Bukefalos 28 år!

Kallblodstraveren- en ridehest i verdensklasse!

Men det låter som du anser att nsv överlag inte har fysiska förutsättningar för att fungera som ridhäst överhuvudtaget.

Ska man se krasst på det så har INGEN häst fysiska förutsättningar att bli ridhäst i miljontals år har hästen utvecklats till att bli en snabblöpande på stäppen levandes gräsätare....

Det är bara några futtiga tusen år som den ridits!

Det är just därför det är så viktigt att rida hästen (oavsett ras) i korrekt form och få den att bära upp sig och ryttaren på bästa möjliga vis.

/Kung Tulle
 
Just det! Tror du att det har något att göra med att dom som galopperar inte fyller sitt syfte på travet (99% av dom har problem och smärta, som gör att dom galopperar) och därför kan få köpas (gärna så billigt som möjligt)?

Njae, det här hade mer att göra med att hästen har svårt att länga steget så mycket som det behövs i trav och är mer gjord för samling. Don't shoot the messenger. :)
Enligt det du skriver så har de flesta nsv travare som säljs som ridhäst problem av något slag, då är det ju inte konstigt att folk tycker att det är en dålig häst. Uttalanden om ridbarhet kommer bli mer sanningsenliga vad gäller rasens kapacitet när icke travtränade - tävlade hästar ökar på marknaden.
Jodå, jag har sett hur det är med varmblod. Men eftersom kallbloden har ett utseende som tilltalar mer så kommer den bli rätt poppis den med. Tack vare barock så kommer den ligga högre i pris iofs.
Jag har diskuterat kallblod här för att tråden handlar om denna ras. Det finns problem med alla raser, det finns lurendrejare inom halvblod också och även inom de iberiska raserna.

Misstag gör inget om man inte gör sig illa. Jag tycker det är trist när okunskap leder till brutna ben. Annars är det bästa sättet att lära sig vara genom sina egna misstag många gånger.

Det jag gillar med nsv är att de har en egen motor (det har jag mött hos varmbloden också). Tycker även om glädjen och viljan de har i att arbeta. Misstänker att detta kan ha att göra med att man avlat på tävlingsinstinkten och på så sätt fått en ambitiös häst. Men det är bara mina spekulationer. Jag är glad för den häst jag har i alla fall.
 
Nu kommer VW med "mitt" kallblod är känsligt. Jämfört med vad?
Skillnaden på känsligheten på arab och NS är inte i samma divison. Innom divisonen finns skillnader.

Men den känsligheten kanske räcker för den ryttarens kapacitet just då?

Min erfarenhet är att nsv travare är väldigt känsliga. Allt talar om erfarenheter man samlar på sig. Men jag skulle nog inte kalla en nsv avlad för trav för trög. I jämförelse så tycker jag nog att t.ex. halvbloden som de flesta har som ridhästar idag är tröga i sådana fall. Om man inte ger dem en massa havre.
Jag har mer erfarenhet av fullblod än nsv travare och har alltid gillat fullbloden skarpt. Nsv travare tycker jag faktiskt om lika mycket just för att de flesta jag träffat är mycket lika fullbloden i känslighet och temperament. Utan att man måste ge dem en massa havre. :D
 
Ska man se krasst på det så har INGEN häst fysiska förutsättningar att bli ridhäst i miljontals år har hästen utvecklats till att bli en snabblöpande på stäppen levandes gräsätare....

Jajo, självklart. :) Men det finns ju vissa fysiska skillnader på hästar i kroppstypen (som inte behöver vara rasbundna men ofta genomgripande i rasen statisktiskt). Lång rygg, kort rygg t.ex.
 
Don't shoot the messenger. :)
Nej, det vill jag absolut inte göra.
Att hästen inte kan trava i det tempo som begärs har inte enbart med hästens samlingsförmåga att göra, menar jag.
Jag vill endast försöka bena ut begreppen så att fördommar av det slag du kommit med inte sprids och förknippas med kallblodstravaren som ras.

Enligt det du skriver så har de flesta nsv travare som säljs som ridhäst problem av något slag, då är det ju inte konstigt att folk tycker att det är en dålig häst.
Ja, vad skulle det annars bero på? :confused:
Tror du att deras beteende (som du tidigare beskrivit) på banan beror på rasen som sådan?
I dag premieras inte hingstar med lynnesfel, och dom flesta klasshingstar har ett lätt och bra psyke, så att påstår att svårigheterna, olaterna och dumheterna enbart är framavlade är naivt, tycker jag.

Uttalanden om ridbarhet kommer bli mer sanningsenliga vad gäller rasens kapacitet när icke travtränade - tävlade hästar ökar på marknaden.
Ja, det tvivlar jag inte på, är det inte vad förespråkare redan idag försöker framföra?


Det jag gillar med nsv är att de har en egen motor (det har jag mött hos varmbloden också). Tycker även om glädjen och viljan de har i att arbeta. Misstänker att detta kan ha att göra med att man avlat på tävlingsinstinkten och på så sätt fått en ambitiös häst. Men det är bara mina spekulationer. Jag är glad för den häst jag har i alla fall.
Kul, att du trivs med din häst!
 
Mina åsikter är nsv travare, trevlig häst att både rida och hantera.
Däremot de flesta jag sett till försäljning från travet som ridhäst har inte varit det. Det jag emotsätter mig är att det finns många "skithästar" som säljs som ridhästar. Därav ville jag just poängtera att de flesta som säljs idag har problem av något slag. Vilket du håller med om.
Så egentligen är vi överens i grunden. :) Men vill du tycka att mina åsikter om vad för nsv travare (kallblodstravare är väl iofs den korrekta benämningen) som säljs idag som ridhästar är fördomar mot hela rasen så inga problem. ;)
Att dumheter är framavlade har jag inte skrivit. Det jag menar är att de säljs pga saker de gör som inte är önskvärda, saker som kan vara farliga för nästa ägare (eftersom de flesta som köper hästarna varken är erfarna hästhanterare eller ryttare). Jag tror att jag uttryckte mig olyckligt med användningen av ordet "dumhet". Dumheter är för mig oönskade beteende, inte att hästen är beräknande. Beräknande kan bara människor vara.
Däremot är det en temperamentsfull häst och ingen nybörjarhäst, det håller tom den Store BB med om.

Jag skrev: Uttalanden om ridbarhet kommer bli mer sanningsenliga vad gäller rasens kapacitet när icke travtränade - tävlade hästar ökar på marknaden.

Du svarade: Ja, det tvivlar jag inte på, är det inte vad förespråkare redan idag försöker framföra?

Och även jag har skrivit i ett annan inlägg här: köp hästen från unghästhagen inte från travbanan.
Så frågan är om vilken sida av staketet jag ska ställa mig. :)
 
"Dessa var i sin tur avlade med inslag av fullblod i slutet av 50-talet för att inte rasen bli inavlad och dö ut."

Var har du fått det ifrån? :confused: Möjligen använde man varmblodshingstar i lönndom för att höja prestationen. Sedan användes Odin xx i aveln men det var innan dölen fanns som egen ras. Odin föddes 1830 så det är ett bra tag sedan.
 
Nu orkar jag bara inte läsa igenom hela tråden. Jag komn så långt som till denna meningen:

"Fick vi bort alla sentimental köp så försvann dom dåliga hästarna och alla vore lyckligare."

Okej så då menar du med andra ord att om man tar en "perfekt (ta ordet med en nypa salt) häst och avlar den med en annan "perfekt" häst så får man en perfekt häst?

Har svårt för att tro att det är så du menar, men du formulerade det så denna gången.

Det kommer alltid att finnas mindre bra hästar oavsett hur mycket man styr aveln. Och dessutom VAD ska man välja att avla på? Hur bra en häst är ridmässigt, då ignoreras kanske hov kvalitet, tänder m.m. istället. Eller kanske tvärtom, man ser till hovar och tänder (m.m.) och låter ridmässigheten lida för det.

Okej jag håller med dig om att man ska försöka få tag på en så bra häst som möjligt både för sin och hästens skull. Vad som är bra är ju sedan upp till köparen att bestämma, men att säga som så att om alla slutade köpa "dåliga" hästar så slutar det existera?
 
Det kommer alltid att finnas mindre bra hästar oavsett hur mycket man styr aveln. Och dessutom VAD ska man välja att avla på? Hur bra en häst är ridmässigt, då ignoreras kanske hov kvalitet, tänder m.m. istället. Eller kanske tvärtom, man ser till hovar och tänder (m.m.) och låter ridmässigheten lida för det."
Sentimental köparna vet knappt om att en häst har hovar, de göms i hovskägget :)
 
Kanske det, men det var ändå inte ett svar på det jag skrev. Nu menar jag om man nu ska köpa eller avla på en så bra häst som möjligt. Man kan inte få allt hos en häst. Det är lika omöjligt som att en person kan vara perfekt.
 
Så då tycker du att man kan lägga ner all avel då? För man vet ju ändå inte vad man får?

Jag sysslar inte med avel själv, men har full respekt för dem som gör det. Tycker det är omåttligt synd att hobbyryttare tar föl på sina halvdåliga djur bara för att "lilla Ami är så snäll och söt och det vore så roligt med föl". Och så väljer man någon poppis hingst för att man sett den på Världscupen i hoppning och den hade en snygg hals... Jag anser att man måste avla på de bästa djuren hela tiden, så att genomstandarden höjs på våra svenska hästar. Hur ska vi annars komma framåt i ridkonsten i detta U-land?! Jag säger som Antti, den dag jag ser en erkänt duktig ryttare köpa en "barock-ras" och börja utbilda den eftersom den har större lämplighet för samling, ska jag sätta kryss i taket.
 
Sätt ett kryss i taket då för det har hänt mer än en gång, men det kanske du missat?

Jag sa inte att man skulle lägga ned aveln jag kritserade helt enkelt hur han skrivit det eller rättare sagt hur det lät och skrev också att jag antog att han menade det så att man skulle sluta avla på de sämre individerna för att få bättre hästar.

Varför skulle man inte ta föl efter sitt sto om man uppskattar kvaliteterna hon har? Och vart har jag skrivit "den hade en snygg hals"?

Det kommer aldrig någonsin att fungera att bara avla på de bästa hästarna. För det första hade det inte funnits tillräckligt med hästar för att möte efterfrågan, för det andra hade det troligtvis blivit ett ramaskri eftersom kanske bara 1/9 del hade haft råd att köpa sig en häst av de som har råd idag.

Så för det första lägg inte ord i "munnen" på mig och börja vrida om det jag skrivit bara för att du känner för det. Det leder ingen vart i alla fall.
 
Avelsfrågan.

Jag håller inte med dig Spider.

Jag anser - och har gjort länge! - att vi måste få bukt med buskaveln. Det är inte hållbart att ta föl på mediokert eller dåligt material av känslomässiga skäl.

Siktar man mot stjärnorna och bedriver seriös avel på kontrollerat hästmaterial kommer man oundvikligen att få medelmåttor någongång emellanåt. Men att avla för att få fram halvtaskiga hästar, det gör att man får dåliga hästar istället för halvbra.

Vill vi förbättra hästmaterialet på sikt och höja standarden överlag går det inte att försvara att man använder dåligt temperament, ovärderade hästar och hästar med möjliga nedärvningsbara sjukdomar i aveln. Vilket görs idag...
 
Re: Avelsfrågan.

Hear, hear!

Det var precis så jag menade. Och Spider - jag har inte lagt några ord i din mun! Du är väl ingen hobbyavlare? Vilka toppryttare är det du tänker på som köpt populära barockraser? Det låter spännande!
 
Re: Avelsfrågan.

Men nu kan jag ju också säga, precis som Carmenzita vet, att jag inte avlar på min häst för att få en "barock" häst utan jag gör det för hoppningen. Får jag då fram en häst som går msv är det väl inget fel med det.

Carmenzita
När du skrev att köpa häst av "barock" ras och erkänt duktiga ryttare antar jag att du menar inom AR och inte inom all annan ridning. Du vet själv lika bra som jag vilka duktiga tränare som köpt sig häst av "barock" ras. Om nu inte t.ex. andalusier och kallblodstravare strukits från den listan.
 
Re: Avelsfrågan.

Nej, jag menade inte erkänt duktiga AR-ryttare och det tror jag du vet, Spider84. När Claus Balkenhol eller annan i samma division börjar ägna sig åt att föra fram den nordsvenska travaren, kan vi börja diskutera.
Jag menar inte att klanka ner på någon ras eller någon tränare, men precis som Lovisaleonora säger måste vi höja standarden, annars kommer vi ALDRIG någon vart. Oavsett hur många spöprov som avläggs.
 
Det kommer aldrig någonsin att fungera att bara avla på de bästa hästarna. För det första hade det inte funnits tillräckligt med hästar för att möte efterfrågan, för det andra hade det troligtvis blivit ett ramaskri eftersom kanske bara 1/9 del hade haft råd att köpa sig en häst av de som har råd idag."
Det vore bra. Du pekar just på att man köper dom billiga. Sen hittar man på svepskäl för att motivera det.
Hade du egen gård som ska drivas av inkomster på hästuppfödning så skulle du snabbt se att det inte går med slaktpriser. Den som inte har några kostnader och en inkomst från annat håll kan leka uppfödare och sälja hästar till långt under framställnings kostnad.
Och uppfödare lurar sig själv lite genom att bedriva avel för höga klasser och sen sälja dom mindre bra hästar till låga priser bara för att bli av med dom och få tillbaka något.
Gjorde dom inte det så skulle priserna vara högre. Och kvaliten med.
Om svenskar började äta hästkött så skulle mycket skit sållas bort, vanvettiga slakttransporter skulle försvinna.
Mycket skulle bli bättre av att äta upp överskottet. Vill man inte äta köttet själv så byt med grannens häst, hans är ju alltid sämmre :)
Eller gör hundmat av den, eller lägg på burk och skicka till svältande ute i världen.
 
Re: Avelsfrågan.

Nej jag tänkte faktiskt AR tränare.

Spö proven tycker jag inte har mycket med avlen eller tränarna för delen heller. Det är ett bevis på att hit har vi kommit, men sedan säger det inte så mycket mer.

Sen håller jag med om att man självklart ska sträva efter att höja standarden. Jag missförstode det helt enkelt när du skrev det.
 
Okej, jag håller med dig i det mesta även om du nu skriver som du alltid gör. :crazy:

Nu menade jag inte billiga som i underdrivet billiga utan mer prisklassen 30-40000kr. Som sagt hade man bara valt "eliten" av hästarna så hade priserna legat högt över det också. Men okej om man avlar på det bättre endast, visst hade det varit bra.

Men hur skulle man egentligen ha gjort med de hästar som avlas fram som visar sig bli sämre än det man ville ha som uppfödare, tycker du?

Inte mig emot att man gör kött som äts av hästarna, men som om man ser på nordens historia av ätandet av hästkött så skulle det krävas mycket för att vända den trenden. Dock visst hundmat eller kattmat inte mig emot.

Dock skulle jag faktiskt aldrig kunna äta min egna häst av sentimentala skäl, sen är det ju inte allt för ofta som hästarna tas bort av sjukdom och då är de oftas full av mediciner som gör att de inte kan ätas.

Tack och lov säger jag bara för att vi fick begrava Kyra hemma på gården. För min sentimentala skull, ja.

Grannens häst sämre sämre...snarare så har man inte så starka känslor för den som man har för sin egna.

Nej, men allvarligt. Tycker du att man bara ska avla på det allra bästa hästmaterialet och därmed få priserna långt över vad en normal person har råd med och därmed få bättre hsätmaterial eller tycker du att man ska det bättre hästmaterialet och avla på och på så sätt få fram hästar som bidrar till ett förbättrat hästmaterial i framtiden och också få fram hästar som en normal person kan ha råd att köpa?

Och vad skulle man göra med de hästar som mot den förväntning man har inte blir så bra som man velat?
 
I början skulle nog bästa lösningen vara att avliva dom som inte håller måttet.
Men längre fram så skulle dom dåliga vara så ok att de var helt användbara och skulle då få ett bra liv. Men sen hålla på aveln så att dom inte återanvänds.
Och redan nu slå på stopp för genavel. Den kommer att utarma hästgenerna på sikt. Nästan så att semin skulle stoppas.
Dom en hingst kan betäcka naturligt skulle räcka. Och dom som är störda så de inte kan betäcka naturligt skulle försvinna ur böckerna.
Men i slutändan är det folks penga intresse som ändå kommer att styra och förstöra.
PRE har nämts mycket här. Och där begås ett stort misstag. Dom hästar som spanjorerne kasserar för avel köps av svenskar och sätts i avel. En spansk avelshingst kostar miljoner inte under 100 tusen.
Färg är också populärt. Dom svarta PRE är dyrare. Men sämmre ridhästar. Hur det kommer sig vet jag ej. Hempling har en saga i sin bok om det. Men om det är så vete f-n.
Men förmodligen så är det så att dom har bara avlat på färgen och då har allt slunkit med. Vilket då har dragit ner dom svartas användbarhet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 044
Senast: Lobelia
·
Dressyr Har sett 2 reaksjoner på youtube om FEI's nye regelbok for 2023 som har fjernet alle punkter om hvordan hestens hode skal være under...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 037
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp