Kampen att överleva

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 187
  • Visningar Visningar 10 877

Bukefalos 30 år!

Det är ingen som vill anställa en funktionsnedsatt 50plussare som inte orkar jobba heltid. Jag har gett upp tanken att jag någonsin ska få jobb. Jag är så jävla rökt man kan bli.

Och eftersom det är mitt fel att jag är funktionsnedsatt, 50plussare och inte orkar jobba heltid, så tycker samhället att det är rimligt att jag ska överleva på 6000 kronor. Eller om det blir 4000. Jag vet inte.

Så jag kommer att hyra ut mitt hus. Jag försöker ordna med annat boende till mig själv på min fastighet. Och just nu jävlas det. Jag är så ledsen, arg och trött.

Nja riktigt så är det ju inte TS ska ju inte starta ett företagsimperium utan komplettera sin inkomst genom att kunna göra vinst på det hon redan gör idag men i något större omfattning. Sälja honung, grönsaker, trädgårdstjänster och hyra ut boende typ en något utökad hobbyverksamhet på halvtid.
Hyra ut boendet kan hon bara göra upp till 40 000 intjänade pengar sen vill staten ha skatt på det.

Har inga. Förslag på alternativ?

Vad ska jag leva på med bara 50% sjukpenning? Det är 50% av 543 kronor per dag. Jag hade sjukpenning innan jag hamnade på aktivitetsstöd och då blev det omöjligt.

Jag hyr ut via airbnb och booking. Airbnb är en bättre plattform så till vida att man även ger gästerna omdömen. Så man kan ofta se vad det är för någon man godkänner som gäst.

Det är det jag provar med först. Jag får utvärdera i slutet av sommaren hur det gått och hur jag ska fortsätta. Det finns också en möjlighet att min mamma vill hyra huset permanent. Vi får se.
Inte mer än det du inte vill. Trodde du klarade dig på din plan om sjukersättning, hyran från huset och inkomst från företaget- besköra träd, bin och sådant.

Jag har bokfört samtliga utlägg i åratal. Mat, boende, medicin, ja rubbet. Och det är billigare att bo här än annanstans.

Bil skulle jag behöva även i stan så den skulle jag inte kunna räkna bort.

I stadsboende skulle man också få räkna in kostnader för inläggningar på sjukhus, ökad medicinering m.m. Troligen också förlust av arbetsförmåga helt och hållet.
Men om jag har en fastighet som är ex värd 3 miljoner och inga lån på så bor jag såklart billigt. Om jag då blir sjuk, ska jag få hjälp att bo kvar fast jag egentligen har kontanta medel på drygt 2 miljoner vid en försäljning? Ett exempel bara

Positivt att du och din mamma hittat tillbaka till varandra. :up:
Hon flyttade till min trakt för ett halvår sedan. Nu bor vi mindre än en mil från varann. Hon är här och hjälper mig med saker varje vecka. Vinsten för henne är att hon känner att hon gör nytta, det ger mental stimulans och hon får röra på sig fysiskt, vilket det blir på tok för lite av där hon bor för det saknas bra ställen att gå på. Och vinsten för mig är uppenbar. Det blir helt enkelt mer ordning och reda.

Om din mamma vill hyra, helt eller delvis, är det väl en bra idé? Så tillvida ni trivs och fungerar i varandras sällskap och så vidare såklart!
Hon har nog inte tänkt färdigt själv på den punkten.

Men om jag har en fastighet som är ex värd 3 miljoner och inga lån på så bor jag såklart billigt. Om jag då blir sjuk, ska jag få hjälp att bo kvar fast jag egentligen har kontanta medel på drygt 2 miljoner vid en försäljning? Ett exempel bara
Jag förstår inte vad du menar här, men sjukpenning lägger sin inte i din boendeform alls, det gör inte heller sjukersättning heller. Den enda som bryr sig om ditt kapital dvs boendeform är försörjningsstöd. Det andra baserar sig ju på ditt SGI?

Du skrev:

Jag tolkade det som en fråga om jag hade fler alternativ att överleva på än de jag redan listat.
Jag har tolkat dina inlägg som att du kan överleva på sjukersättning, hyran och dina inkomster från företagandet. Men fick intryck av att du skrev att det inte gick. Jag skrev att du tills du har sjukersättning kan vara sjukskriven halvtid och ha aktivitetsstöd halvtid och fylla upp med försörjningsstöd, en period på typ 6 månader. Men det är alltså det du menar att du inte överlever på istället, inte det första? Det tolkade jag då rätt från början?

Jag har tolkat dina inlägg som att du kan överleva på sjukersättning, hyran och dina inkomster från företagandet. Men fick intryck av att du skrev att det inte gick. Jag skrev att du tills du har sjukersättning kan vara sjukskriven halvtid och ha aktivitetsstöd halvtid och fylla upp med försörjningsstöd, en period på typ 6 månader. Men det är alltså det du menar att du inte överlever på istället, inte det första? Det tolkade jag då rätt från början?
Ja, det första alternativet har jag chans att klara mig på.

Eftersom det inte går att kombinera aktivitetsstöd och sjukpenning så måste man välja ett av dem. I nuläget ger 100% aktivitetsstöd mer pengar än 50% sjukpenning. Jag kan inte vara 100% sjukskriven eftersom jag inte är helt kaputt. Och försörjningsstöd kommer jag inte söka. Då måste jag göra mig av med både katter och bin. Det gör jag inte. Jag pallar heller inte fastlåsningen som soc innebär. Jag kämpar hellre på egen hand.

Ja, det första alternativet har jag chans att klara mig på.

Eftersom det inte går att kombinera aktivitetsstöd och sjukpenning så måste man välja ett av dem. I nuläget ger 100% aktivitetsstöd mer pengar än 50% sjukpenning. Jag kan inte vara 100% sjukskriven eftersom jag inte är helt kaputt. Och försörjningsstöd kommer jag inte söka. Då måste jag göra mig av med både katter och bin. Det gör jag inte. Jag pallar heller inte fastlåsningen som soc innebär. Jag kämpar hellre på egen hand.
Verkar stört att man inte kan kombinera, när man inte kan jobba heltid! Det visste jag inte! Förstår hur du tänker då!

50000 håller min näsa över vattenytan i cirka 5-6 månader till. Mer är det inte. Hade varit bra om de räckt till ett Tiny House så jag kunnat bo drägligt medan jag hyr ut mitt hus. Hade då också kunnat hyra ut det lilla boendet som jag nu själv ska bo i med mina katter. Vete fan hur vi ska få plats på 8 kvm. Men jag har inget val. Alternativet är tält och det är ännu sämre.
En fråga, du kanske har nämt det och jag missat det men är du säker på att du får ditt hus uthyrt? Har du kollat marknaden/behovet? Så du inte lägger pengar och energi i onödan på att bygga din bod att bo i.
Jag hade inte velat hyra ett hus där ägaren ska bo på tomten (och nyttja den för odling också antar jag). Hade känt mig väldigt obekväm och inte vågat ändra på något i huset eller på tomten. Inte säkert din hyresgäst vill odla det du odlat tex. Vad för du om sin hyresgäst har kompisar där ofta? Fester? Du kan inte bo med grannar nära säger du ju.

En fråga, du kanske har nämt det och jag missat det men är du säker på att du får ditt hus uthyrt? Har du kollat marknaden/behovet? Så du inte lägger pengar och energi i onödan på att bygga din bod att bo i.
Jag hade inte velat hyra ett hus där ägaren ska bo på tomten (och nyttja den för odling också antar jag). Hade känt mig väldigt obekväm och inte vågat ändra på något i huset eller på tomten. Inte säkert din hyresgäst vill odla det du odlat tex. Vad för du om sin hyresgäst har kompisar där ofta? Fester? Du kan inte bo med grannar nära säger du ju.
Det ska ju vara för typ korttidsboende/semesterboende, då ändrar man inte på tomt eller hus ändå tänker jag. :)

Jag förstår inte vad du menar här, men sjukpenning lägger sin inte i din boendeform alls, det gör inte heller sjukersättning heller. Den enda som bryr sig om ditt kapital dvs boendeform är försörjningsstöd. Det andra baserar sig ju på ditt SGI?
Och bostadstillägg, om TS får sjukersättning. Det är mycket mer fördelaktigt att ha bostadstillägg om man bor i hyresrätt jämfört med eget. Och man får ha tillgångar upp till 100 000 utan att det påverkar bostadstillägget.

Man behöver ju inte givet få sjukpenning alls/fullt/ eller att man klarar sig på sjukpenningen bara för att man blir sjuk.

Om jag förstått rätt så handlar det om gäster från exempelvis Tyskland (?) som älskar att hyra kortare perioder i svensk lantlig miljö; gärna skog! De betalar riktigt bra och är oftast trevliga att ha att göra med. Om ts kan sälja t.ex. sin egen honung till dem tror jag det kunde bli en fullträff! Att ts bor i närheten är knappast nåt problem. Hon är ju inte direkt en invasiv person 🥰

Liknande trådar

• Att leva och inte bara överleva
  • Min rygg
  • Presenterar mig i efterhand
  • Stort TACK i efterhand!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat