Bukefalos 28 år!

Känner mig som besatt, orkar inte mer

Jag har ställt in mig på att ”vännen” inte finns om en vecka. Idag försöker jag verkligen att inte tänka på honom, fungerar liiiite bättre men ångesten finns kvar och lamslår mig ibland. Men jag behöver min vecka att mentalt säga hejdå.
Jag tror du lurar dig själv när du ger dig en vecka att vänja dig vid tanken. Jag tror att det är absolut bästa är att bara gå cold turkey, helt blockera och fullkomligt ignorera. Att helt enkelt sluta göda din besatthet. Det går, man måste bara bestämma sig. Det är svårt och tufft och hemskt men det går.
 
Samtidigt så skriver du ju ändå att han är annorlunda än dina tjejkompisar, så även om du har goda vänner och en fin partner så kanske du behöver utöka bekantskapskretsen för lite variation, behöver ju inte nödvändigtvis vara en 12 år yngre kille, bara någon med ett annat perspektiv.

Så enkelt skulle det kunna vara, och gärna en kille. Har förr nästan bara haft killkompisar och det är på senare år när nästan alla skaffat partner och familj som det nästan bara blivit tjejkompisar. Jättekul men något fattas, jag fick dessutom barn tidigt så att lyssna på mestadels gnäll om ”småbarn” blir ganska trist. Sedan har jag kompisarna i stallet, även där bara kvinnor där egentligen bara häst diskuteras. Jag släpper enormt få människor inpå livet, men han liksom brottade sig in i det, något jag senare var så glad att han gjorde. Därför ligger han nära hjärtat, samt att man verkligen kunde prata om allt. Men att sänka garden innebär också att det jag varit livrädd för också skulle hända... dvs att det blev som det är nu.
 
Kan vara, kan också vara jag som gjort något. Eller uppenbarligen har jag ju det eftersom han har behovet att grubbla en massa och drar sig undan pga att han tycker jag är velig och han inte får ihop min personlighet säger han. Men om det stämmer vet jag ju inte. Vet att det finns en del på jobbet som verkligen inte tycker om honom pga att han styr och gör folk ledsna när han kör över dem. Jag har aldrig sett just de sidorna gällande mig.
Jag tror att han bara spelar med dig - för att han är sjuk. Låter nära psykopat i mina öron.
 
Jag tror du lurar dig själv när du ger dig en vecka att vänja dig vid tanken. Jag tror att det är absolut bästa är att bara gå cold turkey, helt blockera och fullkomligt ignorera. Att helt enkelt sluta göda din besatthet. Det går, man måste bara bestämma sig. Det är svårt och tufft och hemskt men det går.

Det är hemskt, och idag alldeles för hemskt. Däremot är jag bättre på idag att inte kolla messenger hela tiden. Liksom tvingar mig att inte kolla när han är inne och ev svarar. Försöker att hålla mig sysselsatt och få honom ur tankarna minut för minut. Bröt ihop i förrgår inför min sambo, saker kändes lite lättare efter det. Jag har burit väldigt mycket en lång tid, kanske blev denne kille även där en ”lifesaver”. Jag har under den tiden bara varit tyst, men blev faktiskt lite bättre när alla känslor fick komma ut.
 
Jag tror att han bara spelar med dig - för att han är sjuk. Låter nära psykopat i mina öron.

Ska jag vara ärlig kan det mycket väl vara så. Jag är ingen läkare, men läser man kriterierna för Narcissism stämmer han på alltihop. Från en grandios självbild, till att vända allt mot den andre parten, att vara charmig till tusen men det låter aldrig äkta. Jag hör så mycket om honom hela tiden, mestadels från jobbet att han skapar drama, gör andra ledsna, raggar på tjejer hela tiden. Så möjligheten finns att det är det han gör mot mig med. Samtidigt som jag inte kan sätta fingret på att han gör det.
 
Däremot är jag bättre på idag att inte kolla messenger hela tiden. Liksom tvingar mig att inte kolla när han är inne och ev svarar.
BLOCKERA.

Du måste. Du måste ta itu med det här nu. Han beter sig illa, han verkar manipulativ. DU är den som måste ta kontroll och ta ansvar för ditt mående och ditt liv. Ingen kommer göra det åt dig. Den där vänskapsrelationen du tror att ni har existerar inte. Ni är inte bra för varandra.

Ta tag i det här nu, woman up och blockera människan.
 
Jag tror att under den här "veckan" så kommer du hinna analysera sönder dig ännu mer och hitta 100 nya ursäkter för honom.

Ryck plåstret direkt och sörj sen.

Det är just det jag inte kan, att bara rycka plåstret. Jag försöker att leva mer i verkligheten, tvingar mig till det. Ångesten är helt outhärdlig stundtals men inte konstant som för 3 dagar sedan. Och det är framåt jag skall fokusera, utan honom. Men vill ge honom den chansen för jag är kluven. Eller så kommer jag dit före veckan är slut och blockar ändå. Jag ställer in mig på det iaf
 
Kan vara så, samtidigt är jag så medveten om vad jag gjort att jag inte har någon större frågeställning kring det. Mig själv kan jag ju alltid resonera med liksom :)

En liten förälskelse var det ja, som jag stoppade när jag kände att ”nästa gång kan något hända och jag vet inte om jag säger nej”. För det skrämde mig. Försälskad är jag inte längre, det jag saknar är att prata med honom och vara så nära som vi var en gång ovh pratade om allt. Det betydde mycket.

Jag har också gjort fel, tjatat på honom att prata med mig så vi kan lösa detta. Samtidigt gör han mig kluven och får mig att fortsätta genom att skriva långa inlägg tillbaka. Där han verkar uppriktigt ledsen och uppenbarligen missförstått ganska mycket. Att han upplever att jag ör kluven och vill dra sig undan. Där han skriver att han vill vara vän med mig osv senast i förrgår. Nästa dag svarar han inte ens och är återigen borta på obestämd framtid. När jag skapade denna tråden hjälpte det mycket att se saker genom att skriva allt. Sedan pratade jag med min sambo om detta och var enbart inställd på att killen ifråga bara drev med mig. Men det trodde inte min sambo som läst konversationen, utan att han antingen är ledsen eller bara inte bryr sig. Där fick jag huvudbry igen :/

Inget av det där spelar någon roll nu. Tänk inte på vem som gjort vad och vem som har skuld och vem som sårat vem och så vidare.

Du är inte ensam om att ha träffat en manipulativ person, vi är många med sådan erfarenhet som låtit det gå olika långt av olika skäl.
Den här killen har börjat med att visa hur trevlig/rolig/bra han kan vara. Sen ser han till att det blir något missförstånd och låter dig få känna skuld för det. Du vill förstås ha tillbaka personen som han var innan och försöker göra honom till viljes så att han ska bli sådan igen. Du försöker men ingenting är tillräckligt för att han ska bli den personen igen. Du försöker mer och mer, och till slut har du kommit dit där du är nu.

Tänk inte att om du bara gör si eller så så kommer den personen fram igen för det gör den inte. Det är vad han vill att du ska hoppas så att du fortsätter att krypa för honom. Det kommer aldrig att bli likadant igen och det spelar ingen roll vad du gör för det är inte du som styr. Det är han som styr dig.
 
Inget av det där spelar någon roll nu. Tänk inte på vem som gjort vad och vem som har skuld och vem som sårat vem och så vidare.

Du är inte ensam om att ha träffat en manipulativ person, vi är många med sådan erfarenhet som låtit det gå olika långt av olika skäl.
Den här killen har börjat med att visa hur trevlig/rolig/bra han kan vara. Sen ser han till att det blir något missförstånd och låter dig få känna skuld för det. Du vill förstås ha tillbaka personen som han var innan och försöker göra honom till viljes så att han ska bli sådan igen. Du försöker men ingenting är tillräckligt för att han ska bli den personen igen. Du försöker mer och mer, och till slut har du kommit dit där du är nu.

Tänk inte att om du bara gör si eller så så kommer den personen fram igen för det gör den inte. Det är vad han vill att du ska hoppas så att du fortsätter att krypa för honom. Det kommer aldrig att bli likadant igen och det spelar ingen roll vad du gör för det är inte du som styr. Det är han som styr dig.

Jag vet ju detta egentligen. Min bästa kompis som varit med hela vägen säger samma sak och att jag gett honom så många chanser som han inte tagit. Det du skriver stämmer, med undantag för att detta började när jag förklarade att ”vi måste sluta såhär, annars händer något mellan oss och jag kommer aldrig att vara otrogen”. Även om jag kände som jag gjorde där och då skulle jag aldrig riskera min familj för ett plötsligt infall med honom. Där och då vet jag att han blev ledsen men sedan tvärvände till att ”jag har inga känslor och jag bryr mig inte om vi aldrig pratar mer”. Men jag behöver denna veckan som sagt, och jag har varit tydlig mot honom att det är detta som gäller. Något säger mig dock att han kommer att invänta nästa vecka och tro att jag kommer att komma tillbaka då. Men det kommer jag inte.
 
BLOCKERA.

Du måste. Du måste ta itu med det här nu. Han beter sig illa, han verkar manipulativ. DU är den som måste ta kontroll och ta ansvar för ditt mående och ditt liv. Ingen kommer göra det åt dig. Den där vänskapsrelationen du tror att ni har existerar inte. Ni är inte bra för varandra.

Ta tag i det här nu, woman up och blockera människan.

Jag ska, men behöver som sagt denna veckan att dra av plåstret, för att vänja mig vid tanken samt att jag var tydlig att han får denna veckan sedan bryter jag. Han kommer inte att höra av sig tror jag utan vänta tills den dagen kommer och stå där och tro att jag skall backa mer på mins principer. En liten bit har jag kommit... och att prata mer er här hjälper mycket.
 
Jag ska, men behöver som sagt denna veckan att dra av plåstret, för att vänja mig vid tanken samt att jag var tydlig att han får denna veckan sedan bryter jag. Han kommer inte att höra av sig tror jag utan vänta tills den dagen kommer och stå där och tro att jag skall backa mer på mins principer. En liten bit har jag kommit... och att prata mer er här hjälper mycket.
Men varför behöver han en chans? Han håller ju inte på att råka ut för någonting (ramla el dyl).

Har du funderat på om det går att föra in någon av dina väninnor på någonting annat än barn? (eller relationer) Typ böcker eller uhm miljökatastrofen? Eller försöka få någon av stallmänniskorna att prata om typ svamp eller politik? Jag tycker ofta jag hör att kvinnor är trötta på att prata om barn och det är ju möjligt att någon av dina väninnor också är det.
 
Äsch. Du är bara en lek, en potentiell fjäder i hatten. Han lade ned allt engagemang som krävdes för att driva saken framåt, och så länge jaktelementet fanns var det roligt. Sen när du sade nej tack var det ett nederlag, han blev besviken och han tappade intresset och vill inte lägga ner mer energi på dig. Han hade dessutom förmodligen agerat på exakt samma sätt efter att han fått vad han velat om du istället gått på det spåret. Han är inte intresserad av vad du vill, vad du vill ha, vad du behöver och vad du känner.

Han är förmodligen inte ute efter att såra dig heller, men han skiter i vilket. Du är ungefär lika intressant för honom som ett par urtvättade, resårlösa strumpor med hål i, så länge han inte tror det finns en reell chans att han kan få tag på den där fjädern i hatten. Inse det och släpp.

Använd din nyvunna kunskap om vad som saknas i ditt liv och försök hitta ett sundare sätt att fylla hålet.
 
Jag ska, men behöver som sagt denna veckan att dra av plåstret, för att vänja mig vid tanken samt att jag var tydlig att han får denna veckan sedan bryter jag. Han kommer inte att höra av sig tror jag utan vänta tills den dagen kommer och stå där och tro att jag skall backa mer på mins principer. En liten bit har jag kommit... och att prata mer er här hjälper mycket.
Jag förstår inte riktigt?

Under den här veckan Vad ska han få under veckan? - vad ska hända då?
Ska han bli en annan person?
Ska du bli en annan person?
Ska han falla på knä och betyga dig sin kärlek?

Jag tror att du vill ha den där veckan för att det är så lockande att leva i den här spänningen, i den lilla möjligheten till något stort och spännande. Till en livslång fantastisk vänskap.

Aint gonna happen
Ta dig samman kvinna. Du är vuxen.
 
Senast ändrad:
@Hemlig21 Det är helt upp till dig såklart. Jag vill bara återigen understryka att det är upp till dig och ingen annan att återta kontrollen över ditt liv och dina känslor. Ingen annan kan göra det. Man måste heller inte göda varje känsla man har, man måste heller inte agera på dem. Man måste bestämma sig och sedan ta tag i situationen bara.

Lycka till!
 
Så här ser jag det: Det här är en människa som älskar att ha makt över andra. Han såg en öppning hos dig att få dig förälskad i honom, vilket du blev. När du då backar lite stör det honom förstås och han väljer att bryta men han är säkert övertygad om att du ska komma "krypande" tillbaka. När du då gör det så slänger han åt dig lite hopp för att hålla dig kvar i sina klor för att kunna fortsätta styra över dig. Det enda han är intresserad av är att andra ska avguda honom och vara "i hans händer". Jag tror aldrig att han varit intresserad av dig alls egentligen. Sorry - låter elakt och hårt men jag vill att du, för din skull, ska vakna.
 
Men varför behöver han en chans? Han håller ju inte på att råka ut för någonting (ramla el dyl).

Har du funderat på om det går att föra in någon av dina väninnor på någonting annat än barn? (eller relationer) Typ böcker eller uhm miljökatastrofen? Eller försöka få någon av stallmänniskorna att prata om typ svamp eller politik? Jag tycker ofta jag hör att kvinnor är trötta på att prata om barn och det är ju möjligt att någon av dina väninnor också är det.

För att jag fortfarande inte fattar om han är uppriktigt ledsen eller bara driver. Mycket talar för båda sakerna. Och jag vill verkligen inte göra honom illa OM han nu är ledsen men samtidigt sätta en gräns. Han har redan tagit alldeles för mycket tid och energi från min. Samtidigt fattar jag ju också att alla inte är som jag, dvs agerar blixtsnabbt. Han är dessutom ganska konflikträdd, jag är inte fri den månen. Jag tar hellre en arg diskussion som mynnar ut i nåt bra än att dra på saker. Nja, det är ganska hopplöst att få dem att prata om så mycket annat än barn och även om de också säger sig vara trötta på barnprat så hamnar vi ändå alltid där ändå
 
Jag förstår inte riktigt?

Under den här veckan Vad ska han få under veckan? - vad ska hända då?
Ska han bli en annan person?
Ska du bli en annan person?
Ska han falla på knä och betyga dig sin kärlek?

Jag tror att du vill ha den där veckan för att det är så lockande att leva i den här spänningen, i den lilla möjligheten till något stort och spännande. Till en livslång fantastisk vänskap.

Aint gonna happen
Ta dig samman kvinna. Du är vuxen.
Har läst hela tråden nu, och håller med här! @Hemlig21 Du kallar dig "ganska klok", dags att dra fram den sidan nu iså fall!
Det går inte att vänta en vecka eller annat dravel! Släpp! Bara släpp!
 
För att jag fortfarande inte fattar om han är uppriktigt ledsen eller bara driver. Mycket talar för båda sakerna. Och jag vill verkligen inte göra honom illa OM han nu är ledsen men samtidigt sätta en gräns. Han har redan tagit alldeles för mycket tid och energi från min. Samtidigt fattar jag ju också att alla inte är som jag, dvs agerar blixtsnabbt. Han är dessutom ganska konflikträdd, jag är inte fri den månen. Jag tar hellre en arg diskussion som mynnar ut i nåt bra än att dra på saker. Nja, det är ganska hopplöst att få dem att prata om så mycket annat än barn och även om de också säger sig vara trötta på barnprat så hamnar vi ändå alltid där ändå
Skit samma om han är ledsen eller driver! Spelar ingen roll what so ever! Släpp!
 
Jag förstår inte riktigt?

Under den här veckan Vad ska han få under veckan? - vad ska hända då?
Ska han bli en annan person?
Ska du bli en annan person?
Ska han falla på knä och betyga dig sin kärlek?

Jag tror att du vill ha den där veckan för att det är så lockande att leva i den här spänningen, i den lilla möjligheten till något stort och spännande. Till en livslång fantastisk vänskap.

Aint gonna happen
Ta dig samman kvinna. Du är vuxen.

Han ska inte få något annat än att jag då är starkare och orkar bryta på riktigt. Och har bearbetat och ställt in mig på det.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 387
Senast: Rosett
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 187
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 469
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 065
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp