Kampanj mot djurinspektörer

(NSK)
Annette Hård kände sig kränkt av djurskyddsinspektörerna i Sjöbo kommun. Därför har hon nu annonserat i lokalpressen för att hitta människor i en liknande situation. Vad de ska göra vill hon inte gå in på men hon garanterar att det kommer att märkas på något sätt.

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080630/NYHETER/104842230
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

jag har fullt förtroende för våra inspektörer och anser att de gör ett kanonjobb! :bow:

Den som jag hade ute och inspekterade i mitt stall var mycket trevlig, upplevde inget obehag eller att jag kände mig kränkt på något vis.

Det var snarare så att jag satt inne med den större kunskapen om hur det skulle vara.

Påtalade vissa saker som jag själv hade påpekat om jag hade varit inspektör, men det var inget jag fick anmärkning för.

Jag skulle önska en större kunskap hos vissa inspektörer, för onekligen så brister det hos vissa på den biten.

Det måste väl vara ett rimligt krav att ställa på myndigheterna som häst och stallägare, helt ok för mig att man blir kontrollerad, men det ska göras av någon som verkligen ÄR kunnig på området häst, och inte en som gått en "crash kurs" på några dagar.

Nu har jag själv enbart goda erfarenheter av våran kommun, men har hört av andra som verkligen skulle behöva lära sig mera häst innan de ger sig ut och ska bedöma andras hästhållning.

Så att ALLA gör ett kanonjobb, det kan jag inte hålla med om alls.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Det finns lagar och regler att följa, och det är efterlevnaden av dessa inspektören ska bedöma. En intressant iakttagelse jag gjort som inspektör är att de som har produktionsdjur oftast är enklare att inspektera, oavsett om det finns brister eller ej. Djurhållningen inom produktionsdjuren är på något vis mer likartad sinsemellan än vad hästhållningen är. Detta tror jag beror på att de har mer kontroll och krav på sig från branschen än vad hästhållare har. Många hästhållare är ej medvetna om att de ska inspekteras överhuvudtaget.

Med tiden har jag lärt mig att det finns lika många sätt at hålla häst som det finns hästhållare, så det är mycket lärorikt att inspektera hästhållning. Jag borde kanske ha anat detta innan jag blev inspektör eftersom jag själv haft häst i många år.

Hästhållare har oftast en egen uppfattning om hur just deras hästar ska hållas, och om den avviker från lagtexten, så blir det ofta en jobbig situation för hästhållaren att ändra till en eventuellt annorlunda hästhållning än vad de haft tidigare.

Djurskyddsinspektören ska se till att lagarna följs, inget annat. Vissa djurhållare blir såklart irriterade när man säger att det är fel på hur de håller sina djur, det är helt naturligt, men vi ska se till att stiftade lagar följs.

Min uppfattning är att de flesta djurhållare ser inpektionen som en naturlig och positiv del i djurhållningen. Detta baserat på att de flesta djurhållare går under kategorin skötsamma. Dessa skötsamma djurhållare säger ofta till mig att de gärna blir kontrollerade så att de har ett "kvitto" på att de är just skötsamma. De skötsamma djurhållarna påtalar även ganska ofta att jag ska inspektera mindre skötsamma djurhållare och få dessa att rätta till sina brister. Det senare är naturligtvis det som prioriteras även om skötsamma djurhållare även ska inspekteras med ett visst intervall.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Djurskyddsinspektören ska se till att lagarna följs, inget annat. Vissa djurhållare blir såklart irriterade när man säger att det är fel på hur de håller sina djur, det är helt naturligt, men vi ska se till att stiftade lagar följs.

Det är en del av problematiken, när lagarna blir fel och nitiska personer har som livsuppgift att se till att andra följer lagarna. Och för att staten inte ska behöva försvara sig mot medborgaren så har man i princip omöjlig gjort att få rätt mot staten.



Hästhållare har oftast en egen uppfattning om hur just deras hästar ska hållas, och om den avviker från lagtexten, så blir det ofta en jobbig situation för hästhållaren att ändra till en eventuellt annorlunda hästhållning än vad de haft tidigare.

Visst är det skamligt va? att ha egen uppfattning.




Min uppfattning är att de flesta djurhållare ser inpektionen som en naturlig och positiv del i djurhållningen. Detta baserat på att de flesta djurhållare går under kategorin skötsamma. Dessa skötsamma djurhållare säger ofta till mig att de gärna blir kontrollerade så att de har ett "kvitto" på att de är just skötsamma. De skötsamma djurhållarna påtalar även ganska ofta att jag ska inspektera mindre skötsamma djurhållare och få dessa att rätta till sina brister. Det senare är naturligtvis det som prioriteras även om skötsamma djurhållare även ska inspekteras med ett visst intervall.

Otäckt att det finns sånna människor och att de dessutom får beröm.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Skillnaden mellan hästägare och produktionsdjursägare är att man har häst på samma sätt som man har hund idag. Den är ofta en del av familjen och det kan nog vara så att en del känner sig stämplade som djurplågare när inspektören kommer ut. Gärna efter att nån annan människa i all sin förträfflighet har anmält en, hur kul är det även om inget är fel.

En vän till mig blev anmäld, hennes hästar stod och såg apatiska ut tydligen. Inspektören hittade inget fel, men visst kände hon sig olustig över besöket. Mätta gamla hästar står och vilar rätt mycket faktiskt.

De som har produtionsdjur driver ju det som en industri nästan, särskilt idag när man måste ha så många djur för att gå runt (inte samma känsliga tår kanske).

Att en lag är en lag är väl självklart för alla, men hur nitisk är du om det fattas 5 cm någonstans? Vad gör du när det inträffar?

Du får gärna förklara den juridiska gången för mig inklusive påföljder. Kan du ta ut en polis och sjkuta hästarna om det är 5 cm för lågt i tak tex? Skulle du göra det?
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Att en lag är en lag är väl självklart för alla, men hur nitisk är du om det fattas 5 cm någonstans? Vad gör du när det inträffar?

Du får gärna förklara den juridiska gången för mig inklusive påföljder. Kan du ta ut en polis och sjkuta hästarna om det är 5 cm för lågt i tak tex? Skulle du göra det?

Inspektören kan godkänna mindre avvikelser från minimimåtten om djurhållningen är god i övrigt, med mindre avvikelse menas maximalt 5% från minimimåtten. Om det inträffar så godkänner jag stall med mindre avvikelser om djurhållningen är god i övrigt, dvs om avvikelsen ej innebär någon risk för djuren, vilket oftast ej mindre avvikelser gör.

Svaret på din andra fråga är nej. Svaret på nästa fråga är då också svaret nej eftersom jag ej har den befogenheten.

Den juridiska gången kan vara olika beroende vilken paragraf i djurskyddslagen som är tillämplig, det kan vara olika i olika fall av omhändertaganden

Djurskyddslagen 31 § Länsstyrelsen skall besluta att ett djur skall tas om hand genom polismyndighetens försorg om
1. djuret otillbörligt utsätts för lidande och detta inte rättas till efter tillsägelse av kontrollmyndigheten,
2. ett beslut som meddelats enligt 26 § inte följs och beslutet är av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt,
3. ett beslut som meddelats enligt 29 § inte följs,
4. den som har djuret i sin vård har dömts för djurplågeri enligt 16 kap. 13 § brottsbalken, eller
5. den som har djuret i sin vård vid upprepade tillfällen dömts för brott enligt 36 eller 36 a § eller vid upprepade tillfällen varit föremål för beslut enligt 26 §. Lag (2006:809).

I ovanstående fall skickar jag ärendet till länsstyrelsen, som har att pröva det. Om beslutet blir att ett omhändertagande ska ske så bedöms djurens mentala och fysiska status av länsveterinär och utefter det kan beslut om vad som skall göras med djuren tas.

Enligt 32 § Djurskyddslagen så kan länsstyrelsen, en kontrollmyndighet eller polismyndigheten besluta att ett djur som är utsatt för lidande omedelbart skall omhändertas om
1. det bedöms utsiktslöst att felet blir avhjälpt,
2. ägaren till djuret är okänd eller inte kan anträffas, eller
3. det i övrigt bedöms oundgängligen nödvändigt från djurskyddssynpunkt.
Om beslutet har meddelats av någon annan än länsstyrelsen, skall beslutet underställas länsstyrelsen, som snarast skall avgöra om det skall fortsätta att gälla.
Omhändertagandet skall ske genom polismyndighetens försorg. Lag (2006:809).

I detta fall kan jag ta beslut om omhändertagandet, men beslutet är underställt länsstyrelsen, vilket betyder att det är de som prövar om belutet ska stå fast eller ej. Precis som vid omhändertagande enl 31 § kontrollerar länsveterinär djurens mentala och fysiska status för att besluta om vad som ska hända med djuren.

Vill man läsa mer om vad som står i djurskyddslagen så finns en länk till den här http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Hästhållare har oftast en egen uppfattning om hur just deras hästar ska hållas, och om den avviker från lagtexten, så blir det ofta en jobbig situation för hästhållaren att ändra till en eventuellt annorlunda hästhållning än vad de haft tidigare.

Visst är det skamligt va? att ha egen uppfattning.

Min uppfattning är att de flesta djurhållare ser inpektionen som en naturlig och positiv del i djurhållningen. Detta baserat på att de flesta djurhållare går under kategorin skötsamma. Dessa skötsamma djurhållare säger ofta till mig att de gärna blir kontrollerade så att de har ett "kvitto" på att de är just skötsamma. De skötsamma djurhållarna påtalar även ganska ofta att jag ska inspektera mindre skötsamma djurhållare och få dessa att rätta till sina brister. Det senare är naturligtvis det som prioriteras även om skötsamma djurhållare även ska inspekteras med ett visst intervall.

Otäckt att det finns sånna människor och att de dessutom får beröm.

Jag tycker inte att det är skamligt att ha en egen uppfattning, du har själv citerat mig och man måste läsa hela meningen för att den ska få den innebörden jag menar. Har man bra egna lösningar för sin djurhållning så är det alltid positivt i mina ögon. Det är när man har egna lösningar som ej är bra för djurens välbefinnande som problem uppstår.

Varför tycker du att det är otäckt med de som följer lagarna, dvs de flesta, får beröm? Jag har själv stor hjälp av djurhållare som upptäcker brister hos andra djurhållare, många av de vanvårdsfall som uppdagats hade ej kommit till myndighetens kännedom om inte andra hade kontaktat myndigheten.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

KL

:bow:

Jag vill bara säga tack till er inspektörer som ens orkar svara på frågor här och i den andra tråden på ämnet. Jag har fått mer insyn i hur er vardag ser ut och jag som aldrig fått besök känner att jag tror att det finns många bra inspektörer ute i landet även om det finns de som inte passar till jobbet med.

Själv är jag lärare och vi vet ju alla någon lärare man haft som varit dålig och förhoppningsvis var de flesta bra, så jag kan förstå hur ni känner er.:crazy:

Det är bra att vi i Sverige har lagar om hur man ska sköta sina djur på bästa sätt (även om alla inte är perfekta än) och att det finns folk anställda som ska se till att de efterlevs (även om det hade behövts fler).
Keep up the good work! ;)
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Diesto- du är pinsam, fördriv tiden med något meningsfullt istället!
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Att hoppa på Gårdlund är väl ganska pantat.
Få djurskyddsinspektörer har väl mer torrt på fötterna än han vad avser hästar.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Verkligen jättesnällt att du tar dig tid att skriva.

Det känns lugnare att veta hur det går till juridiskt, vad som kan hända och vem som ska fatta besluten i slutänden osv. Jag kan läsa om lagar och tro att jag förstår vad som menas, men känner mig väldigt osäker på hur det blir i praktiken.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Blir oroad över att vissa har något emot djurskyddsinspektörer och att svara på div frågor om sin djurhållning...

Varför skulle man ha något emot det? Har man sitt på det torra så har man inte heller något att dölja.
Skulle själv tycka att det var intressant att få besök av en djurskyddsinspektör då jag anser att dessa inspektioner borde utökas.
Allt för många hästar vanvårdas tyvärr och detta kan stoppas med utökade inspektioner.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Här har exempelvis kriminella gäng begärt summor runt 50 000:- för att inte anmäla djurägare för vanvård - om ens hälften av djurägarna betalar utpressningspengarna och inspektörerna och de kriminella gängen delar lika på "inkomsterna" så blir det en ganska bra "extrainkomst" - både för inspektörerna och de kriminella gängen - det finns många gårdar.....

Oj,oj,oj :eek: Detta är ENORMT grova anklagelser, det du sysslar med nu skulle faktiskt kunna anmälas som förtal......
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Eftersom Diestro är anonym så pekas ju heller ingen individ ut så jag tror inte det är förtal. Å andra sidan så innebär dej ju också att vi inte behöver ta Diestro på allvar.

Det är trollvarning här.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Här har exempelvis kriminella gäng begärt summor runt 50 000:- för att inte anmäla djurägare för vanvård - om ens hälften av djurägarna betalar utpressningspengarna och inspektörerna och de kriminella gängen delar lika på "inkomsterna" så blir det en ganska bra "extrainkomst" - både för inspektörerna och de kriminella gängen - det finns många gårdar.....

Skulle kriminella gäng alltså ge sig in i stallmåttsbranschen?
Och inspektörer i lag med dessa?

Dessutom skulle denna extrema korruption föregå så öppet så att du får reda på det. Men ingen annan...

Borde du inte kontakta http://www.institutetmotmutor.se med din kunskap och det material du har så att du kan sätta stopp för det hela?
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Otäckt att det finns sånna människor och att de dessutom får beröm.

Varför är det otäckt att det finns de människor som upplyser om hästägare som inte sköter om sina hästar på ett bra vis?

Av antingen okunskap eller dumhet.

Jag tycker det är bra att andra talar om vart en inspektion bör genomföras, för hästarnas bästa!
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Men nu skrev jag inte att de skulle gå in hursomhelst om man inte var hemma, utan mer en reaktion när de inte släpps in fast man är hemma och inte kan vara med.

Jag tolkade det som att du ansåg att de som inte ville ha in en inspektör i stellet om de inte var hemma hade något att dölja.

Är man hemma och väljer att inte släppa in en inspektör tycker jag att man skall ha väldigt bra orsaker till det, tex då häst i karens
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Jag tolkade det som att du ansåg att de som inte ville ha in en inspektör i stellet om de inte var hemma hade något att dölja.

Är man hemma och väljer att inte släppa in en inspektör tycker jag att man skall ha väldigt bra orsaker till det, tex då häst i karens

Eller också så har man inte tid att visa runt inspektören. Jag skulle inte låta någon annan gå runt fritt här om jag inte hade tid att vara med. Om någon skulle anmäla mig skulle jag väl vara tvunget att visa det mest nödvändiga men inte mer.

Annars så skall inspektören boka en tid med mig, på sätt respekterar inspektören att även min tid är dyrbar.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Här i Kungälv ansåg inspektören att hon hade bokat tid efter att hon enligtt egen uppgift släppt av ett visitkort på gårdsplananen - hon tog sedan "för säkerhets skull" med sig polisen vid "mötet" eftersom hon inte var säker på att jag skulle vara hemma.

Här har också varit ett väldigt uppmärksammat fall där en hundägare helt felaktigt blev av med sina hundar efter anmälan om vanvård - som visade sig ogrundad, men hundarna omhändertogs och omplacerades - och nu kan inte hundägaren få tilbaks sina hundar.

Djurskyddsinspektörerna hävdade också att hundägaren var psykiskt sjuk (= protesterade mot omhändertagande av friska välskötta hundar) och fick djurägaren inlagd på psykiatrisk avdelning där hon friskförklarades efter fullständig utredning.

Detta hände utan att djurägaren på något sätt gjort något fel - endast på anonym anmälan!!!

Anonyma anmälningar har här börjat användas för utpressningssyfte av kriminella gäng, där djurägaren krävs på belopp om runt 50 000 :- för att slippa anmälningar - om inspektörerna skulle få ens hälften av dom pengar som dras in på anonyma anmälningar med tillhörande utpressning och attacker mot djuren så är det väldigt mycket pengar.....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Annette Hård som för en kamp mot djurskyddsinspektörerna i Sjöbo kommun har nu stött på patrull från annat håll...
Svar
1
· Visningar
970
Senast: Generalen
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Livsmedelsverket tar sina händer ifrån fallet med misstänkt svartslakt på Knorrevången i Glimåkra...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 554
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Efter flera år som förening sätts det punkt för verksamheten. Stenskogens ridklubb har försatts i konkurs. – Vi är väldigt...
Svar
1
· Visningar
1 498
Senast: Havregryn
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Trappers som slappade vid lägerelden. Skjutglada cowboys som gjorde allt för att ta kål på varandra. Och mitt i allt detta en...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp