Järnbrist

Då lever du i en annan verklighet än den jag har här hos mig. Så länge preparatet finns receptfritt får man köpa det själv, utan recept.
Privat VC?
De betalar väl för alla läkemedel de förskriver.

Jag har flera exempel på preparat som finns receptfritt men där man fått till reducerat pris vid konststerad problematik. Min partner får medicin mot sin IBS på det sättet från mag- och tarmklinik, finns receptfritt men han får billigare på recept. Jag trodde det var standard.
 
Jag var till VC för några veckor sen och tog blodprover, hade varit trött längre period och så en måndag så var jag nära att svimma flera ggr, ringde på morgonen en tisdag. Sa som det var, fick komma samma dag på fm. Tog ett helt gäng prover, bla järn och sköldkörteln. Dock blev jag förvånad när jag kollade resultaten på 1177.se, läkaren hade inte beställt b12 prov. Vet du @CillaW varför man inte väljer att ta B12 när jag ändå är där och tar prover?
Alla svar var normala, fick ett brev hem någon vecka senare att allt var normalt, så där var mitt ärende avslutat.
Det var i alla fall lätt att få komma och ta prover!
 
Jag var till VC för några veckor sen och tog blodprover, hade varit trött längre period och så en måndag så var jag nära att svimma flera ggr, ringde på morgonen en tisdag. Sa som det var, fick komma samma dag på fm. Tog ett helt gäng prover, bla järn och sköldkörteln. Dock blev jag förvånad när jag kollade resultaten på 1177.se, läkaren hade inte beställt b12 prov. Vet du @CillaW varför man inte väljer att ta B12 när jag ändå är där och tar prover?
Alla svar var normala, fick ett brev hem någon vecka senare att allt var normalt, så där var mitt ärende avslutat.
Det var i alla fall lätt att få komma och ta prover!
Mår du bättre nu då? Ingen uppföljning om varför du är/var så trött?
 
Fortfarande trött tyvärr men svimningarna har inte kommit tillbaka åtminstone! Ingen uppföljning...
Så ledsamt!

Min husläkare och min medicinläkare har bägge vid olika symptom konstaterat att -jaha, då får vi leta vidare.
Behöver du ställa frågorna igen kanske?
 
Fortfarande trött tyvärr men svimningarna har inte kommit tillbaka åtminstone! Ingen uppföljning...

Vad jobbigt :/ så kan du ju inte ha det. Nånting måste du väl få hjälp med? Är ju svårt att fungera om man är jättetrött.
 
Vad jobbigt :/ så kan du ju inte ha det. Nånting måste du väl få hjälp med? Är ju svårt att fungera om man är jättetrött.

+ @tanten jag köpte vitamintabletter ”kvinna” på eget bevåg, men upplever inte att de hjälpt direkt. Köpte utifall att jag har brist på något annat och för att jag inte riktigt orkar bråka, vet att dom har brist på läkare nu i sommar. Fortsätter jag vara trött länge till så får jag nog ringa och tjata ändå dock!
 
Här bryr de sig iallafall typ inte om man svimmar. Det är så att vara kvinna typ. Så Jo man måste pröjsa själv (om man vill ha kvar jobbet s a s)...
 
Det minst krångiga alternativet är väl att äta järntabletter (receptfria på apotek) några veckor och se om du mår bättre? Kanske komplettera med B-vitamin.

Jag har ätit järntabletter i stort sett hela livet. Tidigare i perioder när jag blev orkeslös och trött, numer stadigt. Samma med B-vitamin. Numer äter jag det hela tiden.

(lälare inblandad. Dos enligt rekommendation)
Det är inte att rekommendera att ta tillskott utan att veta om det behövs eller inte. Så mycket kan bli så fel i kroppen då. Dessutom, några veckor? Senast jag hade konstaterad järrnbrist tog det drygt 8 månader innan hb var uppe i 100. Jag hade då tagit 800% av RDI järn sedan provsvaren kom. Samma med b-12. Min kropp tar inte upp tabletter alls utan värdena fortsätter sjunka. Hade jag testat bara sådär så hade jag trott att det var något allvarligt fel istället för "bara" brister.
 
Det jag tror inte många tänker på är att varje separat prov faktiskt kostar pengar. Kanske inte några stora summor, men ändå så att läkare inte skriver ut prover för alla möjliga och omöjliga orsaker och symtom. Tyvärr är det ju så att det verkar vara lite skillnad, dvs mer prover för män än för kvinnor. Man går till läkaren som gör en medicinsk bedömning baserad på symtomen som patienten beskriver och beställer sedan de prov hen avgör är nödvändiga.

Jag tror vissa läkare är lite trötta på patienter som kräver att det här och det här provet ska tas eftersom de läst sig till att symtomen stämmer. OBS! Jag förringar absolut inte någon som går till VC pga oro över sitt hälsotillstånd och för en diskussion med läkare om vilka prover som eventuellt bör tas för att försöka sätta in rätt behandling. Ett bra tips är att skriva ner allt i mobilen eller på en lapp annars är det lätt att man glömmer eller blir förvirrad när man sitter där och är stressad och läkare kan bara göra en bedömning utifrån vad patienten berättar vid första mötet.
 
Jag var till VC för några veckor sen och tog blodprover, hade varit trött längre period och så en måndag så var jag nära att svimma flera ggr, ringde på morgonen en tisdag. Sa som det var, fick komma samma dag på fm. Tog ett helt gäng prover, bla järn och sköldkörteln. Dock blev jag förvånad när jag kollade resultaten på 1177.se, läkaren hade inte beställt b12 prov. Vet du @CillaW varför man inte väljer att ta B12 när jag ändå är där och tar prover?
Alla svar var normala, fick ett brev hem någon vecka senare att allt var normalt, så där var mitt ärende avslutat.
Det var i alla fall lätt att få komma och ta prover!

Skulle tro att det är för att B12-brist är såpass ovanligt, att man avvaktar med det om det inte finns riskfaktorer.
 
Jag var till VC för några veckor sen och tog blodprover, hade varit trött längre period och så en måndag så var jag nära att svimma flera ggr, ringde på morgonen en tisdag. Sa som det var, fick komma samma dag på fm. Tog ett helt gäng prover, bla järn och sköldkörteln. Dock blev jag förvånad när jag kollade resultaten på 1177.se, läkaren hade inte beställt b12 prov. Vet du @CillaW varför man inte väljer att ta B12 när jag ändå är där och tar prover?
Alla svar var normala, fick ett brev hem någon vecka senare att allt var normalt, så där var mitt ärende avslutat.
Det var i alla fall lätt att få komma och ta prover!
Tog de bara HB för järn? Det finns väl även järndepåtester (Jag hade problem av låga järndepåer trots HB var normalt såvitt jag förstod.).

Det är ju jättevarmt och varning för varmt väder, kanske har du joggat jättemycket, svettats, och druckit vatten men inte ätit salt? (Fast det går väl knappt att ens ha brist på salt idag.) Tänk semester i Egypten.
 
Själv har jag gått från högt järnvärde till under normalt. Lite konfunderad.

Jag pendlar massor i järnvärde trots ganska konstanta kost- och träningsvanor. Alltså från 160 ned till under 115 och så upp igen från en gång till en annan. På blodcentralen förklarade de det med att jag kan ha druckit mer eller mindre vätska de dagarna. Mer vätska = lägre järnvärde, mindre vätska = högre järnvärde. Vet inte om det stämmer men det kan ju vara en orsak.
 
Tog de bara HB för järn? Det finns väl även järndepåtester (Jag hade problem av låga järndepåer trots HB var normalt såvitt jag förstod.).

Det är ju jättevarmt och varning för varmt väder, kanske har du joggat jättemycket, svettats, och druckit vatten men inte ätit salt? (Fast det går väl knappt att ens ha brist på salt idag.) Tänk semester i Egypten.

De tog HB och ferritin eller vad det heter! Hmm ja kanske kan det vara så!
 
Jag pendlar massor i järnvärde trots ganska konstanta kost- och träningsvanor. Alltså från 160 ned till under 115 och så upp igen från en gång till en annan. På blodcentralen förklarade de det med att jag kan ha druckit mer eller mindre vätska de dagarna. Mer vätska = lägre järnvärde, mindre vätska = högre järnvärde. Vet inte om det stämmer men det kan ju vara en orsak.

Fast det här är alltså över flera år. Det kan nog inte skyllas på att det varit extrem otur plus vätska vid flera år i rad först, och sedan extrem otur minus vätska i flera år i rad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Orkar inte ha en riktigt tråd, för jag vill nog egentligen gnälla lite. Häromdagen sökte jag vård hos min vårdcentral för symptom jag...
Svar
14
· Visningar
1 634
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 841
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har ett födelsemärke som sitter på höger sida typ långt ner i armhålan/där översta delen bh-bandet går. Den har blivit...
Svar
16
· Visningar
2 008
Senast: Eloise
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 433
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp