Bukefalos 28 år!

kan ett köp åter gå?

lillaklo

Trådstartare
Hur kan ett köp återgå till förra ägaren eller vad man ska säga? vi har köpe kontrakt och allt sånt men är det ändå möjligt att förra ägaren kan ta tillbaka hästen?
 
Du kan reklamera, det är inte samma sak som att säljaren för den skull måste ta tillbaka hästen. Varför vill du lämna tillbaka den?
 
Hur kan ett köp återgå till förra ägaren eller vad man ska säga? vi har köpe kontrakt och allt sånt men är det ändå möjligt att förra ägaren kan ta tillbaka hästen?
köpt är köpt, så länge ni inte har avbetalning och skrivit att hästen är fd ägarens tills hästen är fullt betald.
ni kan reklamera till företag men ej privat person, och fd ägare kan inte kräva tillbaka hästen.
 
köpt är köpt, så länge ni inte har avbetalning och skrivit att hästen är fd ägarens tills hästen är fullt betald.
ni kan reklamera till företag men ej privat person, och fd ägare kan inte kräva tillbaka hästen.

Det beror helt på vilka omständigheter som gäller. Ett köp mellan privatpersoner kan visst gå tillbaka, om det går att bevisa att köpet inte gått rätt till eller att säljare undanhållit information medvetet om hästens hälsa tex, oavsett om hästen vetbesiktas eller inte. Intygar säljare frisk häst, ska hästen vara frisk annars ska man låta det vara osagt eller säga "befintligt skick".
Anledningen till detta är att jag på nära håll sett ett köp gå tillbaka, trots vetbesiktning så var inte hästen fräsch och det visade sig senare att säljaren faktiskt undanhållit information som var så pass avgörande för hästens användningsområde att säljaren fick ta tillbaka hästen och dessutom betala alla löpande utgifter köparen haft utöver köpessumman. Jag har tidigare också trott att "köpt är köpt" men iom detta tror jag annat, att det beror på omständigheterna.

Däremot är det ofta mycket kostsamt att lägga fram bevis för reklamation om ena parten vägrar.

Så frågan är faktiskt - varför ska hästen reklameras och på vilka grunder?
 
Visst kan köpet återgå. Antingen genom en överenskommelse mellan köpare och säljare (där säljaren frivilligt tar tillbaka hästen) eller via rättsprocess om det finns underlag för det.

Frågan är varför (ångrat hästköpet eller reklamation p g a fel) man vill lämna tillbaka hästen.
 
Hur kan ett köp återgå till förra ägaren eller vad man ska säga? vi har köpe kontrakt och allt sånt men är det ändå möjligt att förra ägaren kan ta tillbaka hästen?
Jag läser frågeställningen som sådan att TS köpt en häst och nu vill säljaren ta tillbaka hästen.
 
Om det är så, så nej. Säljaren kan inte ta tillbaka hästen efter försäljningen om inte köparen vill.

Förutsättningen är givetvis att köpet i alla delar gått igenom, d v s ingen avbetalning eller andra äganderättsförbehåll.
 
köpt är köpt, så länge ni inte har avbetalning och skrivit att hästen är fd ägarens tills hästen är fullt betald.
ni kan reklamera till företag men ej privat person, och fd ägare kan inte kräva tillbaka hästen.
Självklart kan man reklamera vara oavsett vem man köpt den från, om man sedan lyckas med reklamationen är en helt annan sak.
 
Hur kan ett köp återgå till förra ägaren eller vad man ska säga? vi har köpe kontrakt och allt sånt men är det ändå möjligt att förra ägaren kan ta tillbaka hästen?
Så länge ni följer kontraktet har förra ägaren ingen rättighet att ta tillbaks hästen om nu inte köpekontraktet innehåller någon klausul om återköp.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 683
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 102
Senast: Migo
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: Johannna1
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp