Kampanj mot djurinspektörer

(NSK)
Annette Hård kände sig kränkt av djurskyddsinspektörerna i Sjöbo kommun. Därför har hon nu annonserat i lokalpressen för att hitta människor i en liknande situation. Vad de ska göra vill hon inte gå in på men hon garanterar att det kommer att märkas på något sätt.

http://www.nsk.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080630/NYHETER/104842230
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Anonyma anmälningar har här börjat användas för utpressningssyfte av kriminella gäng, där djurägaren krävs på belopp om runt 50 000 :- för att slippa anmälningar - om inspektörerna skulle få ens hälften av dom pengar som dras in på anonyma anmälningar med tillhörande utpressning och attacker mot djuren så är det väldigt mycket pengar.....

vad säger polisen om det då?
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Anonyma anmälningar är en sak, dina idiotpåståenden om att inspektörerna skulle vara i maskopi med kriminella gäng ngt helt annat.
Om ngn djurägare med taskig djurhållning är så jävla dum att h*n hellre sätter sig i klorna på kriminella än fixar bristerna så kan jag inte ens tycka synd om personen.
PL
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Jag tolkade det som att du ansåg att de som inte ville ha in en inspektör i stellet om de inte var hemma hade något att dölja.

Är man hemma och väljer att inte släppa in en inspektör tycker jag att man skall ha väldigt bra orsaker till det, tex då häst i karens


Jag uttryckte mig helt enkelt klantigt i det första inlägget.

Jag menar självklart inte att inspektörer ska göra vanliga kontroller utan lov, precis som du skriver kan det finnas skäl till att inte störa.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Annars så skall inspektören boka en tid med mig, på sätt respekterar inspektören att även min tid är dyrbar.


Här bokar inspektörer aldrig tid ens för vanliga kontroller, knackar bara på, är ingen hemma återkommer de.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Anonyma anmälningar har här börjat användas för utpressningssyfte av kriminella gäng, där djurägaren krävs på belopp om runt 50 000 :- för att slippa anmälningar - om inspektörerna skulle få ens hälften av dom pengar som dras in på anonyma anmälningar med tillhörande utpressning och attacker mot djuren så är det väldigt mycket pengar.....



Menar du med det sista att kriminella gäng skadar djuren om de inte får pengar?
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Menar du med det sista att kriminella gäng skadar djuren om de inte får pengar?
Det kan ju faktiskt ligga något i det, med tanke på alla knivskurna hästar man läser om i tidningarna...:eek:
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Vilket slöseri med tid!



Faktum är att du har rätt, och jag har inte tänkt på det sättet förut, de får ju lägga x tid stundom på ingenting.

Samtidigt vet jag att en del av missförhållanden hos djurhållare faktiskt mer tydligt upptäckts av dem, just p.g.a oanmälda besök, som annars inte hade upptäckts alls.

Så jag är tudelad.

Men inte aviseras anmälda djurhållare inspektorbesök hos er?
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Faktum är att du har rätt, och jag har inte tänkt på det sättet förut, de får ju lägga x tid stundom på ingenting.

Samtidigt vet jag att en del av missförhållanden hos djurhållare faktiskt mer tydligt upptäckts av dem, just p.g.a oanmälda besök, som annars inte hade upptäckts alls.

Så jag är tudelad.

Men inte aviseras anmälda djurhållare inspektorbesök hos er?

Jag menar att de vanliga planerade inspektionerna givetvis skall vara bokade i färväg. Då vet man att djurägaren har tid och har avsatt tid för att visa runt inspektören. Som djurägare har man då också tid att fundera på vilka frågor man eventuellt vill ställa till inspektören. Annars faller lite av det här med att man skall se inspektören som en rådgivaer mer än en polis.

När det gäller djurägare som anmälts eller misstänks för vanvård så är det en annan sak. Då är det nödvändigt med besök som ej aviserats i förväg. Även djurägare som tidigare haft tveksam omsorg om djuren kan behöva oanmälda besök, gärna med tätare intervall än hos de som skött sig bra innan.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Här i Kungälv ansåg inspektören att hon hade bokat tid efter att hon enligtt egen uppgift släppt av ett visitkort på gårdsplananen - hon tog sedan "för säkerhets skull" med sig polisen vid "mötet" eftersom hon inte var säker på att jag skulle vara hemma.

Här har också varit ett väldigt uppmärksammat fall där en hundägare helt felaktigt blev av med sina hundar efter anmälan om vanvård - som visade sig ogrundad, men hundarna omhändertogs och omplacerades - och nu kan inte hundägaren få tilbaks sina hundar.

Djurskyddsinspektörerna hävdade också att hundägaren var psykiskt sjuk (= protesterade mot omhändertagande av friska välskötta hundar) och fick djurägaren inlagd på psykiatrisk avdelning där hon friskförklarades efter fullständig utredning.

Detta hände utan att djurägaren på något sätt gjort något fel - endast på anonym anmälan!!!

Anonyma anmälningar har här börjat användas för utpressningssyfte av kriminella gäng, där djurägaren krävs på belopp om runt 50 000 :- för att slippa anmälningar - om inspektörerna skulle få ens hälften av dom pengar som dras in på anonyma anmälningar med tillhörande utpressning och attacker mot djuren så är det väldigt mycket pengar.....

Nu får du ju ta och ge dig, att en inspektör skulle få in en person på psykvård? Grattis, för det lyckas inte ens anhöriga med trots att de ser och vet att behovet finns. Här sätter nämligen lagen stopp för det, nej du inget av vad du skriver är trovärdigt.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Här i Kungälv ansåg inspektören att hon hade bokat tid efter att hon enligtt egen uppgift släppt av ett visitkort på gårdsplananen - hon tog sedan "för säkerhets skull" med sig polisen vid "mötet" eftersom hon inte var säker på att jag skulle vara hemma.

Här har också varit ett väldigt uppmärksammat fall där en hundägare helt felaktigt blev av med sina hundar efter anmälan om vanvård - som visade sig ogrundad, men hundarna omhändertogs och omplacerades - och nu kan inte hundägaren få tilbaks sina hundar.

Djurskyddsinspektörerna hävdade också att hundägaren var psykiskt sjuk (= protesterade mot omhändertagande av friska välskötta hundar) och fick djurägaren inlagd på psykiatrisk avdelning där hon friskförklarades efter fullständig utredning.

Detta hände utan att djurägaren på något sätt gjort något fel - endast på anonym anmälan!!!

Anonyma anmälningar har här börjat användas för utpressningssyfte av kriminella gäng, där djurägaren krävs på belopp om runt 50 000 :- för att slippa anmälningar - om inspektörerna skulle få ens hälften av dom pengar som dras in på anonyma anmälningar med tillhörande utpressning och attacker mot djuren så är det väldigt mycket pengar.....

Applåder du är ju riks kändis numera.. Namngiven i press å allt...

http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080708/NYHETER/347430401/1016

Hoppas djurskyddsinpektören polisanmäler dig,, det skulle svida bra mkt mer än en sketen banning från detta forum..

Jag hoppas du är omyndig (vilket man får uppfattningen av utifrån dina inlägg att du är) för det är din enda räddning utifrån det du har skrivit helt offentligt.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Hur ids tidningarna skriva om påhittade uttalanden från ett diskussionsforum?

Kanske därför att det är brottsligt även på ett diskuttionsforum att uttala sig så som personen i nämda artikell har uttalat sig..

Jag tycker det är jättebra att det kommit fram..

Man ska inte tro att man kan skriva vad som helst på ett forum utan att det kan leder till koncekvenser utifrån vad man skriver.

Det minsta ställe man är osynlig på och anonym är just Internet,,

Kanske flera på detta forum borde tänka på innan dom först skriver och sedan tänker.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Hur ids tidningarna skriva om påhittade uttalanden från ett diskussionsforum?

Nyhetstorka? Semestervikarier?

Artikeln är lite konstig eftersom de sanslösa uttalanden här på Bukefalos ju gäller en helt annan kommun. Så inspektören i Sjöbo pekas ju inte ut.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Av alla upprörda inlägg som skrivs om olika saker som sker runtom i landet borde tidnings artikeln dra åt sig flest upprörda.
Vad har hänt med nyhetsrapportering, press och tidningar när man skriver artiklar om overiferade inlägg på privat än om offentligt forum.
Jag har inte köpt en dagstidning på 20 år av den anledningen att det är inte journalistik dom ägnar sig åt utan mammon dyrkan.
Visst har vi tryckfrihet men en tidning borde ha betydligt högre nivå än tjafs på forum.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Hur ids tidningarna skriva om påhittade uttalanden från ett diskussionsforum?

Buke är ju världskänt :D. Den samlade journaliskåren håller stenhårt koll på vad som avhandlas här. Visst är det ett intressant fenomen.

*Allmänt*

Jag har bara kommit i kontakt med trevliga eller mycket trevliga djursinspektörer. De har varit pålästa och djurkunniga.

Visst kan det finnas någon regel som man skakar på huvudet åt men det är ju inte inspektörens fel, de gör ju bara sitt jobb.

De gånger jag har varit med om inspektioner så har de varit anmälda innan om det bara är rutin. Den enda gången det har varit oanmält så var det efter att någon ringt och sagt att det skulle finnas brister (och det fanns det också, skillnaden efter inspektionen var att det blev åtgärdade omedelbart istället för att finnas på "att göra listan"). Den gången när inspektören kom oanmäld så hade inte stallägaren tid att närvara och då kom de överens om en tid dagen därpå istället. Smidigt och enkelt.

Sen finns det tyvärr säkert skitstövlar även inom djurskyddsinpektionen (det finns det ju även inom yrken som polis, dommare och liknade) men min största förhoppning är att de är så gott som obefintliga eller i ytterst minoritet.

De inspektörer jag har stött på har som sagt i alla fall varit mycket duktiga, kunniga och trevliga.

Mvh

Tora
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Kanske därför att det är brottsligt även på ett diskuttionsforum att uttala sig så som personen i nämda artikell har uttalat sig..

Jag tycker det är jättebra att det kommit fram..


....jag kommer från en annan tråd och undrar hur brottsligt det är att önska livet ur folk och till viss del beskriva tillvägagångssättet, rätt många på buke som regelbundet gör det....
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Vilket underbart arbete journalister verkar ha -de kan sitta på internet och leta nyheter och kopiera texter och vips har de utfört en liten artikel. Ett sånt jobb skulle jag också vilja ha. :-D
Angående inspektörer så måste de åka oanmäld om de får en anmälan. Jag blev anmäld av en inackordering som jag hade sagt upp, (tror jag i a f). Inspektören kom och vi gick runt och tittade och diskuterade även anmälaren som var anonym förstås. Hon kom fram till att det var någon som antagligen försökte smutskasta mig och sen var det inte mer med det.
Sen håller jag på med ombyggnad och hade länstyrelsen här. Då kan vi snacka om mm hit och dit. Hon gick med lasermätare och mätte överallt. Men de tar faktiskt även hänsyn till byggnadens konstruktion. Jag har en bärande balk som jag inte kan byta och den fick faktiskt vara kvar även om takhöjden blir lite för låg precis vid balken. Sen får ju jag ta mitt ansvar att inte släppa in de största hästarna just där.
så överlag är de vanliga människor som dock har ett arbete att utföra.
 
Sv: Kampanj mot djurinspektörer

Angående dessa kriminella gäng som det talas om här så verkar det väl inte helt otroligt att detta skulle kunna förekomma... Tänk bara på hur utpressning/maffiametoderna är i restaurangbranchen i stockholmsområdet!!! Och polisen...dom är ju helt maktlösa mot denna verksamhet....och varför skulle inte dessa "kriminella gäng"
lika gärna kunna åka ut till en gård som till en restaurang med sina hot.. och folk betalar.. av rädsla för dom vet hur svenska rättssytemet fungerar.. dvs inte alls! Hur många anmälningar lägga inte ner i brist på bevis?? Sen att djukskyddsinspektörerna skulle vara involverade i denna verksamhet verkar inte så troligt.. och att en tidning citerar anonyma inlägg i en tidning, det är ju helt sjuk!!!
Det är ju ungeför som om en tidning skulle publicera "fyllesnack" från en fest, som "fakta"...jeesus säger jag bara...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Annette Hård som för en kamp mot djurskyddsinspektörerna i Sjöbo kommun har nu stött på patrull från annat håll...
Svar
1
· Visningar
970
Senast: Generalen
·
  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Livsmedelsverket tar sina händer ifrån fallet med misstänkt svartslakt på Knorrevången i Glimåkra...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 554
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Efter flera år som förening sätts det punkt för verksamheten. Stenskogens ridklubb har försatts i konkurs. – Vi är väldigt...
Svar
1
· Visningar
1 498
Senast: Havregryn
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Trappers som slappade vid lägerelden. Skjutglada cowboys som gjorde allt för att ta kål på varandra. Och mitt i allt detta en...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp