du märkt av det?

Jag tycker verkligen det verkar vara en trevlig och intressant ras och har noterat den på min "raser att kolla närmare på"-lista :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Inte min hemsida.
Leons MH . Han har inte läst rasstandarden, han kan vara väldigt vass o vaktar en hel del, men folk som har något sånär hunderfarenhet bara älskar han, om han får komma i närheten.
Aussies kan vara väldigt skarpa o vaktar en hel del, mina två föregående BCs hade nog klassats som aussies, om man ser till rasstandarden, fast de vallade, bäst nöt eller stora fårflockar.
Den förra, Fähunden gav sig på en person som antastade mig, o den innan gick emellan när jag var instängd i laggården o en fjälltjur, han satte tjuren på plats ordentligt, bara 7 månader gammal. :love:
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Det är ju bara att hålla ögonen öppna! Jag älskar min hund, hon är fantastisk på många många sätt (bl.a. skitkul att jobba med!) men hon är tuff, självständig, har en väldigt stor vaktinstinkt, är reserverad mot människor och jaktinstinkten är också väldigt stor. Det är en del att jobba med dagligen, bl.a. har vi varit startklara för lkl1 nu i 6 mån men vi får inte till tandvisningen pga. hennes reservation. Hon är jättetrevlig hemma och med folk som känner henne, men det är INTE lätt alla gånger. Och de flesta Rottor är väl inte direkt såhär som hon... det finns MÅNGA som är mjuka, föriga och äälskar människor bl.a. min tiks bästa kompis), så det varierar oerhört inom rasen! Och jag brukar i regel avråda folk från att köpa en Rotta, om jag inte tror att de orkar med en såndär jobbig hund som jag har. Du kan få en som är okomplicerad och älskar folk, som är förarbunden (för att vara Rotta) och mjuk, men du kan lika gärna få en tuff hund, utan behov av närhet till sin förare och som är livrädd för män.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Leons MH . Han har inte läst rasstandarden,
Men visade du honom den inte innan:mad: :D

Jag tipsade faktiskt min kusin om rasen, men hon köpte istället första bästa oreggade bc "utan vallanlag" och blev förvånad när jag berätta att hon inte kunde ställa ut honom. Nåja, var kanske lika bra, hittills har det faktiskt fungerat över förväntat med hunden.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Men vad är det hos Rottisen som lockar så mycket? Vilka egenskaper?

Det blir ganska lättare för dig att bena ut vad du vill om du konkretiserar lite.
Vad vill du ha?
På vilket sätt motsvarar tex Rottisen det du vill ha?
Vad saknas/felas?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Min Aussie har inte heller läst rasstandarden. Alla som känner honom är rörande överens om att jag har en labbe i Aussiekläder.
För mig fungerar det ganska bra, han är min första hund och är väldigt förlåtande med alla mina misstag. Men någon som förväntat sig en fokuserad arbetsmaskin blir nog väldigt besviken när de träffar min hund.
Jag var redo att ge upp tävlingskarriären ett tag, men jag insåg att jag var ju inte mycket bättre än hunden. Så om hunden skulle bli bättre och mer lättränad, var jag tvungen att bli bättre och hitta de sätt som motiverar honom.

Nu svävade jag ut lite, men jag ville berätta att man inte per automatik får en arbetsmaskin när man köper en Aussie, vilket jag INTE tycker är positivt, för då avviker de från rasstandarden.
Valet av uppfödare är extremt viktigt.
Aussien är en ras med dåligt rykte, kolla upp uppfödaren och avkommor så du har koll på vilka linjer de följer.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Men om man håller sig till bruksuppfödarna är det väl inte så troligt att man får en ovillig hund?
Din är väl från utställningslinjer?
Bra påpekande! Är ju inte säkert att alla har koll på att rasen är uppdelad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 395
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 302
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 292
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 972
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp