Bukefalos 28 år!

KAN hästar ha ngn brist när de käkar trä?

Intressant!
Var hittar man detta fosforbalans? Min hästs foderstat är i balans Ca/P men om han behöver extra fosfor, så får han kanske inte tillräckligt i nuvarande foderstat?!

Det värsta med min hästs "bävrande" är att han har "smittat" 2 av 3 andra hästar i stallet nu! :o
Och att de börjat är inget ngn anser konstigt, för den ena av de andra hästarna är en ENORMT nervig galoppör, så hon är ju en sådan som är i riskzon för ALLA stallovanor.
Och den andra som börjat smågnaga lite nu är en häst som tyvärr inte rids så mkt som han behöver pga att hans matte nu har tillfälligt kort om tid och inte hittar ngn medryttare.

Och INNAN ngn börjar oja sig över de två som tagit efter min hästs ovana, så påpekar jag att de har FRI TILLGÅNG på hö, samt eftersom de inte rids så mkt, går i hagen FLERA timmar längre än mina två! :smirk:

Den enda som INTE "bävrar" i stallet nu är min yngling som aldrig "bävrat" på ngt i stallet...
 
Fosforbalans finns i de flesta hästaffärer som säljer fodertillskott. Eko har och är nog den affären (skulle jag tro) som är billigast också.
 
Okej, då var det inte det då, sålänge han anser halmen "ätbar".

Ang de som skrev om fosfor så kan det säkert stämma i vissa fall, men jag tror inte det är en universallösning. Mina bävrar trots att de har fosforbehovet täckt med lite råge..
 
Men som sagt, ALLA mina hästar oavsett ålder, kön, ras och foderrutiner har 'bävrat' under januari - februari.
En ren gissning från min sida...kan det ha med ljuset och den första pälsfällningen att göra? Att det händer saker i kroppen.
Kansek hästen är i behov av extra ämnen än just vad vi ger? Vilka ämnen det kan vara vet jag inte.
Intressant att någon var inne på fosfor. Jag ser att mina gärna tullar på kalken, som står tillgänglig på gången, när dom är i gnagar tagen -men det kan vara en slump.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 248
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hästen har extremt tunna sulor och är dessutom väldigt plattfotad. Omfotad på grus och har lätt att få hovbölder. Nu kraftigt halt utan...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Piek
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 440
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp