Bukefalos 28 år!

Kan hästar få vitaminbrist???

lovehorses

Trådstartare
Jag pratade med en homeopat här om dagen om människor å vitaminbrist, speciellt B vitamin. Man förlorar det om man är stressad.

Då kom jag på att min häst är väldigt rastlös, ibland stressad. Nu kommer hon att stå i box i vinter å hon har stått på lösdrift i två år. Då kommer hon att kanske stressa upp sig när hon kommer in.

Nu till frågorna:
Kan man se om hästar har vitaminbrist (alla vitaminer)? Hur?
Kan man få överskott av vitaminer speciellt B vitamin?
Tänkte om jag ger det å hon ändå har lite i sig att hon inte blir dålig av det.
Kan jag ge B vitamin för att se om den funkar?

JAg har provat att ge henne munkpeppar som ska lugna men det funkar inte. Tänkte då på B vitamin

Tacksam för svar!
 
Sv: Kan hästar få vitaminbrist???

Det som kan lugna är nog magnesium (har jag för mig?)
Men vad det gäller B-vitaminer så ger jag mina hästar det året om.
Det står även på dunken att det går inte att överdosera.

Så helt klart tycker jag att du lugnt kan prova. Framför allt nu när det är dax för pälssättning ;)

Jag ger även min lilla pia munkpeppar sen ett par veckor tillbaka o jag lever fortfarande med hoppet att de ska hjälpa mot hennes jobbiga brunster:p
 
Sv: Kan hästar få vitaminbrist???

B-vitamin är vattenlösligt så det går inte att överdosera. Dock så säger relevant forskning att hästarna själva klarar av att framställa det b-vitamin som de behöver (ur en god foderstat). Trots detta har man konstaterat att vissa individer mår bra av extra b-vitamin vid t ex pälssättning/ - fällning - utan att man kunna påvisa en ren brist av vitaminet vid något tillfälle.

Jag tycker nog att det första man bör göra är att se över hela foderstaten och att hästen får i sig det den behöver. Går den på lösdrift kan själva utfodringssituationen vara stressande beroende på flockens sammansättning och rutiner osv.

Visst kan du ge b-vitaminer, men varför dra på sig kostnader på en ren chansning?
 
Sv: Kan hästar få vitaminbrist???

dom gör av med magnesium vid stress ( även människor) så därför kan magnesiumtillskott hjälpa stressade nervösa hästar...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 274
Senast: Bee
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 523
Senast: caballus
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp