Min tanke ocksåNä ärligt talat är jag tveksam till om min generation kommer få gå i pension alls..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min tanke ocksåNä ärligt talat är jag tveksam till om min generation kommer få gå i pension alls..
Jag har ju rätt till föräldraledigt i sju år till enligt lag. Föräldrapenningen räcker dock inte så länge.
Nä, min tjänst ligger kvar på 100 % och väntar på migJa okej. Jag trodde de skulle innebära att du gjorde om din tjänst till 80%.
Men om du har rätt till det hade jag tänkt som @Nordthor
Det stämmerDu kan också gå ner till 80% genom att ta ut en dag fp på lägsta nivå i veckan för att skydda din 100% sgi (med reservation för om det fortfarande fungerar som förr, då gick det utmärkt iallafall).
Stämmer bara man avstår arbete och vårdar barnet den dagen. Avstå 1/8 arbete/vårda barnet eller uttag på arbetsfri dag är inte tillåtet längre. Men med upplägget jobba 4 dagar, fl 1 dag funkar det.Du kan också gå ner till 80% genom att ta ut en dag fp på lägsta nivå i veckan för att skydda din 100% sgi (med reservation för om det fortfarande fungerar som förr, då gick det utmärkt iallafall).
Det beror lite på ditt jobb tänker jag. Jag har haft turen att större delen av småbarnsåren ha ett väldigt flexibelt jobb (iofs på gott och ont, inte ovanligt att jag jobbar kvällar eller vobbar) så då går det ihop i och med att barnets papp också är ledig mycket så jag har tid att ta ikapp under de perioderna. Men hade en period i vintras där jag hade ett mer rakt schema som krävde på plats arbete eg 7.30-16 och lite längre pendling. Det var faktiskt slitigare även om arbetsgivaren var jättebra och jag aldrig hade problem att själv styra flex etc. Nu är mitt barn så stort att det nästan alltid går att få hjälp med hämtning av kompis förälder, men det hade nog varit slitigt att jobba sånär hen var mindre. Jag är däremot glad att jag haft möjlighet att jobba heltid under hela småbarnsåren rent ekonomisktJag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti.
Sen är frågan, ska jag gå ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer föräldraledighet) eller ska jag gå upp i heltid igen?
Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
Lång helg varje vecka
- Lägre lön
Lägre pension
Men längre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela året och det har varit så skönt med lång ledighet varje vecka, men samtidigt märks det ju på inkomsten. Å andra sidan blir det bättre när maken börjar jobba igen (han är föräldraledig nu och får inte mycket i ersättning) och vi får två riktiga inkomster.
Givetvis hänger det på vad verksamheten säger. Min chef är väldigt tillmötesgående så det borde inte vara problem där, bara jag säger till i god tid.
Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?
Mitt jobb har inga bekymmer med att jag jobbar deltid. Kontorstider, behöver sällan jobba över. Hinner med arbetsuppgifter även om jag jobbar 80%.Det beror lite på ditt jobb tänker jag. Jag har haft turen att större delen av småbarnsåren ha ett väldigt flexibelt jobb (iofs på gott och ont, inte ovanligt att jag jobbar kvällar eller vobbar) så då går det ihop i och med att barnets papp också är ledig mycket så jag har tid att ta ikapp under de perioderna. Men hade en period i vintras där jag hade ett mer rakt schema som krävde på plats arbete eg 7.30-16 och lite längre pendling. Det var faktiskt slitigare även om arbetsgivaren var jättebra och jag aldrig hade problem att själv styra flex etc. Nu är mitt barn så stort att det nästan alltid går att få hjälp med hämtning av kompis förälder, men det hade nog varit slitigt att jobba sånär hen var mindre. Jag är däremot glad att jag haft möjlighet att jobba heltid under hela småbarnsåren rent ekonomiskt
Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti.
Sen är frågan, ska jag gå ner till 80% "permanent" (kan inte ta mer föräldraledighet) eller ska jag gå upp i heltid igen?
Jag har gjort en plus och minus lista.
+ Mer tid hemma med familj
Mer energi till hobby och fritid
Lång helg varje vecka
- Lägre lön
Lägre pension
Men längre kommer jag inte. Jag har jobbat deltid hela året och det har varit så skönt med lång ledighet varje vecka, men samtidigt märks det ju på inkomsten. Å andra sidan blir det bättre när maken börjar jobba igen (han är föräldraledig nu och får inte mycket i ersättning) och vi får två riktiga inkomster.
Givetvis hänger det på vad verksamheten säger. Min chef är väldigt tillmötesgående så det borde inte vara problem där, bara jag säger till i god tid.
Jag vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni resonerat?
Nej, jag menade inte för tid och evighet utan just utan föräldraledighet i botten.Du behöver väl inte gå ner i tid permanent bara föt att föräldradagarna är slut? Om du har ett barn yngre än 8 år får du gå ner i tid till 75% oavsett om du tar en föräldraledigt för resterande 25% eller inte. Mitt råd är att se till att din tjänst fortsatt ligger på 100% så att du när du vill kan gå upp till 100%. Men fortsätta på deltid så länge du vill eller tills ditt yngsta barn fyller 8 år.
Ja, med tanke på att riktåldern för oss är 69 år just nu kanske det aldrig blir nån pension alls..Hade jag haft barn hade jag gått ner i tid om ekonomin tillät det. Tid är värt mycket och barn är det finaste en förälder har (förutsätter jag), tiden återkommer aldrig.
Pension hade jag skitit, jag tror hela pensionssystemet går åt pipan ändå eller att de ändras så radikalt så det hade jag inte lagt ner en tanke på.
Nej, jag menade inte för tid och evighet utan just utan föräldraledighet i botten.
Som jag skrivit på ett par ställen i tråden är min tjänst fortfarande 100 % och väntar på mig tills jag bestämt mig.
Precis det som står i trådstarten, hur hade ni resonerat angående hel/deltid.Så vad är din frågeställning? Det lät som att du trodde att du bara fick gå ner i tid om du var föräldraledig den tiden.
Behöver gör jag inte, men det är klart att det är gött med långledigt. Jag har en väldigt ostressad tillvaro.Känns det som att du vill ha/behöver den extra lediga dagen är det klart att du ska titta på möjligheterna. Något jag själv hade tittat på, åtminstone om föräldradagarna är slut, är vad det finns för möjligheter att stoppa undan några kronor extra på sparande och hur det ser ut med försäkringar som kan täcka upp lite extra på inkomsten i händelse av sjukskrivning samt om det går att "försäkra" det eventuella bolånet (har för mig att ni har hus?) alternativt vad banken säger om amorteringsfritt i händelse av sjukskrivning. Dessutom hade jag tittat på vad sparkapitalet (eller möjligheten att låna några kronor extra på huset) säger, om ni har råd att släcka bränder så att säga om uppvärmningen eller något annat viktigt pajar och behöver ordnas lite akut.