Jobba utan lön

Jag har inte tänkt så långt men om det tar 20 minuter att städa mitt kontorsrum så brukar jag hinna det åtminstone två gånger i veckan, antar jag?
Jag skulle aldrig hinna det. Jag vet många som jobbar på soc som aldrig skulle hinna det. Många som jobbar med utsatta människor som inte skulle orka det. Din idé skulle, förutom ta bort en del jobb, förmodligen generera en hel del ostädade rum under de perioder där man bara inte orkar eller hinner.

Har jag 20 minuter över vill jag kunna gå på en promenad och ta lite luft. Snacka med en kollega. Inte stressa med dammsugning. Givetvis skulle man kunna stryka en timmes jobb för mig i veckan och istället avsätta tiden för att jag ska städa, men jag kan liksom inte se riktigt hur det löser nåt. Vem tar hand om mina andra grejer då?

Förutom städning, vad mer ska jag göra? Sköta kaffemaskinen? Laga skrivaren och telefoner om de går sönder? Gå i väg med posten istället för att vi får den hämtad? Gå och handla kontorsmaterial istället för att få den levererad? Tvätta fönstren? Kort sagt: vad är det okej att man betalar folk att göra och vad är fel att betala folk för?

Jag skulle aldrig hinna det. Jag vet många som jobbar på soc som aldrig skulle hinna det. Många som jobbar med utsatta människor som inte skulle orka det. Din idé skulle, förutom ta bort en del jobb, förmodligen generera en hel del ostädade rum under de perioder där man bara inte orkar eller hinner.

Har jag 20 minuter över vill jag kunna gå på en promenad och ta lite luft. Snacka med en kollega. Inte stressa med dammsugning. Givetvis skulle man kunna stryka en timmes jobb för mig i veckan och istället avsätta tiden för att jag ska städa, men jag kan liksom inte se riktigt hur det löser nåt. Vem tar hand om mina andra grejer då?

Förutom städning, vad mer ska jag göra? Sköta kaffemaskinen? Laga skrivaren och telefoner om de går sönder? Gå i väg med posten istället för att vi får den hämtad? Gå och handla kontorsmaterial istället för att få den levererad? Tvätta fönstren?
M'mm fast då kanske grundproblematiken snarare är att vi har för mycket stress på jobbet än att man inte hinner städa sitt rum. Vill man så går det att lösa. Uppenbarligen vill man det inte, nu pratar jag inte enskilda individer utan mer på en samhällsnivå. Jag möter sönderstressade och utbrända människor i mitt jobb och är mer än beklämd över hur vissa har det, speciellt kvinnor som du lyfter fram också, i offentlig sektor. Jag vet inte faktiskt, men den finns någon slags jämlikhetstanke med att både VD och anställd städar sina egna rum som jag gillar.

Vill man så går det att lösa.
Ärligt talat, nej, jag skulle inte vilja städa mitt rum. Jag arbetar inte som städerska och det är inte heller vad jag vill lägga min tid på. Jag är inte heller kaffemaskinsreparatör, IT-support eller brevbärare. Om det är okej att jag säger tack men nej tack till att laga kaffemaskinen, varför är det inte okej att jag säger tack men nej tack till att städa?

Och ja, givetvis är det ett enormt problem att vi i många branscher har för mycket stress och för lite resurser! Men då är ju knappast lösningen att drömmigt tänka att vi ska städa OCKSÅ. Tvärtom säger jag - om socialtjänsten har mycket att göra: lyft bort så mycket det bara går ifrån dem! Om lärarna har för mycket att göra: lyft bort så mycket det bara går ifrån dem! Inte ska vi lägga på mer då?

Jag vet inte faktiskt, men den finns någon slags jämlikhetstanke med att både VD och anställd städar sina egna rum som jag gillar.
Vore det inte ännu bättre om VD:n städade allas rum - och serverade kaffe också? Sen kunde städerskorna gå in och VD:a lite i läderfåtöljen. Hur svårt kan det vara?

Ja, jag tycker att vi gott och väl kunde sköta städningen på våra kontor (om man har sådana) själva, det är bara nyttigt att röra på sig lite när man jobbar vid skrivbordet. Däremot så måste ju proffs städa där det är noga med hygien som t ex sjukhus. Jag tycker att det är oetiskt eftersom det påminner om klassamhället och pigor och tjänarinnor åt herrskap och jag vill inte bidra till den utvecklingen att rika människor kan anställa folk som städar deras skit. För mig blir det alltså ett politiskt ställningstagande som är viktigt för mig.

Som en som faktiskt jobbat i flera år med att vara diskare och städare (med mera) så kan jag säga att jag aldrig såg mig själv som en piga åt rika människor (jag städade trappuppgångar för den delen, kan inte säga att jag kände mig underlägsen de som bodde där..) och jag går ju själv ut och äter ibland och då diskar ju någon annan åt mig så inte heller där kände jag mig som en piga. Och jag ser heller inte ner på de som gör sådana jobb, jag tycker nog det säger mer om dig själv och din syn på de med den typen av jobb att du använder sådana uttryck. Och det skriver jag inte för att vara elak utan mer eftertänksamt, att den här synen du har på de som städar åt andra, jag hade blivit rätt förbannad om nån kallat mig "piga" eller "tjänarinna" när jag städade. Tycker det hade sagt betydligt mer om vederbörande än om Riksbyggen som anlitade mig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 589
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 403
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 991
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka