JultrĂ„den 2023 🎄

Ni som pyntar tidigt, kÀnner ni inte att ni kommer tröttna snabbare pÄ julsÀsongen dÄ? Att nÀr vÀl jul kommer sÄ Àr det uttjatat.
Jag börjar alltid pynta tidigt, frĂ€mst med julbelysning ute och stjĂ€rnor och stakar inne. 🎄Jag Ă€lskar julen och tycker att det Ă€r skitmysigt hela tiden. Men dĂ„ bor jag lite avsides och har inga synliga grannar, och heller ingen gatubelysning sĂ„ nere hos mig blir det vĂ€ldigt mörkt. DĂ„ Ă€r det extra mysigt med julbelysning. Mitt lilla hus ser ut som ett litet pepparkakshus sĂ„dĂ€r mitt i skogen. Alla som ser det Ă€lskar det, inkl jag sjĂ€lv och dĂ„ Ă€r vi inte sĂ„ mĂ„nga som ser det.

Jag tröttnar inte pÄ julmust heller. Det Àr sÄ konstigt pÄstÄende tycker jag. Folk verkar kunna Àta spagetti och köttfÀrssÄs en gÄng i veckan och dricka cola cola varje dag utan att tröttna pÄ det, men sÄ fort det blir mer sÀsongsbetonade grejer sÄ tröttnar man pÄ dem. Jag tröttnar aldrig pÄ lussekatter, precis som jag inte tröttnar pÄ kanelbullar eller chokladbollar resten av Äret. :p
 
Jag börjar alltid pynta tidigt, frĂ€mst med julbelysning ute och stjĂ€rnor och stakar inne. 🎄Jag Ă€lskar julen och tycker att det Ă€r skitmysigt hela tiden. Men dĂ„ bor jag lite avsides och har inga synliga grannar, och heller ingen gatubelysning sĂ„ nere hos mig blir det vĂ€ldigt mörkt. DĂ„ Ă€r det extra mysigt med julbelysning. Mitt lilla hus ser ut som ett litet pepparkakshus sĂ„dĂ€r mitt i skogen. Alla som ser det Ă€lskar det, inkl jag sjĂ€lv och dĂ„ Ă€r vi inte sĂ„ mĂ„nga som ser det.

Jag tröttnar inte pÄ julmust heller. Det Àr sÄ konstigt pÄstÄende tycker jag. Folk verkar kunna Àta spagetti och köttfÀrssÄs en gÄng i veckan och dricka cola cola varje dag utan att tröttna pÄ det, men sÄ fort det blir mer sÀsongsbetonade grejer sÄ tröttnar man pÄ dem. Jag tröttnar aldrig pÄ lussekatter, precis som jag inte tröttnar pÄ kanelbullar eller chokladbollar resten av Äret. :p

Haha, det var ett sĂ„ bra svar! Jag har heller aldrig riktigt fattat vad folk menar med tröttnar, nu blev det tydligt för mig varför jag inte fattar 😁
 
Jag har inte sovit sĂ„ bra inatt och har sjĂ€lvklart anvĂ€nt tiden till att tĂ€nka pÄ : julglass!:D

LÀste igÄr ett recept pÄ glass som skulle funka för mig och kom först pÄ att göra en saffranssmak. I min fundering om en till smak (mÄste inte julglassar vara minst tvÄ till antalet?) ligger en Àppelparfait med glöggkryddor bra till men jag Àr ocksÄ öppen för förslag. En smak som funkar bra med lite syra, för jag kommer göra den pÄ syrad grÀdde. :d
 
Men ja, saffran i mat Àr till för hela Äret, Ät saffran pasta med rÀkor i juni ^^

Har jul pyntat i mina skĂ„p ✹sedan jag kom pĂ„ att jag kan pynta bakom vitrinskĂ„ps dörrar med barnlĂ„s pĂ„, fĂ„r jag ha min pynt ifred :angel: har en del annat pynt framme som barn fĂ„r pilla pĂ„ men sĂ„nt som har Ă€r rĂ€dd om och fĂ„tt Ă€rva vill jag gĂ€rna ska stĂ„ lite tryggare till â˜ș

@manda, jag hade prövat mig pÄ pepparkaka och apelsin, jag Àlskar pepparkaks cheesecake sÄ tror det kan funka med lite syra? Har ocksÄ sneglat lite pÄ nÄn saffran glass dock, saffran och pistage/ nÄtt bÀr kanske, lingon/blÄbÀr gillar jag till saffran. Oh sÄ sugen jag blev pÄ glass nu, kan man ha det till frukost :idea:
 
Jag börjar alltid pynta tidigt, frĂ€mst med julbelysning ute och stjĂ€rnor och stakar inne. 🎄Jag Ă€lskar julen och tycker att det Ă€r skitmysigt hela tiden. Men dĂ„ bor jag lite avsides och har inga synliga grannar, och heller ingen gatubelysning sĂ„ nere hos mig blir det vĂ€ldigt mörkt. DĂ„ Ă€r det extra mysigt med julbelysning. Mitt lilla hus ser ut som ett litet pepparkakshus sĂ„dĂ€r mitt i skogen. Alla som ser det Ă€lskar det, inkl jag sjĂ€lv och dĂ„ Ă€r vi inte sĂ„ mĂ„nga som ser det.

Jag tröttnar inte pÄ julmust heller. Det Àr sÄ konstigt pÄstÄende tycker jag. Folk verkar kunna Àta spagetti och köttfÀrssÄs en gÄng i veckan och dricka cola cola varje dag utan att tröttna pÄ det, men sÄ fort det blir mer sÀsongsbetonade grejer sÄ tröttnar man pÄ dem. Jag tröttnar aldrig pÄ lussekatter, precis som jag inte tröttnar pÄ kanelbullar eller chokladbollar resten av Äret. :p
Ah, jag förstĂ„r! För mig Ă€r det nĂ„gonting med sĂ€songsbetonade saker som jul eller pĂ„sk som jag tröttnar pĂ„ efter ett tag. Speciellt sen nĂ€r sĂ€songen Ă€r förbi. Även om jag gĂ€rna har ljus uppe för att det Ă€r betydligt mysigare i mörkret Ă€n att vara utan.

Hmm, kanske jag ska slÀnga upp lite grejer ÀndÄ. Tomtar och julgran fÄr gott vÀnta dock.
 
Inte hittat om det finns nÄgon separat trÄd för det, men vad har ni valt för adventskalender i Är? Nyfiken pÄ att höra vad ni valt :D SjÀlv har jag köpt en enkel kalender med ekologiskt te, bara för att ha nÄgot mysigt att rÀkna ner dagarna med :love:
 
Inte hittat om det finns nÄgon separat trÄd för det, men vad har ni valt för adventskalender i Är? Nyfiken pÄ att höra vad ni valt :D SjÀlv har jag köpt en enkel kalender med ekologiskt te, bara för att ha nÄgot mysigt att rÀkna ner dagarna med :love:
Åh JodĂ„, den heter... AdventskalendertrĂ„den 2023

OsÀker pÄ hur jag linkar men antar den dyker pÄ i sök. SÀger bara , Enter pÄ egen risk,... Dom (lÀs vi) Àr inte kloka i den trÄden.... :angel: :laugh:

Finns en lĂ„ng lista pĂ„ vem som har vad av kalendrar dĂ€r och varje lucka följs i december 😁👌

Ser jag blev tvÄa pÄ bollen men iaf ^^
 
Men ja, saffran i mat Àr till för hela Äret, Ät saffran pasta med rÀkor i juni ^^

Har jul pyntat i mina skĂ„p ✹sedan jag kom pĂ„ att jag kan pynta bakom vitrinskĂ„ps dörrar med barnlĂ„s pĂ„, fĂ„r jag ha min pynt ifred :angel: har en del annat pynt framme som barn fĂ„r pilla pĂ„ men sĂ„nt som har Ă€r rĂ€dd om och fĂ„tt Ă€rva vill jag gĂ€rna ska stĂ„ lite tryggare till â˜ș

@manda, jag hade prövat mig pÄ pepparkaka och apelsin, jag Àlskar pepparkaks cheesecake sÄ tror det kan funka med lite syra? Har ocksÄ sneglat lite pÄ nÄn saffran glass dock, saffran och pistage/ nÄtt bÀr kanske, lingon/blÄbÀr gillar jag till saffran. Oh sÄ sugen jag blev pÄ glass nu, kan man ha det till frukost :idea:
Tack för tips! Kanske bara pepparkaka (min kropp vill inte ha apelsin). Jag tÀnkte ocksÄ pÄ pistage men kÀnde inte sÄ mycket julfeeling dÄ. Kanske en trillingnöt med hasselnötsmör, hasselnötcrunch och chokladrippel? :d KÀnns en gnutta avancerat bara, men just nu Àr poÀngen att drömma.
 
Jag har inte sovit sĂ„ bra inatt och har sjĂ€lvklart anvĂ€nt tiden till att tĂ€nka pÄ : julglass!:D

LÀste igÄr ett recept pÄ glass som skulle funka för mig och kom först pÄ att göra en saffranssmak. I min fundering om en till smak (mÄste inte julglassar vara minst tvÄ till antalet?) ligger en Àppelparfait med glöggkryddor bra till men jag Àr ocksÄ öppen för förslag. En smak som funkar bra med lite syra, för jag kommer göra den pÄ syrad grÀdde. :d
Det hÀr la konditoriet 600 m bort upp idag...
Screenshot_20231124_110418_Instagram.jpg
 
Uppdaterade, var för snabb innan 😅
Mmmmmmm :d

Kanske bara göra pepparkaka som smak dÄ! SÄg ett recept pÄ Àppelparfait som jag tyckte verkade gott och tÀnkte att med glögg-/pepparkakskryddor i kunde den bli mer sÀsongsanpassad.

Bortsett frÄn att jag sÄg ett par glassrecept att prova igÄr, sÄ öppnade ocksÄ vÄr lokala glass- och pralinproducent för sÀsongen vilket KAN ha bidragit till mitt glasstema.
 
Mmmmmmm :d

Kanske bara göra pepparkaka som smak dÄ! SÄg ett recept pÄ Àppelparfait som jag tyckte verkade gott och tÀnkte att med glögg-/pepparkakskryddor i kunde den bli mer sÀsongsanpassad.

Bortsett frÄn att jag sÄg ett par glassrecept att prova igÄr, sÄ öppnade ocksÄ vÄr lokala glass- och pralinproducent för sÀsongen vilket KAN ha bidragit till mitt glasstema.
Jag Àr en sucker för polkaglass sÄ jag övervÀger att gÄ dit :D
 
Jag har gÄtt och spanat efter fina julmuggar i ett par veckor nu, tÀnkte att det kunde vara mysigt till adventsfrukostarna och eftermiddagskaffet framför en julfilm. Idag hittade jag det perfekta setet, ser oerhört mycket fram emot att inviga dem med saffransscones & varm choklad nÀsta söndag :love:

20231125_151210.jpg

Praktiskt att de kom i ett eget litet stÀll ocksÄ, sÄ behöver de inte ta upp plats i köksskÄpen utan de fÄr stÄ framme i sitt stÀll pÄ köksbÀnken under julen och sedan packas undan tillsammans med de andra julgrejerna.
 
Jag har inte pyntat Àn, kÀnns nÀstan olagligt att pynta för tidigt. Grannarna kanske lÀmnar in en protest. :angel:
Ni som pyntar tidigt, kÀnner ni inte att ni kommer tröttna snabbare pÄ julsÀsongen dÄ? Att nÀr vÀl jul kommer sÄ Àr det uttjatat.

För övrigt har jag druckit min första julmust i dagarna och Àtit för mycket lussekatter. Nu börjar frossandet. :nailbiting:

Jag njuter av att julpynta den har eller nasta helg for da kanns det bra att ta ner pyntet igen under mellandagarna och fixa till sa julen ar over for den har gangen. Besides, da har vi passerat winter solstice och det borjar bli ljusare igen och darfor kanns det bra att hela jul "tjafset" plockas undan sa huset blir ljust och redo for det nya aret. :p
 
Jag njuter av att julpynta den har eller nasta helg for da kanns det bra att ta ner pyntet igen under mellandagarna och fixa till sa julen ar over for den har gangen. Besides, da har vi passerat winter solstice och det borjar bli ljusare igen och darfor kanns det bra att hela jul "tjafset" plockas undan sa huset blir ljust och redo for det nya aret. :p
Ja, sĂ„ fort julen Ă€r över sĂ„ kĂ€nns det som att vi gĂ„r mot ljusare tider och dĂ„ kĂ€nns julbelysningen helt plötsligt passĂ©, over and done. Även om det dröjer innan man ser vĂ„ren.
Men nu har jag iallafall börjat sÀtta upp belysning för att göra det lite mysigare.
 

Liknande trÄdar

Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 398
Senast: Jeps
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kÀra nÄn, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 273
Senast: Fruentimber
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sĂ„dan trĂ„d men jag letade kanske för dĂ„ligt eller sĂ„ kommer den hĂ€r :D Är nyfiken pĂ„ hur bukefolkets grovfoderĂ„r blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 549
Senast: Shixle
·
Hemmet Bor sen ett Är tillbaka i en BRF som Àr en gammal herrgÄrd, omgjort till 14 lÀgenheter. Delar av parken som hör till Àr omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 784

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp