Kampen att överleva

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 187
  • Visningar Visningar 10 877

Bukefalos 30 år!

Det är ingen som vill anställa en funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar jobba heltid. Jag har gett upp tanken att jag någonsin ska få jobb. Jag är så jävla rökt man kan bli.

Och eftersom det är mitt fel att jag är funktionsnedsatt, 50plussare och inte orkar jobba heltid, så tycker samhället att det är rimligt att jag ska överleva på 6000 kronor. Eller om det blir 4000. Jag vet inte.

Så jag kommer att hyra ut mitt hus. Jag försöker ordna med annat boende till mig själv på min fastighet. Och just nu jävlas det. Jag är så ledsen, arg och trött.

För att problemet är oro inför framtiden inte nuet eller den absolut närmaste framtiden utan den som finns bortom det. Aret köper max 4 månaders frist, sen är man tillbaka i samma situation igen som pågått under många år nu.
Jag ser inte ens arvet som en del av överlevnadslösningen, alltså de där fyra månader du nämner. Jag ser det som en summa in på sparkontot. Till toastolen hon skrivit om. Till sin sjuka katt hon skrivit om. Till andra saker som behövs lite här och där. allt sådant medan hon försöker lösa sin levnadssituation- 50 000 kr kan göra de små problemen fortsatt små och överkomliga istället för att allt klumpar sig och hopar upp i det stora problemet.

Ja, verkligen. Det är inte så kul att tvingas leva utan kylskåp, tvättmaskin eller andra nödvändiga prylar för att man inte har råd att ersätta dem om de går sönder!
Fast du kan ju inte köpa något av det där om du måste leva på pengarna, det är ju huvudproblem att det saknas en stadig inkomst. Om man har en stadiginkomst om än liten en levnadsbar så blir ju extra pengar en bonus att bli glad över.

Jag ser inte ens arvet som en del av överlevnadslösningen, alltså de där fyra månader du nämner. Jag ser det som en summa in på sparkontot. Till toastolen hon skrivit om. Till sin sjuka katt hon skrivit om. Till andra saker som behövs lite här och där. allt sådant medan hon försöker lösa sin levnadssituation- 50 000 kr kan göra de små problemen fortsatt små och överkomliga istället för att allt klumpar sig och hopar upp i det stora problemet.
Men sparkonto kan man ju inte ha om man inte har en inkomst att leva av.

TS söker ju en långsiktig lösning 50 000 kr är inte en långsiktigt lösning. För mig är 50 000 kr inte heller så mycket pengar att det löser större problem. Med lite tur är det tre månaders levnadskostnader. Det stora problemet är ju att TS inte har en beständig inkomst. Det skulle ju möjligen lösas av att TS ärvde några miljoner att leva på fram till pensionen.
En långsiktig lösning är såklart en helt annan sak än att ärva 50000. Men om t ex bilen rasar så kan 50 000 göra att bördan av en bilreparation inte behöver läggas ovanpå problemet som behöver långsiktig lösning.

Det är hon som diskuterar sitt sparkonto. Det är hon som inte söker hjälp hos socialen osv. Det är hon som vill leva på 6000 när det finns en lösning runt hörnet. Om hon nu känner att hon kan hyra ut sitt hus och bo iboden bredvid med sina katter och klara sig på 6000 kr i månaden för att fortsatt kunna ha katter, bin, frihet, glasögon, bil, hus och sparkonto så tänker jag väl att det borde gå? Hon planerar ju för det?

Vad har jag skrivit för otrevligt menar du?

TS behöver inte vara tacksam.

Nja. Ja bekräfta känslor, nej inte bekräfta att allt är hopplöst.

Det var ju just det jag skrev. Det var TS som tyckte arvet skulle lösa situationen.
Ingen säger att allt är hopplöst. Att bekräfta att en situation är svår är inte samma sak som att säga att den är omöjlig.
Du kan inte möjligen tro att dina inlägg i den här tråden är konstruktiva, du kan väll utläsa av svaren från TS att så inte är fallet eller hur. Att dina inlägg får henne att må dåligt, varför backar du inte då och släpper ämnet istället för att trycka på mer?

Jag har en vän som är advokat och arbetar mycket med arvstvister. Enligt hen så handlar många tvister inte om pengar i sig utan mycket bakomliggande problem och relationer. Det känns som lite av mekanismen bakom Willes attityd och bitterhet. Jag kan till en del förstå att efter den jobbiga uppväxten och de kränkningar pappan utsatt henne för att hon iaf vill ha ut så mycket som möjligt och att det är bittert att ett halvsyskon får mest/allt.

Även om det är svårt så släpp testamentet, det kommer inte att lyckas, särskilt som det är skrivet så långt tillbaka i tiden där det är i princip är omöjligt att bevisa att pappan ej var vid sina sinnes fulla bruk. Eventuell vinst kommer att förvandlas till nederlag eftersom de enda som vinner på det är advokaterna. Advokatkostnader kommer mycket snabbt att äta upp laglotten. Tyvärr får du nöja dig med minimum, dvs laglotten.

PS. Förövrigt så berättade min vän om två syskon som var överens om allt (ett lite större arv) förutom hunden som de båda envist krävde få ägarskapet över så till den grad att det krävdes advokat.

Det är hon som diskuterar sitt sparkonto. Det är hon som inte söker hjälp hos socialen osv. Det är hon som vill leva på 6000 när det finns en lösning runt hörnet. Om hon nu känner att hon kan hyra ut sitt hus och bo iboden bredvid med sina katter och klara sig på 6000 kr i månaden för att fortsatt kunna ha katter, bin, frihet, glasögon, bil, hus och sparkonto så tänker jag väl att det borde gå? Hon planerar ju för det?
Vad för lösning är det menar du?

Fast du kan ju inte köpa något av det där om du måste leva på pengarna, det är ju huvudproblem att det saknas en stadig inkomst. Om man har en stadiginkomst om än liten en levnadsbar så blir ju extra pengar en bonus att bli glad över.
Jag fattar inte det här resonemanget alls. Ju mindre pengar jag haft desto mer lättad har jag blivit av varenda krona extra. Sen måste förstås inte TS bli glad, men tror det är bäst att se pengarna som en oväntad bonus istället för att bara se allt de inte räcker till och fastna i att hon hade förtjänat mer. För arv är inget man förtjänar.
Det är ju TS själv som skriver att hon har ett sparkonto.

TS söker ju en långsiktig lösning 50 000 kr är inte en långsiktigt lösning. För mig är 50 000 kr inte heller så mycket pengar att det löser större problem. Med lite tur är det tre månaders levnadskostnader. Det stora problemet är ju att TS inte har en beständig inkomst. Det skulle ju möjligen lösas av att TS ärvde några miljoner att leva på fram till pensionen.
Jag behöver inte flera miljoner. Men med 100 000 skulle jag kunna lösa mycket.

Nej det är bara tondövt, extremt tondövt. Speciell som de flesta här varit med alla gånger som trådarna blivit stängda och TS valt att lämna forumet för att hon börjat må så dåligt av alla kommentarer kring hennes liv och problem med inkomst.
Det finns fler än jag som lämnat forumet p.g.a. mobbing. De har inte orkat se på längre.

@Wille . Du tillhör vad jag förstår LSS i och med din autismdiagnos. Det som hjälper kan kanske vara att få sysselsättning via dem och ansöka om 100% sjukersättning om du inte är arbetsför. Du har du dock haft jobb i närtid så jag förstår att det är svårt.
Tyvärr är det ju svårt att ha hus om man inte har inkomst, men jag vet inte hur mycket lån du har. Det är ju lika svårt att ha en lägenhet, men principen om ägande finns ju av en orsak.

Hur skulle ett jobb Du klarar se ut? Du har ju jobbat innan med allt möjligt vad jag förstår.
Eller är det resorna som inte funkar? Vill du bo kvar måste du leta möjligheter, inte hinder.
Jag behöver inte sysselsättning. Jag behöver lön. Lön är faktiskt enda anledningen till att jobba. Sysselsättning har jag inte brist på hemma.

100% sjukersättning kommer jag inte få.

Lägenheter är ju jättedyra och hyrorna går bara upp hela tiden. Här bor jag billigt och jag kan också tjäna pengar på mitt boende. Jag har hyrt ut ett rum i mitt hus i 2 och ett halvt år. Tyvärr är det inte tillräckligt för att jag ska klara mig på den inkomsten.

Jag kan jobba med lite allt möjligt. Trädgård, städning, administration, vaktmästeri, butik t.ex. (Dock ej matbutik)

Som jag sa tidigare i tråden så har jag en plan, för att jag letat efter möjligheter. Hyra ut hus, få deltidssjukersättning, jobba med eget företag resten av tiden. För jag har gett upp om att få en anställning.

Jag fattar inte det här resonemanget alls. Ju mindre pengar jag haft desto mer lättad har jag blivit av varenda krona extra. Sen måste förstås inte TS bli glad, men tror det är bäst att se pengarna som en oväntad bonus istället för att bara se allt de inte räcker till och fastna i att hon hade förtjänat mer. För arv är inget man förtjänar.

Det är ju TS själv som skriver att hon har ett sparkonto.
Det är för att du inte ägde något kapital du behövde bevara.
TS problem är dessa:
Hon vill bo kvar i sitt hus
Hon behöver ha ett en buffert för att för huset och för att våga ha kvar sina katter

De är behoven TS har och behöver en lösning på, ser du en lösning där detta ingår som löses av arvet?

Men om man inte kan skriva något trevligt kanske man ska låta bli att skriva något alls.

Det är ju ändå ganska självklart att ett mindre arv inte på långa vägar löser situtationen om långsiktig inkomst?

Att bekräfta någons känslor är inte det minsta farligt faktum är att det är en del i suicidprevention att göra just det. Att säga till någon som är i en svår situation som framförallt handlar om oro inför framtiden att den är otacksam har jag väldigt svårt att se som konstruktivt.

Vad fan hjälper tacksamhet i en situation där man står inför en långsiktigt brist på inkomst?
Exakt detta.

Jag kämpar som en galning. Men få verkar se det och få försöker lyfta mig i den kamp jag lever i.

Alternativet är att lägga sig ner med näsan i vädret.

Det är för att du inte ägde något kapital du behövde bevara.
TS problem är dessa:
Hon vill bo kvar i sitt hus
Hon behöver ha ett en buffert för att för huset och för att våga ha kvar sina katter

De är behoven TS har och behöver en lösning på, ser du en lösning där detta ingår som löses av arvet?
Eh va?

Nej, det är ju precis det jag skriver: att arvet inte kan lösa problemet med så låg inkomst. Du verkar ju inte ens läst mina inlägg.

En långsiktig lösning är såklart en helt annan sak än att ärva 50000. Men om t ex bilen rasar så kan 50 000 göra att bördan av en bilreparation inte behöver läggas ovanpå problemet som behöver långsiktig lösning.
Då får jag klara mig utan bil, med de konsekvenser det innebär. Det hände i höstas. Jag satt utan bil rätt länge då.

Ingen säger att allt är hopplöst. Att bekräfta att en situation är svår är inte samma sak som att säga att den är omöjlig.
Du kan inte möjligen tro att dina inlägg i den här tråden är konstruktiva, du kan väll utläsa av svaren från TS att så inte är fallet eller hur. Att dina inlägg får henne att må dåligt, varför backar du inte då och släpper ämnet istället för att trycka på mer?
TS har svarat på ett av mina inlägg. Detta svar:
https://www.bukefalos.se/threads/kampen-att-overleva.1539221/page-3#post-20943025

Menar du att TS mår dåligt över att jag berättar att jag varit i en liknande situation?

Eh va?

Nej, det är ju precis det jag skriver: att arvet inte kan lösa problemet med så låg inkomst. Du verkar ju inte ens läst mina inlägg.
Hade jag fått det jag borde fått så hade det löst mycket. Jag hade kunnat ordna så jag hade kunnat klara mig bättre, t.ex. genom inköp av ett Tiny House. Eller inköp av saker jag kan behöva för att driva eget.

Hade jag fått det jag borde fått så hade det löst mycket. Jag hade kunnat ordna så jag hade kunnat klara mig bättre, t.ex. genom inköp av ett Tiny House. Eller inköp av saker jag kan behöva för att driva eget.
Borde och borde. Det du borde få är ju laglotten. Jag fattar att det hade varit bättre med mer, det fattar nog alla här. Men det hade kunnat vara så att din pappa inte hade några tillgångar alls. Tur ändå att du verkar få nånting.

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat