Jobba hel- eller deltid

Bukefalos 30 år!

Jag jobbar 90% för att få mer tid med mina barn under småbarnsåren och för att det får mig att må bättre och orka mer, för mig är det värt den lägre inkomsten och pensionen pga att det är nu mina barn är små. Sen har ju inte alla möjlighet att gå ner i tid ekonomiskt men har du det och själv känner att du skulle må bättre psykiskt av det skulle jag rekommendera det!

jag kommer gå ner i tid när föräldraledigheten är slut förutsatt att vi har ekonomiskt utrymme. Absolut att sgi går ner, men det får man räkna på vilken procent som ger en okej levnadsstandard även om man skulle bli sjuk. Pension spelar mindre roll för mig, för många beroende på hur man jobbat och vad för löner man haft spelar det liten roll faktiskt. Men det går ju att räkna på det med om det är viktigt för en. Jag tror dessutom inte att jag kommer kunna gå i någon egentlig pension för jag tror att min generation får jobba mer eller mindre tills vi trillar av pinn och att få sämre livskvalitet nu för att eventuellt få det bättre sen - nä, det känns inte rimligt. Jag vill umgås och uppleva livet med mitt barn och må bra under tiden. Det är mer värt för mig.

Jag tänker att så länge ni klarar er ekonomiskt så är tid värt så otroligt mycket mer än pengar. Om det ger dig mer att jobba mindre så känns det som en självklarhet om möjligheten finns.

Någonstans så är det viktigt att inte bara leva för en potentiell framtid utan att också få trivas där man är idag.

Du kan också gå ner till 80% genom att ta ut en dag fp på lägsta nivå i veckan för att skydda din 100% sgi (med reservation för om det fortfarande fungerar som förr, då gick det utmärkt iallafall).
Stämmer bara man avstår arbete och vårdar barnet den dagen. Avstå 1/8 arbete/vårda barnet eller uttag på arbetsfri dag är inte tillåtet längre. Men med upplägget jobba 4 dagar, fl 1 dag funkar det.

Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti.
Sen är frågan, ska jag gå ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer föräldraledighet) eller ska jag gå upp i heltid igen?

Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
Lång helg varje vecka

- Lägre lön
Lägre pension

Men längre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela året och det har varit så skönt med lång ledighet varje vecka, men samtidigt märks det ju på inkomsten. Å andra sidan blir det bättre när maken börjar jobba igen (han är föräldraledig nu och får inte mycket i ersättning) och vi får två riktiga inkomster.

Givetvis hänger det på vad verksamheten säger. Min chef är väldigt tillmötesgående så det borde inte vara problem där, bara jag säger till i god tid.

Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?
Det beror lite på ditt jobb tänker jag. Jag har haft turen att större delen av småbarnsåren ha ett väldigt flexibelt jobb (iofs på gott och ont, inte ovanligt att jag jobbar kvällar eller vobbar) så då går det ihop i och med att barnets papp också är ledig mycket så jag har tid att ta ikapp under de perioderna. Men hade en period i vintras där jag hade ett mer rakt schema som krävde på plats arbete eg 7.30-16 och lite längre pendling. Det var faktiskt slitigare även om arbetsgivaren var jättebra och jag aldrig hade problem att själv styra flex etc. Nu är mitt barn så stort att det nästan alltid går att få hjälp med hämtning av kompis förälder, men det hade nog varit slitigt att jobba sånär hen var mindre. Jag är däremot glad att jag haft möjlighet att jobba heltid under hela småbarnsåren rent ekonomiskt

Det beror lite på ditt jobb tänker jag. Jag har haft turen att större delen av småbarnsåren ha ett väldigt flexibelt jobb (iofs på gott och ont, inte ovanligt att jag jobbar kvällar eller vobbar) så då går det ihop i och med att barnets papp också är ledig mycket så jag har tid att ta ikapp under de perioderna. Men hade en period i vintras där jag hade ett mer rakt schema som krävde på plats arbete eg 7.30-16 och lite längre pendling. Det var faktiskt slitigare även om arbetsgivaren var jättebra och jag aldrig hade problem att själv styra flex etc. Nu är mitt barn så stort att det nästan alltid går att få hjälp med hämtning av kompis förälder, men det hade nog varit slitigt att jobba sånär hen var mindre. Jag är däremot glad att jag haft möjlighet att jobba heltid under hela småbarnsåren rent ekonomiskt
Mitt jobb har inga bekymmer med att jag jobbar deltid. Kontorstider, behöver sällan jobba över. Hinner med arbetsuppgifter även om jag jobbar 80%.

Det är väl egentligen mest en ekonomisk fråga.

Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti.
Sen är frågan, ska jag gå ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer föräldraledighet) eller ska jag gå upp i heltid igen?

Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
Lång helg varje vecka

- Lägre lön
Lägre pension

Men längre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela året och det har varit så skönt med lång ledighet varje vecka, men samtidigt märks det ju på inkomsten. Å andra sidan blir det bättre när maken börjar jobba igen (han är föräldraledig nu och får inte mycket i ersättning) och vi får två riktiga inkomster.

Givetvis hänger det på vad verksamheten säger. Min chef är väldigt tillmötesgående så det borde inte vara problem där, bara jag säger till i god tid.

Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?

Du behöver väl inte gå ner i tid permanent bara föt att föräldradagarna är slut? Om du har ett barn yngre än 8 år får du gå ner i tid till 75% oavsett om du tar en föräldraledigt för resterande 25% eller inte. Mitt råd är att se till att din tjänst fortsatt ligger på 100% så att du när du vill kan gå upp till 100%. Men fortsätta på deltid så länge du vill eller tills ditt yngsta barn fyller 8 år.

Hade jag haft barn hade jag gått ner i tid om ekonomin tillät det. Tid är värt mycket och barn är det finaste en förälder har (förutsätter jag), tiden återkommer aldrig.
Pension hade jag skitit, jag tror hela pensionssystemet går åt pipan ändå eller att de ändras så radikalt så det hade jag inte lagt ner en tanke på.

Du behöver väl inte gå ner i tid permanent bara föt att föräldradagarna är slut? Om du har ett barn yngre än 8 år får du gå ner i tid till 75% oavsett om du tar en föräldraledigt för resterande 25% eller inte. Mitt råd är att se till att din tjänst fortsatt ligger på 100% så att du när du vill kan gå upp till 100%. Men fortsätta på deltid så länge du vill eller tills ditt yngsta barn fyller 8 år.
Nej, jag menade inte för tid och evighet utan just utan föräldraledighet i botten.
Som jag skrivit på ett par ställen i tråden är min tjänst fortfarande 100 % och väntar på mig tills jag bestämt mig.

Hade jag haft barn hade jag gått ner i tid om ekonomin tillät det. Tid är värt mycket och barn är det finaste en förälder har (förutsätter jag), tiden återkommer aldrig.
Pension hade jag skitit, jag tror hela pensionssystemet går åt pipan ändå eller att de ändras så radikalt så det hade jag inte lagt ner en tanke på.
Ja, med tanke på att riktåldern för oss är 69 år just nu kanske det aldrig blir nån pension alls..

Nej, jag menade inte för tid och evighet utan just utan föräldraledighet i botten.
Som jag skrivit på ett par ställen i tråden är min tjänst fortfarande 100 % och väntar på mig tills jag bestämt mig.

Så vad är din frågeställning? Det lät som att du trodde att du bara fick gå ner i tid om du var föräldraledig den tiden.

Min plan nu är att kobba heltid några år för att få upp en buffert o betala av de enda lån jag har.
Såklart behöver en tänka framåt och på pension mm men jag tänker att de kanske beror på hur en ser på sin pension med?
Endel kanske investerat i ett hus en eventuellt kan ha som får finansiera en lägenhet i framtiden? Med en isåfall lägre hyra.

Tänker som fler andra här att tiden är väldigt mycket värd med.
Min mor var hemma med oss mycket när vi var små och de uppskattade vi mycket. Vi lärde oss massor av henne med matlagning, baka, var ute i naturen o tittade på olika djur, insekter och blommor 🙂
Mycket sånt är ovärderligt.

Känns det som att du vill ha/behöver den extra lediga dagen är det klart att du ska titta på möjligheterna. Något jag själv hade tittat på, åtminstone om föräldradagarna är slut, är vad det finns för möjligheter att stoppa undan några kronor extra på sparande och hur det ser ut med försäkringar som kan täcka upp lite extra på inkomsten i händelse av sjukskrivning samt om det går att "försäkra" det eventuella bolånet (har för mig att ni har hus?) alternativt vad banken säger om amorteringsfritt i händelse av sjukskrivning. Dessutom hade jag tittat på vad sparkapitalet (eller möjligheten att låna några kronor extra på huset) säger, om ni har råd att släcka bränder så att säga om uppvärmningen eller något annat viktigt pajar och behöver ordnas lite akut.

Känns det som att du vill ha/behöver den extra lediga dagen är det klart att du ska titta på möjligheterna. Något jag själv hade tittat på, åtminstone om föräldradagarna är slut, är vad det finns för möjligheter att stoppa undan några kronor extra på sparande och hur det ser ut med försäkringar som kan täcka upp lite extra på inkomsten i händelse av sjukskrivning samt om det går att "försäkra" det eventuella bolånet (har för mig att ni har hus?) alternativt vad banken säger om amorteringsfritt i händelse av sjukskrivning. Dessutom hade jag tittat på vad sparkapitalet (eller möjligheten att låna några kronor extra på huset) säger, om ni har råd att släcka bränder så att säga om uppvärmningen eller något annat viktigt pajar och behöver ordnas lite akut.
Behöver gör jag inte, men det är klart att det är gött med långledigt. Jag har en väldigt ostressad tillvaro.

Försäkringar var bra inspel, det har jag både för sjukskrivning och arbetslöshet. Den förstnämnda kan jag ju nyttja nu.

Värmepumpen är vår stora "skräck". Har extra försäkring på den också, måste kolla upp exakt vad den täcker.

Liknande trådar

• Arbeta deltid
  • Drömmen om att få jobba hemma
  • Ej utnyttjad semester
  • Föräldrapenningstillägg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10