Kampen att överleva

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 187
  • Visningar Visningar 10 877

Bukefalos 30 år!

Det är ingen som vill anställa en funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar jobba heltid. Jag har gett upp tanken att jag någonsin ska få jobb. Jag är så jävla rökt man kan bli.

Och eftersom det är mitt fel att jag är funktionsnedsatt, 50plussare och inte orkar jobba heltid, så tycker samhället att det är rimligt att jag ska överleva på 6000 kronor. Eller om det blir 4000. Jag vet inte.

Så jag kommer att hyra ut mitt hus. Jag försöker ordna med annat boende till mig själv på min fastighet. Och just nu jävlas det. Jag är så ledsen, arg och trött.

En fråga, du kanske har nämt det och jag missat det men är du säker på att du får ditt hus uthyrt? Har du kollat marknaden/behovet? Så du inte lägger pengar och energi i onödan på att bygga din bod att bo i.
Jag hade inte velat hyra ett hus där ägaren ska bo på tomten (och nyttja den för odling också antar jag). Hade känt mig väldigt obekväm och inte vågat ändra på något i huset eller på tomten. Inte säkert din hyresgäst vill odla det du odlat tex. Vad för du om sin hyresgäst har kompisar där ofta? Fester? Du kan inte bo med grannar nära säger du ju.
Det går att få uthyrt. Jag hyr ut via airbnb och booking (veckouthyrning). Kanske kompletterar jag med stugknuten. Jag har grannar som hyr ut på sommaren och de har fullbokat. Jag har själv hyrt ut ett rum i 2 och ett halvt år. Så självklart går det.

Jag har full förståelse att det är kämpigt för dig nu och massa jobbiga känslor ❤️
Att pappan väljer att prioritera ett syskon framför dig. Alla känslor som återigen (?) blossat upp och minnen.

Du kämpar på bra och tänker på lösningar!
Och du har lyckats tidigare vända på mående och ekonomi!

Heja heja ❤️

Man behöver ju inte givet få sjukpenning alls/fullt/ eller att man klarar sig på sjukpenningen bara för att man blir sjuk.
Menar du sjukersättning nu? Nej det är klart att den inte är given det är väll en resa att gå från sjukpenning till sjukersättning. Men ingen av dessa lägger sig i ditt egna kapital så även om du har små medel så styr du över dom själv på ett sätt du inte kan göra med försörjningsstöd. Eftersom TS problem handlar om att bevara kapital för sitt mående kring boende och oro.

Det handlar inte om praktisk överlevnad om hen kommer att ha någonstans att bo eller kunna äta. Det handlar om att TS känner att hon behöver bo där hon bor på sina egna premisser. Att hon behöver känna trygghet och säkerhet i att få ha kvar sin bostad och sina katter.

En lösning är inte en lösning om de inte involverar katterna och huset.

Då måste du ändå tänka samma o ex ha häst fast man står på ngn form av ekonomiskt stöd? Jag talar rent allmänt inte om person som du gör.
Nu förstår jag inte vad du menar, varför måste jag det? Vi är i en dagbokstråd och diskuterar ett enskilt problem för en enskild användare, inte i en generell politisk debatt.

Vill du föra generell debatt gör du det nog bäst på allmänt forumet i en egen tråd.

@Wille jag har frågat dig förut om det någonsin diskuterats anpassad anställning för din del. Jag tycker att det verkar som att du absolut tillhör målgruppen. Du kanske kan ta upp det med din handläggare? Kanske kan det finnas en chans för dig här?

Här hittar du mer information.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/funktionsnedsattning
@Wille har ju tidigare delgett att hon haft både SIUS och att det finns möjlighet till lönebidrag för den arbetsgivare som anställer henne. Dvs stöd utifrån funktionsvariation

@Wille jag har frågat dig förut om det någonsin diskuterats anpassad anställning för din del. Jag tycker att det verkar som att du absolut tillhör målgruppen. Du kanske kan ta upp det med din handläggare? Kanske kan det finnas en chans för dig här?

Här hittar du mer information.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/funktionsnedsattning
Jag blev av med min sius när bilen gick sönder och jag fick svårt att resa längre bort.

Lönebidrag kan ag få för mig, men min erfarenhet är att ag skiter fullständigt i sånt.

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat