Bukefalos 28 år!

Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Vill tipsa om ännu en ras också av vallhunds ursprung men även bruksras (är under sbk) Australian cattledog.
Jag var också väldigt mycket inne på att skaffa Rottweiler men hittade ingen jag föll för men sen fick jag upp ögonen för denna rasen och har en tik sedan två år. Även om det inte rekomenderas som förstahund så blev det så för mig och jag har inte ångrat mitt val:)
De har vakt och viss skärpa i sig och man gör inte riktigt vad man vill med dom men så länge man respekterar hunden och inte tvingar sig på den så kan man få den till att gå med på det mesta. (utom att ta tempen då blev det munkorg:crazy:)
Det är lite av en enmanshund och sin familj är den trogen men avvaktande mot främlingar. Sen är det lite olika mellan individer även där. Min är inte direkt tokig i främmande människor men har sällan problem med andra hundar medans hennes syster är tvärtom, lämnade ett stort lerigt tassavtryck på dommarens mage vid en utställning i somras hon ville ju bara hälsa:).
Jag tror det finns cattledogs innom nästan alla sorters hundtävlingar allt från agility spår sök rapport skydd osv. En väldigt mångsidig ras som tycker om att träna det mesta men har också en väldigt bra avknapp:)
Annars hade jag nog också rekomenderat Kelpien;)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Delvis kl. Ska försöka svara er alla :)

Ja, det här mellan aussie och kelpie är inte helt lätt, men paradox, du verkar hänga med på vad jag menar i min tolkning av kelpien :) och tackar samtidigt för din syn på skillnaden. Då har jag inte fattat helt fel. Man har stabiliteten i kombination med arbetsglädjen i kelpien, som förmodligen gör den enklare i vardagen. Men jävlar anammat och den generellt sett större kamplusten hos aussien gör den kanske snäppet vassare, på gott och ont, beroende på vart man vill gå :) (vilket inte helt stämmer då kelpien ligger på många topplaceringar i flera olika grenar, jag börjar nog bli förvirrad:confused:) Hur som, är hunden balanserad och nerven "välriktad" har jag jättesvårt att välja mellan de två...

line_n och Miao ang golden/labben. Återigen lite felformulerat från min sida. Tror line_n satte fingret på det mer. Det blir lite flamsigt och tja...som sagt, svårt att beskriva i ord. Men tråkiga kanske inte är bästa förklaringen ;) Jag älskar verkligen de flesta goldens jag sett, de är bra på att göra en glad och det var min topplistade hund när jag gick ut med denna tråden, men samtidigt är det lite av det där att älska alla som tar mig lite emot. Hunden ska tycka om människor och får gärna vara social, men som matte vill man ändå känna sig lite speciell - eller? ;)

När det kommer till hur mycket driv jag vill ha, så vill jag nog ha mer driv än LVH och vit herdehund har. Än har de liksom inte fallit mig helt i smaken (även om jag gärna blir motbevisad) och det är säkert därför de är de hundar jag faktiskt inte kollat upp särskilt noga nu i slutändan...
Jag tycker Beauceronen är väldigt intressant fortfarande, men det är ändå något som inte får det att klicka riktigt, men kan inte riktigt sätta fingret på det, får bara inte riktigt grepp om rasen och dess sätt att vara...men hade vart jättekul att träffa ett par, för känner att jag behöver se mer innan jag kan utesluta den :)

Så hur ska jag summera detta? Det känns som att de starka kandidaterna just nu är: Kelpie och Aussie och jaktgolden/jaktlabbe hänger fortfarande med som starka kandidater (har ju sett ett gäng riktigt härliga genom åren här i forumet:))
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

1. En bra jaktgolden är INTE slätstruken/tråkig ;)! De är explosiva, häftiga, fartiga, uthålliga, snabba och otroligt träningssugna med en fantastisk attityd!

Det där skriver jag under på! Det finns inte ens bokstäver att formulera ordet tråkig med en bra jaktgolden. :p

Otroligt mångsidig, går in i allt den gör med fantastiskt mycket glädje och engagemang. Iver på hugget. Ofta väldigt lättsamma hundar, älskar sina arbetsuppgifter utan att för den delen vara en arbetsnarkoman av den extrema sorten.

Nu är väl jag iofs ganska partisk men jag tycker verkligen att det är en perfekt allroundhund.

dsc_0025-015.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

*KL*
Jag TROR inte att det var i den här tråden jag postade detta tidigare så:
Jämför man golden och labbe så sade en mycket duktig och framgångsrik uppfödare av båda raserna så här till mig angånde skillnaderna (gäller jaktvarianten av både sorterna):
På jaktprov är labben outstanding. Gäller det andra grenar så KAN golden vara ett bättre val då de ofta är lite "showigare" vilket kan vara bra i lydnad t ex. De är också ofta mer "brett" avlade mot jakt OCH bruks/lydnad medan jaktlabbarna är mer renodlat jaktavlade.
Å andra sidan, en bra jaktretriever är oftast även en bra brukshund medan en bra bruksretriever inte nödvändigtvis går bra på jaktprov.

Golden är flamsigare och mognar senare, det förekommer en del stress inom jaklinjerna. Labben är mer fokuserad och mognar tidigare, de har ofta en mer "naturlig av- och påknapp".


Det kan vara svårt att få köpa en ren jaktlabbe från toppkennlarna om man inte är uttalat jaktintresserad men det GÅR. Sedan finns det förstås mindre kända kennlar som avlar på i princip samma linjer men som inte kan vara lika "kräsna" när det gäller valpköpare utan tycker att det är ok bara hunden får ett aktivt liv.
Säljer man en jaktlabbe till någon som tänkt ha den som ren familjehund så är man inte seriös i mina ögon!

Folk tror ofta att alla labbar älskar hela världen men jaktlabbarna är ofta lite mer tillbakadragna. Det KAN slå över till i mina ögon alltför stor reservation vilket de flesta jaktfolk inte bryr sig så mycket om, bara hunden funkar att arbeta med så är det ok. Personligen vill jag ha en hund som är mer tillgänglig än så!
Vad jag ville ha sagt med det är att man skall vara noga även när/om man väljer en jaktlabbe, jag kan faktiskt på rak arm räkna upp en handfull som har problem med någon form av rädslor - men så känner jag väldigt många... De flesta är absolut bra mentalt på alla sätt och vis!
Och som jag skrivit tidigare så är det sannolikt lättare att ha en labbe som är dålig mentalt än en bruksras med mer skärpa i.

Ytterligare ett + med retrievrarna är att de så gott som alltid funkar med andra hundar. Det är förstås olika hur viktig man tycker att den punkten är men det ÄR ganska skönt att kunna knö ihop ett helt gäng i bakluckan om man skall samåka eller bara släppa ihop hela gänget om man skall käka middag ihop eller liknande.
Därmed inte sagt att det inte GÅR med de övriga raserna men man kan nog inte räkna med det!

Dessutom blir en understimulerad retriever oftast inte helt bärsärk fast det har väl egentligen varit dumt för rasen som helhet eftersom folk ofta tror att labrador-Fido som är så lugn och fin är fullkomligt nöjd med att traska runt kvarteret och få en längre promenad på söndagarna :crazy:.

Årets SM-vinnare i sök är samma som förra året, jaktlabben Justlike Prins Nikolai (heter han väl??) :laugh:.

Men TS, jag förstår dig, jag tycker att även jaktvarianterna av labbe/golden saknar lite... "attityd" eller vad man skall säga.
Å andra sidan tror jag att ytterst få är missnöjda med en labbe/golden när de väl har den, förutsatt att de köpt en med rätt aktivitetsnivå då förstås :).

Angående aktivering av olika raser så är jag inne lite på line_ns spår (vilket kanske beror på att vi har/haft RR båda två :angel:); vallhundar och andra bruksraser (och jaktretrievrar) kräver visserligen ganska mycket aktivering men brukar även vara väldigt lättmotiverade, de tycker att ALLT är kul som man hittar på. Både "riktig" träning som bruks och lydnad men även tramsövningar hemma i köket eller i skogen.
Jag slet mitt hår med min RR, hon behövde en hel del aktivering både fysiskt och mentalt men tyckte för det mesta att allt som matte hittade på var skittråkigt, varför hoppa över ett hinder när man kan låta bli och varför följa ett spår när man kan sticka efter rådjur, typ.
Under samma tidsperiod hade jag hand om ett par tervar i ett halvår och de var bra mycket lättare att trötta ut, de var så lättmotiverade så ja, ALLT var ju kul!
Det är fantastiskt roligt att träna med den typen av hund, som bara vill ha mer mer MER!

TS, har du avskrivit kh collie?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag tycker att som arbetshund är en kelpie och en aussie ganska likvärdiga. Med bättre kamp menar jag framförallt bättre bett och håller bättre naturligt, medan kelpien gärna leker och är lättbelönade, men kanske på andra sätt (kelpies kampar naturligtvis också!). Där aussien går på jävlar anamma och envishet går kelpien på sammarbetsvilja och arbetslust?

Alltså jag tror, att om man vill ha en tävlingshund, så är det skit sak samma med kelpie eller aussie, skillnaden ligger i vad man vill ha i vardagen. Jag uppskattar kelpiens godmodiga och positiva attityd, medan andra föredrar hundar med lite mer integritet och blir halvgalna på kelpiens eviga pussande :angel:

Edit: Jag har även en vaktig hund som är reserverad mot främmande i "icke hundsammanhang" så jag har inget emot den andra varianten heller :)
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Det där skriver jag under på! Det finns inte ens bokstäver att formulera ordet tråkig med en bra jaktgolden. :p

Otroligt mångsidig, går in i allt den gör med fantastiskt mycket glädje och engagemang. Ofta väldigt lättsamma hundar, älskar sina arbetsuppgifter utan att för den delen vara en arbetsnarkoman av den extrema sorten.

Nu är väl jag iofs ganska partisk men jag tycker verkligen att det är en perfekt allroundhund.

dsc_0025-015.jpg

Och vad jag är glad att du tittat in! Med risk för att låta som en stalker - men har som sagt hängt här ett tag och följt många trådar - men du och din fina hane är en av anledningarna till att jag kollade på jaktgolden från början och började inse att det finns annat än "svenssons show-golden som tramsar runt kvarteret" (japp, så obildad är jag ;P). Att det är så otroligt mycket mer än bara en bra familjehund, utan en aktiv träningskompis som hänger med på allt med en ständigt vaggande svans. Och som jag nämnde i mitt förra inlägg var just jaktgolden min toppkandidat när jag gick in och startade tråden...

Men nu när du är här, vad känner du som faktiskt äger en jaktgolden ang "tramsigheten" som vi/jag nämnt tidigare i tråden?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Tack för ditt input kring skillnaden mellan jakt golden/labbe! Och med det tror jag ju att jaktgolden har mer av det jag söker, än en jaktlabbe. Var inte riktigt medveten att det skiljde så mycket, men nu när jag tänker efter är det faktiskt inte så konstigt...Labben är väl trots allt mer inriktad mot just jakt, medan golden antagligen har mer allround med inslag av jakt, men även bruks, om jag formulerar mig rätt..
De fördelar du nämner är precis de fördelar jag själv ser hos golden. Det blir liksom inte riktigt lika mycket pannkaka om det blir lite "fel" träningsmässigt osv, som det kan bli med många andra bruksraser. Men samtidigt är det ju det andra med tramsigheten och vad man nu vill kalla det. Frågan är om det är tillräcklig anledning till att säga nej om resten funkar? Det är där det är så svårt!

Och ber om ursäkt, men måste erkänna att jag skrattade till lite över din beskrivning av RR, och deras tendens att hitta på annat än att följa mattes tråkiga order. Varför då liksom? Förstår precis vad du menar! :D

Ska jag vara ärlig har jag faktiskt helt glömt av kh collie. Har haft så fullt upp med alla andra som också dykt upp :o
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Och vad jag är glad att du tittat in! Med risk för att låta som en stalker - men har som sagt hängt här ett tag och följt många trådar - men du och din fina hane är en av anledningarna till att jag kollade på jaktgolden från början och började inse att det finns annat än "svenssons show-golden som tramsar runt kvarteret" (japp, så obildad är jag ;P). Att det är så otroligt mycket mer än bara en bra familjehund, utan en aktiv träningskompis som hänger med på allt med en ständigt vaggande svans. Och som jag nämnde i mitt förra inlägg var just jaktgolden min toppkandidat när jag gick in och startade tråden...

Men nu när du är här, vad känner du som faktiskt äger en jaktgolden ang "tramsigheten" som vi/jag nämnt tidigare i tråden?

Va kul att vi har fått in dig lite på jaktgolden. Du får vara hur mycket stalker du vill, vi gillar't. ;) (la till en film i mitt förra inlägg i efterhand)

Angående flamsigheten har jag sett en väldig variation, samma sak med passiviteten vilket vi turligt nog aldrig haft bekymmer med. Många är flamsiga men inte på ett virrigt sätt utan mer av glädje om du förstår. Svårt att förklara, om man ska jämföra - inget ont om flattar men där tycker jag mig se mycket mer av det där tramset istället vilket jag inte tycker att jaktgolden har på samma sätt.

Iver är väl ingen flamspelle men han kan vara så glad så det bara sprutar lycka ur öronen på honom (om det är det som är flamsighet), men så fort det vankas arbete går han in i 100% fokus och blir en helt annan hund. Det är ganska häftigt att se den helomvändningen.
Jag vet inte riktigt om man ska kalla det flams heller, i vardagen, när vi får besök, när vi tränar, när vi är ute på promenad osv så är han bara glad. Glad är liksom nyckelordet för den här hunden och de flesta andra jaktgoldens.
När jag tänker efter är det egentligen bara innan träning som han kan studsa upp och ner och "flamsa", det blir lite overload men jag skulle nog hellre vilja kalla det laddad för han är sååå galet taggad. :)

De jaktgoldens som jag upplever som flamsiga tycker jag mig istället alltid se någon koppling till stress och överslag.
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Ja, som sagt, inte helt enkelt att välja! Men som du också nämner - vad vill man ha i vardagen? Jag tror ju visserligen att vad jag hört om kelpien tilltalar mig mer där. Men tror att om det i slutskedet skulle stå mellan kelpie och aussie, tror jag att möjligheten att hitta "den där" kullen och uppfödaren skulle bli det som avgör mitt val mellan de två raserna. Det är för mig nästan omöjligt att utesluta den ena rasen pga dess egenskaper. Den ena har något som den andra inte har och vice versa. Men jag känner inte att jag förlorar någon större egenskap och jag väljer bort den ena eller den andra rasen, så länge jag får tag på "rätt" individ. Om du hänger med i mitt babbel (börjar bli lite sent för att få ihop tankarna nu tror jag) ;)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Kollade precis på filmen - vilken glädje! Kom på mig själv med att sitta och le medan jag kollade :) Och vilka härliga framben! :D

Det där med flamsigheten... För mig är det inte samma sak som glädje. Som man kan se på filmen är han ju inte flamsig utan snarare glad, men fokuserad till 100% på uppgiften. Flamsigt för mig är snarare när de blir lite hopp studs överallt och utan fokus, mer än stuntals mellan flamset. Och det är ju möjligt att det är stressade hundar jag träffat...? Har förstått att det är en sak man får passa sig lite för när man kollar efter lämpliga uppfödare. Och flatte-flamset är anledningen till att flatten inte är med på listan. De är liksom lite fööör mycket..

Så glädje är helt okej i mina ögon (det ska ju vara roligt att träna!), så länge det inte tar överhanden och gör träningen besvärlig av den anledningen (det som kanske så bättre skulle beskrivas som flamsighet/stressad glädje)

Jag uppskattar det du delat med dig av din erfarenhet med jaktgolden. Och som sagt - din Iver är helt fantastisk och otroligt vacker :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Tack. :)

Just den där filmen är väl kanske inte så bra att visa i tanke på koncentration osv, den slängde jag mest in som mothugg till ordet tråkig/slätstruken. :D
Själva precisionen faller lätt ur ramarna med en för laddad hund.

Är du intresserad av jaktgolden i framtiden också så försök träffa väldigt många olika linjer, det är ju som med andra raser enorm skillnad på jaktgolden och jaktgolden. Det är många bitar av balans som ska stämma för att få en fin jämnvikt på alla egenskaper.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Slätstruken/tråkig är nog det sista jag skulle vilja kalla en bra jaktgolden!:p
Detta är min 14-månaders Piller (för övrigt halvsyster med fina Iver, de har samma mamma) under hennes allra första lydnadsprov igår: http://youtu.be/gUHkfJZPfx4
En fantastisk arbetshund, superfokuserad och med hur mycket motor som helst - flamsig är hon inte, bara otroligt glad och lycklig! Men det är klart, vill man inte ha en hund som hoppar jämfota av lycka, då ska man kanske inte ha en sådan här hund.;)
De flesta jaktgolden är inte översociala, de är oftast fokuserade på sin ägare och den arbetsuppgift de får. Och som någon skrev, de fungerar oftast väldigt bra tillsammans med andra hundar, något som är väldigt viktigt för mig!
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om har svårt att välja mellan Kelpie och Aussie så är det bästa att åka och träffa uppfödare och bilda sig en egen uppfattning.

Jag har en kelpie tik och hon är helt fantastisk! Otroligt lättsam i vardagen, lydig, går att ha lös överallt och otroligt följsam. I träningen kan hon träna i evigheter hon blir aldrig trött. En bättre allround hund (ras) får man leta efter. Hon går lika bra i sökskogen som hon gör i lydnaden och agilityn, har väldigt mycke tryck i allt hon gör och är otroligt lättbelönad. Har stor arbetslust utan att för den skull bli jobbig. Jag har faktiskt inte än hittat några negativa sidor hos henne. :laugh:

Här är en film på hennes fina pappa som också är en helt underbar Kelpie: http://teamredo.bloggplatsen.se/2010/05/01/2913571-uppvisning/

Lycka till med letandet :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Synd att du bor så långt bort, annars hade du kunnat få träffa min vita. Nog finns det driv i dem allt ;)
Däremot har de kanske inte samma kvickhet som tex aussie och kelpie.
(I lydnadstråden finns en kort film när vi kör rutan och hoppet)

Sen är det inte så svårt idag att hitta en bra VH om man vet vad man vill ha :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Det där skriver jag under på! Det finns inte ens bokstäver att formulera ordet tråkig med en bra jaktgolden. :p

Otroligt mångsidig, går in i allt den gör med fantastiskt mycket glädje och engagemang. Iver på hugget. Ofta väldigt lättsamma hundar, älskar sina arbetsuppgifter utan att för den delen vara en arbetsnarkoman av den extrema sorten.

Nu är väl jag iofs ganska partisk men jag tycker verkligen att det är en perfekt allroundhund.

dsc_0025-015.jpg

Och, med stor risk för att låta fånig och utseendefixerad (och det senare är jag inte!!) - men så härligt med en Golden som inte är vit!!! (På bilden ser han nästan rödaktig ut, men det gör inte mig nåt!)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Slätstruken/tråkig är nog det sista jag skulle vilja kalla en bra jaktgolden!:p
Detta är min 14-månaders Piller (för övrigt halvsyster med fina Iver, de har samma mamma) under hennes allra första lydnadsprov igår: http://youtu.be/gUHkfJZPfx4
En fantastisk arbetshund, superfokuserad och med hur mycket motor som helst - flamsig är hon inte, bara otroligt glad och lycklig! Men det är klart, vill man inte ha en hund som hoppar jämfota av lycka, då ska man kanske inte ha en sådan här hund.;)
De flesta jaktgolden är inte översociala, de är oftast fokuserade på sin ägare och den arbetsuppgift de får. Och som någon skrev, de fungerar oftast väldigt bra tillsammans med andra hundar, något som är väldigt viktigt för mig!

Efter att ha kollat på era filmer får jag nog ta och ta tillbaka det där med slätstrukna/tråkiga :p Och får väl samtidigt be om ursäkt om ni och era hundar på något vis känt er förolämpade av detta uttryck ;)

Och så länge de inte hoppar jämfota av lycka heela tiden, så får man mer än gärna göra det ibland ;)

Får jag vara lite ytlig och utseendefixerad är de (piller och iver) så himla vackra också, med sin mörka färg. Rent generellt känns det ganska vanligt att se mörkare hundar hos de jaktavlade, medan de utställningsgolden man ser nästan är helt vita..?

Det finns många många fördelar med golden och som jag tidigare skrivit, frågan är om min "oro" kring flamsigheten (som kanske rent av kan vara helt obefogad om man hittar rätt hund?) ska vara skäl nog att säga nej till rasen? Det vet i sjutton.. För det som tilltalar mig starkt är deras goda och stabila lynne, vilket gör dem till en bra familjehund och även i regel funkar bra med andra hundar. För det är något som jag personligen har fått slita hårt med med min dam, som avskyr små barn och helst inte umgås med andra hundar om hon får välja, vilket i många fall är ganska jobbigt...=/ Dessutom verkar de roliga att arbeta med och man kan verkligen göra allt möjligt med dem. Allt från lydnad och bruks, sök och apportering...tja, allt egentligen. Samtidigt som de inte verkar ha samma krav på stenhård aktivering, om man av diverse skäl inte skulle ha möjlighet under en viss period... Och det verkar vara en del skillnad på personlighet mellan jakt och utställningsvarianterna (är det uttalat två olika avelsriktningar, eller har det bara blivit så?).

Sedan en fråga till er båda - för en annan som har lite dålig koll.. Jag har försökt börja kolla upp uppfödare med jaktlinjer, men tycker det är ganska svårt att veta vart man ska börja leta/vad man ska kolla efter, om man som jag vill ha en hund att köra det mesta med, gärna lydnad/bruks/sök. Om ni hade vart lika novisa som jag, utan vidare kontakter inom rasen än så länge, var/hur skulle ni börja?
Har ni tips som ni inte vill ta upp här får ni gärna skicka ett PM :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om har svårt att välja mellan Kelpie och Aussie så är det bästa att åka och träffa uppfödare och bilda sig en egen uppfattning.

Jag har en kelpie tik och hon är helt fantastisk! Otroligt lättsam i vardagen, lydig, går att ha lös överallt och otroligt följsam. I träningen kan hon träna i evigheter hon blir aldrig trött. En bättre allround hund (ras) får man leta efter. Hon går lika bra i sökskogen som hon gör i lydnaden och agilityn, har väldigt mycke tryck i allt hon gör och är otroligt lättbelönad. Har stor arbetslust utan att för den skull bli jobbig. Jag har faktiskt inte än hittat några negativa sidor hos henne. :laugh:

Här är en film på hennes fina pappa som också är en helt underbar Kelpie: http://teamredo.bloggplatsen.se/2010/05/01/2913571-uppvisning/

Lycka till med letandet :)

Precis - jag tror det är enda sättet för mig att välja - bara att besöka uppfödare/olika hundar och hitta en hund som passar mig. Men kelpien ligger bra till! Precis som du har jag svårt att hitta negativa saker med rasen.

Och jäklar vad kul det var att se Redo in action, tack för att du delade med dig! Det är ju så man vill få till det någon gång i framtiden. Kan de få det med modersmjölken tro? ;)

*KL*Känner redan att jag fått saker och ting att falla lite bättre på plats, nu när jag haft några dagar på mig att överväga för och nackdelar med de olika raserna som dykt upp på intresselistan och det är inte fullt lika virrigt längre - även om det fortfarande är svårt att bestämma sig vad det i slutändan blir. Har ju trots allt några kandidater jag väger mellan, om än inte riktigt lika många som tidigare ;) Men nu har jag iallafall en grund och jag har fått toppenhjälp av er alla här inne med att samla ihop mina tankar :) Är så sugen på att sätta igång och leta valpkullar NU, men 1½ år i förväg kanske är lite väl att ta i. För tänk om man skulle hitta det perfekta redan nu - skulle ju aldrig kunna stå emot :crazy: :angel:
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Hej, har jaktgolden själv, sett många på prov, både workingtest och jaktprov.
Var noga med att föräldrarna är mentalbeskrivna, det finns en del problem med stress och en del linjer med alldeles för mkt viltintresse, även en del med epilepsi.
Det är svårt att hitta en bra jaktgolden, jaktlabbarna finns det ett större utbud, men där är många veka-signalkänsliga kallar en del uppfödare det och även där en del problem med stress och pip.
Får du en bra jaktgolden är det en underbar kamrat, men jag kommer att byta ras till nästa hund, kommer att kolla upp kelpien efter inspiration i denna tråd.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om jag får veta var du bor så kanske jag kan tipsa dig om jaktgoldenuppfödare i närheten, så du kan titta närmare på dem. Det finns en del skräp, men jag håller inte med om att det är svårt att hitta bra hundar, det gäller bara att veta var man ska leta och vad man ska undvika, och för det krävs det bra kontakter.

Ang. kelpie, så tittade jag lite på dem för några år sedan, men backade pga av att många (t o m flera uppfödare) sa att det är vanligt att de inte funkar ihop med andra hundar, många är vassa och tikarna är ganska bitchiga. Det gäller förstås inte alla, det finns såklart undantag, men jag ville inte ta risken. Däremot så är de flesta översvallande sociala emot människor, och det är ju jättecharmigt! Det finns väldigt många kelpies som är superduktiga, men jag har också sett rätt många som t ex har problem med motivation och uthållighet. Även där gäller det förstås att hitta rätt uppfödare!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 161
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 258
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 261
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 864
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp