Bukefalos 28 år!

Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Ja det är ett problem, men jag tror att det blivit bättre? Har träffat många kelpisar och dom funkar väldigt bra ihop, men blir lätt rasistiska. Sen finns det snällare linjer och linjer som är lite vassare. Min tik är nästan jobbigt snäll ibland och inger ingen respekt hos någon typ ;) inte ens valpar. Medans hennes halvbror som har fått mycket från sin fars sida, inte är särskilt snäll alla gånger, mycket resursförsvar. En svår hund som är väldigt utåtriktad och hans ägare har fått jobba gärnet med honom. Men han är också den enda jag träffat som varit så.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Samtidigt som de inte verkar ha samma krav på stenhård aktivering, om man av diverse skäl inte skulle ha möjlighet under en viss period...

Om jag har fattat rätt så ligger nog de jaktavlade retrievrarna i klass med de högtempade brukshundarna vad gäller aktiveringsnivå. Verkar inte vara något större skillnad mellan tex jaktgolden, kelpie och aussie.. Så har jag fått det förklarat iallafall.

Men sen ska man ha i minnet att även den mesta aktiva brukshund klarar lugna perioder om den i grunden är välaktiverad och passivitetstränad :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om jag har fattat rätt så ligger nog de jaktavlade retrievrarna i klass med de högtempade brukshundarna vad gäller aktiveringsnivå. Verkar inte vara något större skillnad mellan tex jaktgolden, kelpie och aussie.. Så har jag fått det förklarat iallafall.

Men sen ska man ha i minnet att även den mesta aktiva brukshund klarar lugna perioder om den i grunden är välaktiverad och passivitetstränad :)

:bow::bow:
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om jag har fattat rätt så ligger nog de jaktavlade retrievrarna i klass med de högtempade brukshundarna vad gäller aktiveringsnivå. Verkar inte vara något större skillnad mellan tex jaktgolden, kelpie och aussie.. Så har jag fått det förklarat iallafall.

Men sen ska man ha i minnet att även den mesta aktiva brukshund klarar lugna perioder om den i grunden är välaktiverad och passivitetstränad :)

Ja, det tycker jag nog, en skillnad kan dock vara att en retriever inte blir lika utåtagerande om den får för lite stimulans (vilket väl inte har varit till fördel för rasen, egentligen). Visst kan de göra dumheter om de är underaktiverade men som jag upplever det är det inte alls i samma skala som de rena bruksraserna. I alla fall tervarna här hemma har varit bra mycket j-vligare än jaktlabben när de inte gjort så mycket.

Men som sagt, även en brukshund kan ta det lite lugnt ett tag om den har alla hästarna i stallet och är passivitetstränad, möjligen med undantag för när de är i värsta slyngelåldern ;).
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Ja, det tycker jag nog, en skillnad kan dock vara att en retriever inte blir lika utåtagerande om den får för lite stimulans (vilket väl inte har varit till fördel för rasen, egentligen).
Håller med om det, de klättrar inte på väggarna även om det går ett par, tre veckor eller mer utan träning. De har en helt otrolig anpassningsförmåga, vilket gör att många tror att de "nöjer sig" med väldigt lite aktivitet, och det gör de väl på sätt och vis - men lyckliga är de inte!
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om jag har fattat rätt så ligger nog de jaktavlade retrievrarna i klass med de högtempade brukshundarna vad gäller aktiveringsnivå. Verkar inte vara något större skillnad mellan tex jaktgolden, kelpie och aussie.. Så har jag fått det förklarat iallafall.

Men sen ska man ha i minnet att även den mesta aktiva brukshund klarar lugna perioder om den i grunden är välaktiverad och passivitetstränad :)

Jo, jag förstår ju att de inte trivs med det bättre än någon av de andra raserna, men det blir liksom mer hanterbart på något vis, om man av olika anledningar inte har möjlighet att aktivera dem på det sätt man önskar. Eller det är vad jag har för uppfattning åtminstone utan att själv ha haft någon av raserna i min ägo. Men visst - det är värt att påpekas! :)

Det känns ändå som att jag övergripande börjar få rätt så bra koll på "finalraserna" nu ändå (även fast jag nästan blir trött på mig själv att jag är så otroligt dålig på mina formuleringar, missförstånd och misstolkningar dyker lätt upp). Jag hänger även med på vad ni menar ang aktiveringen. En välbalanserad, i gund och botten välaktiverad hund bör klara av dippar i träningsintensiteten utan att klättra på väggarna och äta upp huset..;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 146
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 863
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp