Bukefalos 28 år!

KAN hästar ha ngn brist när de käkar trä?

kopparberg

Trådstartare
Min ena häst är HOPPLÖS att äta sönder sin box!
Och i mina ögon har han ingen anledning till det!

Han är frisk, både enligt mig, veterinär och fysioterapeft.
Pigg och glad, musklad och fin. Och i gott hull trots sina nu 22 år.

Han aktiveras varje dag. Rids han inte omväxlande i skogen eller i ridhus, ngn timme per dag i snitt, så får han en promenad vid hand.

Han går i hage med gräs (visserligen fruset och/eller översnöat vintertid, men de står ju och krafsar fram lite).
Går i hagen from mellan 6.00-7.00 till 16.30 varje dag.

Fodras 4 ggr/dag.
Han väger 580 kg, och får 1 kg havre, 0,5 kg lucern, och vitaminer. Har uträknad foderstat och analyserat hö.
Höet fördelas: 4 kg vid utsläpp på morgonen, 4 kg 12.00 i hagen, 2 kg vid insläpp 16.30, samt 3 kg hö vid kvällsfodring runt 20.00.
Oftast "avrundat uppåt", dvs han får ngt kg mer än det.
Får han mer hö, brukar han lämna.

Dessutom står han på halm.

Har alltid "gnaggran" i hagen. Vilket ingen av mina hästar verkar gnaga på i år.

Men LIK FÖRBANNAT ska han äta sönder sin box! :mad:
Och så har han ALLTID varit! Även på stället han förut stod på. När han ätit sönder allt, så det är "hack" över hela trädelen på boxen, då brukar han SLUTA! :confused:
Men nu i nya stallet så VILL VI INTE ha det sönderätet!
Han gnager sönder även sommartid, trots att han då har gräs i hagen.

Så KAN hästar ha ngn brist på ngt när de äter trä?!
 
Enligt vad jag har läst kan det handla om protein brist.
Men har han uträknad foderstat borde han ju inte ha det. Ligger han precis på en kvot på 6 kanske du kan gå upp lite granna.
Min häst är likadan och han har en ätgren i boxen och en lekboll (jolly boll) och ligger på en kvot på 6,5. Nu har det faktiskt blivit mycket bättre :bow:
 
Jag tror att det är en sorts ovana som de lägger sig till med och sen är den svår att bli av med. ungeför som krubbitning eller vävning.

Jag har satt upp en rejäl ätplanka i våra boxat och hör och häpna, de tuggar på den istället för boxväggarna ! Ätplankan är mycket tilldragande obehandlad furu och sitter ipå insidan av ena boxväggen strax under gallret ! MUMS tycker pållarna !
 
Jag tycker att du ska prova att ge fri tillgång till mineraler i boxen. Jag har varit med om det förut att trots uträknade foderstater så har det plötsligt börjat käka på trä. De första gångerna la jag in träpinnar med det hjälpte bara tillfälligt.
Men när jag däremot gav fri tillgång på mineraler så slutar problemen efter ett par dagar....

Så det är värt ett försök även om det logiskt sett inte borde vara det som är orsaken...
 
Vi löste det på samma sätt som Xeline, träätarhästen fick plankor upphängda 'runt gallret'. Han åt och vi hängde upp nytt trä när han gnagt igenom, han slutade faktiskt nästan att äta trä efter ett par år, sista åren i livet gjorde han bara tillfälliga smågnag (hästen stod i stallet från det han var 20 till han var 28).

Så det finns hopp! Bästa är att se till att allt ska vara målat, och så fort det blir det minsta gnag ösa på med cribhalt el dyl + att alltid ha obehandlat trä i trivsam gnaghöjd ;).
 
Jag har tom lagt proteinet ÖVER hans rekommenderade kvot.
Det för att han är så pass gammal, och att jag lärt mig att gamla hästar har högre proteinbehov.

Han är inte värst "pillrig", så jag vet inte om han skulle leka med en Jollyball?
Är din häst lekfull?
 
Stallägaren gör likadant!
Hon har klätt in trästolparna (där gnags det värst) med en "gnagplanka" som byts ut.
Han ska också få ngn sorts tunn plåt på HELA väggen nu! :o
Tydligen ngn modell av plåt som ngn rekommenderat henne att ha till "bävrarna" i stallet.

Så hennes ena häst som glatt tagit efter min "bäver" kommer också få "plåtvägg".
Att hennes ena häst fö tagit efter min med gnagandet är inte konstigt, för det är en galoppör, som kom tillbaka från Täby så stressad att hon första veckorna galopperade non stop i boxen! :crazy:

Men min andra häst gnager inte vägg! Som tur är... :bow:
 
Tack för tipset! Det låter som en orsak, men jag tror inte min "bäver" har mineralbrist!
För han har ALLTID varit en sådan man fått LURA i både mineraler och vitaminer!
Enda sorten jag hittills hittat som han inte lyckas sortera ut, är en pelletterad variant från Dalviks kvarn.
 
Jodå, smörjer med "gnagäckligt" gör jag med!
Känns som enda chansen för att inte boxen ska se ut som
f-n... :crazy:
 
Det kan inte vara så att hästen har magsår från tidigare aktiviteter? Kan ju sitta kvar fortfarande även fast du haft hästen länge. :crazy:
 
Jag har ingen häst som gnager i boxen. Men ute i hagen på alla pinnar. Dom blir bara mindre och mindre. Fast dom har lite träd attbita på. Konstigt tycker jag. :smirk:
 
nää, faktiskt inte, men det verkar som att det räcker att det finns lite mer prylar i boxen att pilla med för att han ska bli mer tillfredställd. i hans värld betyder det tydligen inte att man måste använda sig av det...hehe
 
Jag tror att det kan vara brist BÅDE fysiskt och mentalt.
Fysiskt, för att djur (växtätare) under ej vegetativ säsong, ställer in systemen för annan kost än sommartid. Dom behov på foder som därvid uppstår, verkar inte finnas så mycket forskning kring. All foderforskning kretsar kring den heliga optimeringen!
Mentalt, för att samma djur vill ställa om och käka mer grovt material än på sommaren. Iofs äts det även då lite grovt, antagligen ett balansbehov, för dom som har möjligheten till det.
Vi fällde ett par jätteaspar i kanten på hagen i somras. Succesivt har hästarna käkat mer och mer på dessa aspar, och idag återstår bara ljusa skelett, så nog finns ett behov av trägnag alltid.
För mig finns bara en slutsats: Ge hästarna trä att äta!

LIA
 
Mina gnager varje år vid samma tidpunkt. Nån gammal farbror som jag träffade sa att det skulle vara hästarnas sätt att avmaska sig själva då vissa sorters lövträd har en milt avmaskande bark. Vet inte om det stämmer eller om de bara är i nån gnagarperiod.
Vi har löst det hela med att såga ner en lagom stor stock och skruva fast den ovanpå boxväggen. Den de har nu har suttit i två veckor och den är det inte mycket kvar av. Den var 15 cm i diameter, 4 meter lång och det är två hästar som delar den. Vill de gnaga så har de väl något behov av det och det är bättre att ge dem något de får gnaga på än att hindra dem från det. I april/maj kommer de in i en period då de vill äta geggamoja på speciella ställen och i augusti så är de galna efter tistelblommor.
 
Hur yttrar sig magsår?
Nu är ju just denna häst precis en sådan som är den sista man kan tänka sig få ngn stressrelaterad sjukdom, men ändå.

Har de inte svårt att hålla hull om de har magsår?
Eller har visat stressymptom på annat sätt?
 
Jag tycker också pinnar i hagen borde smaka bättre!
Men han är rätt egen min häst, dessutom är han en sådan med MKT bestämda åsikter om en hel del! :D
Kanske får jag "släppa" detta trägnagande, och bara acceptera att han har det som fix idé?! :confused:
 
Men han gnager till och från hela året! :crazy:

Lera käkade han däremot när han var yngre! Kunde vara kolsvart i munnen när han kom in från hagen!
Men det har han slutat med de senaste åren.
 
Mitt vbl sto gnager oxå på inredningen i stallet... Vi trode att det va för att hon blev för lite motionerad å aktiverad, men hon blev då riden 4-5 dagar i veckan... även en av våra isisar har alldeles nyss börjat gnaga som tusan på inredningen... Jag tror dock att det är mycket fixidé idet hela... Men det kan ju som sagt vara nåt slags behov av att gnaga oxå... Vet inte vad man ska tro eller göra :confused:

//Ewa
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 248
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hästen har extremt tunna sulor och är dessutom väldigt plattfotad. Omfotad på grus och har lätt att få hovbölder. Nu kraftigt halt utan...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Piek
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 440
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp