Kan inte hålla min häst i terrängen!!

N

NinaochRambo

HJÄLP!

Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han bara drar järnet och jag har inte en chans... Gjorde min första start i lätt klass idag och jag brukar tycka att det är de roligaste som finns att rida terrängen, men idag va jag bara livrädd hela banan. Han stack på varenda galoppsträcka och bara drar järnet så fort man styr honom mot ett hinder och det blir riktigt farligt ibland!! Han är sån att han gillar att gå av tidigt och vissa hinder idag gick han av 2-3 meter innan hindren och de finns inget jag kan göra! Har provat allt känns det som och nu känner jag att jag inte vågar rida mer fälttävlan...

Och det är ju det jag tränat för sen jag fick hästen för 7 år sedan så det är förbannat ledsamt för de e ju detta jag vill hålla på me! Och hästen oxå, han älskar det verkligen och hoppar med glädje allt jag styr honom mot, men det är bara full fart som gäller hela tiden och det är, förutom FARLIGT, väldigt svårt att rida t.ex kombinationer och smala hinder, för han hinner ju inte se vart han ska.

Jag har ridit sammanlagt 4 fälttävlan, 2 debutant förra året och 1 debutant i år och nu då en lätt. förutom den idag har vi placerat oss i alla vi startat och vi kom runt idag oxå men de va ren tur att vi inte gick omkull. Även den debutanten tidigare i år va på gränsen... han va likadan då, men den banan va inte lika tekniskt svår som den jag red idag. I de två jag starta förra året va han stark, men de gick iaf att kontrollera honom. det känns som de bara blir värre och värre för varje start jag gör!

Idag red jag på kimblewick, har även provat fullcheek, pessoa, pelham med och utan delta och t.o.m vanligt 3-delat bett, inget har nån verkan.

I dressyr & banhoppning är han inte sån och de konstiga är att han blir inte sån på terräng träning heller, då är de inga problem att bromsa. Men så fort de blir tävling är han omöjlig. Även när man tränar galoppintervaller och han får långa sträckor att galoppera på sticker han och de spelar ingen roll hur mycke jag sliter och drar å sågar, han reagerar inte! Det är precis som nåt slår slint i huvudet på honom, han tappar liksom kontakten med verkligheten eller nåt.


SNÄLLA NÅGON HJÄLP MEJ!! jag vil inte sluta med de jag älskar mest!! Som det är nu vågar jag inte ens starta debutant längre för jag är rädd att vi ska gå omkull över ett hinder.. :cry::cry::cry:
 
Sv: Kan inte hålla min hästi terrängen!!

Gud va jobbigt, har tyvärr inget råd men hoppas det löser sig för er:)

*Hoppas*
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Har du någon möjlighet att rida ut och galoppträna med någon annan? Min var sådan när jag fick honom. Men jag kunnde träna på att inte skena i skogen genom att ha en stabil variant före mig. Men då MÅSTE du kunna rida in i rumpan på den andra utan att den sticker så din lär sig att den inte kommer om.

Sen när han accepterar att gå bakom kan du rida bakom men bredvid. Försöker din då sticka förbi den andra går du in rakt bakom igen.

När din sedan accepterar det kan du prova att börja bakom men bredvid. När det fungerar bra släpper du fram honom jämsides. Sen får ni rida bredvid varandra tills han har vant sig vid att gå i den andra hästens galopptempo.

Efter det bör du ha kontroll i skogen annars är hästen för snällt betslad eller dum i huvudet.

Det finns nämligen en chans att han tror att du VILL att han ska skena varje gång du galopperar i skogen och att detta har blivit ett så invant beteende att han får lite panik när ni ska galoppera för han vet inte riktigt vart han ska ta vägen annat än fullt fart framåt. Det är av den annledningen det är extremt viktigt att du lär om honom på att man kan/får/ska kunna galoppera kontrollerat i skogen.

Sluta för guds skull inte med fälttävlan. De hästar som älskar det ska få gå det. Man måste bara anpassa UTRUSTNINGEN och TRÄNINGEN efter ekipaget.

LYCKA TILL!!!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Känner igen det där, min la över tungan över bettet när man kommer upp i en högre hastighet och då är man rätt chanslös. Innan jag kom på det så fick jag helt enkelt rida långsammare.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Har du testat att betsla ner? Gummibett? Pelham med gummistång? Rak gummistång?

Vi har en som bli fruktansvärt stark och nästan oridbar om man betslar upp honom. Med gummipelham blir det bra. Iallafall mkt bättre. Helst en rak gummistång för hans del. Kolla kvaliteten bara.

Men samtidigt så gäller det som Fio skriver. Rid långsammare.

Rent spontant så är det dressyrträning i skogen som gäller. Hoppa ett hinder och stanna etc.

Lycka till!
och du ta hjälp av en duktig tränare :idea:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

har en lika dan häst (ingen broms o ingen styrning) tills jag köpte ett GAG bett!! snacka om att jag blev förvånad då både bromsen och styrningen funkade( iaf imellan åt!!) be at få låna någons bett och testa olika bett till det funkar(annars kan det bli dyrt)och så naturligt vis en bra tränare!!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

tack för alla tips! Dessvärre har jag redan provat de mesta :(
Men min pålle går det av någon anledning alltid bättre när man rider ut ihop med någon, han är mycket lugnare, både framför och bakom...
Och gags har jag provat, rider på det i banhoppningen, men det räcker inte i terrängen.
Jag har ju betslat ner, gårr från pelham till gags utan resultat, men jag har inte provat några gummibett dock... Får väl göra det, är ju ändå ut på bett shopping ;) Fast än så länge är kimblewicket det enda som får lite hejd på honom.

Och rida långsamare... hm jo det va faktiskt min plan i lördags, jag travade genom startporten och red på första hindret i arbetsgalopp, andra hindret kom ganska fort på så de va oxå lugnare, tänkte aldrig rida fortare än arbetsgalopp, men efter tredje stack han på alldeles eget bevåg. Det är samma på trav banan hemma (där vi tränar intervaller) har försökt som en idiot att galoppera lugnt och långsamt runt där men de går inte.

Jag ska ringa min tränare idag och boka en lektion, men de dumma är att han inte beter sej likadant på träning.. då kan jag säker rida på vanligt tränbett utan problem. eh.. utan större problem iaf. ;)

Men jag ska prova lite olika bett, dte är de enda jag kan komma på.

Igår red jag ut i skogen barbacka med vanligt tränsbett och de gick hur bra som helst i alla gångarter.

Varför ska de vara så svårt?!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Hej Nina.
Min ponny jag hade var ungefär som din i terrängen, red han på kimblewick men han var fortfarande VÄLDIGT stark, jag red honom sedan på rakt gummipelham, vilket var en väldig skillnad. Så prova rak gummistång!
Lycka till
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Hur beter han sig på träning?
Du kanske behöver hjälp?
Att styra på hinder utan kontroll kommer att resultera i olyckor, så var snäll och gör inte det.
Lydnadsträning på terrängbana kan vara en ide.
Finns bra banor att "ploppa" över hinder på, typ banhoppningsövningar fast på mkt små terränghinder.

Tag kommande tävlingar som träning om du ska tävla alls. Hoppa ettan, bryt av lugnt och städat. Hoppa tvåan bryt av. Du får göra halt och skritta mellan hindren. Du måste få hästen lugn! Du kanske blir utesluten på dubbla maxtiden, men det är nog bara att gilla läget.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

På träning är han helt lugn och jag kan reglera honom som jag vill, oavsett vilket bett jag rider på. Det är det som är så konstigt...

Men rak gummistång har jag ju hört från flera håll nu så det ska jag nog prova. Har bara så svårt att tänka mej att de kommer vara så stor skillnad från vanlig pelham, för det funkar ju inte. Men jag är som sagt beredd att prova vad som helst mer eller mindre.

Ska åka på träningar nu oxå för olika tränare och hoppas att nån av dem kan hjälpa mej... Men det är så svårt när han inte blir så knäpp på träning.

Men tack så jättemycke alla som kommer med goda råd!! :laugh:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

prova ett gag-bett finns på h--ks,
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

På träning är han helt lugn och jag kan reglera honom som jag vill, oavsett vilket bett jag rider på. Det är det som är så konstigt...

Men rak gummistång har jag ju hört från flera håll nu så det ska jag nog prova. Har bara så svårt att tänka mej att de kommer vara så stor skillnad från vanlig pelham, för det funkar ju inte. Men jag är som sagt beredd att prova vad som helst mer eller mindre.

Ska åka på träningar nu oxå för olika tränare och hoppas att nån av dem kan hjälpa mej... Men det är så svårt när han inte blir så knäpp på träning.

Men tack så jättemycke alla som kommer med goda råd!! :laugh:

Det är inte alls konstigt, jag kunde träna på tränsbett på min häst på träning det var när tävlingsadrenalinet kickar igång och man kommer upp i en viss hastighet som min häst bara la tungan över bettet och drog, det var inte kul att rida *** då :crazy: Jag fick ju bara dra ner tempot och rida minuter över tiden, inte heller så kul. Sedan red jag en tävling på tränsbett och tungsticka och plötsligt var det inga problem längre. Lite stark var han ju fortfarande men jag hade kontroll.
Jag rider annars på rakt gummipelham och dubbla tyglar.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Sticker han för dig på tempoträning med? Han är ju 'skötsam' på terrängträning som jag fattat det, därför du inte kommer åt det på träning? Men om du tränar tempo på träning, lägger han i egna turboväxeln då med? Då kan ju det vara ett sätt att börja träna, utan att ha risken att krashlanda i hinder? Och du kan komma åt problemet på träning, med tränarhjälp?
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Flera hästar jag rider är såna, men lösningen är ju tyvärr väldigt individuell. Den ena kan man kontrollera någotsånär på pelham när man hoppar bana, men henne tränar jag alltid på tränsbett och hoppar då bara ett hinder i taget. Min gamla låter jag helt enkelt sticka och efter hinder nr 10 ungefär så kan man kontrollera honom, och han blir aldrig het på träning. Min unga rider jag helt enkelt dressyr på när jag tränar terräng och när han slappnar av i en stor galopp och inte hänger i handen så styr jag på ett hinder för att sedan fortsätta rida dressyr, tidskrävande men fungerar. Annars så finns det ju värstingbett som man kan använda på tävling för att det är farligt annars. Eller testa att låta en erfaren fälttävlansryttare rida bana på honom och se om du kan få hjälp och tips.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Min häst var precis som din innan, nu har han lugnat ner sig något helt otroligt så man snarare får rida frammåt istället. Han var sån att han både stacka på hinder, efter hinder och på galoppsträckor. Jag rider på gags nu och det fungerar bra på honom, men jag vet att det inte fungerar på alla då jag testade det på min gamla häst också. Mitt tips är iaf att ALDRIG låta hästen springa iväg, börjar den dra så bara stanna den, skit i att det kan räknas som ett stopp eller liknande om det är i närheten av hinder, de flesta hästar går ju faktiskt att kontrollera tills de når en viss "hastighetsnivå". Tvinga den att stanna där och låt den aldrig springa snabbare än du vill.. lycka till!
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Prova oxå kombibett, hack och bett ihop. en del hästar funkar bättre på nosen.
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Min häst var precis som din innan, nu har han lugnat ner sig något helt otroligt så man snarare får rida frammåt istället. Han var sån att han både stacka på hinder, efter hinder och på galoppsträckor. Jag rider på gags nu och det fungerar bra på honom, men jag vet att det inte fungerar på alla då jag testade det på min gamla häst också. Mitt tips är iaf att ALDRIG låta hästen springa iväg, börjar den dra så bara stanna den, skit i att det kan räknas som ett stopp eller liknande om det är i närheten av hinder, de flesta hästar går ju faktiskt att kontrollera tills de når en viss "hastighetsnivå". Tvinga den att stanna där och låt den aldrig springa snabbare än du vill.. lycka till!

Jag vågar inte låta honom sticka, skulle aldrig låta honom göra de frivilligt. Ibland går det att förhindra, man känner ju liksom när han börjar vilja dra iväg, men ibland går det bara inte... Och de gånger jag väl får stopp när han vill sticka så blir han alldeles hysterisk och står å steppar och backar ner i diket å typ hoppas upp och ner.
Bra balans har jag ju fått me åren iaf om man ska se de positivt :crazy:
 
Sv: Kan inte hålla min häst i terrängen!!

Sticker han för dig på tempoträning med? Han är ju 'skötsam' på terrängträning som jag fattat det, därför du inte kommer åt det på träning? Men om du tränar tempo på träning, lägger han i egna turboväxeln då med? Då kan ju det vara ett sätt att börja träna, utan att ha risken att krashlanda i hinder? Och du kan komma åt problemet på träning, med tränarhjälp?

Nej vanligt tempoträning går i regel bra, i skogen och så, men om jag rider på travbanan, (viket jag endast vågat göra 2 ggr) så sticker han... Han liksom hoppar iväg och drar ner huvet för att få mej ur balans och minsta lilla frihet han får så sticker han på 2 röda.

Tyvärr är han inte alls sån på terrängträning och därför har jag inte kunnat jobba på det då.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 117
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 117
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp