Jourhavande veterinär i Dalarna?

Riley

Trådstartare
Jag vet att det här ska ligga i "andra djur" och jag vet att jag gör fel som skiter i det, men det struntar jag i just nu för jag gissar att det är fler som läser här än i det andra forumet.

Vet någon om det går att få tag på någon jourhavande veterinär som kan åka ut och kolla smådjur här i Dalarna eller åtminstone så nära som möjligt? Har ringt till alla kliniker här i närheten men de har stängt, och till smådjurskliniken vid SLU och Strömsholm men de verkar inte veta om det finns någon annan.
Det är akut.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

ingen? Jag har ringt till varenda jävla veterinär i länet som står med på Gula Sidorna och det är ingen som svarar :cry:
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Från Orsas hemsida:

Larm
Nödnumret 112 ska bara användas i nödsituation. Om du ringer i onödan kan det innebära att den som verkligen behöver hjälp inte får det i tid. Att medvetet ringa och missbruka nödnumret 112 är brottsligt.

En nödsituation är när du behöver omedelbar hjälp från:

Ambulans, Brandkår/Räddningstjänst, Polis, Flygräddning, Sjöräddning, Fjällräddning, Giftinformation, Flygambulans, Socialjouren, Jourhavande präst, Jourhavande läkare, Jourhavande sjuksköterska, Jourhavande barnmorska, jourhavande tandläkare, Narkotikatipset, Djurambulans, Jourhavande-veterinär, Miljöräddning till sjöss, Räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen.


Från polisens hemsida:

Larmnumret 112
De här når du när du ringer 112:

Ambulans
Kommunal räddningstjänst (brandkår)
Polisen
Jourhavande läkare
Giftinformation
Socialjour
Flygambulans
Fjällräddningstjänst
Flygräddningstjänst
Sjöräddningstjänst
Miljöräddningstjänst till sjöss
Räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen
Tullen (narkotikatips)
Jourhavande sköterska
Jourhavande tandläkare
Jourhavande veterinär
Jourhavande präst
Djurambulans
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Veterinär
Falu Djursjukhus
jour 023-646 10

Aha... bara fram till 22.30 tyvärr

Har du testat distriktsveterinärerna?
 
Senast ändrad:
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Jag har ju ringt till Strömsholm, skrev jag ju.
112 höll på att verbalt döda mig sist jag ringde akut om ett djur så dit vågar jag inte ringa igen.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Ja jag såg att du skrivit det, jag råkade klistra in för mycket text bara och tog därför bort det...

Varför ville inte distriktarn åka ut, ansåg han det inte akut? Vad är det som hänt? Vilket djurslag?
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

distriktare i angränsande län eller kommun eller hur dom nu är uppdelade?
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Det är en chinchilla och jag har ingen aning om vad som har hänt, hon låg under ett av benen på en skrivbordsstol och kunde inte röra sig, var helt apatisk. Verkar ha blivit klämd men stolen står precis som vanligt, så jag fattar inte hur. Hon stödjer och rör på bakbenen och framtassarna men är helt borta, vill inte flytta sig, reagerar inte på något och halvligger bara i buren och skriker nu.

Han ville inte åka ut för att han inte ansåg att det var viktigt.
Har försökt ringa till de andra distriktarna också men fått samma svar där, ingen som vill komma ut.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Jag tror inte att någon åker ut, du får nog vara beredd att åka in.

Ringt alla dessa?

Dalarnas län
Avesta Smådjursklinik
Tyrstigen 3
77462 AVESTA
0226-53113

Blixbo-Kliniken
Blixbo 1488
79015 SUNDBORN
023-62011

Borlänge Djurklinik
Spelmansg. 28
78435 BORLÄNGE
0243-211327

Djurklinik Nälser AB
Nygårdsv. 25
78170 BORLÄNGE
0243-84485

Falu Djursjukhus
Samuelsdalsv. 2 B
79161 FALUN
023-64610

Västerdalarnas Djurklinik
V. Fors 180
78275 MALUNGSFORS
0280-40412

Västra Dalarnas Djurklinik
Myrbacka 91
78051 DALA-JÄRNA
0281-20027

Västra Dalarnas Djurklinik
Storg. 70
78230 MALUNG
0280-10312

Distriktsveterinärer i Dalarnas län

Borlänge
Tunavägen 279
781 73 BORLÄNGE
tel: 0243-25 51 70

Hedemora
Kranvägen 10
776 33 HEDEMORA
tel: 0225-133 70

Mora
Gruvvägen 6
792 33 MORA
tel: 0250-179 00

Annars har du Agrias telefonvet. kl.7 i morgon bitti.

Agrias telefonveterinärer
Behöver du rådfråga en veterinär under helgen?
Agrias Telefonveterinärer har öppet alla dagar. Många gånger kan ett kvalificerat råd per telefon hjälpa dig att avgöra om ditt djur behöver akut vård och hur sjukdomen kan behandlas.

Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Problemet är att det inte finns någon som tar emot heller.
Den enda som kunde tänka sig att göra det sa att det bara gällde om jag ville avliva henne.
Det är annars bara Strömsholm jag fått napp hos och dit kommer jag inte, jag har inget körkort och jag har absolut inga vänner i närheten som vill köra 20 mil enkel väg mitt i natten. De kan nog inte heller, med tanke på att det är lördag.

Jag har ringt till alla de klinikerna och även alla nummer jag blivit hänvisad till på diverse telefonsvarare.
På Strömsholm tyckte de att jag antingen skulle avliva själv eller vänta tills djursjukhuset öppnar imorgon men jag vågar inte låta henne ligga som hon gör nu i 7 timmar, inte när hon är helt apatisk.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Ska alltid finnas jourhavande distriktveterinärer, kolla nr Skogstrollet postade. När jag behövt veterinär kväll/helg så har jag ringt till kontoret hos "min" distriktveterinär och då fått nummer till jourhavande direkt på telefonsvararen.

Hoppas det går bra vad som nu än är problemet!
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Jag har ringt till alla nummer jag fått tag på, vartenda ett både i telefonkatalog och på Eniro och på telefonsvarare, inklusive distriktare, och det fåtal som har svarat och har jour vill inte kolla henne.
Antar att det inte är så himla viktigt med gnagare.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

och det fåtal som har svarat och har jour vill inte kolla henne.
Antar att det inte är så himla viktigt med gnagare.

Men... Får dom verkligen neka en sådär?:confused: Deras jobb är ju att behandla djur, oavsett vilket djur det är...

Vad är det som har hänt med henne/honom?
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Tydligen.
Det har låtit ungefär såhär hos alla jag fått tag på:

- Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla det nu.
- Är du upptagen?
- Nej.
- Har du haft många som har ringt ikväll eller?
- Nej, du är den första.
- MEN VARFÖR KAN DU INTE DÅ DÅ?
- Jag försöker prioritera det som är viktigt.

Typ.
Skit samma att det är ett ungt djur av en art som överlever hundar i livslängd liksom, så länge det är ett billigt och litet djur är det ju tydligen skitsamma. :mad:
Möttes av precis samma attityd när jag ringde för några år sedan om en annan gnagare: "Slå ihjäl den och köp en ny".
Vore kul att se om man resonerade så i andra fall också.
"Jaha, är din häst blockhalt och vill inte resa sig? Jaha, bara en ridtravare? Men jag kan tyvärr inte komma ut då, det är kanske allvarligt men jag måste sitta kvar här, för det kan ju faktiskt ringa någon vars dyrbara sto har akuta förlossningskomplikationer...."
Usch.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Och som sagt, jag vet inte vad som har hänt.
Det verkar ju som om hon har blivit klämd eller fastnat, men jag fattar verkligen inte hur det har gått till.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Dåligt... De har en prioriteringsordning men om de inte är upptagna borde de ju ställa upp tycker jag. Vad som är "värt" att behandla borde ju vara upp till djurägaren och inte veterinären.
 
Sv: Jourhavande veterinär i Dalarna?

Jag hade också förstått resonemanget om de suttit med 700 andra fall på gång, men nu har de ju själva sagt att de överhuvudtaget inte haft några andra som ringt ikväll/inatt, och då tycker jag det är jävligt märkligt och dåligt att de inte ens kan lägga ett par minuter åt att kolla henne, för att det KAN komma något allvarligare fall....

Har efter många om och men lyckats få tag på nykter och snäll vän som vill köra till Strömsholm, så det blir en sväng ner dit nu. Nu hoppas jag bara att det inte är något djävulskt komplicerat benbrott eller något annat som inte går att göra något åt, för då vet jag inte hur fan jag ska klara av det här :cry:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 286
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 146
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 997
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp