Bukefalos 28 år!

Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag tror de flesta beauceroner fungerar alldeles utmärkt som familjehund, de blir lite vad man gör dem till, så länge de får tillräckligt med mental aktivering och som sagt en vettig social- och miljöträning från början.

Mognar sent gör de, fast det varierar lite från individ till individ, men de kan vara ganska spralliga och "unghundsaktiga" åtminstone upp till 3 års ålder. Sen förlorar de sällan det där glada spralliga sättet utan är "unga" långt upp i åldern. Min äldsta, nu 12 år, är en ganska värdig herre men det har han å andra sidan varit sedan han var ung. Hans kusin, vår 10.5-åring är fortfarande nästan lika sprallig och busig som han var när han var 1-2 år, om än kanske inte lika intensivt. ;)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Men vad är det hos Rottisen som lockar så mycket? Vilka egenskaper?

Det blir ganska lättare för dig att bena ut vad du vill om du konkretiserar lite.
Vad vill du ha?
På vilket sätt motsvarar tex Rottisen det du vill ha?
Vad saknas/felas?

Som jag kanske nämnt tidigare, så tror jag att önskan om en Rottis, snarare är att jag under uppvxten och även därefter har träffat/umgåtts med ett gäng Rottweiler av underbar natur och att det helt enkelt har varit en dröm,mer än att det nödvändigtvis är den "rätta" hunden för mig. Men det jag gillat hos dem är deras arbetslust och "power" som de utstrålar, i kombination med att de fortfarande är otroligt bra familjehundar med vaktinstinkt , snarare än jakt (vilket inte verkar stämma helt och hållet, om man kollar på Ravishing och hennes Rottis:)). Det jag kan sakna i rottisen är att den även kan ge ett tungt intryck, inte den kvickheten som det talats om i vallhundsraserna som kommit upp. Dessutom är det hälso/mentalitetsaspekten - att det inte är helt enkelt att hitta det som är bra.
Så det är mycket därför jag vänder mig hit :) Jag behöver komma ur mina gamla tankebanor och öppna ögonen för raser som eventuellt lämpar mig bättre, som jag själv inte tänkt på.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Ser det som ett stort plus att de känns unga även efter att de passerat 6 -7 år, och inte går in i nåt tant/farbror-lunk därefter. Men det tror jag gäller övriga vallhundsraser som kommit upp i tråden också. Med fröken fräken här hemma fick jag vänta tills hon var 3-4 år innan hon kommit ner på jorden tillräckligt för att ta till sig "allvaret" i det vi tränade. Men istället har jag idag en 8½ åring som fortfarande beter sig som en unghund och alltid är med på att lära sig nåt nytt :)

Ska definitivt ta och kolla upp Beauceronen mer noga och om det till och med finns någon i närheten man skulle kunna träffa och se med egna ögon . Men jag tackar för all input - alltid kul att lära sig lite om nya raser :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Men Beauceron då? Dessutom är det ju inte tvärlätt att hitta en hund av vallhundstyp som är stabil, men det är ju skilda mentalitetsproblem jämfört med Rottisen.

Det jag t.ex. uppskattar massivt med min Rotta i arbete och vardag är bl.a. följande:

- Hon skäller när det kommer någon, inte annars
- Hon ljudar inte i arbete
- Hon är sansad oh skulle aldrig köra ett uppletande utan att koppla på näsan först
- Jag har aldrig någonsin problem med att hon flamsar omkring, hon är down to eart och det uppskattar jag.
- Hon är superbra ur den aspekten att jag kan trampa henne på tassarna hundra gånger i fria följet och hon verkar mest säga "ojdå" och gå vidare, det är svårt att sabba någonting med henne, för hon är så "stabil" i sig själv.

Det är en cool hund på många sätt och helt ärligt tror jag inte att man hittar de här egenskaperna i någon annan ras, inte som samtidigt har den arbetsviljan. Kollar man däremot på Mias (Miao här i tråden) och hennes fb statusuppdateringar om hur hennes Lyxa jobbar för lite verbalt beröm, det går inte att jämföra på samma världskarta. Flinga jobbar om hon tjänar något på det, annars kan det lika gärna vara! Så om man vill ha en hund som gör allt bara för en klapp, då är, enligt mig, en Rottis inget att ha. Klart att det finns Rottor som är så, men de är INTE många.

Vill man ha en följsam, mjuk, förarvek arbetsmaskin = välj INTE Rottis
Vill man ha en cool, stabil hund som jobbar om den tjänar något på det = välj Rottis
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

*kl mig själv*

Vill även passa på att tacka alla som varit aktiva i tråden såhär långt och säga att jag faktiskt tagit åt mig otroligt mycket av det ni sagt och blivit barnsligt exalterad över att läsa på om de raser som för mig är nya och komma igång och kolla linjer/uppfödare/hitta hundar att hälsa på...
Nu har jag en lista på raser att gå igenom och överväga. Jag har även insett att jag måste rannsaka mig själv nu och bena ut vad det faktiskt är jag vill få ut av min framtida hund. Jag spretar som sagt fortfarade en hel del och kan ibland inte riktigt skilja på dröm och verklighet ;) Som tur är har jag lite tid på mig och förhoppningsvis kan jag korta ner listan till ett par raser i slutändan. Är trots allt ganska tids - och energikrävande att göra en djupgående research på 10 olika raser...Men tack så länge! Och har ni mer input att ge är jag såklart jättetacksam :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om du skriver här vilka raser du har på listan och vad det är du gillar med dem samt ganska konkret och detaljerat vad du letar efter så kan du säkert få ännu mer hjälp :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Många av de punkterna du tar upp som du uppskattar med din rottis, är det som tilltalar mig skarpt. Det är inte riktigt den där flamsigheten, det är någon som säger till om någon kommer (utan att för den sakens skull bli hysterisk), det är en coolhet tillsammans med arbetsvilja... Och det är inte nödvändigtvis en hund som blir nöjd med en klapp jag vill ha, men jag vill ha en hund som VILL arbeta och som har en vilja att göra rätt,om du förstår hur jag menar...? För samtidigt vill jag inte behöva truga för minsta lilla samarbete - men så tror jag inte riktigt att fallet är med rottisen heller?

Ja, jag får heltenkelt göra som jag nämnt tidigare. Läsa på mer om de raser som dykt upp som nya för mig och därefter se vad det är jag faktiskt helst söker. För som jag nämnt tidigare så gillar jag kvickheten som vallhundsraserna kan ge, men samtidigt kan de ibland bli för kvicka och plocka upp även det som man själv gjorde fel. Det gäller liksom att vara på alerten så de inte kommer på saker och ting innan man själv hunnit dit ;) Och det jag gillar med Beauceronen är att de verkar ha mer av vakten/lugnet som kanske de andra vallhundarna inte har? Tja, jag tror helt enkelt jag behöver reda ut mina tankar lite bättre...och dessutom ge mig ut och träffa fler hundar och prata med lite ägare och uppfödare innan jag hugger något i sten :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag måste säga igen vad SKÖNT det är med någon som gör sin läxa långt innan, och verkligen sätter sig in i olika raser, deras egenskaper, mentalitet osv för att komma fram till vilken hund som kommer passa bäst :bow::bow:!

Tänk vad många olyckliga hundar (och ägare) man kunde slippa om alla gjorde på det sättet och inte bara köpte en ras pga ex deras utseende, fast att rasens egenskaper kanske inte alls passar in på vad man egentligen ville ha....
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Om du skriver här vilka raser du har på listan och vad det är du gillar med dem samt ganska konkret och detaljerat vad du letar efter så kan du säkert få ännu mer hjälp :)

Det var faktiskt en väldigt bra idé! Ska ta och sätta mig med mitt kladdpapper och se om jag får sorterat ut nåt och återkommer ;)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

*KL*
Lite blandat:
Jag gick på en brukskurs i våras där det deltog en Fandangorottis (de har ju att brås på så att säga...), hon var en riktigt jobbig unghund som var mer högt än lågt MEN fasen vilken rolig hund, tror att hon kan gå hur långt som helst!
Det var absolut inget "ont" i henne men hon var helt enkelt "väldigt mycket hund" med mycket myror i brallorna. Men framåt, glad, öppen, tillgänglig, förig, med kamplust och föremålsintresse, you name it :love:.
Lite lättare i typen, har ingen aning om hur hon skulle stå sig i en utställningsring men det är nog ofta så med bruksraser rent generellt att man får välja antingen eller - och jag vet ju vilken typ jag skulle välja!

Angående aussie så har jag inte rasen men har kikat på den under ett antal år och även sett en del hundar ute på tävlingsbanorna + tränat med ett gäng. En bra aussie är en jäkligt lockande hund men jag får säga att det är ganska ont om dem även om man väljer från bra uppfödare.
Och att en del välrenommerade bruksuppfödare avlar på hundar med betänklig mentalitet får mig att bli lite tveksam, det vore väl en sak om utställningsuppfödarna var ensamma om det...
Det är alltså inte så lätt som att välja brukslinjer och så får man en bra arbetshund. Tycker även att det finns rätt gott om aussies (japp, hos aktiva ägare och med bra stamtavla) som saknar det tryck som borde finnas i en bruksras med den kapaciteten.
De är även ganska egensinniga för att inte säga tjuriga emellanåt - rätt förvaltat kan det förstås vara en tillgång i arbetet för att hunden inte ger sig när det börjar ta emot men fel använt blir det just...fel.
Menar inte att skriva ner rasen för jag gillar dem verkligen men man skall veta vad man ger sig in på. Möter emellanåt folk som tror att de är "lika gulliga mentalt som de ser ut" och de brukar bli rätt besvikna...
Å andra sidan, en BRA aussie är en sketabra hund som du kan gå hur långt som helst med inom i princip vilken gren som helst :).

Fast ju mer jag snokar inom olika raser, desto mer konstigheter tycker jag att man hittar. Det finns så att säga stolpskott inom alla raser och att vara noggrann vid val av uppfödare/linjer/föräldrar gäller definitivt oavsett vilken ras man är intresserad av.
En skillnad kan förstås vara att en rädd labrador sannolikt är lättare att ha än en rädd rottweiler som lägger betydligt mer kraft och skärpa i eventuella utfall och liknande.

Belgare då? Inte för att det är lättare att hitta en bra sådan men det finns guldkorn även där!
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

När jag läser vad du skriver om aussie inser jag hur dålig koll jag egentligen har på rasen och vilken jäkla tur jag verkar haft som "råkade snubbla över" världens bästa omplacering :D:angel:

Min tjej har ju sina problem men vad gäller mentaliteten och arbetsviljan är hon verkligen en klippa :love:

292384_10151020628088997_506297968_n.jpg
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Klart du ska ha en liten kelpie! Det är en ras med massor av kapacitet och jämn mentalitet. Dessutom en av mkt få raser som både går att ställa ut och tävla SM med. Kelpien placeras i topp i de flesta grenarna, vilket är anmärkningsvärt då det inte är en jättestor ras sett till antalet födda valpar. Vill du ha en brukshund så råder jag dig att köpa valp av en uppfödare som avlar mot just bruks, och inte vallning eller utställning. Mycket importblod nära i stamtavlan gör också att det blir lite mer osäkert. Men jag har träffat rätt många kelpies, och inte en enda har varit riktigt skräpig. Min egen tillhör nog de "sämsta" (trots toppstam) för han är inte helt trygg när främmande ska hantera honom och han är lite skottberörd efter en incident på klubben. Men det är en himla rolig hund att jobba med!

Till vardags upplever jag att det är mycket enkla hundar. Min har gått lös från dag 1 och har varit jättelätt på alla sätt och vis. Jag upplever också att han har en bättre "arbetsmoral" än tidigare hundar, det är viktigt för honom att det blir rätt. Han är också väldigt lättbelönad! Storleken upplever jag som ett stort plus, det är himla behändigt ibland att ha en bärbar hund :)

Och sen är de faktiskt himla söta också!
vovve-promenad_088.jpg
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Okej, då ska vi se vad jag fått uppstolpat kring de raser som dykt upp som jag funderat över:

Golden retriever (då jakt)
+ "enkel" ras
arbetsvillig
glad familjehund
mångsidig

- slätstruken/tråkig?

Labrador (jakt)
Se golden, har dock uppfattningen om att vara snäppet "piggare"

Aussie
+ "fartig" ras
mycket bra arbetsglädje
mångsidig (ska nog sluta skriva det här, då jag ser alla raser som kommer upp som mångsidiga)
frisk
rolig att arbeta med

- för mycket hund? Kräver den mer än jag kan erbjuda?
temperanent? Svårt att hitta stabila rasrepresentanter.
Lätt att gå upp i stress?

Kelpie
+ Se aussie, arbetsvillig men med mildare temerament. Lättare att hitta bra hundar

- kommer inte direkt på något..:)

Lapsk Vallhund
+ Har för dålig koll på rasen för att uttrycka mig. Verkar vara mångsidig som de andra vallhundsraserna med arbetsglädje. Dock inte samma "krav" på hårt arbete.
- Svårt att hitta bra hundar

Rottweiler
+ godsinnig
arbetsvillig
stabil/hetsar inte upp sig (om vi jämför med vallhundarna, som är betydligt rappare, svårt att helt beskriva med några få ord vad jag menar..)
familjehund/flockkänsla

- skärpa?
svårt att hitta mentalt stabila hundar som samtidigt är friska..

Vit herdehund
+ familjehund
arbetsvillig utan att bli "för mycket"
(lite för dålig koll än)

- hälsa/mentalitet?
svårt att hitta bra hundar?

Beauceron
+ "Stabilare" och lugnare än de andra vallhundsraserna
friska

- temperament - lätt att få hund med ostabilt psyke?

Genom att ha gjort detta har jag nog själv insett vilka hundar som sticker ut lite mer i mina ögon.
Jag har verkligen fått upp ögonen för Kelpien, som verkar ha det som aussien har, fast är stabilare på något vis (och otroligt fina! Tackar cillamuffins så mycket för bildbidraget i tråden!:)).

Jag gillar aussien skarpt också, vilket inte är så konstigt eftersom skillnaderna inte är enorma mellan dem och kelpien. Dock är jag orolig för det där med mentaliteten. Att det är en hel del efterforskande för att möjligen få en mentalt stabil hund. Samtidigt, har man tur och får en bra hund - ja då är det en RIKTIGT bra hund! (och tackar även här line_n för bild, så otroligt söt tjej du har!!).

Jag har alltid gillar vallhundsraserna men alltid trott att jag inte har det som krävs för att vara ägare till en sådan ras. Man hör ofta om lättlärdheten som lätt blir till "jag hittar på nåt eget för att matte inte fattar/är för långsam/för otydlig" osv ;) Jag tror visserligen att det bara är min brist på erfarenhet att faktiskt arbeta med dessa raser, men detta är ju inget man inte kan lära sig på vägen - och jag är ju faktiskt ute efter något "vassare" träningsmässigt än fröken jag har hemma idag, om ni är med på vad jag menar...:)

Sen är Rottisen fortfarande högt i kurs. Dock är det på helt andra premisser än aussien/kelpien. Där är det en helt annan sida av mig som väljer. Jag står dock mycket och väger där...men så var jag och tränade på klubben i helgen tillsammans med en rottisfröken - så himla underbar! Visst får ägare arbeta lite granna vid de tillfällen hund tappar fokus, men största delen av tiden funkade hon toppen och utstrålade sådan självsäkerhet och lugn. Och mellan passen en riktig mysgris :love:

Sedan har vi jaktgolden/labbe, som känns som ett säkert kort. Dock känns den på något vis lite...tråkig...vet inte om jag riktigt kan sätta fingret på det. Det är glada och arbetsvilliga hundar som är svåra att inte älska. Men det är just det där att "jag älskar alla och nöjer mig lika bra med grannen som med matte" typ :P

Anledningen till att jag inte nämner de andra är av det enkla skälet att jag vet för lite om dem för att uttala mig. Dessutom får jag be om ursäkt om min uppfattning om raserna inte stämmer överens med er, men det är inte helt lätt att uttrycka sina för - och nackdelar i bara några små rader. Skyller även på att uppstolpandet är lite snabbt nedrafsat på papper :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Genom att ha gjort detta har jag nog själv insett vilka hundar som sticker ut lite mer i mina ögon.
Jag har verkligen fått upp ögonen för Kelpien, som verkar ha det som aussien har, fast är stabilare på något vis (och otroligt fina! Tackar cillamuffins så mycket för bildbidraget i tråden!:)).

Som kelpieägare med flertalet aussies i min direkta närhet (bla inom familjen) måste jag hålla med. Jag upplever dem som lika roliga att jobba med, samma arbetsglädje och lika lättlärda osv (nu pratar vi självklart bruks/vall-avlade aussie). Skillnaden är att aussien ofta har en stor portion vakt och skärpa, och en hel del reservation.

Kelpien däremot är i regel väldigt godmodig och älskar allt och alla (och även de jag träffat som är lite reserverade hanterar detta med fjäsk, inte med att bli arga), även om de självklart kan tända till ibland de också. Jag upplever kelpien som stabilare och bättre statistik när det kommer till skott, medan aussien kan ha mer "jävlar anama" och ofta bättre kamp.

Självklart finns individuella skillnader :)
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Två tankar från mig:

1. En bra jaktgolden är INTE slätstruken/tråkig ;)! De är explosiva, häftiga, fartiga, uthålliga, snabba och otroligt träningssugna med en fantastisk attityd!

2. Det är inte SÅ svårt att hitta en mentalt bra aussie. Rasen har fått ett oförtjänt dåligt rykte tycker jag, visst att många hundar kan ha lite för hög stress, men mentalt dåliga är inte många som är. Felhanterade/underaktiverade och svårhanterade pga det, vissa kan ha sämre arbetsegenskaper pga att uppfödaren struntat i att avla på det... Men mestadelen av hundarna är mentalt bra enl mig (och jag är ändå oftast den förste att trycka på de dåliga sidor aussies kan ha).

Sen (tyvärr) skulle jag för tillfället aldrig ens fundera på en rottweiler, pga både deras hälsoproblem och deras mer och mer bortavlade arbetsförmåga :(. Synd att en så fantastisk bruksras blivit så förstörd :cry:! De senaste 5 åren har jag bara stött på 3 st rottweilers som jag skulle kunna tänka mig att ta...


Hade jag personligen fått välja mellan dessa raser (och inte fått välja aussie ;) ) så hade jag kollat på jaktlabbe, jaktgolden eller en kelpie :)
 
Senast ändrad:
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Du ska kanske bestämma dig för HUR mycket du vill träna och hur mycket driv du vill ha i hunden?
För även om det är postiva hundar som gillar att jobba så tror inte jag att det ens går att jämföra tex lapsk vallhund och vit herdehund med tex kelpie eller aussie.

Själv har jag svårt att tänka mig annat än aussie nu. Och jag har bara haft min tjej sen i mars. Men allt är liksom så mycket roligare och mer stimulerande när man kan lägga ALLT krut på att få till bra träning och bra moment, jämfört med att även behöva lägga tid och tankekraft på motivering.
Jag har liksom aldrig ens behövt tänka "hur ska jag få henne att vilja göra det här?" med min aussie. Hon bara gör, alltid lika glad och pepp :D
Men då får man samtidigt aktiveringskraven på köpet. Inte för att jag tycker att det är ett problem. Hur kan man ens vilja göra något annat än att träna? ;)

Ang mentalitet hos aussie har jag inte jättebra koll. Jag har mest träffat hundar från samma kennel som Ila kommer från och de har varit jättetrevliga.

Sen håller öven jag med om att jaktgolden och jaktlabbe inte är slätstrukna. Men jag tror jag kan förstå hur du menar. Jag är inte så jättetilltalad av den typen av mentalitet. De är liksom lite för mjuka och lite för flamsiga. Svårt att beskriva men är det så du menar?
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Som kelpieägare med flertalet aussies i min direkta närhet (bla inom familjen) måste jag hålla med. Jag upplever dem som lika roliga att jobba med, samma arbetsglädje och lika lättlärda osv (nu pratar vi självklart bruks/vall-avlade aussie). Skillnaden är att aussien ofta har en stor portion vakt och skärpa, och en hel del reservation.

Det här håller jag med om, att det finns aussies med både vakt och skärpa. Dock är ju detta inte ett tecken på en "dålig mentalitet" (och det tror jag inte att du menar heller :)? ) utan bara rasegenskaper som man bör vara medveten om för att kunna styra det rätt (och nu menar jag inte ÖVERDRIVEN vakt eller skärpa, det är inte önskvärt i rasen).

Och i arbetglädje och lättlärdhet har jag också uppfattat aussie och kelpie som rätt jämnställda :).
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Kelpie
+ Se aussie, arbetsvillig men med mildare temerament. Lättare att hitta bra hundar

- kommer inte direkt på något..:)

Hahah säger inte det allt? :cool:

Säger som någon innan att bestäm vilken nivå du vill ha. Det skiljer nog en hel del på en lapsk vallhund och en kelpie eller aussie. Jag var lite orolig för att "inte räcka till" innan jag skaffade min kelpie. Det är jag inte nu längre. Nu längtar jag tills han blir vuxen så vi kan träna MER för det är så himla KUL!!! Jag är nybörjare på hundträning men tycker ändå att det har gått ganska bra, visst hade vi kunnat komma längre och vissa moment varit bättre men det får ta den tid det tar. Det gäller dock att vara reaktionssnabb och ha tajming när man har en såpass snabb hund.

En liten nackdel som jag har upplevt är att hantering i form av kloklippning har varit och är fortfarande lite jobbigt men absolut inte omöjlig. Tydligen är det inte helt ovanligt att de har lite åsikter om "liknande" hantering men jag gjorde dock lite fel från början.

Gick nyligen kurs med där en 1 årig jaktgolden var med. Kanonfin hund men MASSOR av energi och driv, dock VÄLDIGT flamsig. Den kräver nog snäppet mer tålamod än vad jag har och mognar nog lite långsammare än en kelpie men kan säkert bli en minst lika bra lydnads och brukshund i slutändan.
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Jag har också en Beauceron, och jag tror aldrig jag mött en mer social hund, och då menar jag social med sin familj. Han är verkligen nära, är med hela tiden, med i allt, absolut ingen hund som ligger själv och sover i andra änden av huset!

Han gillar inte när flocken/familjen splittras, vill helst att alla ska vara tillsammans hela tiden. Skulle aldrig komma på tanken att vandra iväg på egna äventyr (även om han har väldigt mycket jakt i sig, men han skulle aldrig sticka så som en jakthund gör). Han vill gärna ha fysisk kontakt med en, inte bli "kliad" utan bara vara nära. Mycket nära. Sitter gärna PÅ oss.

Han älskar alla former av aktivering, har lätt att bli uttråkad, och behöver fysisk motion likaväl som mental. Har lätt att lära.

Han vaktar mycket men jag vet inte om jag skulle kalla honom skarp. Vaktig, ja. Flamsig till tusen. Intensiv!! Bufflig och fysisk. Jättesöt :love:

Inget SM-vinnarmaterial kanske, men en superkul hund med stort hjärta! Han fyller 6 år till veckan! :love:
 
Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..:)

Det här håller jag med om, att det finns aussies med både vakt och skärpa. Dock är ju detta inte ett tecken på en "dålig mentalitet" (och det tror jag inte att du menar heller :)? ) utan bara rasegenskaper som man bör vara medveten om för att kunna styra det rätt (och nu menar jag inte ÖVERDRIVEN vakt eller skärpa, det är inte önskvärt i rasen).

Och i arbetglädje och lättlärdhet har jag också uppfattat aussie och kelpie som rätt jämnställda :).


Nej absolut inte, jag är fullt medveten om att rasen ska vara lite sådan. Sålänge hunden är balanserad och har bra nerv gör det absolut inget. De båda raserna har bara lite olika grundinställning till omgivningen :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 148
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 253
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 863
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp