Kampen att överleva

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 187
  • Visningar Visningar 9 426
Det är ingen som vill anställa en funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar jobba heltid. Jag har gett upp tanken att jag någonsin ska få jobb. Jag är så jävla rökt man kan bli.

Och eftersom det är mitt fel att jag är funktionsnedsatt, 50plussare och inte orkar jobba heltid, så tycker samhället att det är rimligt att jag ska överleva på 6000 kronor. Eller om det blir 4000. Jag vet inte.

Så jag kommer att hyra ut mitt hus. Jag försöker ordna med annat boende till mig själv på min fastighet. Och just nu jävlas det. Jag är så ledsen, arg och trött.

Vad för lösning är det menar du?
Har man så låg a-kassa, som jag tolkat TS inkomst vara, så är försörjningsstöd det man har att ta till. Det vill hon inte utan har en plan för att klara sig utan det och därmed även behålla sitt sparkonto, därmed är 50 000 ändå ett tillskott.

Förlåt, men är det inte ett enormt jobb att driva eget också? Eller är det att slippa resor, kollegor, fasta arbetstider som gör att det skulle funka?
Det är definitivt bättre att åka och beskära lite träd, köra bort någons sopor, städa eller klippa någons gräsmatta, än att ha aktivitetsstöd.

Jag tänker mig att jag annonserar efter kunder på lokala mötesplatser, online och offline.

Med uthyrningen som grund och förhoppningsvis lite sjukersättning så bör jag ha en bra grund att stå på. Jag är billig i drift. Företagandet blir det som jag tänker ska ge mig en mer normal inkomst.
En fundering i all välmening. Men har du gått dessa 40 år du inte haft kontakt med din pappa och tänkt att du kommer få ett arv och det kommer bli plåster på såren?

Eller är det mer nu, att gamla sår rivs upp och en ilska att pappa ännu en gång sårade genom att försöka undanhålla dig arv helt och du bara kommer få din laglott som skapar känslan av att du borde haft mer. Att du haft rätt till mer osv.

Förstår du hur jag menar, är det en grundad långvarig känsla eller mer uppbubblande sorg och ilska?

Jag tänker att utan att ha haft kontakt med gubben så visste du väl inte ens om han hade några pengar alls till arv?
Det är gamla sår som rivs upp. Och jag undrar varför halvbrodern ska ha allt. Han har inte haft kontakt med farsan på 40-50 år han heller.

Visste att han hade bostadsrätt i Västerås för några år sedan. Den såldes när han hamnade på hemmet.
Jag är kluven. Det är inte gjort i en handvändning för de flesta att försörja sig på eget företag. Och det tenderar att döda allt vad sgi och a-kassa heter. Man rycker mattan under sina egna fötter.
A-kassan är bränd sen länge. Och SGI lär inte ha så stor betydelse om jag får min grundinkomst från uthyrning och sjukersättning.

Företagandet tänker jag ska ge mig guldkanten och inget som jag blir jätteberoende av.

Det blir som ofta ganska svårt hänga med i dessa trådar men du får alltså just nu 6 000 kr och har omkostnader som gör att du behöver (50000/6 + 6000 kr) 14 333 kr efter skatt per månad?

Hoppas det löser sig med husuthyrning och andra lösningar du tänkt, och ändå skönt om arvet gör att du får några månader på dig att lösa uthyrningen av huset!
Inte 6000 kronor just nu. Men inom några månader. Från typ april.

Såklart, men jag kan se problem med att man låter folk äga hus/bilar/what ever och samtidigt få försörjningsstöd. Jag fattar också att det gör det svårare att ta sig bort från försörjningsstöd men jag ser ingen rimlig lösning att kombinera försörjningssstöd och att äga hus/tillgångar av ekonomiskt värde.
Jag hoppas givetvis @Wille hittar ett långsiktigt sätt att lösa sin situation på. Att ha kvar huset så någon annan kan bo i det och leva på luft är ledsamt också.
Läs gärna handboken för försörjningsstöd. Det finns ett antal undantag där som gör att det kan vara möjligt att behålla huset och bil. För mig är t.ex. bilen ett hjälpmedel jag behöver p.g.a. min ångestproblematik.

Problemet är att man måste räkna in annat i det billigare boendet än bara boendekostnaderna/lån för bostaden. Som var det ligger, resväg till arbete,ev behov av o kostnad för bil, tidsaspekten att ta sig till o från arbete, ork etc etc.

Ett dyrare boende /lägenhet kan faktiskt bli mkt billigare för ekonomin, att bara räkna boendekostnad blir helt fel.
Jag har bokfört samtliga utlägg i åratal. Mat, boende, medicin, ja rubbet. Och det är billigare att bo här än annanstans.

Bil skulle jag behöva även i stan så den skulle jag inte kunna räkna bort.

I stadsboende skulle man också få räkna in kostnader för inläggningar på sjukhus, ökad medicinering m.m. Troligen också förlust av arbetsförmåga helt och hållet.

Har man så låg a-kassa, som jag tolkat TS inkomst vara, så är försörjningsstöd det man har att ta till. Det vill hon inte utan har en plan för att klara sig utan det och därmed även behålla sitt sparkonto, därmed är 50 000 ändå ett tillskott.
Ja för det är ju verkligen bara att ta till soc bidrag.
Verkligen.

Jag tänker (men vågade inte riktigt föreslå för det är ju inte meningen att kliva nån på fötterna, jag vet ju inget om husets värde och andra möjligheter) att det hade varit bättre att kunna sälja detta fina huset och köpa ett mindre (och billigare) och tack vare det få loss pengar ur fastigheten…
…men @Wille vet var hon bor och vad hon kan hyra ut huset för + har koll på sina utgifter så antar att det redan räknats på att uthyrnings idén kan fungera.

Jag har alldeles för dålig koll på @Willes del av landet. Men jag hyr ut ett hus och det går inte direkt mycket plus i den krassa realiteten. På pappret ser det ut som rena kassakon. Inga lån kvar så hela hyran rakt in på kontot. Eller mest inte. För det ska betalas försäkring (med uthyrningsskydd helst), fastighetsavgift och alla andra kostnader. Samt skatt på inkomsten.

Och framförallt alla de där extra utgifterna kopplad till uthyrningen. Där gick tvättmaskinen sönder, behövdes ett nytt kylskåp, ett stopp i toaletten visade sig vara jävla grenar som växt in i avloppet och det behövde repareras. Etc.

Och med snäva marginaler sedan jag blev långtidssjukskriven är det alltid en oro att huset plötsligt ska innebära en hög oväntad kostnad. Det är ju en sak att själv leva spartanskt eller klara sig utan något ett tag av ekonomiska skäl eller medan man letar bra deal - men när ens hyresgäst står utan basala grejer är det bara att ordna fram lösningen pronto.

Min största mardröm är att värmepannan ska tacka för sig, den har hickat ett par gånger och inneburit åtskilliga oväntade tusenlappar i reparation.

Jag tänker (men vågade inte riktigt föreslå för det är ju inte meningen att kliva nån på fötterna, jag vet ju inget om husets värde och andra möjligheter) att det hade varit bättre att kunna sälja detta fina huset och köpa ett mindre (och billigare) och tack vare det få loss pengar ur fastigheten…
…men @Wille vet var hon bor och vad hon kan hyra ut huset för + har koll på sina utgifter så antar att det redan räknats på att uthyrnings idén kan fungera.
Det lär knappast finnas något billigare. Och då kan jag inte ta min trädgård/skogsträdgård med mig. Den betyder allt för mig. Jag skulle inte ens klara av en flytt i det skick jag är.

Jag vet vad huset kostar och vad jag behöver få in. Och det är inte orimligt att jag kan få in det.

Hade aldrig hört talas om Tiny House innan! Tycker det ser ut lite som en coolare variant av typ en husvagn :) Är det tänkt att du ska bo i den på gården eller så? De verkade ganska dyra de jag hittade på Blocket, typ 400k. Men spännande grej! Lite som atterfallshus, fast på hjul :)
De på blocket är svindyra. Det är inte där man ska leta.

Vore en gammal husvagn något istället för ett Tiny House? :) Jag har flera gånger lekt med tanken på att köpa mig en avdankad husvagn för pemanent boende!
Har jag ju inte råd med. En sådan drar också ungefär lika mycket el som mitt hus på 90 kvm.

Har jag ju inte råd med. En sådan drar också ungefär lika mycket el som mitt hus på 90 kvm.
Jag tänkte att den borde vara billigare i inköp än ett småhus, men jag har dålig koll på marknaden så... 🤷‍♀️
En skolkompis bodde i en under gymnasieåren då han inte hade råd med inackorderingen. Vi hjälptes åt att täcka den med snö så att den skulle hålla varmt även på vintern. :D Men det var ju en annan tid förstås, och andra kostnader.

Ja för det är ju verkligen bara att ta till soc bidrag.
Verkligen.
Givetvis är det inte så bara, men det har väl ingen skrivit heller, men man kan åtminstone ha det som alternativ. Istället för att trycka ner sig själv och hävda att 50 000 kr inte är någonting alls. Vill man inte det så kan man ju fortsätta på den planen man har och se 50 000 som ett tillskott när man lever på 6000 kr + inkomst från huset och det företaget drar in.

Att ha försörjningsstöd medan ansökan om sjukersättning lämnats in är inte helt omöjlighet heller, det anses som en kort period och risken att behöva sälja huset är liten då.

Givetvis är det inte så bara, men det har väl ingen skrivit heller, men man kan åtminstone ha det som alternativ. Istället för att trycka ner sig själv och hävda att 50 000 kr inte är någonting alls. Vill man inte det så kan man ju fortsätta på den planen man har och se 50 000 som ett tillskott när man lever på 6000 kr + inkomst från huset och det företaget drar in.

Att ha försörjningsstöd medan ansökan om sjukersättning lämnats in är inte helt omöjlighet heller, det anses som en kort period och risken att behöva sälja huset är liten då.
Fast haken är väl fortfarande att TS om jag fattat rätt bedömer att hon inte kan leva på halv sjukersättning och den låga ersättningen för arbetslöshet på den andra halvan?

Hade jag varit TS hade jag sökt sjukersättning på halvtid och därmed blivit sjukskriven på halvtid tills den går igenom och haft halv arbetslöshetsersättning, och sökt försörjningsstöd för resten tills beslut om sjukersättning fattas. Det är inte för evigt och det finns ett slut på det vid beslutet hon får. Också tid att göra färdigt det hon behöver för att hyra ut huset och fixa där hon bor.

Jag har alldeles för dålig koll på @Willes del av landet. Men jag hyr ut ett hus och det går inte direkt mycket plus i den krassa realiteten. På pappret ser det ut som rena kassakon. Inga lån kvar så hela hyran rakt in på kontot. Eller mest inte. För det ska betalas försäkring (med uthyrningsskydd helst), fastighetsavgift och alla andra kostnader. Samt skatt på inkomsten.

Och framförallt alla de där extra utgifterna kopplad till uthyrningen. Där gick tvättmaskinen sönder, behövdes ett nytt kylskåp, ett stopp i toaletten visade sig vara jävla grenar som växt in i avloppet och det behövde repareras. Etc.

Och med snäva marginaler sedan jag blev långtidssjukskriven är det alltid en oro att huset plötsligt ska innebära en hög oväntad kostnad. Det är ju en sak att själv leva spartanskt eller klara sig utan något ett tag av ekonomiska skäl eller medan man letar bra deal - men när ens hyresgäst står utan basala grejer är det bara att ordna fram lösningen pronto.

Min största mardröm är att värmepannan ska tacka för sig, den har hickat ett par gånger och inneburit åtskilliga oväntade tusenlappar i reparation.
Jag ska hyra ut till sommargäster.

Både tvättmaskin och kylskåp har gått sönder under tiden jag bott här. Kostnad för nya är bokförda på boendet. Jag har också fått ta ut röris några gånger och elektriker någon gång. Givetvis är även dessa kostnader bokförda på boendet. Och boendekostnaden har inte gått över 5000 kronor per månad i snitt, ett enda år. Någon värmepanna har jag inte. Luftvärmepump finns men man klarar sig utan den på vintern. Jag har provat.

Jag kan inte klara mig på 50% sjukersättning och 50% aktivitetsstöd. Helt omöjligt.

Hade jag varit TS hade jag sökt sjukersättning på halvtid och därmed blivit sjukskriven på halvtid tills den går igenom och haft halv arbetslöshetsersättning, och sökt försörjningsstöd för resten tills beslut om sjukersättning fattas. Det är inte för evigt och det finns ett slut på det vid beslutet hon får. Också tid att göra färdigt det hon behöver för att hyra ut huset och fixa där hon bor.
Det går inte att kombinera sjukpenning och aktivitetsstöd. Av den anledningen är jag inte sjukskriven.

Både tvättmaskin och kylskåp har gått sönder under tiden jag bott här. Kostnad för nya är bokförda på boendet. Jag har också fått ta ut röris några gånger och elektriker någon gång. Givetvis är även dessa kostnader bokförda på boendet. Och boendekostnaden har inte gått över 5000 kronor per månad i snitt, ett enda år. Någon värmepanna har jag inte. Luftvärmepump finns men man klarar sig utan den på vintern. Jag har provat.

Jag kan inte klara mig på 50% sjukersättning och 50% aktivitetsstöd. Helt omöjligt.
Vad är dina andra alternativ att klara dig på?

Ah, ja temporära hyresgäster blir ju lättare och de kan man ju be att avflytta i förtid och kompensera ekonomiskt med om det krisar sig! Jag trodde du skulle hyra ut mer permanent, där hade jag missförstått

Vad är dina andra alternativ att klara dig på?
Har inga. Förslag på alternativ?

Är det inte ett första steg om du vill ha sjukersättning?
Vad ska jag leva på med bara 50% sjukpenning? Det är 50% av 543 kronor per dag. Jag hade sjukpenning innan jag hamnade på aktivitetsstöd och då blev det omöjligt.

Ah, ja temporära hyresgäster blir ju lättare och de kan man ju be att avflytta i förtid och kompensera ekonomiskt med om det krisar sig! Jag trodde du skulle hyra ut mer permanent, där hade jag missförstått
Jag hyr ut via airbnb och booking. Airbnb är en bättre plattform så till vida att man även ger gästerna omdömen. Så man kan ofta se vad det är för någon man godkänner som gäst.

Det är det jag provar med först. Jag får utvärdera i slutet av sommaren hur det gått och hur jag ska fortsätta. Det finns också en möjlighet att min mamma vill hyra huset permanent. Vi får se.

Har inga. Förslag på alternativ?

Vad ska jag leva på med bara 50% sjukpenning? Det är 50% av 543 kronor per dag. Jag hade sjukpenning innan jag hamnade på aktivitetsstöd och då blev det omöjligt.

Jag hyr ut via airbnb och booking. Airbnb är en bättre plattform så till vida att man även ger gästerna omdömen. Så man kan ofta se vad det är för någon man godkänner som gäst.

Det är det jag provar med först. Jag får utvärdera i slutet av sommaren hur det gått och hur jag ska fortsätta. Det finns också en möjlighet att min mamma vill hyra huset permanent. Vi får se.
Om din mamma vill hyra, helt eller delvis, är det väl en bra idé? Så tillvida ni trivs och fungerar i varandras sällskap och så vidare såklart!

Liknande trådar

• Älskade hästar och tankar som gnager
  • Inte bara överleva utan leva också
  • Tuff separation, hur gör man?
  • R
    Förändra min livssituation

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur