Bukefalos 28 år!

Jobba med hästar fast man inte kan rida?

MissFideli

Trådstartare
Jag skulle vilja ta en paus från mitt liv, jobba med hästar några månader.
Men jag är inte så duktig. Jag jobbar extra i ett stall nu, men det är i princip bara mockning, fodring och intag. Får mycket beröm för att jag är lugn och snäll med hästarna, vilket är kul. Men jag skulle vilja göra mer. Lära mig mer. Utvecklas. Mestadels inom hästhantering, men kanske även ridning. Vet inte, inte bestämt mig där än. Så jag vet egentligen inte vilken sorts häst jag vill jobba med. Jag skulle också gärna vilja jobba med hela gården och stallet, tycker om det där med att laga stängsel osv. Är också 36 år, ganska gammalt. Vill inte jobba som groom tror jag, eller jo, men jag har djur så det skulle nog vara svårt.

Är det ens nån idé att söka? Jag vet att ekonomin inom hästnäringen är usel, så jag måste ju lösa nuvarande situation först. Men ändå.
 
Jag skulle vilja ta en paus från mitt liv, jobba med hästar några månader.
Men jag är inte så duktig. Jag jobbar extra i ett stall nu, men det är i princip bara mockning, fodring och intag. Får mycket beröm för att jag är lugn och snäll med hästarna, vilket är kul. Men jag skulle vilja göra mer. Lära mig mer. Utvecklas. Mestadels inom hästhantering, men kanske även ridning. Vet inte, inte bestämt mig där än. Så jag vet egentligen inte vilken sorts häst jag vill jobba med. Jag skulle också gärna vilja jobba med hela gården och stallet, tycker om det där med att laga stängsel osv. Är också 36 år, ganska gammalt. Vill inte jobba som groom tror jag, eller jo, men jag har djur så det skulle nog vara svårt.

Är det ens nån idé att söka? Jag vet att ekonomin inom hästnäringen är usel, så jag måste ju lösa nuvarande situation först. Men ändå.
Trav kanske?
 
Åldern spelar ingen roll. Kunskapen gör det men du kan en del och rida måste man inte. Bara sök, det skadar aldrig! Vill du lära dig mer och inte är ute efter att känna massa pengar så kan ett förslag vara att börja med praktik, det kan vara betydligt lättare att få och då får du både kunskap och erfarenhet för att gå vidare sen.
Beroende på din livssituation kan det vara värt att fundera på att ta ett jobb där man bor på gården och får mat, husrum o fickpeng. Många sådana brukar ligga ute om man är beredd att flytta m.m.
Är du inte intresserad av ridning, så är ett tips att prova på körning. Finns korta kurser att gå för att lära sig köra.
 
Jag håller med @Sunny
Jag antar att du redan har ett jobb och inte måste ta första bästa hästjobb du hittar?
Du kanske kan börja med att räkna ut hur mycket du minst behöver få betalt för att klara dig och djuren som det är nu, och sedan söka jobb inom rimligt avstånd från där du bor nu och se om de är beredda att betala det du behöver?
Om ingen nappar kan du ju börja se dig om efter andra lösningar sen.
 
Jag håller med @Sunny
Jag antar att du redan har ett jobb och inte måste ta första bästa hästjobb du hittar?
Du kanske kan börja med att räkna ut hur mycket du minst behöver få betalt för att klara dig och djuren som det är nu, och sedan söka jobb inom rimligt avstånd från där du bor nu och se om de är beredda att betala det du behöver?
Om ingen nappar kan du ju börja se dig om efter andra lösningar sen.

Jag kommer aldrig kunna jobba med hästar och ha kvar den lägenheten jag har idag, det vet jag. Så i så fall får jag hyra ut den i andra hand. Vilket jag drar mig lite för, men jag funderar och funderar.
 
Jag kommer aldrig kunna jobba med hästar och ha kvar den lägenheten jag har idag, det vet jag. Så i så fall får jag hyra ut den i andra hand. Vilket jag drar mig lite för, men jag funderar och funderar.
Jag tror inte att du kommer ha något problem att hitta hästjobb, utan frågan är snarare om du "har råd" att jobba med hästar iom de låga lönerna. Har du sett över hur mycket du skulle kunna sänka dina kostnader?
Har du på allvar funderat på hur mycket du är beredd att ge upp för att kunna jobba med hästar?
Alltså, någonstans har vi ju alla en "lägsta nivå" för hur mycket pengar man behöver för att kunna ha ett liv man mår bra av. Eftersom du redan har ett jobb och inte måste ta vad som helst har du ju möjlighet att ställa vissa krav, de kanske innebär att du inte hittar något jobb alls men då går du ju iaf inte back, varken ekonomiskt eller på annat sätt.
 
Jag tror inte att du kommer ha något problem att hitta hästjobb, utan frågan är snarare om du "har råd" att jobba med hästar iom de låga lönerna. Har du sett över hur mycket du skulle kunna sänka dina kostnader?
Har du på allvar funderat på hur mycket du är beredd att ge upp för att kunna jobba med hästar?
Alltså, någonstans har vi ju alla en "lägsta nivå" för hur mycket pengar man behöver för att kunna ha ett liv man mår bra av. Eftersom du redan har ett jobb och inte måste ta vad som helst har du ju möjlighet att ställa vissa krav, de kanske innebär att du inte hittar något jobb alls men då går du ju iaf inte back, varken ekonomiskt eller på annat sätt.

Ja, alltså, det som sätter emot är nog dels rädslan för att hästföretagare så sällan är seriösa och dels säkerheten i att hyra ut lägenheten i 2:a hand. Det är ju i första hand tänkt som en tillfällig grej, så det handlar ju om en kortare tid. Med bostadssituationen som är i Stockholm är det nog inga problem att få lägenheten uthyrd, men om hyresgästen vägrar betala eller nått så sitter jag ju i knipa. Jag har tänkt mycket på det, men kanske inte vågat tänka på det på allvar så. Har dessutom haft katter på foder som ska ha sina kullar vilket krävt närhet till uppfödaren. Nu är den saken borta, så nu kan jag nog leta mer seriöst. Om jag vågar :p
 
Det finns en hel del jobb som inkluderar boende.
Kräv ordentliga referenser på ev hyresgäst och kolla upp dennes ekonomi.
 
Det finns en hel del jobb som inkluderar boende.
Kräv ordentliga referenser på ev hyresgäst och kolla upp dennes ekonomi.

Eftersom jag har djuren med mig, så kan jag ju inte bo i rum eller pyttehus. Men det löser sig säkert. Ja, det finns säkert mycket man kan göra för att ha lite hum om vem man hyr ut till. Hur kollar man upp nåns ekonomi?
 
Med bostadssituationen som är i Stockholm är det nog inga problem att få lägenheten uthyrd, men om hyresgästen vägrar betala eller nått så sitter jag ju i knipa.
Du kan ju hyra ut till ett företag som betalar ett halvårs- eller årshyra på en gång. En del företag hyr lägenheter till "viktiga" anställda. Vet inte om flygbolag brukar hyra övernattningslägenheter till sin personal också.
 
Du kan ju hyra ut till ett företag som betalar ett halvårs- eller årshyra på en gång. En del företag hyr lägenheter till "viktiga" anställda. Vet inte om flygbolag brukar hyra övernattningslägenheter till sin personal också.

Oj, finns det sådana möjligheter? Hur får man tag på sådana? Vore ju perfekt!
 
Oj, finns det sådana möjligheter? Hur får man tag på sådana? Vore ju perfekt!

Jag hyrde ut min lgh till ett foretag men de betalade per manad, inte ett halvar i forskott. Daremot tror jag kontraktet var pa minst sex manader. Jag annonserade i dagstidningar om jag inte minns fel, och gjorde klart att jag endast ville ha foretag. Men detta ar ju 15 ar sedan sa det kanske ar annorlunda nu...
 
Hur kollar man upp nåns ekonomi?

Kolla med KFM så att de inte finns där, ta en kreditupplysning på personen. Om du hyr ut lägenheten i andra hand så ska den personen du hyr ut till stå för egna abonnemang vad gäller el, bredband o.s.v. Pengarna för hyran/avgiften (om det är BRF) låter du personen betala in till dig och så betalar du in hyran själv. Det är det säkraste. Skriv ordentligt kontrakt och gör en inventarielista om du lämnar kvar saker som ni båda skriver under och går igenom tillsammans och tar varsitt ex. av. Genomför en besiktning av lägenheten där ni dokumenterar vilket skick den är i som ni båda skriver under och tar varsitt ex. av.
 
Eftersom jag har djuren med mig, så kan jag ju inte bo i rum eller pyttehus. Men det löser sig säkert. Ja, det finns säkert mycket man kan göra för att ha lite hum om vem man hyr ut till. Hur kollar man upp nåns ekonomi?

kreditupplysning, kolla inkomst, begär att få se anställningsavtal och lönespecer, det finns måmga sätt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 385
Senast: WildHorse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 552
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp