Jobba i stall!?!

Janey

Trådstartare
Är jätteglad för jag har fått jobb i ett Trav-stall. Jobbar halvtid i en pressbyråbutik, men har nu fått extra tid i ett stall, med möjlighet till heltid till våren. Stallet är ett stuteri med endast travhästar. För tillfället finns ca 50föl och 40ston, det kommer komma ca 50 föl till i vår + ?? antal avelston. Plus hingsten scarlett knight. :D

Men jag har ändå lite frågor, stallet i fråga har fått nya ägare som då bor i stockholm (stallet ligger i småland), kontrakt är efterskickade, jobbet är vitt och han sa att de följde ett kollektivavtal. Men under vilket kollektivavtal går just stall-jobb? Han sa att heltidslönen för en 20-åring ligger runt 18'-19' plus ob på helger. Jag hade gärna velat hitta just det kollektiv-avtalet som gäller så man mer vet sina "rättigheter" och "skyldigheter" så att säga :P Rent generellt vad bör jag tänka på? Har som sagt aldrig jobba med häst innan (har ju egen häst, men har liksom inte haft det som jobb så att säga)

Sen var mer bör jag tänka på som är speciellt med trav-häst hantering vs rid-häst hantering? har ju bara hållt på med ridning i hela mitt liv.
Jätte glad för all info jag kan få (speciellt ang kollektivavtalet) :laugh:
 
Sv: Jobba i stall!?!

Grattis till jobbet!
Tidigare var stallarbetare anslutna till Sv. lantarbetarförbundet. Numer är det Kommunal som är vårat fackförbund. Ta kontakt med dom för dom ska ha svaren du behöver om rättigheter och skyldigheter etc!

Eftersom det är ett stuteri du ska vara på är nog skillnaden inte så stor vad gäller hanteringen gentemot ridhästar. Det är en större skillnad om du kommer från ridstall och plötsligt ska bli skötare i ett travstall med tävlingsverksamhet. Varmbloden brukar överlag vara trevliga och lätta att ha att göra med, men det finns ju alltid säkerhetsrisker med att komma emellan tjuriga ston vid utfodring ute i lösdrifterna, hantering av unghästar som kanske ska behandlas och så vidare. Men så länge man tänker på säkerheten, är lugn och framförallt, ber om hjälp! -så kommer det nog gå bra. Om det är något du undrar så fråga dina kollegor!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 210
Senast: skogaliten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 082
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp