Järnbrist

Här tas inga prover om dom kan undvika. En för övrigt bra vårdcentral.
Men så här går det till; Läkarbesök vid elak urinvägsinfektion. Förlamande trötthet diskuteras, prov tas. Något förhöjd TSH - inget TPOtest, ingen åtgärd.
Ett år senare. INGET läkarbesök. Prov på sköldkörtelfunktion tas efter att sköterskan pratat med läkaren i samband med upprepade urinvägsinfektioner då symptom finns.
Ordentligt förhöjd TSH, skyhög TPO. Levaxin sätts in 25 mg.
Nästa prov förhöjd TSH, har sjunkit något. TPO tas inte. Höjd dos Levaxin 50 gr.
Om igen, nästa prov förhöjd TSH, har sjunkit något. TPO tas inte - det har inte provsköterskan fått ordinering på - för nu ifrågasätter jag det. Höjd dos Levaxin 75 gr enligt brev och recept i april.
Jag har fortfarande inte träffat eller pratat med läkare om sköldkörteln...och funderar på om jag själv ska gå och ta nytt prov...det stod inget i brevet.
 
Här tas inga prover om dom kan undvika. En för övrigt bra vårdcentral.
Men så här går det till; Läkarbesök vid elak urinvägsinfektion. Förlamande trötthet diskuteras, prov tas. Något förhöjd TSH - inget TPOtest, ingen åtgärd.
Ett år senare. INGET läkarbesök. Prov på sköldkörtelfunktion tas efter att sköterskan pratat med läkaren i samband med upprepade urinvägsinfektioner då symptom finns.
Ordentligt förhöjd TSH, skyhög TPO. Levaxin sätts in 25 mg.
Nästa prov förhöjd TSH, har sjunkit något. TPO tas inte. Höjd dos Levaxin 50 gr.
Om igen, nästa prov förhöjd TSH, har sjunkit något. TPO tas inte - det har inte provsköterskan fått ordinering på - för nu ifrågasätter jag det. Höjd dos Levaxin 75 gr enligt brev och recept i april.
Jag har fortfarande inte träffat eller pratat med läkare om sköldkörteln...och funderar på om jag själv ska gå och ta nytt prov...det stod inget i brevet.
Uselt.
Känns som det är dags att ta kontakt med vården och be om samtal med läkare?
 
Uselt.
Känns som det är dags att ta kontakt med vården och be om samtal med läkare?
Jepp, det är planen nu när jag äntligen blivit av med ett extremt krävande projekt på jobbet så jag kan sitta i telefonkö. Jag har alltså under denna tid haft andra akutare ärenden på VC som behandlats suveränt. Och då har jag prioriterat dom. Den läkaren (AT) försökte hjälpa mig med sköldkörtelärenden men fick inte.
 
När jag misstänkte brist så ringde jag vc och berättade mina symptom samt att flera familjemedlemmar/släkt har b12 brist. Fick en tid där de kollade både järn och b12.
Jag tycker att jag har haft lättare att få hjälp om jag faktiskt rabblar upp alla symptom och sedan säger att det låter som brist av järn/whatever. Typ redan gjort självdiagnos och säga vad jag tror behöver kollas (även om det ses negativt på det).
Har alltid fått rätt hjälp då.

Att gå och köpa järntabletter för att testa tycker inte jag låter som en bra idé alls. Många kan inte ens ta upp järn i tablettform, så vad ska man misstänka då sen om det inte hjälpt att äta dom under lång tid? Då måste man ju ändå ta prov. Lika bra att göra direkt.
Och dom påverkar ju magen ofta.
 
Fast det här är alltså över flera år. Det kan nog inte skyllas på att det varit extrem otur plus vätska vid flera år i rad först, och sedan extrem otur minus vätska i flera år i rad.

Werlabs, hur lång tid tar det? De öppnar 7.30 och jag tänkte vara där då imorgon. Jag börjar jobba 9.45 typ en liten promenad från mottagningen, hinner jag då? Eller tar flera timmar? Köpte inte XL utan den under.
 
Werlabs, hur lång tid tar det? De öppnar 7.30 och jag tänkte vara där då imorgon. Jag börjar jobba 9.45 typ en liten promenad från mottagningen, hinner jag då? Eller tar flera timmar? Köpte inte XL utan den under.

Det har ju inte med Werlabs att gör utan det enskilda provtagningsstället. Jag kom direkt in och var klar på tre minuter.

Provsvaren brukar droppa in dagen efter, några provsvar tar längre tid.
 
Det har ju inte med Werlabs att gör utan det enskilda provtagningsstället. Jag kom direkt in och var klar på tre minuter.

Provsvaren brukar droppa in dagen efter, några provsvar tar längre tid.
Oj går det så fort alltså. Ja då ska jag väl hinna till jobbet om jag är på provstället 2.5 timme innan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Orkar inte ha en riktigt tråd, för jag vill nog egentligen gnälla lite. Häromdagen sökte jag vård hos min vårdcentral för symptom jag...
Svar
14
· Visningar
1 635
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 873
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har ett födelsemärke som sitter på höger sida typ långt ner i armhålan/där översta delen bh-bandet går. Den har blivit...
Svar
16
· Visningar
2 010
Senast: Eloise
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 486
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp