Bukefalos 28 år!

Jultråden 2022

20221128_155226.jpg

Nu är det passande att bläddra i denna fina julbok jag fått 😍 och läsa om dessa härliga böcker från förra året 😄. Har en annan (dubbelbok med Debbie Macomber) som också är urmysig men den kan jag utantill vid det här laget 😅
 
Jag minns faktiskt inte vilket recept jag använt men det här är ett som känns väldigt bekant:

https://fridasbakblogg.se/2018/11/12/saffransfudge-med-kondenserad-mjolk/
Köpte choklad och saffran - redo för bak - men ni måste få saffran i en annan form än vad vi har hos oss 🫠 Eller så har hon skrivit fel i recptet. Alternativt är det bland de dyraste bitar fudge världen har skådat 😁 För 1g saffran landar en bra bit över €250 🙃 Så jag testar med 0.1g 🤩
 
Köpte choklad och saffran - redo för bak - men ni måste få saffran i en annan form än vad vi har hos oss 🫠 Eller så har hon skrivit fel i recptet. Alternativt är det bland de dyraste bitar fudge världen har skådat 😁 För 1g saffran landar en bra bit över €250 🙃 Så jag testar med 0.1g 🤩

Vi har saffran i 0,5 g påsar här. Vet inget om vilken typ tyvärr! Men det hade varit spännande att veta!
 
Nästa helg ska jag ha två gäng som ska komma på fika. Ett på lördag och på söndag. Jag ska baka pepparkakor tänkte jag med köpt deg. Har hittat så roliga formar med djurtema.

Men förutom det- vad bakar man för lätta juliga saker dvs inte för många ingredienser och inte för lång tid?
Kommer inte ha all tid i världen i veckan men är kul att inte bara köpa fika.
Jag gjorde pepparkaksbollar förra året och det var ta mig tusan det godaste julgodis jag nånsin gjort. Busenkelt också, tänk chokladbollar fast man ersätter kakaon med pepparkakskryddor. Det vattnas i munnen när jag tänker på dem :love: https://fredriksfika.allas.se/fredriks-fika/pepparkaksbollar-havrebollar-med-pepparkakssmak/
 
Köpte choklad och saffran - redo för bak - men ni måste få saffran i en annan form än vad vi har hos oss 🫠 Eller så har hon skrivit fel i recptet. Alternativt är det bland de dyraste bitar fudge världen har skådat 😁 För 1g saffran landar en bra bit över €250 🙃 Så jag testar med 0.1g 🤩
0,5g är det i en "vanlig" förpackning. 1g är en vanlig mängd och brukar kosta typ 3 för 35kr och liknande.
 
Jag är i Sverige sen i onsdags och har hunnit med så mycket underbart juligt! Från ljuständning med konsert av stans luciatåg (som utgörs av elever som läser estetisk musik-programmet på gymnasiet och därmed är urduktiga) till adventspyntande hemma hos mina föräldrar och julmarknad på slottet. I skrivande stund sitter jag framför brasan med en kopp lingonglögg och några apelsinpepparkakor och ska snart fortsätta läsa den julbok jag plockade upp i min lokala välgörenhetsbutik häromveckan 😊 Ska fortsätta njuta här i en vecka till, men sen är jag faktiskt otroligt taggad på att komma hem till Skottland och kicka igång julen ordentligt där 😍
 
@eventingmania Jag bor också i ett land där saffran inte finns på samma sätt som i Sverige. Jag brukar försöka köpa med mig från Sverige (alternativt be någon skicka, det väger ju inget), men något år har jag hittat saffransstänglar i indiska matbutiker eller till och med bland kryddorna i den vanliga mataffären. Då får man mortla den själv, men det har funkat helt ok för mig i alla fall!
 
@eventingmania Jag bor också i ett land där saffran inte finns på samma sätt som i Sverige. Jag brukar försöka köpa med mig från Sverige (alternativt be någon skicka, det väger ju inget), men något år har jag hittat saffransstänglar i indiska matbutiker eller till och med bland kryddorna i den vanliga mataffären. Då får man mortla den själv, men det har funkat helt ok för mig i alla fall!
Det här är stänger. Jag brukar använda en eller två förpackningar till min vitchoklad å saffran-kladdkaka till jul 😃
 
0,5g är det i en "vanlig" förpackning. 1g är en vanlig mängd och brukar kosta typ 3 för 35kr och liknande.

Fast är det äkta saffran? Mitt ex som var kock sa att det finns "fusk-saffran" som är billig, och att den riktiga är jättedyr... Evt om det var att den billiga var utspritt med andra fyllstoffer?

(själv har jag ingen aning)
 
Fast är det äkta saffran? Mitt ex som var kock sa att det finns "fusk-saffran" som är billig, och att den riktiga är jättedyr... Evt om det var att den billiga var utspritt med andra fyllstoffer?

(själv har jag ingen aning)

Jag kollade snabbt några märken av saffran man kan köpa här i Sverige och på ingredienslistan står bara saffran. Inget annat. Men ofta är den mald och inte hela pistiller.
 
Fast är det äkta saffran? Mitt ex som var kock sa att det finns "fusk-saffran" som är billig, och att den riktiga är jättedyr... Evt om det var att den billiga var utspritt med andra fyllstoffer?

(själv har jag ingen aning)
Gurkmeja är ju både gult och billigt 🤔
Jag minns faktiskt inte vilket recept jag använt men det här är ett som känns väldigt bekant:

https://fridasbakblogg.se/2018/11/12/saffransfudge-med-kondenserad-mjolk/
Trodde jag var redo men hade varken bakpapper eller plastfolie hemma. Nu är den biten åtgärdad så nu är jag äntligen redo för att testa 😁

Stay tuned.. 😋
 


Pistiller är ju mycket drygare än att använda mald saffran på påse. Själv brukar jag också alltid köpa pistiller i kryddbutik här i Sverige och lägga i sprit några dygn innan jag ska använda det. Man behöver inte alls ta lika mycket som den malda saffran.
 
Pistiller är ju mycket drygare än att använda mald saffran på påse. Själv brukar jag också alltid köpa pistiller i kryddbutik här i Sverige och lägga i sprit några dygn innan jag ska använda det. Man behöver inte alls ta lika mycket som den malda saffran.
Cool, men men behövde inte saffran idag. 🙄

Hade tagit med mig fel choklad i butiken. Så nu blir det något slags honungsrostade mandlar-fudge istället 😆

Det går bra nu 😂😂😂
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 542
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 104
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp