Kampanj mot djurinspektörer

(NSK)
Annette Hård kände sig kränkt av djurskyddsinspektörerna i Sjöbo kommun. Därför har hon nu annonserat i lokalpressen för att hitta människor i en liknande situation. Vad de ska göra vill hon inte gå in på men hon garanterar att det kommer att märkas på något sätt.

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080630/NYHETER/104842230
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Då får inte utehästarna vara i ridhuset...:idea: ;)
De får vara utomhus så länge skulle jag tro.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Att påstå att våra djurskyddsinspertörer inte har någon kunskap är djupt kränkande för en hel yrkeskår.

Du, det finns inspektörer som inte ens vet att en häst kan ha kastanjer.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Att påstå att våra djurskyddsinspertörer inte har någon kunskap är djupt kränkande för en hel yrkeskår.

Du, det finns inspektörer som inte ens vet att en häst kan ha kastanjer.

Samt att det finns folk som skriver insändare som inte vet att hästar inte kan ligga ner hela tiden de är inne, hästen är skapad för att stå, deras inre organ klarar inte att de ligger längre tider. ( med anledning av det du skrev att det var bättre att det var så lågt i taket att hästen måste ligga, fast du motsäger dig själv en häst som tvingas ligga kan aldrig vara väl sköt, mot naturlagarna.
Och du jag kan garantera att just denna inspektör vet vad han talar om. Men du kanske också har ett undermåligt stall och inte vill ha ngn inspektion.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

och en mer kompetent person får man leta efter. Dock är han mycket rak när det gäller att säga sin mening. Inget inlindat, kanske det som kändes kränkade att han säger rakt ut vad man menar, kan inte misstolkas.

Håller med, han är en av de inspektörer som faktiskt vet väldigt mycket om hästar!

/KT
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Hur kan du skriva på detta sätt. Hoppas du skojar? För du kan inte mena allvar. Det säger sig själv att ett stall med låg takhöjd inte har den luftventilationen som ett med högre takhöjd. Eller de har fläktar som driver runt luften??
.

Har man ordentliga lufttrummor( för sjävdrag) i taket kan man ha ganska låg takhöjd och ändå väldigt bra luft i stallet.

Hög takhöjd är inte det enda saliggörande.

/KT
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Allt jag efterlyser är lite vanligt vett och ibland även etikett.

De jag känner som har haft inspektörer ute har alla blivit godkända, nån fick åtgärda nåt i foderkammaren som inte passade med inspektörens mått och det handlade om ca 5 cm. Självklart gjorde hon som hon blivit anvisad.

Samtliga har känt sig väldigt illa till mots under inspektionen och tycker sig ha blivit bemötta med viss arrogans. En sa att det verkade som om de var besvikna över att de inte hittade nåt att anmärka på.

Klart som fan man vill vara hemma när inspektörerna kommer, har ni inte läst om hur hästar blivit skjutna på plats då nåt inte varit helt enligt alla regler? Jag vet att det förmodligen handlat om tidningarnas löpnummer-försäljning snarare än fakta, men det gör ju inte mig mindre orolig. Särskilt inte när jag läste ett inlägg för nåt år sedan där en inspektör chockat frågat om spikarna i fötterna på hästen. (den var skodd...) (skulle ni vilja ha inspektörer nosande runt i ert hus också utan att ni var där? En del av oss bor nog mer i stallet än i huset för den delen, klart det känns privat!)

Skulle uppskatta en bättre dialog med denna yrkeskår där de flesta säkert gör sitt bästa, vad har de befogenhet att göra tex? Och de skulle gärna kunna skicka några av dem på charmkurs...

För övrigt, har inte veterinärer nån sorts anmälningsplikt om de tycker att nån inte tar hand om sina djur? Måste det åka ut en inspektör till varenda gård i hela Sverige bara för att mäta stall?
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Klart som fan man vill vara hemma när inspektörerna kommer, har ni inte läst om hur hästar blivit skjutna på plats då nåt inte varit helt enligt alla regler? (skulle ni vilja ha inspektörer nosande runt i ert hus också utan att ni var där?


För övrigt, har inte veterinärer nån sorts anmälningsplikt om de tycker att nån inte tar hand om sina djur?



Jo, veterinären ska anmäla, men har tanken aldrig slagit dig att inte alla tar ut veterinär vid sjuka djur?

Jag hör till dem som glatt släpper både inspektörer och andra kontrollanter lösa på gården:D,jag undrar om det inte är lite så att man till viss del blir bemött som man bemöts.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Ber om ursäkt förstår nu att du inte är så gamal än.
Här blir det samma fenomen som i fra, är man emot så är man automatiskt skyldig tydligen.
Det finns alltså människor i landet som är så angelägna om att visa sin oskuld i allt, att dom vill ha dagliga inspektioner för att verkligen kunna visa detta.
Och sen finns det sånna som jag som anser att ingen har minsta med att göra om det är ptv eller pth. Man vänjer folket med kontroll genom att börja med saker som dom flesta inte berörs av. Sen efter ett tag kan man utöka för befolkningen har redan just skrikit ut att är man oskyldig så gör kontroller inget.
Bara det att till slut så finns det en fullständig kontroll som får även den mest kontroll vänliga att få rysningar.
Stoppa innan farten blir för hög.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Det värsta är att kontrollanterna är så okunniga att dom inte alls klarar av att göra en kontroll - och inte ens försöker - klarar inte av att se om hästarna är i hull, har fått adekvat hovvård etc. - utan skriver anmärkning efter anmälan - oavsett hur det ser ut i verkligheten. - Och överlåter till djurägaren att bevisa sin oskuld. - Det är detta som används av kriminella gäng för att pressa pengar av djurägare som inte alls gjort något fel - hade djurägarna inte haft välskötta djur hade de kriminella gängen antagligen inte haft så mycket utpressningspengar att hämta.

Detta förfarande strider mot Europakonventionen för mänskliga rättigheter, Svensk grundlag och Europeiska Unionens regler för hur myndighetskontroll får gå till - men med dagens svenska (obefintliga) kontroll av inspektörernas arbete så är det så här det ser ut i många kommuner.

Här har exempelvis kriminella gäng begärt summor runt 50 000:- för att inte anmäla djurägare för vanvård - om ens hälften av djurägarna betalar utpressningspengarna och inspektörerna och de kriminella gängen delar lika på "inkomsterna" så blir det en ganska bra "extrainkomst" - både för inspektörerna och de kriminella gängen - det finns många gårdar.....
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Tycker det verkar konstigt med tanke på att så många djurskyddsinspektörer faktiskt är fd hästfolk eller helt enkelt har häst själva. Givetvis finns det dom med andra specialområden, det skulle vara svårt att vara expert på alla djur, en viss allmänkunskap finns och jag antar att man lär sig med åren.:idea:

Historier om att det finns inspektörer som inte visste att man spikade i hästens hovar har man hört i åratal och det är rungång på liknande historier om de flesta yrkeskategorier. När hästen togs bort gjordes beslutet av en veterinär inte en inspektör.:confused:

Som någon skrev tidigare så är de mått i djurskyddslagen minimummått, man får gärna ha större men dessa mått är dragna vid absolut minsta för våra djurs vålmående skull. Hur många skulle vilja att hönsen får det ännu mindre i en slaktkycklingsbesättning, att man får stoppa in en kalv i en ännu mindre kalvbox? Dessa mått finns ju av en anledning och inspektörernas jobb är att se till att de efterlevs oavsett djursort.

Sedan är det givetvis så att det finns människor på fel plats inom alla yrkeskårer, vem har inte gått ifrån en restarang pga att maten var bränd eller att servitrisen varit sur? Inte drar jag alla kockar eller servitriser över en och samma kam för dens skull och hävdar att de gör det på ren ovilja mot människor ;)

Personligen tror jag att det handlar om helhetsbedömmningar när man ser till djurets välfärd. Och jag skulle inte slå ner på någon cm här eller där om det ser bra ut i största allmänhet. Mina stalldörrar står öppna för besiktning och detsamma tror jag om de flesta som inget har att dölja.

Mumin
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Mumin_79: Bra skrivet :bow: Vissa "rövarhistorier" i den här tråden har fått mig att garva och undra i vilken värld skribenterna lever... jag har fullt förtroende för våra inspektörer och anser att de gör ett kanonjobb! :bow:
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Med tanke på vilka vidriga korrumptionsanklagelser du kommer med vore det bra om du på något sätt kunde stödja dem.
Annars kan åtminstone jag bara betrakta det som bullshit av grövsta slag.
PL
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Jo, veterinären ska anmäla, men har tanken aldrig slagit dig att inte alla tar ut veterinär vid sjuka djur?

Det vet jag och det är det jag menar, de som tar ut veterinär till sina djur för vaccinering och diverse har ju på ett sätt blivit kollade redan. Om veterinären ansåg att ett fel förlag hade han/hon högst troligen tagit tag i det eller hur? Onödigt att skicka dit nån extra kontrollant liksom...

Jag upprepar att jag vill ha en öppnare dialog och att vi djurägare kunde kolla våra inspektörer se vad de har för utbildning och bakgrund för att vara säkra på att de verkligen kan sin sak. Inte bara har utbilning i regelverk kring hagar och stallbyggnader.

För övrigt hade jag en häst som låg och stönade i hagen för ett par år sedan, det var uppenbart att han hade väldigt väldigt ont och han vill inte resa på sig. Jag trodde hästen höll på och dö eller någonting och det hade nog vem som helst trott som sett honom. Det enda fel som veterinären kunde hitta var ett litet litet sticksår på ett av bakbenen. Han fick en spruta pencillin i benet och på kvällen kunde ingen gissat att han varit "döende" samma morgon. Inte ens halt. Hade det kommit ut en inspektör den morgonen och sett honom just då, hur hade det slutat?
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

KL

Det finns ju flera på buke som inte skulle släppa in en inspektör i stallet om man själv inte kan vara med. Jag undrar av vilken anledning. Är man rädd att de ska mäta fel?:D

Det är väl en självklarhet att man skall vara hemma om man får besök av en inspektör.

Jag skulle aldrig heller släppa in någon överhuvudtaget i mitt stall om jag inte var hemma.

Jag anser det inte rätt att gå in till andras stallar om ägaren inte är hemma, oavsett om det gäller en inspektör eller annan person.

Inspektören vet för det första inte om folk har sjuka hästar som står i karantän tex och då är det knappas lämpligt att gå in öht.

Eller du brukar tycka det är helt ok om främmande folk går in i ditt hus tex?

Och jo mitt stall är godkänt av inspektör så det finns inget att dölja, men jag personligen vill inte ha folk springande på min gård/stall
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Korrekt uppfattat gissa om jag var glad och tacksam!:D

Det jag ville få fram var att om man kommer in i en situation utifrån är det lätt att det blir fel för det kan vara svårt att tolka dels djurens beteende och dels vilka åtgärder som redan tagits och vilka som är på väg att tas.

När jag ringde och grät i telefonen tog det veterinären 15 min att komma, men det är ju inte alltid man har sån tur att de finns i närheten eller ens går att få tag i på telefon.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Ber om ursäkt förstår nu att du inte är så gamal än.
Här blir det samma fenomen som i fra, är man emot så är man automatiskt skyldig tydligen.
Det finns alltså människor i landet som är så angelägna om att visa sin oskuld i allt, att dom vill ha dagliga inspektioner för att verkligen kunna visa detta.
Och sen finns det sånna som jag som anser att ingen har minsta med att göra om det är ptv eller pth. Man vänjer folket med kontroll genom att börja med saker som dom flesta inte berörs av. Sen efter ett tag kan man utöka för befolkningen har redan just skrikit ut att är man oskyldig så gör kontroller inget.
Bara det att till slut så finns det en fullständig kontroll som får även den mest kontroll vänliga att få rysningar.
Stoppa innan farten blir för hög.

Lille vän. Jag är säkert äldre än vad du är. Och ja, jag står för mina åsikter, har inga problem att berätta vad mina hästar äter, vem som skor och så vidare om en inspektör eller vet. skulle fråga.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Det är väl en självklarhet att man skall vara hemma om man får besök av en inspektör.

Jag skulle aldrig heller släppa in någon överhuvudtaget i mitt stall om jag inte var hemma.


Men nu skrev jag inte att de skulle gå in hursomhelst om man inte var hemma, utan mer en reaktion när de inte släpps in fast man är hemma och inte kan vara med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Annette Hård som för en kamp mot djurskyddsinspektörerna i Sjöbo kommun har nu stött på patrull från annat håll...
Svar
1
· Visningar
973
Senast: Generalen
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Livsmedelsverket tar sina händer ifrån fallet med misstänkt svartslakt på Knorrevången i Glimåkra...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 592
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Efter flera år som förening sätts det punkt för verksamheten. Stenskogens ridklubb har försatts i konkurs. – Vi är väldigt...
Svar
1
· Visningar
1 500
Senast: Havregryn
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Trappers som slappade vid lägerelden. Skjutglada cowboys som gjorde allt för att ta kål på varandra. Och mitt i allt detta en...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp